• 0

Terugkeren uit de BV naar een VOF

Goedenavond,

 

Ik zou graag terug willen keren vanuit de BV naar een VOF.

 

Momenteel hebben we een werk BV en holding BV constructie.

 

De winst na aftrek van de salarissen zijn minder dan 100.000 euro. Daarbij wil ik af van de 2 verplichte DGA salarissen. En ik wil een eenvoudigere administratie die ik zelf kan doen (nu kan ik dat niet i.v.m. loonadministratie).

 

Ik heb gelezen dat een ruisende terugkeer het beste gedaan kan worden voor 1 januari. Als dat zo is, heb ik ineens haast hierbij.

 

Wie kan mij het beste hierin begeleiden (boekhouder, administratiekantoor, accountant)? Want die zal ik dan morgen moeten gaan bellen.

 

Ik weet niet of ons huidige boekhouder dit moet doen aangezien die straks misschien geen klant meer aan ons heeft.

 

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kan de VOF gewoon aanmelden (eigenlijk: inschrijven bij de KvK) volgens mij en vervolgens draag je de bezittingen en schulden (tegen marktwaarde) over per 01-01-2015.

 

Uiteraard moet je goed kijken naar eventuele stille reserves (goodwill?) in de BV, maar verder zou je ook de BV wel gewoon kunnen liquideren als deze niets meer doet en/of iets bezit.

Wel in de loonaangifte van december meenemen dat iedereen uit dienst gaat per 31-12-2014. En waarschijnlijk ook nog een paar nihilaangiften (laten) doen in 2015, want het loonheffingennummer zal niet meteen op non-actief gezet worden. Geldt (waarschijnlijk) ook voor de BTW aangiften trouwens.

 

Is niet zo heel moeilijk allemaal, maar wel een beetje "gedoe" natuurlijk.

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Marcel,

 

Peters route kan werken, maar bij een winst van 100k na salarissen ligt goodwill vermoedelijk op de loer. Bovendien kan er sprake zijn van andere stille reserves (of wellicht nog compensabel verlies).

 

Dan is geruisloze terugkeer zeker een te overwegen optie. Dat kan ook in 2015 nog geregeld worden met fiscaal terugwerkende kracht naar 1-1-2015. Het is echter geen goedkope route vanwege de wettelijke verplichtingen die opgelegd worden aan de terugkeer door de fiscus (de standaardvoorwaarden), die op hun beurt ook nog een flink aantal beklemmingen opleggen voor de nabije toekomst van de VOF.

 

Kosten en voordelen van die route moeten dus eerst helder worden voordat je hiervoor kiest.

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen Joost,

 

De winst na salarissen is minder dan 100.000 euro en ik verwacht ook niet dat de winst daarboven gaat komen de komende jaren.

 

Daarbij is een terugkeer voor mij niet alleen om een eventueel belastingvoordeel te doen. Het zal mij ook meer rust geven en meer overzicht omdat ik meer zaken zelf in de hand kan houden.

 

Is de ruisende optie van Peter dan toch niet de juiste?

 

EDIT: Oh ja, en moet dat inschrijven van de VOF dan voor 1 januari?

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie
  • 0

De winst na aftrek van de salarissen zijn minder dan 100.000 euro. Daarbij wil ik af van de 2 verplichte DGA salarissen. En ik wil een eenvoudigere administratie die ik zelf kan doen (nu kan ik dat niet i.v.m. loonadministratie).

 

Mijn ervaring is, als iemand iets in zijn hoofd heeft zitten dan is het lastig eruit te krijgen. Maar aan de hand van bovenstaande punten, is het voor mij niet duidelijk waarom.

 

Je krijgt een hoop extra dingen te verwerken (contact klant/kvk/briefpapier/etc) om van een BV naar een VOF te gaan, terwijl je waarschijnlijk eerder eens de omgekeerde route bent gegaan. Zijn de uitgangspunten zo gewijzigd dan tov eerder. (Vraag voor jezelf, hoef je hier niet te beantwoorden).

 

Het gegeven dat de winst na salarissen minder dan € 100.000,- zijn wil totaal niet zeggen dat IB ondernemerschap fiscaal voordeliger is. Aangezien salaris onderhevig is aan gebruikelijk loon regime kan de winst voor belasting en loon wel degelijk fiscaal interessant zijn. Los van het feit dat wij niet kunnen zien of er sprake is van extra aftrekposten als gevolg van het in eigen beheer aangehouden voorzieningen.

 

Daarnaast is het vreemd om aan te geven dat je de administratie niet zelf kan doen omdat je een BV hebt.

Ja, de administratie wordt schromelijk onderschat en helaas zeggen veel sites van software dat je het door dat systeem makkelijk zelf kan doen. (zorg in ieder geval voor een goede begeleiding). Maar als je de administratie voor een VOF kan, dan kan je het voor een BV ook. Het verschil is de loonadministratie, die mag vereenvoudigd gedaan worden en kan je (ook zelf) of uitbesteden. Dit in de administratie verwerken is een simpele boeking.

 

Met andere woorden, de laatste reden die je aangeeft is het minst opportuun.

 

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

 

Is de ruisende optie van Peter dan toch niet de juiste?

 

Dag Marcel, zoals gezegd, valt dat niet te beoordelen nu. Als er goodwill of stille reserves aanwezig zijn, dan lijkt mij, afhankelijk van de omvang ervan, geruisloze terugkeer zeker het overwegen waard.

 

Maar nogmaals ook alleen als de baten (minder heffing stakingswinst bv) opwegen tegen de kosten.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Of het verstandig is de BV om te zetten naar en VOF kan ik, op basis van de gegevens die hier staan, niet beoordelen, maar een eenvoudige boekhouding die je zelf kan doen is zeker geen goede reden. De administratie van een BV en een VOF wijken in veel gevallen niet veel van elkaar af en kunnen zeker zelf gedaan worden. De loonadministratie is iets lastiger en kan vaak tegen een vast tarief worden uitbesteed.

En er spelen ook andere zaken een rol, zoals persoonlijke aansprakelijkheid in de VOF, huwelijkse voorwaarden die er misschien zijn bij de partners van de VOF moeten in de besluitvorming ook worden meegenomen.

Het is dus zaak geen overhaast besluit te nemen omdat het "bijna 1 januari "is.

Zet eerst alle voor- en nadelen op een rijtje voordat je een besluit neemt, want hier geldt zeker haastige spoed is zelden goed.

Veel succes en een vorspoedig 2015

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.