• 0

Nieuwe samenwerking naast mijn eenmanszaak

Hallo allemaal,

 

ik ben een tijdje informatie hierover aan het opzoeken (ook een aantal topics op dit forum) maar kom niet tot een eenduidige oplossing. hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

 

Momenteel heb ik een prima lopende eenmanszaak met goede inkomsten. Daarnaast heb ik nog een prive spaarvermogen. Ik wil nu graag samen met iemand anders een nieuwe onderneming starten naast mijn eenmanszaak. Op dit forum heb ik al gelezen dat het mogelijk is een VOF naast een eenmanszaak op te zetten.

 

Dit leek mij in eerste opzicht ideaal, maar kwam er vervolgens achter dat je

1) verantwoordelijk bent voor eventuele schulden die je partner maakt en

2) dat dit ook op je prive vermogen verhaald kan worden.

 

Graag zou ik mijn huidige eenmanszaak en prive spaarvermogen zo veel mogelijk beschermen van eventuele problemen die zich zouden kunnen voordoen (hoe klein die kans ook is). Hebben jullie een advies hoe je dit het beste aan kunt pakken?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

1) Dat geldt uiteraard alleen voor schulden die in het kader van de vof zijn aangegaan, niet voor zijn priveschulden die niets met de vof te maken hebben.

 

2) Ja. Maar dat geldt ook voor de schulden van je eigen eenmanszaak.

 

Er zijn diverse opties om de risico's te beperken, maar die zijn wel afhankelijk van de exacte situatie. Wellicht is een vof niet de juiste rechtsvorm, maar kun je beter voor een alternatief gaan dat aansluit bij jullie wensen. Daar valt zonder nadere informatie niet zo heel veel over te zeggen, maar je kunt bijvoorbeeld denken aan een (stille) maatschap, cv, LLP, bv, al naar gelang jullie persoonlijke situatie.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ja dat realiseer ik mij wel maar mijn vermogen is een stuk groter dan die van mijn (toekomstig?) partner waardoor ik hier wel extra aandacht aan wil besteden/

 

Wat zou jij adviseren om dan wel tot een oplossing te komen?

Kun je ergens een gesprek aan vragen (KvK?)?

 

Wil graag hier meer toelichting geven over de situatie maar weet niet of dat zin heeft?

Een BV bijvoorbeeld is niet wenselijk omdat er op dit moment nog geen omzet is, en deze ook niet op korte termijn verwacht wordt. Vanuit mijn eigen eenmanszaak ben ik wel aan het kijken om door te gaan naar een BV, maar weet niet of dat voor of nadeling is voor deze situatie..

Link naar reactie
  • 0

"Normaal gesproken" zullen de meesten in deze situatie (samen) een BV oprichten. Uiteraard heeft dit enkele consequenties (want het is een rechtspersoon), maar ja: zo erg is dat nou ook weer niet, althans als je een goed 'ding' in de maak hebt.

 

En sommigen zullen er voor kiezen om gewoon (met of zonder moeilijke overeenkomsten, die in het geval er iets mis gaat wel of niet bepaalt wie/wat/hoe enzovoort...) voorlopig vast van start te gaan als twee partijen die van plan zijn om straks, als het "wat wordt", de krachten te bundelen.

Maar dan is het wel handig als je op dezelfde lijn zit en elkaar kan vertrouwen.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wederom dank voor de snelle reactie.

De kosten die verbonden zijn aan het oprichten van een BV zijn momenteel denk ik te hoog; al zou ik die wellicht voor kunnen schieten. Is dit uberhaupt mogelijk naast een eenmanszaak? Of kan ik dan beter alles onder een bv zetten..

 

Nou goed. We zijn ook al van start gegaan maar zou graag 'iets van een overeenkomst' hebben. Dit hoeft van mij ook geen volledige registratie te zijn maar een intentie tot samenwerking of iets dergelijks. Is het ook mogelijk om zoiets meer officieel te maken? Dus aangeven dat wanneer je verder gaat je in de toekomst allebei 50% van het bedrijf krijgt o.i.d.

Link naar reactie
  • 0

Zijn er nog anderen op dit forum die ervaring hebben / of tips voor een 'slimme constructie' om dit aan te pakken? Wellicht twee eenmanszaken met een onderling contract?

 

Twee eenmanszaak met onderling contract kan alleen als de activiteiten dit toelaten.

wat zijn de activiteiten?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 279 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.