• 0

Kleine ondernemer importeert uit China

Hallo allen,

 

Al een tijdje rond gekeken op internet, maar ik vind zulke tegenstrijdige verhalen dat ik het niet meer weet.

 

Ik heb een kleine webwinkel en importeer af en toe uit China. Het gaat altijd om kleine pakketjes die met China Airmail worden verzonden, dit kost me niks aan verzendkosten. Een keer heb ik een Douane check gehad en heb ik aan de postbode BTW en invoerrechten moeten betalen. Verder niks aan de hand.

 

Nu is mijn vraag, als ik mijn kleine pakketjes ontvang, zit er vaak geen factuur bij, ik print dan alleen de bestelbon (internet) en bewijs van betaling voor mijn administratie. Als ik geen BTW betaal, zet ik het ook zonder BTW in de boekhouding. Doe ik het nu op een legale manier? Moet ik mijn kleine pakketjes apart ergens aangeven? Of anders verzenden? Ik wil geen gedoe met de belastingdienst of douane.

 

Alvast bedankt voor de eventuele reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hey,

 

Volgens de wet behoort iedereen btw te betalen(die je als ondernemer dan weer kan aftrekken). Het kan zijn dat door de douane geen btw in rekening wordt gebracht. Het is dan aan jou de taak om deze bij je btw-aangifte in te dienen. Wanneer je regelmatig importeert zou je ook kunnen denken aan een vergunning artikel 23.

Ik hoop dat ik het zo correct heb uitgelegd, volgens mij werkt het principe op deze manier.

 

Winston

Link naar reactie
  • 0

Als de waarde van de goederen exclusief transport en verzekeringskosten minder is dan 22 Euro betaal je geen BTW. Verder zou het zo kunnen zijn dat als de Chinees DDP levert, dan heb je zelf niets te maken met de douane en hoor je een factuur te krijgen zonder BTW.

 

BTW die je niet betaalt moet/mag je ook niet opgeven in je aangifte.

Link naar reactie
  • 0

Als de waarde van de goederen exclusief transport en verzekeringskosten minder is dan 22 Euro betaal je geen BTW. Verder zou het zo kunnen zijn dat als de Chinees DDP levert, dan heb je zelf niets te maken met de douane en hoor je een factuur te krijgen zonder BTW.

 

BTW die je niet betaalt moet/mag je ook niet opgeven in je aangifte.

Dus dan komt het erop neer dat je geen btw betaalt over zendingen van minder dan 22 euro. Geldt dit dan ook voor zakelijke zendingen van minder dan 22 euro?

Link naar reactie
  • 0

Over producten die je verkoopt moet je 21% afdragen aan de belastingdienst. (dit bereken je gewoon door aan de klant)

 

Wanneer je hetzelfde product importeerd moet je boven de €22,-, 21% (import) belasting betalen. Deze belasting kan je aftrekken van de belasting die je uit je verkopen haalt.

 

Dit werd goed uitgelegd door BJM (https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=54355;start=0#msg502689)

 

"Als je een product importeert van 100 Euro betaal de aan de douane 21 Euro.

Met artikel 23 betaal je 0. Als je hetzelfde product verkoopt voor 200 Eur excl. BTW betaal de je belastingdienst in het eerste geval 42-21=21 Eur, in het tweede geval 42-0=42 Euro. Per saldo draag je hetzelfde af."

 

Hoop dat je het nu begrijpt.

Link naar reactie
  • 0

Wat bedoel je met die laatste post, iemand zal het toch moeten aangeven? Wat aangeven bedoel je dan? Verder heb ik nog een vraagje, wat doe je als je geen artikel 23 vergunning gebruikt, maar je krijgt een zending van bijvoorbeeld €40,- binnen waar de douane geen btw over berekent. Behandel je deze zending dan hetzelfde als hoe je dat oorspronkelijk zou doen met vergunning artikel 23 of bereken je hier dan geen btw over? In ieder geval alvast erg bedankt voor de hulp!

Link naar reactie
  • 0

Wat bedoel je met die laatste post, iemand zal het toch moeten aangeven? Wat aangeven bedoel je dan?

Iedere goederenzending moet bij de douane aangegeven worden. Het hangt af van de afspraken die je met je leverancier daarover gemaakt hebt. Als de leverancier bijvoorbeeld DDP levert zorgt hij ervoor dat de zending langs de douane komt en bij jou op de stoep afgeleverd wordt. Doet hij dat niet dan zul je er zelf voor moeten zorgen. Bij expresszendingen zullen de koeriers (DHL, UPS etc.) dat voor jou regelen, de invoerrechten en BTW voorschieten en dat aan in rekening sturen. Op die rekening moeten de juiste bedragen vermeld staan, het BTW bedrag kun je in je OB-aangifte opvoeren als betaalde BTW.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik had hetzelfde probleem. Als je een pakket hebt van bijv 50 euro dan moet daar nog BTW over afgedragen worden. Hoef je niets te betalen aan de Postbode dan staat er een verkeerde waarde op het pakket. Jouw taak is dus om het alsnog aan te geven bij de Douane. Maar hier komt het. Daar zijn ze heel kortzichtig en dit systeem werkt heel moeizaam en slecht.

 

Je belt de Douane. Meld dat er een verkeerde waarde op zit. Mevrouw vraag waar het pakket zich bevind. Als je dan zegt dat je het al op de zaak hebt liggen melden ze dat dit onmogelijk is omdat alles goed gecontroleerd is. Ze beweren dat het onmogelijk is dat er pakketten worden doorgelaten met een verkeerde waarde? Nou volgens mij is dat toch wat kort door de bocht.

 

Bij de belastingdienst zijn ze beter op de hoogte en bieden je dan Art. 23 aan. Het nadeel hiervan is dat je alle pakketten moet bijhouden die je binnen krijgt. Je spaart er wel kosten mee uit want je hoeft nu niet die 13 euro aan PostNL te betalen of 25 euro aan Fedex DHL UPS. De BTW wordt dan verlegd. Ook kom je sneller door de douane heen en levert dit geen vertraging op.

 

Je krijgt wel een factuur van de invoerkosten indien die van toepassing zijn.

 

Je kan het ook blijven invoeren hoe je het nu doen maar dan via DHL of Fedex ect. Je krijgt een factuur met BTW en Administratiekosten/invoerrechten. De BTW kan je terug vragen. Dus het factuurbedrag levancier met BTW invoeren en de administratiekosten/invoerrechten als kosten opvoeren.

Barcode scanners - IR thermometers - 12V voedingen www.electronixs.nl

Link naar reactie
  • 0

Je belt de Douane. Meld dat er een verkeerde waarde op zit. Mevrouw vraag waar het pakket zich bevind.

Waarschijnlijk heb je de douanetelefoon gebeld? Die is eigenlijk meer bedoeld voor algemeen advies. Verder is het zo dat je, tenzij DHL/UPS e.a. jou een machtiging directe vertegenwoordiging heeft laten ondertekenen, je geen partij bent voor de douane. De enige die aangifte kan laten aanpassen is de aangever, je kunt dan beter met het koeriersbedrijf contact opnemen, ook bij eventuele vertraging (zo staat het overigens ook op de douanesite vermeld).

De douane is trouwens ook "belastingdienst: :).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 80 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.