• 0

Wie weet een vervoerder die ergonomisch werkt?

Voor onze hefmobiel en accessoires die bedoeld zijn om bezorgers hun gezondheid te ontzien, zijn wij op zoek naar een verzendorganisatie die in de gehele keten arbeidsvriendelijk werkt. Die dus aan de arboregels voldoet. Onze pakketten wegen tussen de 15 en de 45 kilo. We verzenden naar een twintigtal landen. Het tillen en sjouwen van deze pakketten gebeurt bij de verzenders tot nu toe met de hand of het wordt op een pallet geplaatst met de hogere kosten van dien.

 

In onze productie en ons magazijn werken we uiteraard wel met de hefmobiel en onze klanten doen dat ook of gaan dat ook doen, maar het staat zo slordig als onze producten door iemand met de hand worden gesjouwd bij de aflevering bij de klant. We krijgen hier regelmatig commentaar op. Op elke doos plakken we het anti-tilsymbool zoals te zien is op www.veiligtillennietmeertillen.nl maar dat negeren de bezorgers gewoon.

Dus als iemand een verzender/vervoerder/koerier weet?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

Dit geeft mij te denken. Naar analogie hiervan zou je dus als vrachtwagenondernemer voor het economisch voordeel kunnen kiezen om altijd door het rode licht te gaan rijden. Dit spaart zomaar een kwartier per dag uit. Zouden we dit wel accepteren?

 

 

Grote verschil is dat de boete naar de veroorzaker gaat, terwijl bij arbeidongeschiktheid de schijnzelfstandige in de bijstand komt op kosten van de gemeenschap.

En dan hebben we het nog niet eens over dat de boete volgende week op de mat ligt, maar de versleten rug pas na een aantal jaar komt.

 

Dus maar niet meer over nadenken dus, en de kop maar in het zand steken. De maatschappij dat zijn wij toch niet.

 

Nee, er zal iets moeten veranderen denk ik. Meer geld verdienen dan een concurrent door een illegale handeling zoals te zwaar tillen is, levert m.i. een economisch delict op. Op dit moment doen alle vervoerders dat blijkbaar, maar als er één is die het wel volgens de Arbo regels gaat doen zullen de anderen wel moeten. Aan het werk dus.

Link naar reactie
  • 0

Ideetje: is het technisch/praktisch mogelijk om een weegsysteem in te bouwen in je tiller?

 

Daarmee bespaar je tijd omdat er niet meer apart moet gewogen worden, spaart de rug van de verhandelaar door minder handelingen en het is ook 'visueler' hoeveel gewicht er NIET moet handmatig gedragen worden, totaal gewicht per dag/week/maand is ook mogelijk.

 

 

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Mathias, in principe wordt er nu al gewogen met het apparaat. Elektronisch wordt de hefkracht indirect gemeten via de stroom en als een bepaalde waarde van het gewicht (dus stroom) overschreden wordt slaat hij af. Een scherm zou dit kunnen tonen. in elke positie. Of dit erg nauwkeurig zal zijn waag ik te betwijfelen. Ik schat dat het op een 5% nauwkeurig zal uitkomen.

 

De praktijk in de logistiek is enorm geautomatiseerd. De gewichten worden direct bij het verpakken/ verzenden ingevoerd. Het zou super eenvoudig zijn om deze gegevens aan de bezorgers te verstrekken, op pakketten met een getal, in hun scanners via barcode en of QR code en tegenwoordig ook met RFID.

Deze informatie zou cruciaal zijn voor de gezondheid van een bezorger om te zien wat voor mijnenveld die zich in beweegt. Maar laat dat nou net het probleem van de vervoersorganisaties blootleggen hoe zij met Arbo omstandigheden omgaan. Daarom gebeurt het in de praktijk niet.

Bijna alle bezorgers zijn 'gedwongen' zzper geworden, zodat de verantwoordelijkheid niet bij de opdrachtgever terecht komt.

 

Deze privatisering van de rugproblemen is nu een jaar of acht aan de gang en begint de eerste slachtoffers te eisen. Arbeidsongeschiktheidsverzekeringen beginnen de eerste uitkeringen te verstrekken aan mensen die hun lichaam gesloopt hebben. De verzekeringen benaderen ons voor oplossingen, maar de bezorgers hebben liever een uitkering, omdat dit ze verlost van het zeer laagbetaalde en slopende bezorgwerk. Ik kan ze niet eens ongelijk geven.

 

We zijn bezig een stichting op te richten die dit soort zaken aan de kaak gaat stellen. De transportsector is namelijk niet de enige branche waar zo met gezondheid en fysieke belasting van werknemers en opdrachtnemers wordt omgegaan.

 

Dus ja Mathias, het zou goed zijn om te weten wat je tilt, maar om dat via een hefmobiel te doen lijkt me wat omslachtig. De informatie is al bekend, maar wordt om geen onrust te creëren nog eventjes achtergehouden. Wat niet weet dat wel deert.

 

Link naar reactie
  • 0

Ja, door stroom te meten ga je geen ijkwaardige weegschaal kunnen maken. Je zou ergens een weegcel er moeten tussen monteren.

 

Ik kwam er gewoon op omdat ik in vorige berichten gelezen had dat de pakketten gewogen werden bij het binnenbrengen in het ontvangscentrum/depot. En dat zijn weer extra handelingen met gewicht in je handen natuurlijk.

 

Zelf doe ik (freelance) voor mijn vorige werkgever nog regelmatig inspecties met ijkgewichten op weegschalen. Die gewichten van max. 20kg zijn op zich niet zo een groot probleem, het is vooral de plotse bewegingen die je er mee maakt, daarmee kan je jezelf serieus bezeren, dus alleen rustige en gecontroleerd de gewichten verplaatsen. Ik sta nu ook niet de ganse dag met die gewichten te sleuren, er zitten veel pauzes tussen(papierwerk) en er zit ook geen (onredelijke) tijdsdruk achter.

 

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 1
De praktijk in de logistiek is enorm geautomatiseerd. De gewichten worden direct bij het verpakken/ verzenden ingevoerd. Het zou super eenvoudig zijn om deze gegevens aan de bezorgers te verstrekken, op pakketten met een getal, in hun scanners via barcode en of QR code en tegenwoordig ook met RFID.
Slim idee! Inderdaad gewoon een waarschuwing op de scanner van de bezorger tonen.

 

Ik vrees alleen dat de factor mens daar roet in het eten gooit: de gehaaste "zelfstandige" pakketbezorger die "toch maar even" tillend laadt en lost, tegen beter weten in. Dat structurele probleem verdwijnt niet door bezorgers beter te informeren maar vereist drastischere maatregelen.

 

Wat dan misschien meer gewicht ;) in de schaal legt, is prijzen vaststellen op basis van het gewicht in plaats van het aantal colli. Dan wordt het immers minder verleidelijk om dozen en kisten tot bijvoorbeeld de limiet van 30 kg per collo vol te laden.

Link naar reactie
  • 0

 

 

Wat dan misschien meer gewicht ;) in de schaal legt, is prijzen vaststellen op basis van het gewicht in plaats van het aantal colli. Dan wordt het immers minder verleidelijk om dozen en kisten tot bijvoorbeeld de limiet van 30 kg per collo vol te laden.

 

Tot 30 kg is op geen enkele manier verantwoord. Een berekening van het NIOSH leert, als je dat invult, ook al doe je maar één keer per dag met de hand iets uit de bus pakken en direct op een tafel plaatsen, dat je niet boven de 20 kg uitkomt. Doe je het vaker dan is het maximum rond de 10 kg

Probeer het zelf:

 

http://www.arbobondgenoten.nl/arbothem/lichblst/lift.htm

 

Als je, net als wij pakketten verzendt, die zwaarder dan 15kg zijn, zou je jezelf dezelfde vraag moeten stellen als dat wij in de openingspost stellen. Niemand wil toch de lichamelijke narigheid van een ander op zijn geweten hebben?

Link naar reactie
  • 0

Zolang 3 x 10 kg verzenden veel meer kost dan 1 x 30 kg, is er een financiële prikkel om voor zo zwaar mogelijke colli te gaan. Wij ontvangen zelfs losse palletdozen (!) die tot de rand zijn gevuld om maar zo min mogelijk colli te hoeven verzenden.

 

In ons magazijn wordt niet gebukt en niet boven schouderhoogte gegrepen. Maar dat betekent wel dat je maar 3 legborden kwijt kunt waar een concurrent er minstens 6 heeft. Ook een voorbeeld van een verhoudingsgewijs kostbare keuze voor ergonomisch verantwoord werken die helaas niet iedereen maakt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 85 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.