• 0

IJssalon beginnen in toeristische stad

Hoi Higherlevel leden,

 

Na een jaar of 5 meelezen is het dan toch echt tijd om mezelf te registreren op Higherlevel.nl! Ik ben 20 jaar, volg de opleiding marketing (MBO niv. 4) en zit in het examenjaar. Eind januari ben ik klaar met mijn examens. Als weekend baan werk ik nu 5 jaar bij een ijsbedrijf, wat verschillende ijswagens heeft waarmee ze op markten staan en een aantal standplaatsen hebben in de regio.

 

Zo'n 3 jaar geleden is het idee ontstaan om later zelf een ijssalon te hebben, dit is een soort van droom voor me. Zelf de baas zijn, alles regelen, divers werk, de vrijheid. Deze dingen zaten er bij mij al vroeg in, een beetje ondernemersdrang dus. Ik was toen 17 jaar dus het bleef bij dromen en dingen opzoeken, daarna ging het idee weer in de ijskast tot het een paar maanden later weer in me op kwam. Om toch een toe te geven aan de ondernemersdrang (en ik het echt leuk vind) ben ik 'discobussen' gaan regelen, je kunt in de regio hier helaas niet fatsoenlijk uitgaan, dus regel ik bussen naar discotheken die iets verder weg zijn. Ook heb ik wat DJ apparatuur staan wat ik regelmatig verhuur aan vrienden en familie. Tegenwoordig verhuur ik dat ook aan andere verhuur bedrijven in de regio.

 

Terug naar de ijssalon: eind januari ben ik dus klaar met mijn opleiding. Dit lijkt het mij het perfecte moment om van mijn droom werkelijkheid te maken. Ik woon nog thuis, ik heb nog weinig vaste lasten, ben erg gemotiveerd en heb nog geen vriendin, kinderen, huis en dat soort dingen. Na veel informatie en cijfers opzoeken ben ik begonnen met een ondernemingsplan, dit lukt aardig. Toch loop ik tegen wat dingen aan waar ik over twijfel. Voor ik naar Qredits stap (een bank zal waarschijnlijk toch nee zeggen omdat ze op een lening als deze te weinig kunnen verdienen) zou ik graag wat feedback willen ontvangen van jullie zodat het plan waterdicht is.

 

Enkele gegevens:

- De plaats waar ik de winkel wil vestigen heeft jaarlijks 4.500.000 bezoekers. Voornamelijk in de zomer. In de winter is er ook toerisme maar wel minder.

- Het dagtoerisme komt voornamelijk uit België en de vakantiegangers uit Duitsland.

- De gemiddelde bezoeker heeft een normaal inkomen maar geeft tijdens een dagje uit net iets meer uit dan gemiddeld (bron Gemeente).

- Het pand staat al geregistreerd als horeca in het bestemmingsplan.

- Van de concurrenten kan ik me goed onderscheiden.

- Stel ik ga eind maart open dan zou ik beginnen met de verkoop van schepijs, milkshakes, ijscoupes, koude en warme dranken. Vanaf ongeveer september (dan draait alles een beetje en weet iedereen hoe en wat) wil ik broodjes, wafels en crepes aan het assortiment toevoegen om de omzet in de winter te verhogen.

 

Vorige week ben ik met een makelaar wezen kijken naar een pand in het centrum (looproute). Helaas moest hier teveel aan verbouwd worden dus deze valt af. Na dit pand ben ik nog in ander pand wezen kijken. Dit is nieuwbouw en heeft een prachtige uitstraling (buitenkant) maar het is binnenin nog helemaal kaal. Nu heb ik de makelaar gevraagd om te overleggen met de verhuurder om een aantal taken op zich te nemen: een plafond, een aantal muren (toiletten + magazijn), tuindeuren, een vloer en een CV installatie. Eventueel tegen verhoging van de huurprijs (die is op dit moment €2500 per maand). Op deze manier heb ik een lagere lening nodig en is het risico voor mij iets minder groot.

 

Ook ben ik al bij de gemeente geweest en na contact met verschillende afdelingen krijg ik steeds opnieuw te horen dat ze het een leuk idee vinden, en dat een ambachtelijke ijssalon met betaalbaar en goed ijs gewoonweg mist in deze plaats. Wat betreft vergunningen zie ik dus geen problemen.

 

Nu heb ik over bovenstaande tekst een aantal vragen:

 

Hoe kom ik aan mijn verwachtte omzet? Kan ik in mijn ondernemingsplan het volgende zetten: 4.500.000 bezoekers

7% bezoekt een ijssalon = 315.000 bezoekers

Verwacht marktaandeel = 30% (grootste concurrent 40%, kleine concurrent 15% en 2 snackbars die softijs verkopen elk 7,5%)

315.000 x 0,3 = 94.500 klanten per jaar

Gemiddelde besteding is €3

94.500 x 3 = €283.500,- omzet per jaar

 

De gemiddelde omzet is €210.000 per jaar, ik zit hier dan €70.000 boven. Voor een startende onderneming lijkt het me wel erg veel, moet mijn marktaandeel misschien lager, klopt mijn berekening niet?

 

Stel het pand wordt verbouwd op de kosten van de verhuurder en de prijs wordt €3000 per maand, vinden jullie dit veel voor een A1 locatie in een plaats met jaarlijks 4.500.000 bezoekers? (pand is 95m²)

 

Hoe bereken ik het bedrag wat ik betaal aan personeel? Ik heb op een website het volgende gelezen: netto loon wat het personeel ontvangt per jaar maal 1,3 = het bedrag wat ik betaal aan personeel.

 

Stel ik krijg alles rond, dan moet ik nog een 'reserve' achter de hand hebben om dingen als huur en personeel te betalen de eerste periode. Hoelang moet deze periode zijn? Rekening houdend met een huur van €3000 per maand zou ik voor een half jaar al €18.000 achter de hand moeten hebben.

 

Hebben jullie verder nog tips & tricks? Ik heb niet alle informatie die ik heb in dit topic gezet, maar ik heb al aan veel gedacht. Mijn grootste angst is dat ik iets over het hoofd heb gezien waardoor ik na een tijdje de deuren al kan sluiten. De wil is er zeker, maar het moet wel realistisch blijven.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

 

Nu heb ik over bovenstaande tekst een aantal vragen:

 

Hoe kom ik aan mijn verwachtte omzet? Kan ik in mijn ondernemingsplan het volgende zetten: 4.500.000 bezoekers

7% bezoekt een ijssalon = 315.000 bezoekers

Verwacht marktaandeel = 30% (grootste concurrent 40%, kleine concurrent 15% en 2 snackbars die softijs verkopen elk 7,5%)

315.000 x 0,3 = 94.500 klanten per jaar

Gemiddelde besteding is €3

94.500 x 3 = €283.500,- omzet per jaar

 

 

Hoi Gelateria,

 

Je moet het plan concreet omschrijven.

 

1. Als je zegt 7%, dan vraag ik mij af hoe je aan die 7% komt?

 

2. Er komen jaarlijks 4500.000 bezoeker, Kan je deze gegevens ook vinden van hoeveel bezoekers er komen per maand.

 

3. Waarom zouden de ijs liefhebbers naar jouw ijssalon en niet naar die van je concurrent?

 

4. Je hebt bij verschillende ijssalons gewerkt, waarom vraag je aan ons hoe je dat in de winter moet doen? Wat doen hun?

 

5. Je hebt al een netwerk in de branche, maar daar gebruik van! (bijv. je baas of collega's)

 

 

Verder is je marktaandeel veelste hoog, zeker voor een beginnende ondernemer.

 

gr

 

Maarten

 

Link naar reactie
  • 0

 

Hebben jullie verder nog tips & tricks? Ik heb niet alle informatie die ik heb in dit topic gezet, maar ik heb al aan veel gedacht. Mijn grootste angst is dat ik iets over het hoofd heb gezien waardoor ik na een tijdje de deuren al kan sluiten. De wil is er zeker, maar het moet wel realistisch blijven.

 

Alvast bedankt!

 

Kosten van energie, o.a. de koelingen voor je ijs, maar ook de resterende energiekosten. Schoonmaakkosten e.d.

 

En dan de toenemende concurrentie, ijssalons zijn in opkomst.

Link naar reactie
  • 1

Met de bezoekersaantallen die de gemeente opgeeft, moet je toch voorzichtig zijn.

Ik denk dat ze iedereen meetellen. Dus ook mensen die een familielid gaan bezoeken in een ziekenhuis of een vertegenwoordiger die naar een klant gaat.

 

Daarnaast dien je rekening te houden met btw. Wat 's avonds in je kassa zit, is niet je omzet.

 

7% bezoekt een ijssalon is ook sterk overdreven. Dit klopt zeker niet. Ijs verkopen zijn heel afhankelijk van het weer. Je werkt nu al in de sector, dus je zal al wel gemerkt hebben dat koud weer of een hittegolf een negatief effect hebben.

 

Vergeet ook niet dat een huurcontract meestal voor een lange periode wordt aangegaan.

Als je na een paar maanden wil stoppen, dan zit dit huurcontract als een strop rond je nek.

(Zeker met 3000€/maand)

 

Reken uit wat je minimaal dient om te zetten om break even te draaien. Reken vervolgens uit hoeveel klanten je hiervoor nodig hebt.

 

Hou rekening met sterke spelers in deze sector. Zij hebben een groot voordeel. (Misschien kan je bij deze spelers informatie opvragen als potentiële franchisenemer)

 

Wat je vooral dient uit te zoeken is het risico dat je neemt. Wat gaat het je kosten als het fout loopt. Ik vind je business plan erg risicovol en zoals je zelf aangeeft ben je een starter. (Waarschijnlijk zonder een kapitaaltje dat je kan verliezen)

=> Zoals het nu op tafel ligt zou je in geval van faling zomaar +50K kunnen verliezen.

 

Vergeet ook niet dat een zaak starten definitief is. Als het je niet bevalt, kan je niet zomaar stoppen. In tegenstelling tot loondienst waar je gewoon ontslag kan geven.

 

Kijk misschien naar een goedkopere huuroplossing. Eventueel een tijdelijk pandje voor enkel de zomer. Huur je machines en inboedel. Teken geen langlopende contracten. Hou de bank of kredietverstrekkers zoveel mogelijk buiten de deur.

 

Just my 2 cents (Van iemand die op zijn bek is gegaan en zich op voorhand nooit heeft voorgesteld dat het ook mis kon lopen)

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

. . de vrijheid. . .

 

 

Als vrijheid voor jou hetzelfde is als bijna het jaar rond 7 dagen in de week van 9:00 tot 22:00 uur werken ex de administratie dan heb je gelijk.

Ik ben echter bang dat je denkt dat het hebben van een weekendbaantje hetzelfde is als een eigen bedrijf runnen.

 

Vuistregel voor personeelskosten = netto x 2

 

Vuistregel voor de eerste start, zorg dat je voor een jaar geld achter de hand hebt.

 

Ga geen huurcontracten aan voor langere tijd, zeker niet voor 5 jaar.

 

Voor een (startende) ijssalon moet je in de loop zitten anders vinden mensen je niet.

 

Als het zulke dikke business is in deze plaats, waarom is dan nog niemand anders op dit lumineuze idee gekomen?

 

Natuurlijk vinden andere mensen het een leuk idee, het verplicht ze immers tot niks.

 

Er komen ijssalons bij maar ze gaan ook regelmatig failliet, weet jij waarom?

 

Ik lees niks over een begroting waarin is verwerkt

 

[*]aanschaf apparatuur

[*]aanschaf inventaris

[*]voorraad ijsgrondstoffen, bekertjes etc

 

Ik lees niks over je eigen ervaring met het bereiden van ambachtelijk schepijs

 

Ik lees niets over HACCP.

 

Link naar reactie
  • 0

Zit er in het ijsbedrijf met verkoopwagens geen commerciële uitdaging of inkoopmogelijkheid voor jou als startende, ondernemende marketeer?

 

Als ik op jouw manier reken (met een dik vraagteken bij het startgetal van 4,5M), dan moet je op een gemiddelde jaarlijkse dag een paar honderd ijsjes verkopen. Ik ben benieuwd naar jouw reactie op het bericht van Nico (doorzoek het forum maar eens goed).

 

Aan wat voor personele kwaliteiten en bezetting denk je? Behalve voor huur en salarissen, heb je ook (een reservering te maken voor) andere doorlopende kosten.

 

Hoe realistisch is jouw planning? En wat (welk deel) moet door wie gefinancierd gaan worden?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 2

Wanneer die gemeente zo positief is over ijsverkoop, waarom begin je dan niet eerst met een mobiele unit? Gewoon zo'n kek karretje dat je bij gebleken succes altijd nog kunt aanvullen met een pand, personeel en bijbehorende risico's. Geef de gemeente aan dat je op die manier uiteindelijk je ijsimperium vol werkgelegenheid gaat realiseren en ze zullen je vast direct een vergunning geven.

 

Zo'n ijskar lijkt me op jouw leeftijd en met jouw ervaring een veel beter startpunt en geeft je ook nog eens veel meer vrijheid. (Dat was toch wat je wilde?)

Link naar reactie
  • 0

Zo op het eerste gezicht lijken me je cijfers/verwachtingen wat optimistisch, voorzichtig gesteld. Heb je al contact gezocht met je branchevereniging? En het idee van een ijskar is niet zo gek. Voor een pand betaal je ook buiten de zomermaanden het volle pond en dat is een blok aan je been. Zal de makelaar wat wel wat minder enthousiast over zijn, en de gemeente ook, want die hebben heel andere belangen.

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reacties, hier heb ik zeker wat aan.

 

1. Als je zegt 7%, dan vraag ik mij af hoe je aan die 7% komt?

2. Er komen jaarlijks 4500.000 bezoeker, Kan je deze gegevens ook vinden van hoeveel bezoekers er komen per maand.

3. Waarom zouden de ijs liefhebbers naar jouw ijssalon en niet naar die van je concurrent?

1. Volgens het bedrijfschap Horeca en Catering heeft in 2012 wekelijks gemiddeld 8,1%

van de Nederlanders tussen 16-64 jaar een ijssalon bezocht.

2. Deze gegevens heb ik opgevraagd.

3. Dat is de reden dat ik mezelf in deze stad wil vestigen, ik kan mezelf hier goed onderscheiden. De grootste concurrent vraagt €2,50 voor een bol ijs, en deze zijn niet groter dan gemiddeld. De andere (kleine) concurrent bakt voornamelijk broodjes maar heeft wel een vitrine met (fabrieks)schepijs wat hij inkoopt bij de plaatselijke groothandel. Hier wil ik tussen gaan zitten, ambachtelijk ijs maar voor een iets schappelijkere prijs. Bij beide heb je geen mogelijkheid om binnen te zitten, en dit wil ik wel.

 

Kosten van energie, o.a. de koelingen voor je ijs, maar ook de resterende energiekosten. Schoonmaakkosten e.d.

 

En dan de toenemende concurrentie, ijssalons zijn in opkomst.

Deze kosten heb ik inderdaad meegenomen in het financieel plan, de concurrentie heb ik in mijn SWOT analyse beschreven bij threats (extern). Ik zal mijn ondernemingsplan posten als ik het af heb.

 

Met de bezoekersaantallen die de gemeente opgeeft, moet je toch voorzichtig zijn.

Ik denk dat ze iedereen meetellen. Dus ook mensen die een familielid gaan bezoeken in een ziekenhuis of een vertegenwoordiger die naar een klant gaat.

 

Daarnaast dien je rekening te houden met btw. Wat 's avonds in je kassa zit, is niet je omzet.

 

7% bezoekt een ijssalon is ook sterk overdreven. Dit klopt zeker niet. Ijs verkopen zijn heel afhankelijk van het weer. Je werkt nu al in de sector, dus je zal al wel gemerkt hebben dat koud weer of een hittegolf een negatief effect hebben.

 

Vergeet ook niet dat een huurcontract meestal voor een lange periode wordt aangegaan.

Als je na een paar maanden wil stoppen, dan zit dit huurcontract als een strop rond je nek.

(Zeker met 3000€/maand)

 

Reken uit wat je minimaal dient om te zetten om break even te draaien. Reken vervolgens uit hoeveel klanten je hiervoor nodig hebt.

 

Hou rekening met sterke spelers in deze sector. Zij hebben een groot voordeel. (Misschien kan je bij deze spelers informatie opvragen als potentiële franchisenemer)

 

Wat je vooral dient uit te zoeken is het risico dat je neemt. Wat gaat het je kosten als het fout loopt. Ik vind je business plan erg risicovol en zoals je zelf aangeeft ben je een starter. (Waarschijnlijk zonder een kapitaaltje dat je kan verliezen)

=> Zoals het nu op tafel ligt zou je in geval van faling zomaar +50K kunnen verliezen.

 

Vergeet ook niet dat een zaak starten definitief is. Als het je niet bevalt, kan je niet zomaar stoppen. In tegenstelling tot loondienst waar je gewoon ontslag kan geven.

 

Kijk misschien naar een goedkopere huuroplossing. Eventueel een tijdelijk pandje voor enkel de zomer. Huur je machines en inboedel. Teken geen langlopende contracten. Hou de bank of kredietverstrekkers zoveel mogelijk buiten de deur.

 

Just my 2 cents (Van iemand die op zijn bek is gegaan en zich op voorhand nooit heeft voorgesteld dat het ook mis kon lopen)

Bedankt! Liever veel kritiek dan dat iedereen het een strak plan vindt en ik 3 maanden na opening mijn deuren moet sluiten.

 

Als vrijheid voor jou hetzelfde is als bijna het jaar rond 7 dagen in de week van 9:00 tot 22:00 uur werken ex de administratie dan heb je gelijk.

Ik ben echter bang dat je denkt dat het hebben van een weekendbaantje hetzelfde is als een eigen bedrijf runnen.

 

Vuistregel voor personeelskosten = netto x 2

 

Vuistregel voor de eerste start, zorg dat je voor een jaar geld achter de hand hebt.

 

Ga geen huurcontracten aan voor langere tijd, zeker niet voor 5 jaar.

 

Voor een (startende) ijssalon moet je in de loop zitten anders vinden mensen je niet.

 

Als het zulke dikke business is in deze plaats, waarom is dan nog niemand anders op dit lumineuze idee gekomen?

 

Natuurlijk vinden andere mensen het een leuk idee, het verplicht ze immers tot niks.

 

Er komen ijssalons bij maar ze gaan ook regelmatig failliet, weet jij waarom?

 

Ik lees niks over een begroting waarin is verwerkt

 

[*]aanschaf apparatuur

[*]aanschaf inventaris

[*]voorraad ijsgrondstoffen, bekertjes etc

 

Ik lees niks over je eigen ervaring met het bereiden van ambachtelijk schepijs

Ik lees niets over HACCP.

 

Hoi Nico, bedankt voor de vuistregels en tips. Het pand wat ik tot nu toe op het oog heb zit midden in het centrum, en alle mensen die een rondje door het centrum lopen komen er langs. Een begroting heb ik inderdaad niet bijgevoegd. Deze zal ik binnenkort posten in dit topic. Het ijs wil ik niet zelf bereiden, maar door een ander laten maken die een overcapaciteit heeft met zijn ijsfabriek.

 

En inderdaad, de mensen die van mijn plan weten vinden het allemaal geweldig. Logisch, voor hun is het geen risico. Vandaar dat ik hier een topic heb geopend, jullie kijken er strenger naar.

 

Zit er in het ijsbedrijf met verkoopwagens geen commerciële uitdaging of inkoopmogelijkheid voor jou als startende, ondernemende marketeer?

 

Als ik op jouw manier reken (met een dik vraagteken bij het startgetal van 4,5M), dan moet je op een gemiddelde jaarlijkse dag een paar honderd ijsjes verkopen. Ik ben benieuwd naar jouw reactie op het bericht van Nico (doorzoek het forum maar eens goed).

 

Aan wat voor personele kwaliteiten en bezetting denk je? Behalve voor huur en salarissen, heb je ook (een reservering te maken voor) andere doorlopende kosten.

 

Hoe realistisch is jouw planning? En wat (welk deel) moet door wie gefinancierd gaan worden?

 

Groet,

 

Highio

 

Highio, mmint & René Zonneveld,

 

Het ijsbedrijf waar ik nu werk heeft meerdere wagens en standplaatsen. Ze hebben een dominante plaats in de gemeente. In de stad waar ik mezelf wil vestigen is het niet mogelijk om met een ijswagen of andere foodtruck te staan, ze geven hier geen vergunningen voor. Op deze manier had ik inderdaad een tussenstap gehad en kon ik vanuit daar later mijn ijssalon realiseren.

Link naar reactie
  • 0

Beste TS, ik wil toch aangeven dat mijn bijdrage geen kritiek is.

 

Niemand kan met zekerheid voorspellen welke omzetten je zal behalen. Ondernemen is daarom altijd een risico.

 

Het is aan jou om deze risico's correct in te schatten en dan te beslissen of je dat aankan.

 

Je vroeg specifiek naar valkuilen en daar heb je in dit draadje voldoende antwoorden op gekregen.

 

Niemand zegt hier dat je business plan slecht is of dat je idee geen kans van slagen heeft.

Niemand kan in de toekomst kijken.

 

Wat we wel weten is dat indien je zaak niet draait, je handtekening onder een huurcontract staat waar je niet zomaar onderuit kan.

 

Je gaat een risico nemen van meer dan 50.000 euro. De vraag is ofdat je dit aankan.

 

Dus veel succes en laat je niet ontmoedigen maar denk ook eens met een donkere bril.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Risicoanalyse

Hoe kom je aan die omzetcijfers?

Heb je een marketing/marktonderzoek gedaan?

Of heb je alleen een bureauonderzoek gedaan?

Hoeveel mensen heb je ondervraagd?

Hoe groot is die markt?

Wat is een gemiddeld in komen?

Zelf onderzoeken is het beste of representatieve gegevens gebruiken!

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Gelateria,

 

Niet helemaal 'on topic' maar hierbij de linkjes naar:

- hygiënecode ijs (pdf)

- extra informatie voedselveilig werken ijsbereiding

 

Ook als je mobiel ijs gaat verkopen moet je werken volgens de hygiënecode.

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Rakesh

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Een van de belangrijkste redenen dat ik met mijn winkel ben gestopt: het voelt als een gevangenis, niks vrijheid, slaaf van je winkel en je klanten.

 

Dat is voor een ijssalon niet anders. Je zult er moeten staan, je huur zal opgebracht moeten worden. Of je nu wel of niet veel klanten hebt, je moet open. Als vrijheid belangrijk voor je is huur dan geen pand!

 

Link naar reactie
  • 0

Het starten van je eigen onderneming is het mooiste wat er is, maar vrijheid geeft het zeker niet. Je wordt geleefd door de gemeentelijke regels, de belastingdienst, je leveranciers, je klanten, het weer, de huurbaas enz.

Het mooie van zelf ondernemen is dat je zelf alle beslissingen mag nemen en dat je altijd zelf verantwoordelijk bent voor de gevolgen van deze beslissingen.

 

Het inschatten van de toekomstige omzet is het meest risicovol. Alle andere aspecten van het businessplan zijn "simpel" rekenwerk.

Je omzet afleiden van macrocijfers (4,5 Mio bezoekers) is geen onderbouwing van de omzet. De vraag die beantwoord moet worden (is hier al gesteld) is: Waarom gaan klanten bij jou kopen en niet bij een ander (of helemaal niet). Bied je iets aan dat de potentiele klanten hebben willen voor een prijs die zij acceptabel vinden?

 

suc7

Hans Bertram

te vinden op www.PowerFinance.nl voor Excel applicaties en www.BertramBolsius.nl voor trainingen en voordrachten

Link naar reactie
  • 0

Hoi allemaal,

 

Ondertussen zijn we weer een paar maanden verder. De plannen liggen er nog steeds, en ik probeer de zwakke punten in het ondernemingsplan om te zetten in sterke punten. Liever goed voorbereid dan te gehaast zijn en na een jaar failliet zijn. De planning is om vanaf begin november alles te gaan regelen (bank, vergunningen,...) en hopelijk volgend jaar maart open te kunnen gaan. Tot die tijd zet ik de puntjes op de I voor het ondernemingsplan en bereid ik alles wat ik al kan doen, voor en werk ik full time om eigen vermogen op te bouwen voor de lening.

 

Binnenkort ga ik een week naar Italië om ideeën op te doen. Ondertussen bezoek ik ook beurzen en heb ik al wat connecties opgebouwd met mensen die iets voor me kunnen betekenen. Ik hou jullie op de hoogte!

Link naar reactie
  • 0

Dit was een serieuze vraag omdat ik mischien hulp kan bieden met een zeer goede italiaanse formule.

Ben al lang adviseur in de branche en woon in italie dicht bij de grootste leveranciers van producten en goede formules voor de gelateria

Verder heb ik connecties met fabrikanten van goede gelato/softijs machines

Link naar reactie
  • 0

 

Hoe kom ik aan mijn verwachtte omzet? Kan ik in mijn ondernemingsplan het volgende zetten: 4.500.000 bezoekers

7% bezoekt een ijssalon = 315.000 bezoekers

Verwacht marktaandeel = 30% (grootste concurrent 40%, kleine concurrent 15% en 2 snackbars die softijs verkopen elk 7,5%)

315.000 x 0,3 = 94.500 klanten per jaar

Gemiddelde besteding is €3

94.500 x 3 = €283.500,- omzet per jaar

 

 

Zijn er geen klanten die terugkomen? :P

 

Er bestaat een vereniging van ijssalons (ITAL) waar je nuttige info en contacten kan opdoen.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Stel het pand wordt verbouwd op de kosten van de verhuurder en de prijs wordt €3000 per maand, vinden jullie dit veel voor een A1 locatie in een plaats met jaarlijks 4.500.000 bezoekers? (pand is 95m²)

Lijkt mij vrij weinig. Of anders gezegd: jij mag het pand huren, maar die eigenaar gaat niet voor je verbouwen en het helemaal inrichten zoals jij het wilt. Je huurt kaal, en moet zelf voor 30.-50000 verbouwen. En dan reken ik alle specifieke ijsmachines/koelingen e.d niet tot verbouwen.

 

met name de vaste huur is een blok aan het been en een groot risico voor starters. Dan ben je zoals hierboven alles behalve vrij.

Link naar reactie
  • 0

Hoi allemaal,

 

Iedereen de beste wensen voor 2016. Helaas is er in mei 2015 een snackbar in het centrum geopend met een uitgebreid assortiment soft- en schepijs. Verder staat er al lange tijd niets te huur in het centrum (wat geschikt is dan toch..).

 

Ondertussen ben ik klaar met mijn opleiding en ben ik actief in de verhuur voor evenement benodigdheden als eenmanszaak. Het draait boven verwachting en er staan leuke dingen op de planning voor 2016. Het plan voor de ijssalon staat in de koelkast (ijsvitrine in dit geval ;-)), het kriebelt nog steeds en ik hou mezelf op de hoogte wat betreft cijfers en trends. Wie weet komt de ijssalon er nog eens.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 148 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.