• 0

Vraag over dividendbelasting in de relatie BV en DGA

Beste allen,

 

Mijn eerste bericht.

Per 1 jan as gaat mijn eenmanszaak over in een BV. De BV is weer lid van een cooperatie. de BV verhuurt mij om werk te verrichten in de cooperatie.

 

Ik ben nu aan het plannen hoe geldstromen gaan lopen komend jaar en met welke nieuwe belastingvormen ik te maken krijg.

 

Overal lees ik dat (na betalen van de VpB) als de winst vanuit de BV naar de DGA gaat daar 15% div belasting over moet worden afgedragen, die de DGA natuurlijk weer terug kan vorderen met zijn Box 2 aangifte.

 

Maar als ik het aangifte formulier divb zie , dan staat daar:

 

Keert de vennootschap dividend uit waarop geen dividendbelasting hoeft

te worden ingehouden?

Mi moet ik hier ja invullen en dan bij

Waarom hoeft de vennootschap geen dividendbelasting in te houden?

Er is sprake van de deelnemingsvrijstelling (artikel 4, lid 1, onderdeel a)

 

Het betreffende artikel:

 

Inhouding van de belasting mag achterwege blijven ten aanzien van opbrengsten van aandelen, winstbewijzen en geldleningen als bedoeld in artikel 10, eerste lid, onderdeel d, van de Wet op de vennootschapsbelasting 1969, indien:

 

a. de deelnemingsvrijstelling, bedoeld in artikel 13 van de Wet op de vennootschapsbelasting 1969, of de deelnemingsverrekening, bedoeld in artikel 13aa van die wet, van toepassing is op de voordelen die de tot de opbrengstgerechtigde uit die aandelen, winstbewijzen en geldleningen geniet en de deelneming behoort tot het vermogen van zijn in Nederland gedreven onderneming;

 

ALs DGA voldoe ik aan bovenstaande artikel.

Mijn conclusie is dan dat ik als de BV de winst uitstort aan de DGA er geen div belasting betaald hoeft te worden. (De DGA kan het later dan natuurlijk ook niet verrekenen, het is dus budgettair neutraal).

 

Maar vreemd dat ik dit op vele plekken lees dat de winst BV -> DGA dividendbelasting plichtig is, terwijl dat mi door de deelnemersvrijstelling niet hoeft. Zie ik dan toch iets over het hoofd?

 

Alvast hartelijk dank voor de mening van een expert.

 

groet

 

Norbert Bosch

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je hebt gelijk. Ik bedoelde je betaalt 22 en brengt 15 in mindering.

Maar ik bedoel wat anders. De BV betaalt geen 15% div bel. Maar de DGA wel 22% box2 belasting.

 

Het komt onder aan de streep op hetzelfde neer maar volgens mij is het net anders dan op veel sites beschreven staat.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de terechte correcte terminologie.

Maar dan weer mijn vraag:

 

Indien er sprake is van een aanmerkelijk belang:

De BV houdt dan geen 15% in op het bruto dividend en de DGA betaalt 22%

 

En dus niet BV houdt 15 in en de DGA betaalt er nog eens 7 bij.

Deze laatste zou alleen gelden bij een aanmerkelijk belang.

Link naar reactie
  • 0

Jawel, als je (liever gezegd: de BV) het goed doet, dan wordt ook voor dividend aan een DGA 15% ingehouden.

Dit wordt verrekend met de verschuldigde inkomstenbelasting, in de aangifte.

 

En wat bedoel je "Deze laatste zou alleen gelden bij een aanmerkelijk belang"?

Dit gaat allemaal over aanmerkelijk belang. Een DGA is aanmerkelijkbelanghouder namelijk.

 

(Ook zou de ontvanger van dividend géén aanmerkelijkbelanghouder zijn, dan houdt de BV dus 15% in overigens.)

 

Een voorbeeld:

=========

Bruto-dividend (in Box2): 1000,-

Ingehouden belasting: 150,-

Verschuldigd (in Box2): 220,-

-------------------------------------

Bijbetalen n.a.v. de aangifte: 70,-

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Op de aangifte div bel staat bij vraag 3. Keert de vennootschap niet belastbaar dividend uit?

Als je dan ja zegt kom je bij de vraag waarom dat zo is.

 

Je kunt dan kiezen uit oa.

Er is sprake van de deelnemingsvrijstelling (artikel 4, lid 1, onderdeel a)

 

Ik neem even aan dat de BV dan over dat deel (of het geheel , afhankelijk van aantal en soort aandeelhouders) van de div uitkering geen div belasting hoeft in tehouden.

Stel 5 aandeelhouders met 10% en 25 met 2% belang. De vennootschap moet dan over de helft vaan het uit te keren div 15% inhouden. De 10% aandeelhouders kunnen vervolgens hun voorheffiing niet verrekenen de 2% aandeelhouders wel.

 

Wat is anders de zin van deze vraag in de aangifte div belasting?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Er is een cooperatie met omstreeks 50 leden. De leden zijn allen een BV.

 

Van de fiscus hebben we vernomen dat het lidmaatschapsrecht in de cooperatie met meer dan 20 leden kwalificeert als een deelneming in de zin van de deelnemingsvrijstelling.

 

De fiscalist van de cooperatie zegt dat de coop om eerdergenoemde redenen geen div bel hoeft in te houden. De onderliggende BV betaalt geen VpB over het winstdeel dat uit de cooperatie komt. (deelnemersvrijstelling).

 

En nu zit ik te puzzelen met het laatste deel van BV naar DGA. Waarom zou daar dan iets anders gelden? De DGA heeft toch ook een aanmerkelijk belang (artikel 4, lid 1, onderdeel a wet div bel)

Link naar reactie
  • 0

Waarom zou daar dan iets anders gelden? De DGA heeft toch ook een aanmerkelijk belang (artikel 4, lid 1, onderdeel a wet div bel)

 

De DGA heeft inderdaad een aanmerkelijk belang.

Maar hij/zij heeft geen deelneming. En dan is er geen deelnemingsvrijstelling. En dan is de dividend gewoon belast. In box2.

 

Zo zit het gewoon in elkaar. Daarom dus.

Link naar reactie
  • 1

Gecorrigeerd en samengevat:

Per 1 jan as

Dus de box-2-heffing is 25%, geen 22%, want dat geldt alleen in 2014

Overal lees ik dat (na betalen van de VpB) als de winst vanuit de BV naar de DGA gaat daar 15% div belasting over moet worden afgedragen, die de DGA natuurlijk weer terug kan vorderen met zijn Box 2 aangifte.

Nou ja, terugvorderen, doorgaans is de te betalen IB hoger dan de ingehouden dividendbelasting en blijft het bij verrekenen met de te betalen inkomstenbelasting

Inhouding van de belasting mag achterwege blijven ten aanzien van opbrengsten van aandelen, winstbewijzen en geldleningen als bedoeld in artikel 10, eerste lid, onderdeel d, van de Wet op de vennootschapsbelasting 1969, indien:

 

a. de deelnemingsvrijstelling, bedoeld in artikel 13 van de Wet op de vennootschapsbelasting 1969, of de deelnemingsverrekening, bedoeld in artikel 13aa van die wet, van toepassing is op de voordelen die de tot de opbrengstgerechtigde uit die aandelen, winstbewijzen en geldleningen geniet en de deelneming behoort tot het vermogen van zijn in Nederland gedreven onderneming;

De opbrengstgerechtigde ben jij, de DGA. Jij bent niet aan vennootschapsbelasting onderworpen en kunt dus ook niet de deelnemingsvrijstelling toepassen. Dus geldt er geen vrijstelling van inhouding van dividendbelasting.

 

Jouw verwarring ontstaat omdat jij naar de uitdeler van het dividend kijkt (de bv) in plaats van naar de opbrengstgerechtigde (de dga).

 

Dat de Coöp geen dividendbelasting hoeft in te houden, komt omdat die uitkeert aan een bv - die bv is dus de opbrengstgerechtigde en bij die bv is de deelnemingsvrijstelling van toepassing (niet bij de coöp).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Gecorrigeerd en samengevat:

Per 1 jan as

Dus de box-2-heffing is 25%, geen 22%, want dat geldt alleen in 2014

 

Ah!

 

"Per 1 jan as" gemist....! Dus inderdaad dan 10% "bijbetalen" n.a.v. de aangifte.

 

Voorbeeld:

=========

Bruto-dividend (in Box2): 1000,-

Ingehouden belasting: 150,-

Verschuldigd (in Box2): 250,-

-------------------------------------

Bijbetalen n.a.v. de aangifte: 100,-

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.