• 0

betaling ontvangen in bitcoin, inkomstenbelasting?

Dag allemaal,

 

ik heb misschien de mogelijkheid om betaling voor een opdracht in bitcoin te ontvangen. Ik heb gezocht naar hoe dan om te gaan met de inkomstenbelasting. Over BTW is inmiddels van alles te lezen, en ook over dat het tegoed aan bitcoin in box 3 zal worden belast aan het eind van het jaar.

 

Maar hoe zit het met de inkomsten voor box 1?

 

Hier lees ik b.v.: http://www.belastingstudent.com/particulier/bitcoin-belasting/

 

"Mocht je loon genieten in bitcoins of bezit je bitcoins dan dien je alsnog zoals met ‘normaal geld’ ook belasting te betalen. De waarde van de bitcoins moet worden omgezet in een bedrag in euro’s. "

 

Goed, dat is in principe duidelijk, maar er zit een grote adder onder het gras. Namelijk _wanneer_ moet die waarde worden omgezet? Wat als ik nu de bitcoins in eerste instantie gewoon als bitcoins wil houden en niet (meteen) wil omzetten naar EUR. Maar ik neem aan dat ik er belasting over moet betalen in EUR?

 

Op welk moment moet ik de bitcoins omrekenen naar EUR om daar inkomstebelasting over te berekenen? De waarde van BTC kan nogal fluctueren. De waarde kan ook al sterk van dag tot dag wisselen. Als ik b.v. halverwege het jaar 10 BTC krijg twv €3000 op dat moment en die zijn aan het eind van het jaar nog maar €1500 waard, dan lijkt me me niet logisch dat ik belasting moet betalen over de waarde op het moment van verkrijgen van de bitcoins. Dan kom ik EUR tekort om die belasting te kunnen betalen. Bovendien hou ik dan liever die bitcoins tot ze weer meer waard zijn geworden.

 

Daar komt ook nog bij dat de "koers" van BTC nergens officieel wordt vastgesteld. Die is puur gebaseerd op vraag en aanbod, en er is geen centrale bank die dat samen met andere centrale banken vastlegt.

 

Tegelijkertijd kan het ook andersom natuurlijk. De 10 BTC kunnen ook €6000 waard zijn geworden aan het einde van het jaar. Het lijkt me ook dan logisch dat pas sprake is van omrekenen voor de inkomstenbelasting op het moment van verkoop naar EUR.

 

Of zie ik dit verkeerd? Wie heeft hier ervaring mee en/of ideeën over?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Eenvoudigst misschien toch direct na ontvangst de bitcoins omwisselen en als zodanig waarderen.

(En als je toch prive bitcoins wilt aanhouden, voor hetzelfde bedrag weer btc aankopen?)

Of de (gemiddelde, verdedigbare) waarde op 1 januari hanteren?

 

Dit is het enige wat hierover officieel bekend bekend is volgens mij:(maar gaat over box 3)

 

Virtuele betaalmiddelen, zoals bitcoins, staan op uw computer opgeslagen. U kunt deze alleen gebruiken als betaalmiddel op internet. U geeft van deze middelen de waarde in het economisch verkeer aan op 1 januari van het jaar van aangifte.

 

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/vermogen_en_aanmerkelijk_belang/vermogen/wat_zijn_uw_bezittingen_en_schulden/uw_bezittingen/overige_bezittingen/

Link naar reactie
  • 0

Meteen verkopen en weer opnieuw BTC kopen is geen goed idee. Daar zal ik alleen maar verlies op maken door de provisies die gerekend worden door de bitcoin-exchanges. En ik vind het juist interessant om de BTC te bewaren omdat ik het vemoeden heb dat ze veel meer waard zullen worden.

 

En inderdaad, die waarde op 1 januari heeft betrekking op box 3.

 

Dus ik zit nog steeds in het duister...

Link naar reactie
  • 0

Goed, maar dan heb ik dus een groot probleem op het moment dat ik inkomstenbelasting moet betalen in EUR en ik heb alles nog in BTC, en stel dat die dan een grote koersval hebben doorgemaakt tijdens de periode tussen ontvangst en de rekening van de BD. En omgekeerd zouden ze een hoop geld mislopen door mij niet te belasten voor de extra waarde mochten de BTC opeens veel meer waard zijn geworden.

Link naar reactie
  • 0

Ik doe deze opdracht niet vanuit een zaak, ik wil het gewoon als particulier bij resultaat uit overige werkzaamheden opgeven. Ik heb verder nu geen andere opdrachtgevers.

 

Maar als ik het vanuit een zaak zou doen dan zou het dus wel mogelijk zijn om op een later tijdstip te bepalen hoeveel er naar box 1 moet?

 

Het meest logische in dit hele verhaal lijkt mij dat ik pas in EUR kan worden aangeslagen op het moment dat ik ook daadwerkelijk de BTC verkoop voor EUR. Want dan pas is het echt zeker wat de waarde is van de BTC en ook zeker dat ik de beschikking heb over die waarde in EUR. Ik kan de BD immers niet in BTC betalen.

 

Of zie ik dat verkeerd?

Link naar reactie
  • 0

Goed, maar dan heb ik dus een groot probleem op het moment dat ik inkomstenbelasting moet betalen in EUR en ik heb alles nog in BTC, en stel dat die dan een grote koersval hebben doorgemaakt tijdens de periode tussen ontvangst en de rekening van de BD. En omgekeerd zouden ze een hoop geld mislopen door mij niet te belasten voor de extra waarde mochten de BTC opeens veel meer waard zijn geworden.

Uiteraard dien je bij ontvangst op te geven naar waarde op dat moment. En in jouw geval gezien je geen onderneming hebt, vervolgens ieder jaar de waarde op 1 januari van dat jaar. De winst/verlies tussen periode ontvangst is geen belangrijk punt voor de BD. Dit is natuurlijk ook zo voor iedereen die 'gewoon' geld ontvangt voor een dienst en er vervolgens direct een belegging voor aankoopt. Dat je in dit geval toevallig al betaald wordt in de vorm van een belegging doet daar niets aan af, technisch wordt je naar de huidige waarde betaald en kies je er vervolgens voor om het niet als liquide aan te houden maar in de vorm van belegging.

 

Iedereen die dus geld verdient en er direct een belegging mee doet, zit dan met jouw 'probleem' dat er tussen ontvangst en nota van de BD een koersverlies op kan treden (in ruil voor een koerswinst natuurlijk waar de BD ook niet van profiteert). Als je dit verlies wil beperken (en je winst uiteraard), kun je natuurlijk het deel dat van de omzet bestemd is voor de BD alvast wel verzilveren en cash aanhouden (beleg je alleen met jouw netto deel).

Link naar reactie
  • 0

Of je Winst uit onderneming of Resultaat uit werkzaamheden aangeeft, lijkt mij niet relevant voor de koersresultaten. Dat blijft hetzelfde volgens mij.

Je kan namelijk in de aangifte ook bezittingen in Box 1 aangeven die gerelateerd zijn aan het Resultaat uit werkzaamheden (dat zou dan de BTC kunnen zijn o.a.)

 

En je kan niet opbrengsten die je in BTC laat betalen achterhouden alleen maar omdat je deze nog niet wil inwisselen voor Euro's.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik neem toch aan dat voor de inkomstenbelasting de waarde op het moment van betaling geldt (als je een equivalent van euros hebt afgesproken), of de waarde op de factuurdatum als je een bedrag in BTC hebt afgesproken.

 

Het is denk ik niets anders dan wanneer iemand je zou betalen met pakweg 100 aandelen ahold of 3 kilogram zilver.

 

Gezien je geen zaak hebt kun je ook geen zakelijk vermogen hebben. Was dat wel het geval dan kon je die aandelen, bitcoins of dat zilver als zakelijk vermogen aanhouden (mits dat te verantwoorden is).

Link naar reactie
  • 0

Niet helemaal waar, Ben...

 

Ook resultaatgenieters hebben (meestal) een balans (ook wordt deze niet in de aangifte verwerkt) en daarop kunnen vermogensbestanddelen staan die in de aangifte bij "Waarde overige bezittingen i.v.m. werkzaamheden" (P11) vermeld kunnen (en soms ook moeten!) worden.

 

In dit geval hoeft dat (lijkt mij) niet, maar op zich zou het kunnen. Echt zinvol is het misschien niet (alhoewel, als je bang bent dat de waarde van de BTC omlaag gaat... dan zou je het verlies in de toekomst in Box 1 kunnen meenemen, lijkt mij... aan de andere kant kan je dan ook de BTC meteen verkopen...).

Link naar reactie
  • 0

Het zou misschien wel kunnen, al lijkt het me niet de meest logische oplossing.

 

Feitelijk is hier gewoon 'resultaat uit overige werzaamheden' (dwz geen loon, al komt het wel in dezelfde box terecht). Het enige "aparte" is dat de betaling in natura plaatsvindt.

 

Maar of dat fiscaal nou zo lastig is? Stel je doet een klusje en iemand betaalt je daarvoor met een TV toestel. Dan zou ik zeggen dat voor de inkomstenbelasting de waarde van die TV op moment van overdracht de basis is. Als het ding voor het eind van het jaar kapot valt is dat uiterst vervelend, maar dat veranderd niets aan de hoogte van de vergoeding die je oorspronkelijk kreeg.

Link naar reactie
  • 0

als het ROW is, is voor het resultaat de waarde op het moment van de transactie belangrijk en vervolgens ieder jaar op 1 januari de waarde voor Box 3.

 

Als het binnen een onderneming gebeurt, is het resultaat eerst positief door de waarde op ontvangstdatum te nemen en bij daling leidt dit tot verlies binnen de onderneming (koersresultaat negatief), of juist winst natuurlijk bij stijging. Binnen de onderneming leidt dit per saldo overigens wel tot eenzelfde resultaat op einde boekjaar uiteraard.

Link naar reactie
  • 0

Als je de bitcoins daarna ter belegging aanhoudt en dat belegging niet binnen het kader van je onderneming of werkzaamheid valt, is het vanaf dat moment box-3-vermogen. Dus omrekenen op moment van ontvangst en daarna per eerstvolgende 1 januari waarderen in box 3. Het resultaat in de tussentijd kun je niets mee, omdat je dat resultaat behaalt in het kader van de box-3-belegging, niet in het kader van je werkzaamheid.

 

Als je de bitcoins niet ter belegging aanhoudt, maar nog slechts enige tijd in afwachting van een gunstig verkoopmoment, is het niet onmogelijk om ze gedurende die tijd nog tot het werkzaamheidsvermogen te rekenen (net als bij een onderneming). Maar dat is een wat grijs gebied en zeker als je op een (stevig) positief resultaat rekent, is dat niet een route die heel logisch is. Het is (in de basis) wel een veel voorkomende discussie overigens: als het goed gaat, gaat de belastingplichtige doorgaans voor box 3 en de inspecteur juist voor box 1, als het slecht gaat, is dat precies omgekeerd. Waarbij de inspecteur altijd met de wijsheid achteraf probeert te corrigeren.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Rekenen tot werkzaamheidsvermogen moet denk ik wel een grondslag hebben. Die kan er natuurlijk zijn, bijvoorbeeld als je zowel klanten als leveranciers hebt die BTC gebruiken.

 

Het zal nog niet veel voorkomen, maar het is best praktisch als je internationale transacties buiten de eurozone doet. Lagere kosten en/of snellere transacties vergeleken met andere systemen, alleen is het koersrisico een probleem.

 

Wellicht wordt het een keer gezien als valuta, dat maakt het allemaal wat gemakkelijker gezien je dezlefde regels hebt als voor pakweg dollars, die je ook best op een USD rekening mag aanhouden als je verwacht iets in dollars aan te kopen in de toekomst.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 137 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.