• 0

Klant met openstaande rekening failliet

Een klant van mij is eergisteren failliet verklaard. Helaas had hij nog een rekening van mij open staan. Nu gaat het om slechts 45,- excl btw dus ik kan er niet wakker van liggen. Maar de rekening staat nog open in mijn administratie en gaat dus ook niet betaald worden. Ik vraag me af wat ik er nou mee moet gaan doen en wat ik kan verwachten. Krijg ik nog bericht van de curator en moet ik dat afwachten? Om eerlijk te zijn weet ik niet eens of de klant deze factuur wel in zijn eigen administratie heeft opgenomen. Het kan me weinig boeien of die factuur nog betaald gaat worden of niet, maar ik moet wel mijn administratie op orde hebben, nietwaar? Dus eigenlijk bij deze mijn vraag hoe nu te handelen.

 

Overigens heb ik geen contact met deze klant (al tijden niet meer), maar kwam ik er toevallig achter dat hij failliet is nu. ik zou ook niet weten hoe ik hem moet benaderen, want telefoon en e-mail werken natuurlijk niet meer. Verklaart ook wel waarom ik maar geen reactie kreeg op de e-mail over de openstaande factuur.

 

Btw is trouwens nog niet afgedragen, want de factuur is van dit kwartaal.

 

Alvast bedankt voor de antwoorden.

 

Frank

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ok, maar wat is wijsheid? De curator even mailen of bellen? Op zich vind ik het wel prettig om het snel en simpel af te wikkelen. Dan hoef ik straks geen ingewikkelde capriolen uit te halen om het te corrigeren. Het gaat tenslotte om een klein bedrag en daar wil ik zo min mogelijk tijd en energie in stoppen.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Ik zou een mailtje sturen, ik kan me voorstellen dat een curator niet zit te wachten op een telefoontje over een factuurbedrag van € 45,00, en dan is het ook weer correct naar je boekhouding toe, je staat toch helemaal achteraan in de rij bij een eventuele betaling, en dan kun je laten zien dat je er iets mee gedaan hebt.

 

Ik heb het zelf ook een keer meegemaakt, de curator stuurde een mailtje terug dat er notitie van gemaakt was, een betaling volgt niet meer, het is dan wel aan te tonen, waarom het factuurbedrag wordt gecorrigeerd.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ok, maar wat is wijsheid? De curator even mailen of bellen? Op zich vind ik het wel prettig om het snel en simpel af te wikkelen. Dan hoef ik straks geen ingewikkelde capriolen uit te halen om het te corrigeren. Het gaat tenslotte om een klein bedrag en daar wil ik zo min mogelijk tijd en energie in stoppen.

Crediteren en geen vordering bij de curator indienen is het makkelijkst, maar formeel - inzake de btw - onjuist. Juist is je vordering indienen bij de curator, een voorziening boeken voor het factuurbedrag en pas de btw corrigeren wanneer vast komt te staan dat geen uitkering plaats gaat vinden.

Link naar reactie
  • 0

Ik zelf heb toevallig net ruim 150,- euro BTW terug gekregen na een verzoek tot teruggaaf i.v.m. oninbare vorderingen. Betrof een factuur die slechts gedeeltelijk betaald werd en de incassopogingen door mij gestaakt waren.

 

Kleine moeite, gewoon een brief naar het juiste belastingkantoor sturen. Ik vermeld dan altijd het fiscaal nummer van de wanbetaler, naast uiteraard mijn eigen factuurnummer enzovoort, en dan zoeken zij daar bij de BD maar uit hoe zij dat verder met de wanbetaler regelen (want misschien heeft die zelf al de BTW teruggevraagd…).

Ik zet er ook altijd bij dat alle incassopogingen mislukt zijn en nu dus gestaakt zijn.

 

Voor mij dus een kleine moeite. Maar of ik het ook voor een tientje zou doen…

Misschien wel, juist omdat ik zelf een standaardbrief klaar heb liggen. Gewoon wat gegevens veranderen, uitdraaien, postzegel plakken… Dat kan misschien wel voor een tientje.

 

Maar als je helemaal van ‘scratch’ moet beginnen en een brief schrijven en adressen opzoeken en zo, dan vraag ik mij af of het rendabel is. Dan zou ik persoonlijk 45,- + BTW gewoon afboeken als kosten (‘dubieuze debiteuren’ noem je dat soms, of ‘incourante vorderingen’).

 

Link naar reactie
  • 0

Formeel mag je pas crediteren en de afgedragen BTW terugvragen op het moment dat zeker is dat er geen uitkering uit de boedel volgt.

 

Wel kun je voor nu het factuurbedrag als voorziening boeken.

 

En wat nou als de failliete BV een werkmaatschappij is van je holding (en het openstaande bedrag toch wel aanzienlijk hoger is)?

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Formeel mag je pas crediteren en de afgedragen BTW terugvragen op het moment dat zeker is dat er geen uitkering uit de boedel volgt.

 

Wel kun je voor nu het factuurbedrag als voorziening boeken.

 

En wat nou als de failliete BV een werkmaatschappij is van je holding (en het openstaande bedrag toch wel aanzienlijk hoger is)?

Dat maakt niet uit. Er is geen rechtsgrond voor het crediteren zolang niet door de curator vast wordt gesteld dat geen uitkering te verwachten is.

Link naar reactie
  • 0

en de reden waarom men zo streng is bij de btw is omdat de belastingdienst anders schade lijd. De failliete bv heeft natuurlijk de btw op de door haar ontvangen facturen al teruggevraagd bij de belastingdienst en jij hebt deze netjes afgedragen. Als jij nu een creditnota gaat sturen omdat je het geld toch niet meer krijgt dan ga jij die btw weer terugvragen maar de failliete bv zal niet de middelen hebben om de door haar ten onrechte teruggekregen btw terug te betalen.

 

Dit is dus de reden dat er zo'n strenge en afwijkende procedure bestaat voor het terugvragen van btw op faillissementsvorderingen. en juist bij (grote) vorderingen tussen holding en werkmaatschappij kun je verwachten dat er extra kritisch word gekeken naar het verzoek om teruggaaf van de btw

Link naar reactie
  • 0

Roel heeft in principe wel een punt, maar ik denk dat het in dit geval niet aan de orde is. Mijn factuur was van begin oktober. De factuur had dus pas in de aangifte van kwartaal 4 gezeten. Maar de klant was half december al failliet verklaard.

 

Overigens heb ik intussen nog een brief van de advocaat/curator ontvangen betreffende dit faillissement, maar dat zal wel een formaliteit zijn geweest. Ik had het intussen al afgehandeld. In de brief stond ook dat ik niet hoefde te reageren als ik verder geen aanspraak wilde maken op nog eventuele open facturen e.d.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Hey Frank,

 

Ik reageerde vooral op de nieuwe vraag van nacktbraker (antwoord #10) hierboven.

Voor kleine bedrag vond ik het niet nodig dit punt te maken..

 

Ik ga er in jou geval ook van uit dat de curator ook netjes de creditnota verwerkt en de belastingdienst geen nadeel ondervind. al zal het als je naar de letter van de (btw)wet kijkt niet helemaal juist zijn.

 

En ja die brief is een formele verplichting alle (mogelijke) schuldeisers moeten geïnformeerd worden en de gelegenheid krijgen hun vordering in te dienen. Jou afspraak met de curator zal nog niet verwerkt zijn toen de lijst is opgemaakt.

Link naar reactie
  • 0

Het is allemaal goed verlopen. Ik had vorig jaar al een brief aan de belasting gezonden, maar die wilde eerst afwachten of de curator nog geld kon vinden.

Ik heb eerst moeten wachten (en wachten en wachten) totdat de curator het definitieve faillissement had afgehandeld (er zat nog wel geld in de BV, maar dat is allemaal naar de curator gegaan). Tja, het heeft even geduurd, maar dan heb je ook wat (nou ja, ik heb dan ook heel veel niet meer).

 

Ik had al een bevestiging van de curator met daarin de vordering van de holding op de BV. Ik heb deze vordering, de bevestiging van het afhandelen en alle openstaande facturen (inclusief een gedetailleerde onderbouwing van de vordering) aan de belastingdienst gezonden.

De belastingdienst heeft vervolgens de volledige BTW terug betaald.

 

Onder welke post kan ik deze teruggave nou boeken?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.