• 0

Wie weet een vervoerder die ergonomisch werkt?

Voor onze hefmobiel en accessoires die bedoeld zijn om bezorgers hun gezondheid te ontzien, zijn wij op zoek naar een verzendorganisatie die in de gehele keten arbeidsvriendelijk werkt. Die dus aan de arboregels voldoet. Onze pakketten wegen tussen de 15 en de 45 kilo. We verzenden naar een twintigtal landen. Het tillen en sjouwen van deze pakketten gebeurt bij de verzenders tot nu toe met de hand of het wordt op een pallet geplaatst met de hogere kosten van dien.

 

In onze productie en ons magazijn werken we uiteraard wel met de hefmobiel en onze klanten doen dat ook of gaan dat ook doen, maar het staat zo slordig als onze producten door iemand met de hand worden gesjouwd bij de aflevering bij de klant. We krijgen hier regelmatig commentaar op. Op elke doos plakken we het anti-tilsymbool zoals te zien is op www.veiligtillennietmeertillen.nl maar dat negeren de bezorgers gewoon.

Dus als iemand een verzender/vervoerder/koerier weet?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Onze pakketten wegen tussen de 15 en de 45 kilo.

 

Misschien kun je als afzender dat stapje extra doen wat je nu van derden verwacht? Ik bedoel de vraagstelling of verantwoordelijkheid omdraaien. Ontwikkel een transportverpakking op wieltjes of iets wat met twee personen opgetild kan worden. Kun je de eigenlijke wielen niet extra beschermen, maar tegelijkertijd wel laten functioneren? Meedere colli? Kantelpunt (-lijn) in het midden van de uitgebalanceerde verpakking aanduiden? Kunststof handgrepen plaatsen? Handlussen of een net eromheen met oneindig veel aangrijpmogelijkheden?

 

Plaats daarbij dan gelijk wat scanbare codes met gebruiksinstructies om heel de wereld jullie 'best case' te laten zien. Anti-tilsymbool is aardig, maar maak ook een logo voor vraag om tilassistentie (Durf te vragen-gedachte/TomTom-logo extra handjes?). Daarmee wordt het afleveren van een pakket ook weer wat socialer en niet alleen iets over de drempel flikkeren.

 

Bestempel je jullie pakketten overigens nog als steekwagenvracht? Dan zou je een verpakking als 'hand truck freight' kunnen benoemen, al klinkt dat alweer tegenstrijdig met de inhoud.

 

Het probleem blijft dat men in het algemeen niet bereid is om te betalen voor een palletzending of om te wachten op hulp(middelen) als het in de praktijk ook goedkoper en sneller uitgevoerd kan worden. Dat verander je niet alleen, al timmer je flink aan de weg met een bewustzijnscampagne. Je bent gewoon voorloper en natuurlijk in dit opzicht ook weer op zoek naar verbetermogelijkheden. Respect daarvoor.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

Volgens mij zit daar een marketingkansje in. Jullie 15+ kilo pakketten worden overwegend bezorgd door koeriers die gewoon tillen? Dat is wandelende reclame! Ik zie al mooie dozen voor me met een grafische weergave van vervormde ruggewervels. En een duidelijke slogan, niet van die quasi-verkeersborden. Een glimlach in plaats van een waarschuwend vingertje.

 

WATCH YOUR BACK!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Watchbackmovie[dot]com/org (denk aan je rug, of maak dubbele, humoristische filmpjes van hoe het niet moet én wél kan).

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij nu onderdeel van TNT maar .... http://www.validexpress.nl/

 

Heb daar een keer contact mee gehad. Toen was het probleem dat ze alleen lichte pakketjes tot max 5 kg bezorgden. Als validexpress nu onderdeel van TNT is weet ik zeker dat er in de keten helaas niet ergonomisch en arbovriendelijk gewerkt wordt.

Maar ik ben ze aan het bellen om het zeker te weten.

 

gebeld. Nemen pakketten tot 15 kg aan en bezorgen deze gewoon met de hand. Zeiden er uitdrukkelijk bij dat het niet arbovriendelijk gebeurt. Ze werken wel met mensen die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt zoals mensen met rugklachten en andere handicaps die op deze manier weer meedoen in het arbeidsproces.

 

Ik ga wel contact opnemen met de beleidsmakers daar, omdat de tijd er nu misschien rijp voor is, om uitbreiding naar zwaardere pakketten ook te gaan oppakken. Dat was toen niet het geval omdat ze pas net waren opgericht.

Link naar reactie
  • 0

Ander idee: misschien te simpel gedacht, maar als je nu eens de vijf of zes grootste pakketdiensten die ritten in binnensteden of een Nederlands hoofdkantoor hebben benadert voor een goede praktijkdemo/proefperiode met twee apparaten. Met zo'n idee moet het toch mogelijk zijn om een subsidie te verkrijgen? Biedt elke partij een remake van de Tiller in huisstijl en dan kunnen ze in ieder geval goede sier maken en ervaring opdoen.

 

Of kijk naar automotive, elektrotechnische of AGF/medische (?) koeriers.

 

Valt er een lease-constructie op te tuigen met bijvoorbeeld een bedrijfswagendealer voor zelfstandige rijders?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ander idee: misschien te simpel gedacht, maar als je nu eens de vijf of zes grootste pakketdiensten die ritten in binnensteden of een Nederlands hoofdkantoor hebben benadert voor een goede praktijkdemo/proefperiode met twee apparaten. Met zo'n idee moet het toch mogelijk zijn om een subsidie te verkrijgen? Biedt elke partij een remake van de Tiller in huisstijl en dan kunnen ze in ieder geval goede sier maken en ervaring opdoen.

 

Of kijk naar automotive, elektrotechnische of AGF/medische (?) koeriers.

 

Valt er een lease-constructie op te tuigen met bijvoorbeeld een bedrijfswagendealer voor zelfstandige rijders?

 

Groet,

 

Highio

 

Hierbij een klein stukje uit een (nog niet openbaar) rapport over onze vijfjarige ervaring met het inzetten van hulpmiddelen ter voorkoming van fysieke belasting in het Nederlandse bedrijfsleven.

Dit is de passage over de pakkettenbezorging:

 

"De pakketbezorging is een bedrijfstak waarin erg veel fysieke belasting plaatsvindt. Vanuit onze positie hebben we te maken met de handmatige handeling naar de vervoersorganisaties toe en van hen naar de klant. Vervoersorganisaties hebben afspraken met een keten van aanleverpunten en ophaaldiensten die veelal zelfstandig gerund worden. En ze hebben afspraken met een keten van bedrijven waarin bezorging van de pakketten aan de klant plaatsvindt. De vervoersorganisaties zelf doen eigenlijk geen of nauwelijks handmatige hendeling meer. Bijna alles wat in hun bereik ligt is geautomatiseerd of wordt dat op kortere termijn. De fysiek belasting vindt net buiten hun gezichtsveld plaats, daar waar er fysiek aangeleverd of bezorgd wordt. Een van onze mensen heeft gesprekken gehad met het hogere kader in die vervoersbedrijven en daar wordt ons ook duidelijk verteld dat de fysieke handeling niet onder hun verantwoording valt. Daar zijn hun subcontractors en ZZPers zelf verantwoordelijk voor.

 

Het handmatig door burgers aanleveren van pakketten vindt plaats bij boekhandels en andere aanleverpunten zoals supermarkten. De medewerkers van deze zelfstandige vestigingen nemen pakketten aan tot een gewicht van maximaal circa 30 a 32 kg. De pakketten zijn voor 70% tot 10 kg, 20% tot 20 kg en 10% van 20kg en meer. Een gemiddelde inname plek ontvangt per dag een dertigtal pakketten dat in de laatste twee categorieën valt. Omdat we zelf pakketten met onze hefmobiel naar inname plekken brengen hebben we geregeld gesprekken met medewerkers en bedrijfsleiders. De pakketten worden door ons gemechaniseerd op een weegschaal gelegd en na weging in de rolcontainer van het vervoersbedrijf geplaatst. Medewerkers klagen steevast dat ze zo'n ding ook zouden moeten hebben, omdat ze het erg zwaar werk vinden. Bedrijfsleiders zijn ook geïnteresseerd, maar zodra de prijs ter sprake komt haken ze af. Veilig werken mag geen geld kosten zeggen ze.

Bij de pakketaflevering hebben we een tiental bedrijven bezocht, waarvan enkele op verzoek van de inkomensverzekeraar of de arbeidsongeschiktheidsverzekering.

 

De werkers in de pakketbezorging hebben zo goed als allemaal klachten zoals rugklachten, problemen met armen en benen en nekklachten. Ze wijten dit allen aan het tillen van de zwaardere pakketten boven de 10 a 15 kg. Ze zijn geïnteresseerd in de hefmobiel en we hebben diverse proeven gedaan. Het blijkt dat het werk in het uiterste geval circa 20 a 30 seconden per pakket langer duurt als je de pakketten boven de 15 kg met het apparaat hendelt. Bij de gemiddelde bezorger zijn dit circa 25 eenheden. Dit betekent een arbeidstijdverlies van circa een kwartier op een dag. Dit legt een te grote druk op de bezorgtijd. Als argument wordt ons te verstaan gegeven dat het pakket dat er bezorgd wordt maar €0.90 oplevert en dus daarom met de hand gedaan moet worden. Aanschaf van een hefmobiel past ook niet in het financiële plaatje van de zelfstandig bezorger.

 

Een nieuw op te zetten grote speler voor stadsbezorging met elektrische voertuigen wil voldoen aan de tilnormen voor de bezorgers. Als ze binnen de NIOSH formule voor tillen blijven door het gebruik van hulpmiddelen is de bezorgtijd tussen een kwartier á een half uur per dag langer, wat ze op achterstand zet ten opzichte van de concurrentie. De implementatie van veilig tillen loopt hierdoor gevaar."

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

AH heeft Pick up points waar je met de auto doorheen gaat. Misschien moeten pakketvervoerders een gezamenlijk afvoerpunt maken waar je (retour)zendingen zo vanuit een personenauto of lichte bedrijfswagen op een rollerbaan schuift. En dan bedoel ik niet die grote centrale overslagcentra, maar goed bereikbare lokale of regionale punten. Dat zou ook 'valid intake' kunnen heten. Het hierboven beschreven systeem is amateuristisch, SUBoptimaal en letterlijk pijnpunten verleggen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

AH heeft Pick up points waar je met de auto doorheen gaat. Misschien moeten pakketvervoerders een gezamenlijk afvoerpunt maken waar je (retour)zendingen zo vanuit een personenauto of lichte bedrijfswagen op een rollerbaan schuift. En dan bedoel ik niet die grote centrale overslagcentra, maar goed bereikbare lokale of regionale punten. Dat zou ook 'valid intake' kunnen heten. Het hierboven beschreven systeem is amateuristisch, SUBoptimaal en letterlijk pijnpunten verleggen.

 

Groet,

 

Highio

 

Hoe verleg je met dit nieuwe systeem dan de pijnpunten? Naar de consument?

Link naar reactie
  • 0

Gewoon die gezellige boekwinkeltjes waar je je kont niet kunt keren en op 80 cm hoogte moet wegen of over de balie tillen (die direct netto niks verdienen aan al die afhandeling) ertussenuit of beter inrichten, maar dat kost natuurlijk weer. Ik zeg: vloer- of oprijdweegschaal of max. gewicht <10 kg op dit soort locaties. Dat zou gewoon aangepaste wetgeving kunnen zijn, als pakketvervoerders en klanten dit niet aanvoelen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Gewoon die gezellige boekwinkeltjes waar je je kont niet kunt keren en op 80 cm hoogte moet wegen (die netto niks verdienen aan al die afhandeling) ertussenuit of beter inrichten, maar dat kost natuurlijk weer. Ik zeg: vloer- of oprijdweegschaal.

 

Groet,

 

Highio

 

Zo dus.

foto_postkantoor.thumb.jpg.3f8ab33b623f47d699b35a31dc117449.jpg

Link naar reactie
  • 0

Of een multi inzetbaar (verrijdbaar) rollerbaantje van werktafelhoogte naar containerniveau. Er is in zo'n boekhandel of kantoorartikelenzaak ook belevering van papier, boeken, tijdschriften en zolang het nog duurt krantenpakketten.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

Met een transportbedrijf gaat je dit nooit lukken. Of je moet echt heel veel verzenden. Geen idee wat het apparaat kost in aanschaf en onderhoud maar waarschijnlijk te duur voor het aantal zendingen.

 

0kg-23kg = een pakket mits deze niet te groot is

23kg - onbeperkt = pallet

 

Ja een pallet kost duurder. Maar geniet ook van de voordelen dat deze een kleinere kans op beschadigingen heeft. Waarom stuur je een doos van 45KG af als je niet wilt dat de chauffeur teveel tilt?

Als je 100 stuks door het hele land heen stuurt dan moeten er dus ook 100 van die Tillers aangeschaft worden en dat is gewoon te duur.

 

Op wat voor pallet verstuur je? Probeer de pallet zo klein mogelijk te houden. Hooguit 0,2 laadmeter. Dat is een halve euro-pallet. Dit zal dus ook de helft kosten

Opties

 

* Langer levertijd ervan maken en dan per regio/provincie versturen met 1 koerier. Die geven jullie dan zo'n Tiller mee. Als je genoeg verzend zal dit waarschijnlijk de goedkoopste oplossing zijn.

 

*Meubeltransporteur > Die beschikt over spullen om het dragen van zware goederen te beperken. Ook zijn die vaak dubbel bemand. Dit gaat je natuurlijk extra kosten en is een pallet goedkoper.

 

*Zelf brengen. Met een eigen chauffeur. Maar dit gaat waarschijnlijk nog meer kosten dan het bovenstaande. Maar je kan wel service bieden aan je klanten.

 

Hebben jou klanten wel deze apparaten? Schijf dan op de vrachtbrief dat deze gelost wordt!! Jou klant zou dat het pakket moeten lossen met geschikt middel hiervoor.

 

Ik had dit bericht ook al op een andere site gezet maar nog geen antwoord gekregen wat je nu betaald voor een pallet? En welk formaat de pallet heeft

Barcode scanners - IR thermometers - 12V voedingen www.electronixs.nl

Link naar reactie
  • 0

De meeste pakketten die we verzenden zijn rond de 45 kg omdat dit de standaard machine is in doos. Hulpstukken zijn tussen de 15 en de 35 kilogram per doos/pakket. De afmetingen van doos met standaard machine zijn 160 x 60 x 30 cm. Als we vervoeren op pallet liggend of staand, dit is afhankelijk van vliegtuig of vrachtwagen, kost dit vanaf 80 euro oplopend tot circa 950 euro. Als we als pakket vervoeren kost dit vanaf circa 45 euro tot 500 euro.

Binnenlands en een deel België hebben we meestal eigen vervoer omdat we ook een gebruikers instructie erbij geven, maar dit zouden we bij oplopende aantallen willen laten doen door een vervoerder die ergonomisch werkt.

 

Wat betreft meermans vervoerders, die werken als ze 45 kilo samen tillen ook niet verantwoord, omdat het een moeilijk te dragen pakket is en de een veel meer tilt dan de ander vanwege het zeer excentrische zwaartepunt. Alleen met een tilhulpmiddel is dit goed te doen.

 

Overigens willen we dat een vervoerder alle pakketten, ook voor anderen ergonomisch verantwoord vervoert. En zo'n vervoerder lijkt er niet te zijn tot nu toe. Ik heb deze vraag uitgezet op allerlei logistieke en transportfora. Dit mede omdat ik als vrijwilliger verbonden ben aan een organisatie die fysieke belasting in NL wil gaan helpen begrenzen/voorkomen en onderzoek doe in diverse branches om voorbeelden te vinden hoe het wel zou moeten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een halve euro pallet 60cmx80cm zal niet meer kosten dan 30 euro voor verzending. Als je nu 80 euro betaald dan is dat gewoonweg te veel. Een normale euro-pallet verzenden kost rond de 45 tot 50 euro.

 

Als jullie toch regelmatig rondrijden. Dan is een rolcontainer ook nog een optie. Daar zitten ook metalen rek omheen om de zending goed te kunnen bevestigen. Ook hiervoor betaal je een lager tarief ten opzichte van een euro-pallet. De rolcontainer zou dan later opgehaald kunnen worden als er iemand in de buurt is.

Barcode scanners - IR thermometers - 12V voedingen www.electronixs.nl

Link naar reactie
  • 0

Wij rijden in NL zelf uiteraard rond met een hefmobiel. Dus dat ergonomie probleem is er in NL nog niet. Maar we zouden bij groei dit aan vervoerders willen uitbesteden dus vandaar onze vraag. Die prijs van 80 euro per halve pallet (product staand 1.6 meter hoog) is naar het buitenland. Als pakket is dit vanaf 45 euro. Tot nu toe heb ik nog geen vervoerders kunnen ontwarren die wel arbo vriendelijk vervoeren. Dus de vraag blijft staan.

Link naar reactie
  • 1

De meeste (pallet)vervoerders werken in netwerken die allen hun eigen werkwijze hebben. Een Arbo vriendelijk netwerk is mij niet bekend en ook heel lastig te vinden denk ik. Wij krijgen dagelijks offerte aanvragen maar heb nog nooit deze vraag gehad, het gaat 9 van de 10 keer om prijs, zolang het maar heel aankomt is prima. Dit is denk ik het grootste probleem. Wanneer er een nog groter chauffeurs te kort is zal dit misschien een hoter item worden (om het beroep aantrekkelijker te maken).

Wegtransport - Luchtvracht - Zeevracht - Beurslogistiek - Warehousing

 

www.pglogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

"zolang het maar heel aankomt is prima."

 

dan heb je het over de goederen denk ik. :)

 

"Wanneer er een nog groter chauffeurs te kort is zal dit misschien een hoter item worden"

 

Zolang we nog rugproblemen naar het voormalige Oostblok kunnen exporteren zal dat tekort waarschijnlijk niet optreden. :)

Link naar reactie
  • 0

Het eerste klopt inderdaad, het tweede ben ik niet helemaal zeker van. Wij hebben circa 40 chauffeurs maar de "jonge garde" is heel anders dan de "oude rotten". De jongeren zijn een stuk mondiger en zijn niet van plan hun rug te ver...... (gelijk hebben ze). Om goede jongens te vinden en te behouden zijn secundaire arbeidsvoorwaarden in de toekomst erg belangrijk, om die reden zal de vraag naar hulpmiddelen toenemen. In het pakket en distributie werk zie je toch (nog) weinig Oostblokkers en zal hopelijk wel zo blijven.

 

On topic: ik weet het antwoord op je vraag niet...... :) , helaas.

Wegtransport - Luchtvracht - Zeevracht - Beurslogistiek - Warehousing

 

www.pglogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

Als ik het zo begrijp is er dus geen pakketvervoerder, die ons en ook vele anderen die met dezelfde vraag zouden kunnen zitten, kan helpen. Wel wonderlijk, want als je naar de maximaal te heffen lasten kijkt, die het NIOSH nog enigszins aanvaardvaar acht, zit er vanaf 10 á 12 kg pakketgewicht een gezondheidsprobleem bij elke pakketbezorger aan te komen in de nabije toekomst. Zijn ondernemers zich hier eigenlijk wel van bewust?

 

www.niosh.nl

 

 

 

Op deze zelfde vraag, die ik op andere fora stelde, gaven vervoerders mij aan dat voor de lage prijzen waar pakketten voor vervoerd worden, geen tijd en dus budget is, om het verantwoord te doen. De bezorging met tilhulpmiddelen zou bij 150 pakketten per dag, waarvan 30% zwaarder is dan 10 kg wel een kwartier tot een half uur langer kunnen duren. De bezorgers moeten daarom dus maar hun gezondheid inleveren? Zij en de maatschappij moeten dus het gelag betalen ten faveure van het bedrijf of opdrachtgever?

 

 

 

Dit geeft mij te denken. Naar analogie hiervan zou je dus als vrachtwagenondernemer voor het economisch voordeel kunnen kiezen om altijd door het rode licht te gaan rijden. Dit spaart zomaar een kwartier per dag uit. Zouden we dit wel accepteren?

 

Link naar reactie
  • 0

Dit geeft mij te denken. Naar analogie hiervan zou je dus als vrachtwagenondernemer voor het economisch voordeel kunnen kiezen om altijd door het rode licht te gaan rijden. Dit spaart zomaar een kwartier per dag uit. Zouden we dit wel accepteren?

Door rood licht rijden levert waarschijnlijk geen voordeel op. In veel gevallen zal dit tot onhandige situaties, opstoppingen, (bijna-)botsingen en aanhoudingen leiden die uiteindelijk meer tijd kosten.

Link naar reactie
  • 0

 

Dit geeft mij te denken. Naar analogie hiervan zou je dus als vrachtwagenondernemer voor het economisch voordeel kunnen kiezen om altijd door het rode licht te gaan rijden. Dit spaart zomaar een kwartier per dag uit. Zouden we dit wel accepteren?

 

 

Grote verschil is dat de boete naar de veroorzaker gaat, terwijl bij arbeidongeschiktheid de schijnzelfstandige in de bijstand komt op kosten van de gemeenschap.

En dan hebben we het nog niet eens over dat de boete volgende week op de mat ligt, maar de versleten rug pas na een aantal jaar komt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 192 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.