• 0

Ondernemingsvorm zonder verblijfsplaats

Goedenavond,

 

Mijn vraag is een beetje voortbordurend op hetgeen ik hier vroeg.

 

Ik heb nu een eenmanszaak (wel meerdere werknemers). Geval wil dat ik voor langere tijd in het buitenland wil gaan leven, reizen én werken (ook voor de eenmanszaak). De wet stelt (even heel simpel gezegd) dat als je langer dan 8 maanden niet in het land bent, dat je je dan zult moeten uitschrijven uit Nederland (GBA). Nadelig gevolg is dus dat de KVK inschrijving dus ook zal worden opgeheven, en de eenmanszaak dus ophoudt te bestaan.

 

Is het in zo'n geval verstandig om een BV op te richten? Wie wordt dan de eigenaar van die BV?

Moet die weer eigendom zijn van bijv. een offshore firma of zijn er andere (verstandiger) keuzes mogelijk?

 

Bedankt voor de reakties alvast!

 

Gr,

Mike

Those who wander are not always lost!

-J.R.R. Tolkien

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedenavond,

 

Mijn vraag is een beetje voortbordurend op hetgeen ik hier vroeg.

 

Ik heb nu een eenmanszaak (wel meerdere werknemers). Geval wil dat ik voor langere tijd in het buitenland wil gaan leven, reizen én werken (ook voor de eenmanszaak). De wet stelt (even heel simpel gezegd) dat als je langer dan 8 maanden niet in het land bent, dat je je dan zult moeten uitschrijven uit Nederland (GBA). Nadelig gevolg is dus dat de KVK inschrijving dus ook zal worden opgeheven, en de eenmanszaak dus ophoudt te bestaan.

 

Twee vragen: 1. Waarom denk je dat je inschrijving in het handelsregister komt te vervallen en je eenmanszaak ophoudt te bestaan? 2. Waarom zou je je willen uitschrijven uit het GBA?

Link naar reactie
  • 0

Dan 2 antwoorden ;D

 

1: Volgens de belastindienst:

 

U moet zich uitschrijven uit de BRP als u verwacht dat u binnen een periode van 12 maanden minstens 8 maanden in het buitenland verblijft. Deze periode van 8 maanden hoeft niet aaneengesloten te zijn.

 

De gemeente stelt instanties die zijn aangesloten op de BRP, zoals de Belastingdienst of een pensioenfonds, op de hoogte van uw nieuwe adres in het buitenland.

 

Hier valt dus ook de KVK inschrijving onder...

 

2. Niet willen maar moeten is hier het geval, of je moet ingeschreven blijven op een 'postadres of woonadres' maar als je niet daadwerkelijk in Nederland bent wordt dat een riskante onderneming.

 

Gr,

Mike

 

 

Those who wander are not always lost!

-J.R.R. Tolkien

Link naar reactie
  • 0

Ben er niet zeker van, er zijn leden op dit forum die het naadje van de kous ervan weten, maar voor het opzetten van een engelse ltd heb je een statutair adres in Engeland nodig, google en je vindt bedrijven in Nederland die dat voor je verzorgen.

 

Misschien is het een mogelijkheid, zolang je het nederlandse kantoor betaalt, verzorgen zij de jaarlijkse afhandeling van de benodigde stukken in Engeland.

 

nogmaals, het kan zijn dat ik iets over het hoofd zie.

 

Link naar reactie
  • 0

Oké dankjewel!

 

Het schijnt nogal een duister gebeuren te zijn.

 

Wat ik nu begrijp is dat het beste is om een buitenlandse firma met aandelen aan toonder op te richten en dan die eigenaar te maken van de Nederlandse firma... maar er is blijkbaar niemand die weet hoe het echt hoort! Kantoren spreken vaak ook alleen maar van wat het voordeligst is voor hen, of waar zij verstand van hebben.. ook wel logisch maar of het zo fijn is.

 

Mike

 

 

Those who wander are not always lost!

-J.R.R. Tolkien

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 169 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.