• 0

Collectief pensioen als DGA?

Ik ben in loondienst bij een werkmaatschappij waarvan ik, via mijn eigen holding nu ruim 8% van de aandelen in handen heb. Binnenkort ben ik van plan extra aandelen over te nemen, waardoor mijn holding straks over >10% van de aandelen van de werkmaatschappij beschikt. Ik krijg nu het bericht vanuit de adviseur van ons collectieve pensioenfonds dat ik als DGA met >10% niet meer in aanmerking kom voor het collectieve pensioen, maar nu een DGA pensioen moet gaan regelen. Klopt dit?

 

Ik dacht zelf dat ik nu de optie heb ik het zelf te gaan sparen, maar wist niet dat ik gedwongen kon worden uit het collectieve pensioen voor werknemers te stappen. Weet iemand hoe vrij ik hier in ben?

 

Dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik krijg nu het bericht vanuit de adviseur van ons collectieve pensioenfonds dat ik als DGA met >10% niet meer in aanmerking kom voor het collectieve pensioen

Dat klopt, zie artikel 1 van de PensioenWet: een DGA die 10% of meer van de aandelen heeft, valt buiten de PensioenWet, en daardoor buiten de collectieve pensioenregeling.

 

maar nu een DGA pensioen moet gaan regelen

Je "moet" niets, maar je "mag" dit regelen. Het is zeker geen verplichting.

 

Ik dacht zelf dat ik nu de optie heb ik het zelf te gaan sparen

Zelf "sparen" (in box 3) is meestal niet de meest veilige en zeker niet de meest fiscaal voordelige optie. Ook aan eigen beheer (fiscale pensioenopbouw in de eigen holding) kleven nadelen (met name bij staking en scheiding). Laat je dus vooral goed voorlichten over wat wel en niet mag, en vooral voorrekenen wat voor jou wel en niet verstandig is. Een goede adviseur zal daarin ook simpelere (en goedkopere) oplossingen betrekken, zoals bijvoorbeeld een bancaire lijfrente in combinatie met overlijdensrisico

 

EDIT: zolang je als DGA met 10% van de aandelen in loondienst van de werkmij bent, is het aantal opties mbt extern of via eigen beheer pensioen opbouwen sowieso erg beperkt.

 

maar wist niet dat ik gedwongen kon worden uit het collectieve pensioen voor werknemers te stappen. Weet iemand hoe vrij ik hier in ben?

Totaal niet vrij, het is een harde wettelijke bepaling.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.