In 2013 een webshop gestart in een niche markt met 'gezamenlijk privé geld'.
Het eerste jaar verliep zo positief qua omzet tov mijn opgesteld ondernemersplan dat er in 2014 iets moest veranderen.
En dat was, voorraad.
Wilde ik in 2014 meer om kunnen zetten dan moest er meer voorraad komen.
Ondernemersplan aangepast naar de ervaring van 2013 en een prognose gemaakt.
Hiermee naar mijn eigen bank gegaan en een financiering kunnen regelen om voorraad aan te schaffen.
2014 verloopt geweldig.
2,16x de omzet van 2013 en 1,7x de omzet zoals ik verwacht had.
De verwachting is dat dit nog verder door zal zetten in 2015.
Maja, omzet zegt niet alles. Leuk gegeven maar als het uitgaande meer is dan erin komt schiet het nog niet op.
Dus hoe zit dat dan?
Nou het gefinancierde deel van de bank staat nog voor de helft open, waar zit dat in?
Dat zit onder andere in een demo model en die voorraad want zodra er wat verkocht wordt word dit meteen weer aangevuld en de voorraad is nog steeds uitbreidende.
De inkoop waarde van de voorraad is op het moment 2x de waarde van het openstaande bedrag.
Damn, lang verhaal maar nog steeds niet op het punt van het onderwerp, maar dat gaat nu komen.
2015 staat voor de deur en er zijn weer wat veranderingen gaande.
Echter deze zullen weer gefinancierd moeten worden daar het om een vrij grote uitgave gaat.
Ik heb de mogelijkheid om een exclusief dealerschap binnen te halen voor Nederland en enkele omliggende landen.
Hiervoor moet ik voorraad aanleggen en de waarde zal ongeveer 2x de totale waarde zijn van hetgeen ik eerder heb afgesloten.
Een vrij grote uitgave dus.
Aan dit dealerschap zitten voor en nadelen aan (zoals altijd :-) ), hier een kleine opsomming:
voordelen:
- exclusief dealerschap voor Nederland en enkele omringende landen,
- enkele buitenlandse shops hebben al aangeven producten te willen inkopen voor de verkoop daar,
- voorraad van 'kleine' producten,
- hogere kwaliteit tov huidige aanbieders,
- meer omzet (en uiteindelijk dus ook winst..........).
nadelen:
- voorraad van ook 1 of 2 grote delen wat ik liever niet doe vanwege de mogelijke winkeldochters,
- financiering moet ook weer afgelost worden, extra kosten bovenop de al huidige kosten,
- duurder dan andere producenten in deze niche markt,
- slechte dollarkoers op het moment :-(
Ik sta dus op het punt om nogmaals naar de bank te stappen om te kijken naar de mogelijkheden.
Eerst zal ik de financiële zijde weer verder door rekenen om goed beslagen ten ijs te komen en daarom ook mijn vraag hier of er nog andere zaken zijn die ik misschien mee moet nemen met mijn beslissing om deze stap wel of niet te nemen.
Dit is trouwens niet de enige stap die te zetten is, heb er nog wel een paar maar even stuk voor stuk zien af te werken.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Berto
Berto
Situatie.
In 2013 een webshop gestart in een niche markt met 'gezamenlijk privé geld'.
Het eerste jaar verliep zo positief qua omzet tov mijn opgesteld ondernemersplan dat er in 2014 iets moest veranderen.
En dat was, voorraad.
Wilde ik in 2014 meer om kunnen zetten dan moest er meer voorraad komen.
Ondernemersplan aangepast naar de ervaring van 2013 en een prognose gemaakt.
Hiermee naar mijn eigen bank gegaan en een financiering kunnen regelen om voorraad aan te schaffen.
2014 verloopt geweldig.
2,16x de omzet van 2013 en 1,7x de omzet zoals ik verwacht had.
De verwachting is dat dit nog verder door zal zetten in 2015.
Maja, omzet zegt niet alles. Leuk gegeven maar als het uitgaande meer is dan erin komt schiet het nog niet op.
Dus hoe zit dat dan?
Nou het gefinancierde deel van de bank staat nog voor de helft open, waar zit dat in?
Dat zit onder andere in een demo model en die voorraad want zodra er wat verkocht wordt word dit meteen weer aangevuld en de voorraad is nog steeds uitbreidende.
De inkoop waarde van de voorraad is op het moment 2x de waarde van het openstaande bedrag.
Damn, lang verhaal maar nog steeds niet op het punt van het onderwerp, maar dat gaat nu komen.
2015 staat voor de deur en er zijn weer wat veranderingen gaande.
Echter deze zullen weer gefinancierd moeten worden daar het om een vrij grote uitgave gaat.
Ik heb de mogelijkheid om een exclusief dealerschap binnen te halen voor Nederland en enkele omliggende landen.
Hiervoor moet ik voorraad aanleggen en de waarde zal ongeveer 2x de totale waarde zijn van hetgeen ik eerder heb afgesloten.
Een vrij grote uitgave dus.
Aan dit dealerschap zitten voor en nadelen aan (zoals altijd :-) ), hier een kleine opsomming:
voordelen:
- exclusief dealerschap voor Nederland en enkele omringende landen,
- enkele buitenlandse shops hebben al aangeven producten te willen inkopen voor de verkoop daar,
- voorraad van 'kleine' producten,
- hogere kwaliteit tov huidige aanbieders,
- meer omzet (en uiteindelijk dus ook winst..........).
nadelen:
- voorraad van ook 1 of 2 grote delen wat ik liever niet doe vanwege de mogelijke winkeldochters,
- financiering moet ook weer afgelost worden, extra kosten bovenop de al huidige kosten,
- duurder dan andere producenten in deze niche markt,
- slechte dollarkoers op het moment :-(
Ik sta dus op het punt om nogmaals naar de bank te stappen om te kijken naar de mogelijkheden.
Eerst zal ik de financiële zijde weer verder door rekenen om goed beslagen ten ijs te komen en daarom ook mijn vraag hier of er nog andere zaken zijn die ik misschien mee moet nemen met mijn beslissing om deze stap wel of niet te nemen.
Dit is trouwens niet de enige stap die te zetten is, heb er nog wel een paar maar even stuk voor stuk zien af te werken.
Hoor graag jullie '2 cents'.
Grt,
Berto.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/47908-extra-financiering-wel-of-niet/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
2 antwoorden op deze vraag