• 0

1 opdrachtgever voor lange termijn

Hallo iedereen,

 

Al een tijdje heb ik een eenmanszaak naast mijn studie. Oorspronkelijk vooral eigen projecten uitgevoerd maar sinds drie-kwart jaar doe ik ook freelance opdrachten voor derden.

 

Op een paar zeer kleine opdrachtjes na (<1.000 euro) werk ik nu al ruim een half jaar voor een klant uit Engeland (Engelse LTD). Hier factureer ik gemiddeld 20 uur per week aan en onderhand is ruim 90% van mijn omzet over 2014 van die klant afkomstig.

 

Nu de discussie over VAR weer gaande is vroeg ik mij af, loop ik hier enige risico's mee? Ik verwacht nog minstens een half jaar voor deze klant te werken en in die tijd zo goed als geen andere opdrachten aan te nemen. Dit red ik qua tijd ook niet naast mijn studie.

 

De klant zelf vraagt ook verder nergens om, hij wil bepaalde applicaties gerealiseerd hebben, hier adviseer ik hem in en daarna realiseer ik de opdracht.

 

Ik zie dit zelf niet als verkapt loondienst of iets dergelijks, maar vraag mij wel af hoe de Belastingdienst hier over denkt en of ik niet iets over het hoofd zie (dan met name dat ik dus 2x een half jaar slechts 1 opdrachtgever heb en dat deze uit Engeland komt).

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Daar zouden ze moeilijk over kunnen doen. Dat de opdrachtgever in het buitenland zit werkt wellicht in je voordeel, een gezagsrelatie is dan minder aannemelijk. Ik neem aan dat je werkt vanuit je eigen kantoor, huis oid, en niet in iets dat is voorzien door de opdrachtgever?

 

Je zou voor de zekerheid aan de belastinginspecteur kunnen vragen hoe hij erover denkt, maarja, dat is ook weer een risico van slapende honden wakker maken.

Link naar reactie
  • 0
Dat de opdrachtgever in het buitenland zit werkt wellicht in je voordeel, een gezagsrelatie is dan minder aannemelijk.

Sterker nog: het is niet relevant. De belastingdienst kan geen vordering loonheffing en sociale premies opleggen aan niet in Nederland gevestigde bedrijven. De VAR en verkapt loondienstproblematiek speelt bij buitenlandse opdrachtgevers dus ook niet. (je kunt ook geen VAR aanvragen voor een buitenlandse opdrachtgever).

 

Het grootste risico dat jij loopt is dat je door de belastingdienst niet (meer) als ondernemer wordt beschouwd. Maar aangezien de opdracht eindig is, lijkt me dat voor jou niet zo'n groot risico.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Daar zouden ze moeilijk over kunnen doen. Dat de opdrachtgever in het buitenland zit werkt wellicht in je voordeel, een gezagsrelatie is dan minder aannemelijk. Ik neem aan dat je werkt vanuit je eigen kantoor, huis oid, en niet in iets dat is voorzien door de opdrachtgever?

 

Je zou voor de zekerheid aan de belastinginspecteur kunnen vragen hoe hij erover denkt, maarja, dat is ook weer een risico van slapende honden wakker maken.

Ik werk inderdaad vanuit huis of andere gratis werkplekken.

 

 

Dat de opdrachtgever in het buitenland zit werkt wellicht in je voordeel, een gezagsrelatie is dan minder aannemelijk.

Sterker nog: het is niet relevant. De belastingdienst kan geen vordering loonheffing en sociale premies opleggen aan niet in Nederland gevestigde bedrijven. De VAR en verkapt loondienstproblematiek speelt bij buitenlandse opdrachtgevers dus ook niet. (je kunt ook geen VAR aanvragen voor een buitenlandse opdrachtgever).

 

Het grootste risico dat jij loopt is dat je door de belastingdienst niet (meer) als ondernemer wordt beschouwd. Maar aangezien de opdracht eindig is, lijkt me dat voor jou niet zo'n groot risico.

 

Weer wat geleerd! De opdracht zal inderdaad eindigen, wanneer dat precies is lastig om te zeggen, maar nog een half jaar is de voorlopige schatting, als ik gemiddeld ~20 uur per week blijf doen.

Link naar reactie
  • 0

Sterker nog: het is niet relevant. De belastingdienst kan geen vordering loonheffing en sociale premies opleggen aan niet in Nederland gevestigde bedrijven.

 

Interessant. Ik neem echter wel aan dat de belastingdienst je kan aanzien voor niet-ondernemer waardoor je zelfstandigenaftrek en dergelijke verliest?

 

Puur praktisch denk ik dan aan relaties die net over de grens gaan (belgie, duitsland) waarbij overduidelijk sprake is van een verkapt dienstverband. Er zal toch wel enige voorziening zijn om dat tegen te gaan?

Link naar reactie
  • 0

Ik neem echter wel aan dat de belastingdienst je kan aanzien voor niet-ondernemer waardoor je zelfstandigenaftrek en dergelijke verliest?

Dat is precies wat ik bedoel(de) met de opmerking

Het grootste risico dat jij loopt is dat je door de belastingdienst niet (meer) als ondernemer wordt beschouwd.
;)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 219 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.