• 0

jaar met hoge omzet door vooruitfactureren op verzoek klanten

Sinds 2012 ben ik ZZP'er, ik maak videoproducties.

In december 2013 heb ik op verzoek van twee klanten 3 grote producties vooruit laten factureren. Zodat zij de kosten nog op 2013 konden wegschrijven ivm met bezuinigingen in 2014.

Hierdoor heb ik in 2013 bijna 2x zoveel omzet gedraaid dan in 2014

 

Toendertijd (beetje naïef) vond ik dat wel prima. Alleen begin ik daar toch een beetje de nadelen van te ondervinden;

- ik heb mijn hele zorgtoeslag moeten terugbetalen

- en DUO (voormalig IBG) gebruikt 2013 als peiljaar waardoor ik ook maximaal maandbedrag heb opgelegd gekregen voor studieschuld-aflossing in 2015

 

Mijn vraag is:

 

Kan je facturen 'uitsmeren' over een volgend boekjaar? (de werkzaamheden zijn immers ook in dat jaar verricht)

En kan ik dat dan nog met terugwerkende kracht doen? Dus de gehele IB aangifte 2013 opnieuw doen?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Middeling had ik inderdaad al als optie 2 gezien.

 

2011 was mijn inkomen 0 euro

2012 14.500 bruto

2013 49.500 bruto

 

Is wel wat winst te halen voor mij met middeling dus :)

Ik heb inmiddels al ergens gelezen dat middeling geen invloed heeft op vastgestelde toeslagen (zoals de zorgtoeslag)

 

Weet iemand of het "vernieuwde" inkomen na middeling wel door DUO wordt meegenomen in de draagkrachtmeting voor terugbetaling studieschuld?

Link naar reactie
  • 0

Ik vermoed dat DUO geen rekening zal houden met de middeling. Middeling is bedoeld om bij sterk wisselende inkomens de belastingdruk te verlagen. Hiermee wordt niet je inkomen opnieuw vastgesteld maar uitsluitend een herberekening gemaakt voor de verschuldigde ib.

 

Heb je die facturen eind 2013 niet geboekt als vooruit gefactureerde omzet (balanspost) zodat de omzet uiteindelijk in 2014 zou vallen, het jaar waarin de werkzaamheden ook daadwerkelijk zijn verricht?

 

Als je nog geen definitieve aanslag ib 2013 hebt, kun je de aangifte nog corrigeren.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Heb je die facturen eind 2013 niet geboekt als vooruit gefactureerde omzet (balanspost) zodat de omzet uiteindelijk in 2014 zou vallen, het jaar waarin de werkzaamheden ook daadwerkelijk zijn verricht?

 

Dit heb ik niet gedaan......niet meer te herstellen dus?

Link naar reactie
  • 0

Als je ib aanslag 2013 al meer dan zes weken vaststaat kun je eventueel nog een ambtshalve herziening vragen met de gecorrigeerde cijfers. Hierbij duidelijk aangeven dat je abusievelijk de vooruit gefactureerde bedragen als omzet 2013 hebt geboekt terwijl deze betrekking hebben op 2014.

 

Over het algemeen is de belastingdienst wel genegen tot herziening als je eea duidelijk en correct aanlevert. Zo niet, dan is er helaas weinig meer aan te doen.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Moeilijk te zeggen omdat het mede afhangt van welke regio je zit. Het ene belastingkantoor is hier veel sneller mee dan het andere. Ik zou toch wel rekenen op twee maanden na indienen van het verzoek.

Verder is het van belang het verzoek compleet en goed onderbouwd te doen. Als de inspecteur eerst nog een vragenbrief moet sturen die je moet beantwoorden kan dat het proces behoorlijk vertragen.

 

Enne... Graag gedaan!

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.