• 0

BTW op verkoop Webwinkel+goodwill en Voorraad aan Belgie

Goedemiddag,

 

Ik loop tegen het volgende aan waarop de Belastingtelefoon ook niet 1-2-3 een antwoord had. Vandaar mijn vraag aan jullie:

 

Mijn bedrijf (1manszaak) bestaat uit een aantal webwinkels. Een van deze shops heb ik verkocht aan iemand uit Belgie. Het pakket bestaat uit:

- de shop zelf (met url's, licentie etc) en een beetje Goodwill

- Voorraad (betrokken van buiten de EU - BTW in verleden reeds verlegd)

 

Moet ik (21%) BTW in rekening brengen op deze transactie en zo ja dan op beide posten? Let op: ik verkoop dus niet mij gehele onderneming, slechts een deel er van!

 

Er schijnt in Nederland alleen een regel te zijn voor gevallen waarbij gehele bedrijf verkocht wordt (binnen NL) en dus niet voor internationale (deel)transacties.

 

Alvast dank voor jullie hulp

 

Rob

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 1

Beste Rob,

 

Ik vermoed dat je doelt op artikel 37d van de Wet op omzetbelasting 1968, bij velen nog bekend onder het vroegere artikelnummer 31.

 

Deze bepaalt dat "Bij overgang van het geheel of een gedeelte van een algemeenheid van goederen" dit niet als een levering of dienst wordt gezien. Daarom kan ook geen BTW worden geheven. Dit is bijvoorbeeld bij de overdracht van een onderneming.

 

Bij de verkoop van een gedeelte van een onderneming moet je jezelf afvragen of het zelfstandig kan functioneren en de onderdelen bij elkaar horen c.q. als een geheel kunnen worden gezien. Dit lijkt mij in jouw situatie het geval.

 

Zet op de factuur: Geen BTW op grond van artikel 37d Wet OB 1968. Dan loop je ook niet het risico dat de Belg zijn BTW onterecht terugvraagt en jij erop wordt aangesproken.

 

 

Succes, Ido

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Zet op de factuur: Geen BTW op grond van artikel 37d Wet OB 1968. Dan loop je ook niet het risico dat de Belg zijn BTW onterecht terugvraagt en jij erop wordt aangesproken.

 

Hoi Ido

 

Artikel 37d stelt ook dat de koper voor de omzetbelasting in de plaats treedt van de verkoper. Hoe zie jij dit nu de koper niet NL BTW-plichtig is?

 

De EU BTW richtlijn:

 

Artikel 19. De lidstaten kunnen, in geval van overgang van het geheel of een gedeelte van een algemeenheid van goederen onder bezwarende titel, om niet of in de vorm van een inbreng in een vennootschap, zich op het standpunt stellen dat geen levering van goederen heeft plaatsgevonden en dat degene op wie de goederen overgaan, in de plaats treedt van de overdrager. De lidstaten kunnen de nodige maatregelen nemen om verstoringen van de mededinging te voorkomen ingeval degene op wie de goederen overgaan, niet volledig belastingplichtig is. Zij kunnen ook alle maatregelen vaststellen die nodig zijn om belastingfraude en ontwijking met gebruikmaking van dit artikel te voorkomen

 

NL heeft hier via artikel 37d OB uitvoering aan gegeven. Maar uit geen van beide artikelen wordt duidelijk of dat ook geldt bij verkoop aan een buitenlandse koper.

 

Ik verwacht evenwel dat het beginsel van vrije vestiging binnen de EU voldoende waarborg geeft om geen BTW te berekenen, maar ik ben toch wel nieuwsgierig of jij hier mee info over hebt.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

Ik snap je punt. Voorwaarden zijn dat het gaat om een verkoop van een (gedeelte van een) onderneming aan een koper die de onderneming voortzet. Als aan deze voorwaarden zijn voldaan, is er geen sprake van een levering en derhalve geen BTW-heffing. Vervolgens treedt de koper dan in de, uit de btw-wetgeving voortkomende, rechten en plichten. Denk aan bijvoorbeeld aan herziening of margeregeling.

 

Nu wordt dit laatste in de wettekst niet als voorwaarde, maar als gevolg gesteld. Maar jouw vraag is wellicht of de belastingdienst dit ook zo ziet en dat lijkt mij terecht opgemerkt. Wat als de opvolger helemaal niet in deze rechten of plichten kan treden.

 

Het lijkt mij geen punt omdat:

De wettekst verwijst niet naar limitering t.a.v. wie de overnemer kan zijn;

De wetgeving komt, zoals je al aangaf voort uit de Europese regelegeving;

En zou anders het vrije verkeer van goederen worden beperkt.

 

Verder is het niet automatisch zo dat een inwoner uit een andere lidstaat niet Nederlands BTW-plichtig zou kunnen zijn. Je zou ook kunnen stellen dat door een overname ex artikel 37d, de buitenlandse overnemer van rechtswege Nederlands BTW-plichtig wordt (Mits uberhaupt rechten of plichten voortkomen uit een dergelijke transactie). Hoe dat in de handhaving moet worden uitgevoerd is natuurlijk een probleem van de belastingdienst.

 

Ik sta open voor andere meningen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ido van der Gragt

 

 

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Goedenavond,

 

Hartelijk dank voor de inbreng van jullie allen! Als ik alles zo teruglees dan geeft het mij in ieder geval het gevoel dat ik geen hele domme vraag heb gesteld...;)

 

In een aanvullend bericht n.a.v. een vraag heb ik gesteld dat de transactie aan een bedrijf zal plaatsvinden. Dit moet ik nu toch iets nuanceren: De koper geeft aan de feitelijke transactie eerst te willen doen (als particulier lijkt mij dan) om vervolgens na de transactie op enig moment (alsnog) een Belgisch bedrijf in te schrijven bij de lokale Belgische KVK.

 

Heeft bovenstaande gevolgen voor jullie advies omtrent wel/niet BTW toepassen op deze internationale transactie?

 

Alvast dank,

 

Rob

Link naar reactie
  • 0

Webshops rijzen als paddenstoelen de grond uit. En vaak worden zij ook verhandeld en wisselen dus van eigenaar.

Persoonlijk lijkt het mij discutabel of elke webshop een “algemeenheid van goederen” (en dus een deel van een onderneming) zal blijken te zijn bij een kritische screening door een kritische belastingambtenaar.

In dit geval is weliswaar voorraad aanwezig, maar de vraag is toch of het “groot” genoeg is allemaal om als een zelfstandig iets beschouwd te kunnen worden lijkt mij.

 

Ik zou denken dat het misschien verstandiger is om dit gewoon als de verkoop van een website en een beetje voorraad te beschouwen. En dus wél BTW te berekenen (of verleggen, als de koper ondernemer is in België).

Dan ben je er zeker van dat je achteraf niet alsnog dit bedrag uit eigen zak straks moet gaan betalen.

 

Link naar reactie
  • 0

N.m.m. dient bij een overdracht de Belg zich in Nederland te registreren voor de BTW. Quote van de belastingdienst:

 

"Overgenomen btw-verplichtingen:

De overnemende ondernemer treedt in de plaats van de overdragende ondernemer. Dit heeft tot gevolg dat de overnemende ondernemer ook bepaalde fiscale rechten en verplichtingen overneemt. Hij is gebonden aan het belastingregime van de vorige eigenaar."

 

Als de goederen "gewoon" verkocht worden idd wel BTW berekenen, leveren tegen het 0% tarief (als de koper ondernemer is in België) kan alleen als de goederen Nederland verlaten (aangenomen dat ze zich daar bevinden).

Link naar reactie
  • 0

De theorie wijkt soms af van de praktijk. Het echte leven is meer dan 50 tinten grijs en de BTW-wetgeving totaal zwart-wit.

 

De theorie zegt dat bij levering van een algemeenheid van goederen je geen keuze hebt om BTW te rekenen. M.a.w. artikel 37d moet verplicht worden toegepast. Anderzijds kan je de BTW niet verleggen als de afnemer geen BTW-nummer heeft (en misschien wel nooit krijgt).

 

De regeling voor afzien van BTW bij een algemeenheid van goederen komt mede voort uit het principe dat het BTW-neutraal is. Je kunt jouw geval schriftelijk voorleggen aan de belastingdienst om zekerheid te verkrijgen. Als je het zou willen toepassen zonder afstemming, dan zou ik in ieder geval laten vastleggen dat de afnemer de aanschaf in de hoedanigheid van ondernemer afneemt.

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 165 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.