• 0

Website afspraken hoelang geldig?

Ik ben benieuwd naar jullie mening. Stel je hebt een x aantal maanden geleden een site laten maken, waarvan je er nu achter komt dat de belangrijkste functionaliteiten niet werken in bepaalde browsers van IE.

 

Slordig als klant natuurlijk omdat je het niet zelf direct gecheckt hebt, maar hoe lang is diegene die de website heeft gemaakt verplicht het te fixen?

Helpt ondernemers bij het vinden van een geschikte werkplek @ Kantoorruimtevinden.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vandaar mijn vraag dus ook. Is hij dat verplicht? Je spreekt natuurlijk af dat de site bepaalde functionaliteiten moet bevatten die naar behoren moet werken. Als het niet werkt, dan moet het gefixt worden lijkt mij. Mijn vraag is alleen of dat ook geld voor als deze functie in een bepaalde browser niet werkt, en na een x aantal maanden het probleem pas ontdekt.

Helpt ondernemers bij het vinden van een geschikte werkplek @ Kantoorruimtevinden.nl

Link naar reactie
  • 0

Als onwetende klant geef je de bouw van een website uit handen. Als daarbij afgesproken is dat de website in alle browsers moet werken dan moet dat ook gemaakt worden. Dat de klant niet in alle browsers controleert kun je verwachten, ik installeer ook niet alle browsers. Van de websitebouwer mag je dat wel verwachten.

Voor dit specifieke probleem vindt ik dus niet direct een termijn gelden, als het nooit in de bepaalde browser gewerkt heeft dan was de programmeur blijkbaar nog niet klaar.

Verder geldt natuurlijk ook voor je zelf hoe ver je wilt gaan met service naar de klant en hoe graag je de klant wilt houden.

Als hij een andere programmeur moet zoeken omdat jij het niet (gratis) wilt oplossen dan ben je de klant kwijt.

Link naar reactie
  • 0

Dat ligt maar net aan de afspraken.

 

Wanneer je alles goed doet, dan spreek je af wat de acceptatie-criteria zijn. Eenmaal geaccepteerd is het maar net wat je aan garantie en/of onderhoudscontract hebt afgesproken.

 

Wanneer ikzelf voor klanten een website maak, dan test ik met een beperkte set gangbare browsers. De klant is verantwoordelijk voor zijn eigen acceptatietesten. Het is praktisch onmogelijk om iedere browser uitgebreid te testen. Voor verouderde versies van Explorer of minder gangbare browsers kan ik de goede werking niet zonder meer garanderen. Wil de klant wel ondersteuning voor specifieke bijzondere browsers, dan is dat al snel meerwerk waar kosten aan verbonden zijn. Verder is browsercompatibiliteit voor back-end functionaliteit minder belangrijk dan voor de front-end. In de testfase ben ik meer geneigd om afwijkende gevallen te ondersteunen. Maanden na acceptatie hangt het er een beetje van af, maar zie ik het sneller als service die binnen een onderhoudscontract valt, danwel op uurbasis wordt gefactureerd. Alles op basis van redelijkheid...

 

Wat is hier het specifieke geval?

 

Edit: @Damedia: ik vind het de taak van de webbouwer om te zorgen dat de klant niet onwetend is. Spreek je niets af en zet je niets op papier, dan vraag je om ellende. Een klant die verwacht dat een website altijd en overal onder alle omstandigheden werkt is waarschijnlijk niet goed geïnformeerd...

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zal ten eerste aan de gemaakte afspraken liggen.

 

Ik vraag mij af wat er precies niet werkt en in welke versie van IE. Gaat het echt om belangrijke functionaliteit dat niet werkt in IE9+ of IE10+ of mist er ergens een schaduwtje of zijn de blokjes hoekig in plaats van rond?

 

Als ontwikkelaar zeg ik dat het puur aan de opdracht ligt mits er geen concrete afspraken zijn gemaakt. Momenteel ben ik bezig met een zeer specialistische web applicatie gericht op hoog opgeleide technische mensen, hier wordt er eigenlijk vanuit gegaan dat de bezoeker altijd de nieuwste browser heeft en wordt dus geen ondersteuning voor bijvoorbeeld IE gegeven.

 

Bij een MKB website'tje zorg ik ervoor dat alle belangrijke functionaliteit in IE8+ en hoger werkt. De styling is dan niet altijd perfect. Denk aan bepaalde CSS3 dat niet overal werkt, maar wel heel veel tijd en moeite scheelt (zie bovenstaande voorbeeld).

 

Als dit geval bij mij zou spelen (als ontwikkelaar dus) zou het echt aan de opdracht liggen of ik gratis iets ga oplossen, mits er dus geen concrete afspraken over browser ondersteuning zijn gemaakt.

 

edit: ik sluit mij verder ook aan bij het bericht van mmint.

Link naar reactie
  • 0
Mijn vraag is alleen of dat ook geld voor als deze functie in een bepaalde browser niet werkt, en na een x aantal maanden het probleem pas ontdekt.

Het ligt er dus helemaal aan wat het probleem precies is - misschien kun je daar wat meer over vertellen?

 

En of een klant er nu na 1 dag of na 6 maanden achter komt dat jij iets incompleet hebt opgeleverd maakt natuurlijk niet uit... ;)

Link naar reactie
  • 0

Vandaar mijn vraag dus ook. Is hij dat verplicht? Je spreekt natuurlijk af dat de site bepaalde functionaliteiten moet bevatten die naar behoren moet werken. Als het niet werkt, dan moet het gefixt worden lijkt mij. Mijn vraag is alleen of dat ook geld voor als deze functie in een bepaalde browser niet werkt, en na een x aantal maanden het probleem pas ontdekt.

 

Tijdstip waarop je het gebrek ontdekt doet weinig ter zake. Afspraken of (redelijke) verwachtingen van de werking van je site des te meer. Als je mij vraagt iets super hips te maken dan kan dat maar werkt dat in recente browsers (MSIE8 en hoger) Ik neem dat ook expliciet op in offertes. Ondersteuning voor oudere browsers kan ook maar daar hangt dan een prijskaartje aan (is namelijk meer / dubbel werk)

 

Als er geen afspraken zijn gemaakt over de werking binnen specifieke versies van browsers kom je m.i. op het vlak van 'redelijke verwachtingen' en dus voer voor juristen. Mijn mening is dat zonder specifieke afspraken een site hoort te werken op een recente browser (<2-3 jaar oud) En aanpassingen voor oudere browser voor jouw rekening komen (met andere woorden: het geen gebrek is aan het geleverde product)

 

Blijft een lastig verhaal natuurlijk. Heb in het verleden wel eens een javascript library gebruikt die niet compatible was met IE6, terwijl een redelijk percentage van de bezoekers die browser gebruikte (semi-overheid) heb daarvoor een aanzienlijk deel van de site om moeten bouwen. In goed overleg met de klant wat meerwerk gerekend en iedereen blij.

 

Dus, zoals al gevraagd, wat zijn de details? Afspraken over browserondersteuning, op welk platform werkt het niet en wat is de ernst van het probleem (werkt het uberhaupt niet, is functionaliteit beperkt of is het cosmetisch?)

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Browsers krijgen zeer regelmatig updates.

Iets wat vorige week nog prima werkte kan morgen problemen geven als een browser ge-update word.

Wie met open source werkt krijgt ook te maken met regelmatige updates van de software die ook invloed kan hebben op de werking van de site.

 

 

Dat de klant niet in alle browsers controleert kun je verwachten, ik installeer ook niet alle browsers. Van de websitebouwer mag je dat wel verwachten.

 

Naast de browser speelt ook het platform een rol. Iets wat met W8.1 prima werkt geeft misschien wel problemen met W7. Neem je daar mobiele OS'en ook in mee dan krijg je een reeks combinaties die al snel in de tientallen loopt.

Als een klant zoiets eist hoop ik dat deze rekening houd met de kostenpost voor het testen. Ik voorzie dat deze kosten voor menig site de bouwkosten zullen overstijgen.

Link naar reactie
  • 0

Naast de browser speelt ook het platform een rol. Iets wat met W8.1 prima werkt geeft misschien wel problemen met W7. Neem je daar mobiele OS'en ook in mee dan krijg je een reeks combinaties die al snel in de tientallen loopt.

Als een klant zoiets eist hoop ik dat deze rekening houd met de kostenpost voor het testen. Ik voorzie dat deze kosten voor menig site de bouwkosten zullen overstijgen.

 

Daarvoor bestaan diensten als Browserstack. Kost wel wat, vanaf $39 per maand. Maar dan kun je het ook redelijk automatiseren (kost dan 99$ per maand) en op 700+ browsers, 40+ mobiele apparaten en 9 OS'en testen :D

 

Maar in de regel verwacht ik niet dat een developer op al deze 700 versies gaat testen ;)

Link naar reactie
  • 0

Iets wat vorige week nog prima werkte kan morgen problemen geven als een browser ge-update word.

Waarbij aangetekend moet worden dat dat dan meestal een correctie op eerdere incompatibiliteit is, en voornamelijk voorkomt bij IE, die tijdenlang net even andere specs heeft gehanteerd dan alle andere browsers en dat al een paar jaar recht aan het trekken is.

Link naar reactie
  • 0

Ach dit zijn kleine zaken die een expert ter zake snel kan oplossen. Je website compatibel houden met alle browserversies is een lopend process. Je doet er dan ook goed aan onderhoudsafspraken te maken met je websitebouwer of met iemand die kennis van zaken heeft.

 

En ja, je zal altijd wel iets aan te merken hebben. Zo heeft het OS ook een invloed op de layout en functionaliteit van je website. Net zoals de screen size van de gebruiker.

 

Ook een adblocker, antivirus programma kan er voor zorgen dat je website niet goed werkt.

 

Als je het allemaal perfect wil hebben dan kost jou dit een veelvoud van wat je normaal zou betalen.

Link naar reactie
  • 0

Beste reageerders, Ik zet dit topic op slot. Sinds december 2014 zijn de enige reacties in dit topic dat het nodig is om te weten welke browserversie het het hier betreft.

Dat is wel duidelijk nu. Ik heb (first)posts met dezelfde niets toevoegende inhoud verwijderd.

 

Als TS verder wil reageren in dit topic kan hij een PM sturen of een modmelding doen

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.