• 0

Advies gevraagd mbt importeren uit China en productaansprakelijkheid

Beste gebruikers van dit forum,

 

Net als vele anderen voor me, zit ik na te denken om een "zolderkamer"-winkel op te zetten, producten uit China te importeren om vervolgens met wat marge te verkopen. Het gaat om apparaten die geluid kunnen weergeven (met andere woorden:hoofdtelefoons en dat soort dingen). Ik denk dat er wel vraag naar is, omdat er op dit moment maar een aanbieder is in Nederland die dit merk verkoopt en die heeft de oudere modellen niet eens op voorraad, laat staan de nieuwe modellen. Het merk is wel bekend in Nederland, maar er is op dit moment geen grote afzetmarkt - ik verwacht ook niet heel veel van, als ik 10-20 verkopen per maand heb, zal ik tevreden zijn. Maar goed, dit terzijde. :)

 

Waar mij niet duidelijk is, is hoe ik het allemaal moet regelen. BTW, invoerheffingen, levertijden - ik heb mij erin verdiept en ik hoop dat ik alles door heb. Alleen hoe het zit met productaansprakelijkheid is mij niet geheel duidelijk. De producten die ik wil gaan importeren zijn allemaal CE-gecertificeerd en zijn zowel in China te koop als bij Amazon UK. In bepaalde gevallen is het voor mij goedkoper om bij de fabrikant via Amazon(sold by de Chinese fabrikant, fulfilled by Amazon) te bestellen, in andere gevallen(kleine bedragen of juist hele grote orders) kan ik beter rechtstreeks in China bestellen. Hoe zit het dan met productaansprakelijkheid? Als ik dingen van buiten EU invoer, ben ik aansprakelijk voor de geleden schade. Maar als ik het goed begrijp, als ik het bij Amazon bestel, kan Amazon of de Chinese fabrikant aansprakelijk gesteld worden? Klopt dit? Of kan ik ook in het tweede geval hoorapparaten gaan aanschaffen voor de mensen die doof zijn geworden na gebruik van mijn hoofdtelefoons? Kans is niet zo heel groot, maar die kans is aanwezig. Dit wil ik allemaal niet aan mijn broek hebben, dus mijn vraag is hoe ik dit het beste kan afdekken. Welke productaansprakelijkheidsverzekering moet ik hiervoor hebben? Of is een zakelijke aansprakelijkheidsverzekering ook voldoende? En hoe moet ik dit regelen? Ik zie mij al aankomen bij een adviesbureau met "ja, ik verwacht ongeveer 10 producten a 20eur per maand te verkopen". Omdat mijn afzet nog onzeker is, betaal ik overigens liever een vast bedrag per product. Misschien zijn er andere kleine webwinkels die in hetzelfde situatie hebben gezeten?

 

Alvast bedankt voor het meedenken en fijne kerstdagen. :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je via AmazonUK koopt zegt dat volgens mij nog niets waar het product vandaan komt. Is dit product dan al in Europa? Zo niet dan ben jij de importeur. Een product aansprakelijkheid verzekering kost niet zo heel veel. In de voorwaarde staat vaak wel dat je een CE gecertificeerd product moet hebben. En ook de testdocumenten. Maar hoeveel risico loop je met jou product?

 

Ik verkoop bijv een afstands meter. Die werkt op een 9V batterij. Wat kan hier nu mis aan gaan? Er zit een laser in dus plak ik er een sticker op "Niet in de ogen schijnen bij mens of dier" Niet geschikt voor kinderen. enz enz.

 

Ik verkoop ook 230V omvormers. Van deze producten heb ik wel een CE RoHS certificaten. Inclusief alle testrapporten. Omdat deze producten niet afgeschermd worden en kan om brand of dergelijke aanwezig is neem ik dit risico liever niet.

 

Verder hebt je het over hoofdtelefoons. Als ik aan een hoofdtelefoon van 20 euro die uit china komt denk ik ook gelijk aan een kopie van een merk hoofdtelefoon. Namaak is verboden om in te voeren.

Barcode scanners - IR thermometers - 12V voedingen www.electronixs.nl

Link naar reactie
  • 0

Als je via AmazonUK koopt zegt dat volgens mij nog niets waar het product vandaan komt. Is dit product dan al in Europa? Zo niet dan ben jij de importeur. Een product aansprakelijkheid verzekering kost niet zo heel veel. In de voorwaarde staat vaak wel dat je een CE gecertificeerd product moet hebben. En ook de testdocumenten. Maar hoeveel risico loop je met jou product?

 

Ik verkoop bijv een afstands meter. Die werkt op een 9V batterij. Wat kan hier nu mis aan gaan? Er zit een laser in dus plak ik er een sticker op "Niet in de ogen schijnen bij mens of dier" Niet geschikt voor kinderen. enz enz.

 

Ik verkoop ook 230V omvormers. Van deze producten heb ik wel een CE RoHS certificaten. Inclusief alle testrapporten. Omdat deze producten niet afgeschermd worden en kan om brand of dergelijke aanwezig is neem ik dit risico liever niet.

 

Verder hebt je het over hoofdtelefoons. Als ik aan een hoofdtelefoon van 20 euro die uit china komt denk ik ook gelijk aan een kopie van een merk hoofdtelefoon. Namaak is verboden om in te voeren.

 

Bedankt voor je antwoord. :)

 

Volgens mij wordt het product fulfilled by Amazon ergens uit een UK magazijn verzonden. In ieder geval duurt het verzenden naar UK een werkdag, zitten er geen douane papiertjes op de doos en hoef je geen invoerheffingen te betalen.

 

Beetje vergezocht, maar oordoppen en hoofdtelefoons kunnen natuurlijk schade veroorzaken. Bijvoorbeeld zou een klein kind een oortje in zijn mond kunnen stoppen en vervolgens stikken. Is een papiertje van de fabrikant(zie bijlage) voldoende om de risico's af te dekken? Ik zit over na te denken om de hoofdtelefoons overigens voor prijzen die tussen 9 en 149EUR liggen te verkopen, ze zijn van prima kwaliteit verder. :)

WP_20141226_002.thumb.jpg.f3a11c0a2cffda482d917e70a8b02390.jpg

Link naar reactie
  • 0
Is een papiertje van de fabrikant(zie bijlage) voldoende om de risico's af te dekken?

Jij bent als importeur verantwoordelijk voor de productaansprakelijkheid.

Een "papiertje van de fabrikant" heeft daar geen enkele invloed op.

 

Een product aansprakelijkheid verzekering kost niet zo heel veel

Mits je wel eerst in aanmerking komt voor zo'n dekking, bijvoorbeeld omdat je beschikt over deugdelijke testrapporten van een goed bekend staand instituut. En mits je uiteraard voldoet aan de overige eisen die een verzekering stelt.

 

Kijk bijvoorbeeld naar deze clausule:

CLAUSULE 90 PRODUCTAANSPRAKELIJKHEID

De aansprakelijkheid voor geleverde producten die van buiten de EU worden geïmporteerd, is ook meeverzekerd, mits deze producten voldoen aan de Europese normen en de verzekerde in zijn hoedanigheid als leverancier aantoont dat hij heeft voldaan aan alle van toepassing zijnde wettelijke verplichtingen op het gebied van veiligheid en deugdelijkheid.

Wat betekent dit in de praktijk? Het betekent - volgens verzekeraar - dat productaansprakelijkheid van een incidentele productfout gedekt is. Mocht echter blijken dat de producten van de fabrikant structureel niet deugen, dan is er ook geen dekking

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Is een papiertje van de fabrikant(zie bijlage) voldoende om de risico's af te dekken?

Jij bent als importeur verantwoordelijk voor de productaansprakelijkheid.

Een "papiertje van de fabrikant" heeft daar geen enkele invloed op.

 

Dat snap ik, maar het ging mij meer om de vraag of zo'n papiertje genoeg is om mensen te waarschuwen dat wanneer je een hoofdtelefoon te hard zet, er gehoorschade kan ontstaan en dat ik daar niet voor opdraai? Kijk, mocht na gebruik van mijn hoofdtelefoon een audio-ingang in een iPhone kapot gaan(al zie ik het niet gebeuren), dan is het voor mij even door een zure appel bijten en een nieuwe iPhone betalen - daar lig ik niet wakker van. Heel leven lang letselschade betalen wanneer een kind stikt door een oordopje in zijn mond te stoppen, doe ik liever niet. Of zal een rechter in dit geval oordelen dat het ook een verantwoordelijkheid van de ouders is? Wij leven ten slotte niet in VS waar mensen die honden in de magnetrons stoppen gelijk krijgen met als redenering "het stond niet in de handleiding".

 

Een andere vraag - als ik het dus via Amazon koop en het dus uit Engeland wordt verzonden, kan ik de verkopende partij aansprakelijk stellen voor de geleden schade?

 

Link naar reactie
  • 0
Dat snap ik, maar het ging mij meer om de vraag of zo'n papiertje genoeg is om mensen te waarschuwen dat wanneer je een hoofdtelefoon te hard zet, er gehoorschade kan ontstaan en dat ik daar niet voor opdraai?

Dat is uiteindelijk aan een rechter om te oordelen. Pas dan - en niet eerder - heb je duidelijkheid of zo'n papiertje genoeg is of niet. Persoonlijk zou ik dus niet al te veel vertrouwen op dit papiertje...

 

Een andere vraag - als ik het dus via Amazon koop en het dus uit Engeland wordt verzonden, kan ik de verkopende partij aansprakelijk stellen voor de geleden schade?

Welke door jou geleden schade bedoel je hier??

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Dat is uiteindelijk aan een rechter om te oordelen. Pas dan - en niet eerder - heb je duidelijkheid of zo'n papiertje genoeg is of niet. Persoonlijk zou ik dus niet al te veel vertrouwen op dit papiertje...

 

Mocht jij soortgelijke producten gaan importeren, hoe zou jij het dan regelen? Zou je een soortgelijke papiertje met duidelijkere waarschuwing opstellen in het Nederlands? Of zou je je verzekeren voor productaansprakelijkheid(mits je de certificaten kan overhandigen etc.etc.)?

 

Welke door jou geleden schade bedoel je hier??

 

Stel: Klant heeft 500EUR schade door mijn product. Rechter geeft hem gelijk en ik mag lappen. Kan ik deze schade van 500EUR weer op de verkopende partij verhalen?

Link naar reactie
  • 0
Zou je een soortgelijke papiertje met duidelijkere waarschuwing opstellen in het Nederlands? Of zou je je verzekeren voor productaansprakelijkheid(mits je de certificaten kan overhandigen etc.etc.)?

Ik snap de "of" niet. Waarom maak je een keuze tussen beiden? Ik zou alle maatregelen treffen die - tegen redelijke inspanning en/of kosten - bijdragen aan verlaging van kansen en/of gevolgen (voor kopers én voor mij) van productaansprakelijkheid.

 

Stel: Klant heeft 500EUR schade door mijn product. Rechter geeft hem gelijk en ik mag lappen.

maar in het bovenstaande voorbeeld geef je aan dat je het koopt van Amazon UK, vandaar ook mijn vraag "welke geleden schade?" Waarom zou de rechter jou dan veroordelen? Jij bent toch niet de importeur en dus ook niet verantwoordelijk en aansprakelijk voor de schade als gevolg van een gebrekkig product?

 

Kan ik deze schade van 500EUR weer op de verkopende partij verhalen?

Als jij aansprakelijk partij bent (bijvoorbeeld omdat je wel de importeur bent), dan kun je jouw schade proberen te verhalen op de fabrikant in China, of doet jouw verzekeraar dat voor jou .

Of verhaal ook lukt is nog maar de vraag.... je zult dan mogelijk in China moeten procederen..die kosten wegen meestal niet tegen de baten op

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Ik snap de "of" niet. Waarom maak je een keuze tussen beiden? Ik zou alle maatregelen treffen die - tegen redelijke inspanning en/of kosten - bijdragen aan verlaging van kansen en/of gevolgen (voor kopers én voor mij) van productaansprakelijkheid.

 

Nogmaals bedankt voor je tijd om mijn vragen te beantwoorden. :) Het is allemaal erg nieuw voor me en ik doe mij best om mij erin te verdiepen, maar soms maak ik nog rare keuzes. Had inderdaad beter een en/of moeten staan. Ik ga voor nu een aparte handleiding in het Nederlands opstellen. Hoe het geregeld moet worden met eventuele verzekering is mij niet helemaal duidelijk. Het assortiment zal namelijk uit ongeveer 50 items bestaan. Ik verwacht een lage omzet, zeker in het begin en dan vraag ik me af of er verzekeraars zijn die mij voor een redelijk bedrag (bijv. 1% van elke verkoop) willen verzekeren, terwijl ik maar een stuk of 15 verkopen per maand heb.

 

maar in het bovenstaande voorbeeld geef je aan dat je het koopt van Amazon UK, vandaar ook mijn vraag "welke geleden schade?" Waarom zou de rechter jou dan veroordelen? Jij bent toch niet de importeur en dus ook niet verantwoordelijk en aansprakelijk voor de schade als gevolg van een gebrekkig product?

 

In dit voorbeeld koop ik het product eigenlijk nog steeds bij de fabrikant (mogelijk hun Engelse vestiging) en zorgt Amazon alleen voor de betaling, voorraad en verzending naar Nederland. Wanneer ik in dit geval dus niet aansprakelijk gesteld kan worden voor de schade van een gebrekkig product(want geen importeur), dan lijkt dit een veiligere optie om mijn webshop mee te beginnen. Bedankt. :)

Link naar reactie
  • 0

Dit topic is een bron van wazige vragen en antwoorden, waarbij vooral de indruk wordt gewekt dat de TS (verkoper aan particulieren) zijn verantwoording wenst te ontlopen. Daarbij heb ik de indruk dat de TS (verkoper aan particulieren) geen idee heeft van de inhoud van die verantwoordelijkheden en wat hij zou kunnen aanrichten. Ik wil niet het nobele kruisriddertje spelen hier, maar het lijkt me voor de bescherming van de consumenten van eminent belang, dat er duidelijke regels en eisen gesteld gaan worden aan importerend ondernemerschap, net zoals er eisen gesteld worden aan echtheid van producten. Als er namaaksokken massaal worden geïmporteerd, wordt er grof op gecontroleerd door de douane, maar de schade die met namaaksokken kan worden berokkend is nagenoeg geheel economisch. De schade en risico's die door allerlei andere producten kan worden berokkend lijkt me vele malen groter.

Link naar reactie
  • 1

Dit topic is een bron van wazige vragen en antwoorden, waarbij vooral de indruk wordt gewekt dat de TS (verkoper aan particulieren) zijn verantwoording wenst te ontlopen.

Lezen we het zelfde topic, P.J.?

 

Ik vind de vragen vrij helder, en de niet door mij zelf gegeven antwoorden zeker niet wazig. Over mijn eigen reacties ga ik niet oordelen, maar ik weerspreek wel de vermeende indruk dat TS zijn verantwoordelijkheid wenst te ontlopen. TS is onervaren, maar staat open voor tips en suggesties.

 

Hoe het geregeld moet worden met eventuele verzekering is mij niet helemaal duidelijk. Het assortiment zal namelijk uit ongeveer 50 items bestaan. Ik verwacht een lage omzet, zeker in het begin en dan vraag ik me af of er verzekeraars zijn die mij voor een redelijk bedrag (bijv. 1% van elke verkoop) willen verzekeren, terwijl ik maar een stuk of 15 verkopen per maand heb.

De meeste verzekeraars rekenen een premie die gebaseerd is op een bepaald promillage of percentage over de omzet, Maar daarbij geldt ook een vast bedrag als minimumpremie per jaar. Voor jouw product kan die minimumpremie op - bijvoorbeeld - € 250,- of € 500,- per jaar liggen.

 

Tip: vraag bij je Rabobank naar het Zeker van je zaak-verzekeringspakket van Interpolis. Dat is - zeker voor starters - één van de weinige producten waar import elektronica uit China is meeverzekerd zonder al te veel haken en ogen en hoge premies

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

De meeste verzekeraars rekenen een premie die gebaseerd op een een bepaald promillage of percentage over de omzet, Maar daarbij geldt ook een vast bedrag als minimumpremie per jaar. Voor jouw product kan die minimumpremie op - bijvoorbeeld - € 250,- of € 500,- per jaar liggen.

 

Tip: vraag bij je Rabobank naar het Zeker van je zaak-verzekeringspakket van Interpolis. Dat is - zeker voor starters - één van de weinige producten waar import China is meeverzekerd zonder al te veel haken en ogen en hoge premies

 

Bedankt voor je tip, van de week even bij de Rabo langs om te informeren naar de mogelijkheden. :)

 

Ben het met je eens. Jouw antwoorden zijn hartstikke duidelijk en mogelijk heb ik me ietwat verkeerd uitgedrukt. Ik hoop dat de intentie van de TS niet is om zijn verantwoording te ontlopen.

 

Het is zeker niet mijn intentie om mijn verantwoordelijkheid te ontlopen. Zo ben ik er van bewust dat ik als verkopende partij zijnde, het aanspreekpunt ben voor de consument en een situatie met een gebrekkig product zal moeten oplossen. Maar voordat ik met mijn webwinkel begin, wil ik op de hoogte zijn van de mogelijke risico's en gevolgen daarvan. Het lijkt mij dan ook logisch om mij te verzekeren tegen risico's die ik niet kan dragen, net als dat ik een zorgverzekering, een AVP-verzekering en een WA-verzekering heb. Hoewel ik mijn risico's mogelijk onderschat, ben ik wel van mening dat het deugdelijke producten zijn - alle producten zijn CE gecertificeerd(maakt de kans op grove nalatigheid van de producent stukken lager), de ervaringen van gebruikers op internet zijn positief(ik ben er nu twee jaar mee bekend en ben zelf ook positief over) en het feit dat het merk aangeboden wordt op Amazon laat zien dat het geen namaakartikelen zijn die na 6 maanden van ellende uit elkaar vallen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.