• 0

Marketing en sales uitbesteden

Goedenavond,

 

Ik ben op zoek naar wat advies. Sinds enkele maanden heb ik samen met een compagnon een innovatief concept ontwikkeld. Om een beeld te geven, het betreft een dienst voor winkeliers. Keywords: (i)beacons, retail, smartphone.

 

Er is een app, website, divers promotiemateriaal, etc.. De dienst is gereed en wordt op dit moment in de markt gezet. Inmiddels groeit het aantal klanten met de dag en krijgen we overal waar we starten heel positieve reacties.

 

Maar... verkoop gaat te langzaam. We maken gebruik van een aantal freelance verkopers, maar dit zijn er te weinig. En het blijkt dat niet iedereen met goede wil en inzet automatisch een goede verkoper is. Met name doelgroep van winkeliers is niet een eenvoudige om 'koud' met een nieuwe dienst langs te komen. Hoe mooi het aanbod ook is.

 

Omdat we willen voorkomen dat we te langzaam gaan en we straks door een grotere speler voorbijgestreefd worden, zijn we aan het nadenken over andere opties. Meest aantrekkelijke optie lijkt ons om samenwerking te zoeken met een grote verkooporganisatie, liefst ook marketing mogelijkheden.

 

Heeft iemand ervaring hiermee en misschien goede tips voor een partij? Tips over hoe we dit op andere manieren zouden kunnen aanpakken zijn ook welkom.

 

Bij voorbaat dank!

 

Bert

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik lees jouw verhaal, maar vraag mij af waar jouw probleem ligt. Op welke manieren maak jij nu zoal 'lawaai' over jouw propositie? Waar schort het aan bij de verkopers als het gaat om koude acquisitie? Hoeveel sneller zou het moeten gaan?

 

Benieuwd naar je reactie.

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Freelance verkopers/promotors hebben in mijn ervaring vaak een zeer beperkte impact.

 

Vaak moet je het ook zo lezen: Freelancers hebben geen salaris en verdienen enkel commissie. Dus ze pakken het laaghangend fruit en daarna weegt de inzet niet meer op tegen commissie.

 

Beste is om niet een ander jouw bedrijf te laten vlottrekken door het uit te besteden maar zelf verkoper aan te nemen. Laat er velen komen en zoek de beste uit die echt goed aansluit bij jouw doelstellingen. Iemand met relevante ervaring, een rolodex aan contacten die bruikbaar zijn. Dan betaal je wel wat meer maar de kans op oogsten is ook vele malen hoger dan een junior die het enkel op motivatie en ingestudeerd praatje moet doen.

 

Uiteindelijk hou je het dan zelf in de hand en zal je niet duurder uit zijn tov uitbesteden.

 

Als je ondernemer bent moet je ook baas kunnen zijn en dit uitstralen en communiceren. Op verkopers moet je scherp blijven, duidelijke doelen en deadlines. Dat helpt jou maar ook de verkoper zelf.

 

Veel success en fijne kerstdagen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de adviezen.

 

@Richard Theuws: pers scoren lukt redelijk, maar zet te weinig zoden aan de dijk wat betreft verkopen. Het benaderen van winkeliersverenigingen is een optie die we al eens onderzocht hebben, maar ook lastig is, vanwege het vaak vrijwillige karakter van deelnemers, wat toch weer resulteert in losse winkels bezoeken. Maar wellicht toch nog eens het opnieuw onderzoeken waard...

 

@Paul Stuyver: het klopt dat een eigen verkoper wellicht beter is, maar dat gaat voor landelijke uitrol te weinig impact hebben.

 

Tja, blijft lastig...

Link naar reactie
  • 0

Blijkbaar is het product niet dusdanig interessant, dat de klanten in de rij staan te wachten.

Misschien zijn je ambities iets te hoog en moet je wat meer tijd nemen om te groeien.

Klanten laten zich niet dwingen.

 

De tijden zijn ook behoorlijk veranderd. Vroeger zocht een leverancier naar zijn (potentiele) klanten. Tegenwoordig zoekt een klant zelf waar hij/zij behoefte aan heeft. Velen zijn er niet meer van gediend dat ze ongevraagd benaderd worden met zaken waar ze niet om gevraagd hebben.

 

Via WebSite, Twitter, Facebook enz aantrekkelijke aanbiedingen zou je potentiele klanten naar je toe kunnen trekken.

 

suc7

Hans Bertram

te vinden op www.PowerFinance.nl voor Excel applicaties en www.BertramBolsius.nl voor trainingen en voordrachten

Link naar reactie
  • 0

Beste Bert,

 

Zit in een soortgelijke situatie.

Ben benieuwd hoe het nu gaat en hoe je het opgelost hebt.

 

Het laatste argument dat als je dienst of product goed genoeg is het zich zelf verkoopt vindt ik wat slap. Soms is het snel claimen van een markt aandeel van groot belang in angst dat er een grote speler anders mee weg loopt.

 

Goed personeel werven en opleiden is een langdurig traject.

 

Zit zelf ook te denken aan outsourcing van de verkoop.

 

Hoor graag hoe je het aangepakt hebt.

 

Gr Jordy

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen Bert,

 

Mogelijk kun je optrekken met een ander bedrijf - zelfde klanten, maar ander niet concurrerend product. Op basis van je product en klanten zouden we mogelijk suggesties kunnen doen met wie of wat voor soort bedrijven samen te werken.

 

 

jacob van der vis

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
  • 0

Het uitbesteden van sales is in Europa niet zo bekend als in de VS.

In de VS heeft men sales rep agencies, die wij nog niet eens kennen.

Een bedrijf die voor jou al je producten probeert te verkopen aan derden.

 

Of zijn er inderdaad wel sales representative agencies in Europa? Ik ken ze niet.

Anders worden deze met een andere naam genoemd.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Bert,

 

Jammer dat we de app niet even kunnen zien ergens.

Misschien zit het probleem met de trage groei niet in de verkoop, maar in het concept van de beacon app.

 

Zelf als jullie app een tip-top spaarpunten ibeacon app is heb je nog het probleem dat bijna alle beacon toepassingen (nog) niet erg succesvol zijn in Nederland. Dit zeg ik met pijn in mijn hart, want ik had van iBeacon en geo data apps veel meer verwacht en was me er in aan het specialiseren.

 

Helaas loopt de Nederlandse detailhandel op dit moment niet warm voor ibeacon toepassingen.

Pilots genoeg en dat vinden winkeliers nog wel leuk en daar komt ook best af en toe een extra klant voor je winkel binnen lopen. Maar zodra je de dienst tegen een zakelijk tarief gaat aanbieden zie ik bijna alle winkeliers afhaken.

 

Misschien vinden ze het te 'eng' of 'te nieuw' maar vaak is het financieel geen optie. De meeste retailers hebben het ook gewoon niet breed. Franchise is geen vetpot, huurprijzen zijn nog steeds torenhoog (met langlopende contracten) en welke kledingzaak kan de strijd met de Primark nog aan?

 

Ik heb een tijdje gedacht dat mobile de redding van de retail zou worden. Retail heeft het zwaar en iedereen loopt met een mobiel rond tegenwoordig, dus daar moet toch iets leuks met klantenkaart of speciale acties mee te doen zijn zou je zeggen.

 

In de praktijk zijn er nog erg veel technische en sociale tekortkomingen bij beacon apps, die ik hier niet allemaal ga opnoemen die snelle groei ook in de weg staan. Ik hoop echt dat een goede sales man/vrouw jullie gaat helpen te versnellen maar ik ben er niet zeker van.

 

Succes met alles.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Beste Bert,

 

Hoe loopt het inmiddels?

 

We weten iets te weinig van je product en markt om

echt de helende dokter te kunnen zijn.

 

Over het algemeen denk ik echter wel dat TwaBla hier

het beste advies gaf. Laat een marketingsysteem voor

je werken.

 

Uiteraard moet het product allereerst een actueel

probleem oplossen om verkocht te kunnen worden.

Natuurlijk beslist de klant dat en niet onze overtuiging

en enthousiasme zonder meer.

 

Vervolgens geeft koud prospecten altijd een slechte

positionering. Het kan wel wat opleveren, maar je bent de

bedelaar en boet direct op alle fronten in. Je zegt zelf al dat

je winkeliers niet goed koud kunt benaderen.

 

Responsadvertenties (offline en online) zouden een uitkomst

kunnen zijn. In die uitingen kun je dan bijvoorbeeld info aanbieden.

 

Verkooptekst en aangeboden info moeten uiteraard triggeren

op een echt aanwezig probleem zoals de klant dat ervaart.

Dat is de kunst.

 

Met advertentie en aangeboden info vermenigvuldig je jezelf

via media. En stuur je onvermoeid steeds het optimale en dus

volledige verkoopverhaal uit. Onafhankelijk van vaardigheden

en vorm van de dag van verkopers.

 

Hoogwaardige persoonlijke gesprekken blijven een nog krachtiger

middel. Maar als je daar al voor kiest, kun je dus beter eerst kleinere

stappen inlassen zoals met deze responsadvertenties en aanbod van info.

Bovendien zijn goede verkopers moeilijk vindbaar en lastig te instrueren

om dit verhaal consistent op jouw manier te uiten.

 

Wellicht is dan het idee van Richard interessant: 'informatie'-bijeenkomsten.

Je kunt bijvoorbeeld met responsadvertenties uitnodigen om laagdrempelig

(slechts) info te downloaden. En in die info stop je een responsuiting voor

de bijeenkomsten.

 

Ook kun je testen doen met beide in de advertentie:

"Kom naar de bijeenkomst...maar download in ieder geval nu deze info..."

 

Met advertentie en info kun je via media tevens sneller en grootschaliger

testen 'wat werkt', dan met vervelende 'verkoop-handenarbeid'.

 

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

 

Groet Peter.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.