• 0

Keuze rechtsvorm voor internationale investering

Hallo,

Ik ben bezig met het starten van een onderneming in Bangladesh en al een aantal dagen bezig om de voordelen van een eenmanszaak en BV tegen elkaar af te wegen. Om vanuit Bangladesh winst terug te laten vloeien naar Nederland is een buitenlandse investering nodig. Deze investering komt zeer waarschijnlijk vanuit het vermogen van vrienden en familie. Ik ben nu op zoek naar de beste rechtsvorm om dit te regelen. Ik wil graag de investering in Nederland bundelen aangezien de bureaucratie in Bangladesh nog lastiger is.

Een eenmanszaak is de beste keuze financieel. De oprichtingskosten zijn lager, er zijn belastingvoordelen en geen jaarlijkse kosten voor het deponeren van de jaarrekening. Het zou ook gemakkelijk zijn om inkomsten uit freelance consultancy te factureren vanuit de eenmanszaak. Maar een eenmanszaak zou volgens mij betekenen dat de investering vanuit vrienden en familie onder de Tante Agaath regeling valt. Dat will zeggen individuele contracten voor redelijk grote bedragen en rente die betaald moet worden.

Zijn er mensen met vergelijkbare ervaringen / constructies? De standaard verhalen die op de meeste websites te vinden zijn, hebben niet genoeg diepgang om echt tot een duidelijke conclusie te komen. Ik zou ook graag persoonlijk een adviesgesprek aangaan maar het is onduidelijk of dit het beste met de KvK, een accountant, advocaat of notaris zou kunnen?

Bedankt voor de hulp,

Gijs

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0
Maar een eenmanszaak zou volgens mij betekenen dat de investering vanuit vrienden en familie onder de Tante Agaath regeling valt.

De regeling Durfkapitaal (Tante Agaath) is in 2013 afgeschaft

Een eenmanszaak is de beste keuze financieel.

Wellicht. Maar het is nog maar zeer de vraag of het ook de beste keuze is qua risico en het aantrekken/bundelen van kapitaal. Naast een BV zou dat bijvoorbeeld ook via een CV kunnen.

En moet je het bedrijf wel naar Nederlands recht in NL oprichten?

k zou ook graag persoonlijk een adviesgesprek aangaan maar het is onduidelijk of dit het beste met de KvK, een accountant, advocaat of notaris zou kunnen?

Misschien beginnen bij een fiscalist? En wellicht ook de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland / Internationaal ondernemen?

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar