• 0

hoe pak ik dit aan, bv io omzetten

Op advies van de accountant van mijn man, waar ik ongewild aan vast zit, maar voor de lieve vrede toch maar naar toe ben gegaan, ben ik 2 jaar geleden een bv io gestart. Zijn redenering 'je weet nooit hoe het gaat lopen met je winkel en zo blijf je flexibel' klonk wel aannemelijk, alhoewel ik zelf al meende dat een eenmanszaak het beste was.

 

Nu, 2 jaar verder, wil ik van de io af. Sterker nog dat wil ik al langer. Maar mijn accountant speelt een raar spelletje, hij maakt mijn man wijs dat ik allerlei onheil over mij en dus over ons afroep en vindt dat de bv voorlopig io moet blijven.

 

het is echt grote onzin, mijn winkel is nu gestopt, ik ga verder als webwinkel met heel wat lagere omzet. Die bv komt in de komende tig jaar echt niet in beeld als iets wat zinvol is.

 

Wel zinvol voor mij zijn startersaftrek, zelfstandigenaftrek etc etc.

 

Ik krijg zelf geen contact met de accountant, krijg zijn vrouw aan de lijn die hem afschermt als een pitbull. De irritatiegrens is bij mij ruim overschreden. Ik ben toch gdv zijn klant!!! Maar een onbelangrijke klant, mijn man en zijn familie daarentegen zijn goede klanten al jarenlang.

 

Mijn man krijgt, na vaak bellen en doen wel contact.

 

Ik was het dus echt helemaal zat, ben naar de kvk gegaan maar nu blijk ik een accountantsverklaring nodig te hebben om de io om te kunnen zetten. Deze accountant heeft nu alle macht in handen, er komt natuurlijk niets.

 

Hebben jullie nog een idee hoe dit aan te pakken? Ik overweeg steeds om mijn spullen op te halen, hij heeft voor 2013 een concept jaarrekening voor een bv gemaakt, waar boven staat 'beauty salon zus en zo' en ook in de jaarrekening staat 'inkoop salon'. Ik heb dus geen beauty salon.

 

Deze jaarrekening heeft ie gemaakt nadat ik al had aangegeven naar een eenmanszaak te willen.

 

Ik weet het, ik had mijn gevoel moeten volgen, maar het is lastig om niet samen bij 1 accountant te zitten.

 

Hoe zouden jullie dit nu aanpakken, ik ben de stress hierover zo zat. Volgens de kvk moet de accountant verklaren dat ik al die tijd als eenmanszaak heb gehandeld.

 

Ik ga dus wel weg bij deze man, voor de duidelijkheid. Maar van mijn eerste jaar heeft hij nu alle gegevens liggen en soort van verwerkt. Als ik het heb over geen contact krijgen dan bedoel ik dat dit al meer dan een half jaar speelt. Dus niet een week of wat… Hij heeft ook nog een btw suppletie ingediend zonder dat ik die gezien heb een kopie heb ik na 3 maanden nog steeds niet. Ik vind het onacceptabel, ik ben verantwoordelijk voor de aangifte en heb geen idee wat ie heeft gedaan. Let wel: ik doe zelf mijn btw aangifte!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kun je niet gewoon je spullen terughalen en naar een ander gaan? Heb je alle stukken zelf ook nog in kopie?

 

Wat heb je met deze man afgesproken en wat staat er op papier?

 

Het lijkt me in ieder geval niet normaal dat hij buiten jouw medeweten een suppletie btw indient als de afspraak is dat jij de btw aangiften zelf verzorgt.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

is het een 'echte' accountant? Dan valt ie onder het tuchtrecht van de accountants. Dat is naar mijn mening boterzacht, je wordt even met een veer gekieteld als je een complete bedrijfstak om zeep hebt geholpen, maar wellicht kun je dat als wisselgeld/smeerolie/dreigement gebruiken.

 

Ik krijg uit je stukken niet helder wat je BVio moet worden. Anders gezegd, omzetten in wat? Een 'juridisch perfecte' BV? Ik krijg de indruk dat je veel beter af bent als de BV i.o. wordt uitgeschreven uit het handelsregister en jouw onderneming voor rekening van jouzelf, als eenmanszaak, gedreven wordt.

 

Maar van mijn eerste jaar heeft hij nu alle gegevens liggen en soort van verwerkt.

 

Voor de duidelijkheid: alles wat jij daar onder de deur hebt geschoven is van jou. Als jij het terugwil behoort hij dat zonder morren en zonder kosten terug te geven. De verwerkte gegevens (jaarrekening, grootboekoverzicht, debiteurenoverzichten, kortom, de boekhouding) zijn van hem. Die hoeft hij niet af te geven. Hij mag het wel degelijk, maar gezien je verhaal zou ik er niet op rekenen. Aan de andere kant, als je man zo'n belangrijke klant voor hem is, is'm dat wellicht een gunst waard.

 

Als ie de verwerkte gegevens niet wil afgeven, zul je moeten inschatten hoeveel werk het een derde zou kosten om diezelfde gegevens opnieuw te verwerken tot een jaarrekening. Maar dan zonder 'beauty salon' erin.

 

Waarom zeg ik dit, omdat ik je wil aanraden om je jaarcijfers en aangiftes van het betreffende jaar (over welk jaar hebben we het eigenlijk?) over te laten doen door iemand die iets beter luistert.

 

Stap 1 daarin zou zijn om te zien of er met terugwerkende kracht nog iets te doen is aan het BV i.o.-verhaal. Met andere woorden, is het mogelijk om die periode als eenmanszaak aangifte inkomstnbelasting te doen? Schrijf desnoods een brief naar de inspecteur, in tegenstelling tot je accountant willen die nog wel eens antwoorden.

 

Stap 2: is dat je je man en zijn familie zo ver krijgt dat ze hun volledige business bij een betere accountant onderbrengen.

 

Stap 3 is tegen de KvK zeggen dat ze die BV i.o. uit kunnen schrijven. Daar hebben ze stappenplannen en procedures voor, en dat is een hoop gedoe, maar een ander zal het niet voor je doen vrees ik.

 

 

En tot slot:

het is lastig om niet samen bij 1 accountant te zitten

Nee, het is handig om wél samen bij een accountant zitten, maar ook niet meer dan dat.

Ik mag althans genoeg mensen helpen met een partner wiens/wier onderneming elders geboekhoud wordt, en dat vind ik geen enkel probleem, zolang het maar helder is wie welke aangifte doet.

 

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Het moet idd een eenmanszaak worden. Ik moet er bij zeggen dat ik alle gegevens inboek. Het gaat om 2013, het startjaar van mijn onderneming.

 

Volgens de kvk kan het alleen alsnog een eenmanszaak worden als hij die accountantsverklaring overhandigd.

 

Wat betreft die suppletie, ik wil dus weten wat er is ingediend, ik moet nu wat nabetalen en weet niet waarom. De accountant zei tegen mijn man dat hij er niets mee ging doen want hij moet op de kosten letten en hij vond het bedrag te klein om energie in te stoppen.

 

Het gaat om 170 euro. Het is nu 3 maanden terug ik heb zelfs geen kopie van hun aangifte gehad.

 

Het is een echte accountant, juridisch heel goed onderlegd, heeft al menig rechtzaak met de belastingdienst gevoerd heeft ie kennelijk heel veel lol in. Heeft zelfs de FBI achter zich aangehad voor zijn aandeel in zaken in Amerika. ik vind het allemaal niet zo stoer, ik wil gewoon contact met mijn accountant en of hij heel goed is in rechtzaken winnen……. ik wil helemaal niet in rechtzaken terecht komen. Dreigementen zullen bij hem dan ook weinig uithalen, krijg je een half wetboek over je heen uitgestort. Heb ik in ieder geval wel contact…. dat wel.

Link naar reactie
  • 0

Volgens de kvk kan het alleen alsnog een eenmanszaak worden als hij die accountantsverklaring overhandigd.

 

Een accountantsverklaring (wat voor verklaring trouwens? een samenstellingsverklaring..? een goedkeurende verklaring..? iets anders...?) kan hier niet relevant zijn. Dat moet op een misverstand berusten.

 

Maar je zal wel het juiste formulier (of formulieren, misschien) in moeten vullen om de BVio te veranderen in een eenmanszaak.

Link naar reactie
  • 0

ik heb alles al klaar liggen, de juiste formulieren zijn bij de kvk al ingevuld, maar ik kan het pas indienen als ik de verklaring heb waaruit blijkt dat ik al die tijd als eenmanszaak heb gehandeld. De accountant moet die dus afgeven.

 

Vond het zelf ook wel raar overigens, hoe blijkt dat dan precies?

 

Ik kan over deze materie online niets vinden helaas.

Link naar reactie
  • 0

Een accountantsverklaring dat je als eenmanszaak gehandeld hebt?

 

Welke formulieren heb je dan gebruikt?

 

(Volgens mij ben je toch verkeerd voorgelicht.

Jij bent zelf verantwoordelijk voor je inschrijving. Als jij jouw bedrijfsgegevens wil veranderen, dan is dat jouw zaak.

Ik zou een andere KvK medewerker proberen te pakken te krijgen als ik jou was.)

 

Link naar reactie
  • 0

Wat betreft die suppletie, ik wil dus weten wat er is ingediend, ik moet nu wat nabetalen en weet niet waarom.

 

Schrale troost, maar als je de Belastingdienst belt kunnen zij je kopieën van de ingediende aangiftes verstrekken.

 

 

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 1

Nav jullie antwoorden heb ik toch maar weer contact gezocht met de kvk, en warempel: de accountantsverklaring is grote onzin.

 

Tjonge, die vrouw was nog wel zo stellig, ik ben er de 17e geweest om alles te regelen dat kon dus niet. Nu blijkt dat ze het gewoon af had kunnen werken. Verdorie.

 

Ik moet dus weer terug naar de kvk. Tenminste dat adviseerde de man die ik nu aan de lijn had. Dan kom ik niet op een stapel.

 

nav mijn verhaal zei ook hij al vrij snel: volgens mij heb jij geen echte accountant. Ik ga dit eens uitzoeken. (als me dat lukt). De man van de kvk zag ook dat de bv van mijn man sinds oprichting in 2001 nog nooit jaarrekeningen heeft gedeponeerd. ' Schrik niet' zei hij dat doe ik ook niet want dat wist ik al, dit is op advies van de accountant.

 

Kan niet he? maar het gebeurt wel en mijn man vertrouwt hem blind.

 

Ik ga mijn spullen terughalen. Ik laat een ander het vanaf beginjaar 2013 doen. Maar ik ben echt bang dat mijn man nog eens hele grote problemen krijgt en dan trekt die accountant zijn handen ervan af. Mijn man weet niets van boekhouding, hij denkt nog steeds dat ik nu een grote fout bega door de bv io om te zetten naar een eenmanszaak. De enige fout is geweest om ooit te luisteren naar die accountant en een bv io te starten!

 

Heren erg bedankt, ik kan mijn problemen nu zelf oplossen!

 

wel een slechte zaak: 3 medewerkers gesproken bij de kvk, 3 verschillende verhalen gekregen! moet niet kunnen

Link naar reactie
  • 0

Goed dat je dit nu kan afhandelen!

Overigens was het vrij duidelijk dat je een onzinverhaal voorgeschoteld had gekregen. Nu dus opgelost.

 

Het is trouwens wel de verntwoordelijkheid van jouw man om de jaarstukken te deponeren. Niet van zijn "accountant" of fiscaal intermediair.

 

Lijkt mij ook goed dat je de zaken elders gaat onderbrengen, want dat geblaak over "FBI" en andere stoere verhalen hebben echt geen plaats in de wereld van fiscale vertegenwoordiging van cliënten.

Link naar reactie
  • 0

Nee zeker niet.

 

Voor jou was het misschien duidelijk peter dat dit een onzinverhaal is, voor mij niet. ik kon er nergens iets over vinden en dit is niet mijn vakgebied. Ik moet dus afgaan op die medewerker.

 

Feit is wel dat zij me dus ook op kosten jaagde, een accountantsverklaring kost geld immers.

 

Ik bedacht me ook, ik kan wel weer naar die kvk gaan maar dalijk zit zij weer tegenover me. Dan krijg je een welles nietus spel. Geen behoefte aan. Ik ga nogmaals bellen, want ik ga niet weer voor niets er naar toe. 3 medewerkers, 3 verhalen, dalijk komt verhaal nr 4. Dit kan gewoon zo niet.

Link naar reactie
  • 0

Probleem met de KvK is dat ze zich profileren als ondernemers-adviseur, terwijl ze op een hoop terreinen de kennis gewoon niet hebben. Op een hoop andere terreinen wel hoor, daar niet van.

En dat het doodgoeie mensen zijn die je liever een verkeerd advies geven dan dat ze je teleur stellen. Ik denk oprecht dat elke KvK-medewerker er iets van zou leren als dit topic ze even onder de neus gewreven werd.

 

Maar dat terzijde. Waar ik even de aandacht op wil vestigen: je schreef dat je man al 12 jaar géén jaarrekening bij de KvK heeft gedeponeerd, op advies van de accountant. Als je man dit willens en wetens doet, moet hij dat natuurlijk helemaal zelf weten, maar weet jij of je man op de hoogte is van de mogelijke consequenties? Dat je man niets van boekhouding weet is leuk, maar ik vind eigenlijk (dit is een persoonlijke mening met ongetwijfeld een dosis beroepsdeformatie) dat iemand die al bijna 15 jaar onderneemt, het zich niet kan veroorloven om "niks van boekhouding te weten".

Misschien heeft hij hele goede redenen om niet te deponeren en is het een weloverwogen afweging van het risico, dat zou super zijn.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Verhaal klinkt bijna te erg om waar te zijn als je het mij vraagt.

 

Zoals Fvddungen aangeeft is er gewoon geen fatsoenlijke reden te bedenken om de jaarrekening niet te deponeren. Niet voor niks ook dat het niet deponeren een economisch delict is met alle gevolgen van dien. Is je man zich naast de geldboete ook bewust van het feit dat hij bij veroordeling voor een economisch delict een strafblad krijgt? En dat het bij vele beoordelingen van integriteit (bijvoorbeeld VOG RP of GVA) nogal een slechte uitgangssituatie is?

Link naar reactie
  • 0

Hij is op de hoogte van de consequenties.

 

Kun jij een goede reden verzinnen om niet de deponeren?

 

Als er uit je jaarrekening informatie te halen valt die je super-super-geheim wil houden voor de concurrentie, dat zou een reden kunnen zijn om de beredeneerde gok te nemen en te zeggen 'dan publiceer ik liever niet'.

 

Stel dat je - ik doe even een dwarsstraat - een procedé hebt ontwikkeld waarmee auto's op water kunnen rijden, de BV heeft er patent op aangevraagd en de waarde van dat patent wordt geschat op 4 miljoen euro. Er zijn vast tien redenen te bedenken waarom dit een slecht voorbeeld is, maar dat zou een reden kunnen zijn om niet te deponeren.

 

Ik zou er dan persoonlijk voor kiezen om mijn accountant net zo lang te bedreigen met wijwater en knoflook tot hij een betere oplossing verzint, in plaats van hiermee akkoord te gaan.

 

Maar goed, ik begrijp dat je man het risico kent en het er mee eens is, en liever de wet overtreedt dan een jaarrekening laat opmaken. Wie zijn wij dan om hier op de paniektrommel te gaan roffelen.

(terzijde: als iemand 12 jaar geen jaarrekening deponeert en niet beboet wordt, is dat systeem ook zo lek als een mandje natuurlijk. Ik wed dat een paar mensen op dit forum binnen een week de benodigde software kunnen schrijven om niet-deponeerders er zo uit te lichten)

 

 

Veel succes in elk geval met de opheffing van je BV i.o., ik ben heel benieuwd of je er nu wel in een keer uitkomt bij de KvK.

 

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

ik ook ;-)

 

Ik blijf het gevoel houden dat er iets anders achter dit geheel zit maar ik heb echt geen idee. Misschien de connectie met het Amerikaanse bedrijf. Zijn 2 bv's die onder 1 bv zitten. Moederbedrijf is nederlands. In ieder geval is er hier niets wat voor concurrentie topsecret is of zo.Mijn man weet de consequenties wel maar hij gelooft mij niet, of gelooft niet dat het voor hem geldt.

 

Ik geef het nog 1 poging, ik ga wat stukken uitprinten voor hem. Maar dat is wel het laatste, want er is er maar 1 die hier stress van heeft en dat ben ik, terwijl ik niets met die bv van doen heb. (maar ja wel met de de eigenaar).

 

Link naar reactie
  • 0

Een termijn van van 2 jaar voor een besloten vennootschap in oprichting is niet gebruikelijk. Ik heb mijn twijfels of dat er wel een deponering moet plaats vinden immers er is nog geen sprake van een rechtspersoon. Wat de redenen kunnen zijn kan ik niet beoordelen, wellicht dat de concept akte (opgesteld door een notaris) meer duidelijkheid geeft. Een ander probleem kan zijn dat de belastingdienst de gemaakte winst als overige inkomsten uit arbeid gaat zien. Je hebt dan geen recht op de ondernemersaftrek etc. Misschien is het handig om, voor dat je stukken naar de Kamer van Koophandel brengt, eerst een en ander met een fiscalist te bespreken.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

de accountant heeft er kennelijk allerlei redenen voor maar ik weet niet welke. Ik zie ze zelf niet in ieder geval en mijn man kan het mij ook niet uitleggen. Hij is op de hoogte van de consequenties.

 

Kun jij een goede reden verzinnen om niet de deponeren?

 

Er wel degelijk redenen om een jaarrekening niet te deponeren:

Als er geen winst wordt beoogd (met verklaring van een accountant);

Garantstelling door de moedermaatschappij (BW2:403-verklaring);

Overmacht (vrijstelling door RVON).

 

Succes met de voortzetting van de eenmanszaak,

 

Ido van der Gragt

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Zeer vervelend wat je de afgelopen tijd allemaal hebt meegemaakt.

 

Aangezien ik werkzaam ben bij de KvK, het erg betreur dat je meerdere keren verschillende antwoorden hebt gehad, heb ik voor je uitgezocht welke stappen je kan ondernemer om de B.V. i.o. voor te zetten naar een Eenmanszaak.

 

- Ga naar kvk.nl/formulieren;

- Download formulier 14 en vul deze in. Vink bij punt 9.1 voorzetting aan;

- Downlaod formulier 1 en vul het in.

 

De B.V. i.o. wordt dan voorgezet naar een Eenmanszaak waarbij de vestigingsdatum behouden blijft.

 

Als B.V. i.o. heb je trouwens geen deponeringsplicht ten aanzien van de jaarcijfers omdat het nog geen volwaardige B.V. is. Kortom, je bent niet verplicht jaarcijfers te deponeren.

 

Hopelijk kan je hiermee verder.

 

Link naar reactie
  • 0

Hai Jessica dankjewel, de benodigde formulieren waren allemaal al ingevuld toen ik in december bij de kvk was. Het had toen dus gewoon afgerond kunnen worden.

 

Deponering ging niet over mijn bv.

 

Maar bedankt voor je antwoord, ik hoop maar dat het volgende week beter gaat bij de kvk (dan heb ik de afspraak)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.