• 0

Opdrachtgever wil verschillende facturen met en zonder btw, hoe werkt dit?

Ik werk sinds een maand als ZZP'er voor verschillende werkgevers, maar nu wil één werkgever dat ik voor verschillende dingen die ik voor hem doe (ik doe diensten voor deze werkgevers) een factuur met btw en voor andere dingen die ik voor hem doe met btw. Hoe werkt dit, mag dat?

 

En een andere werkgever, stuur ik hem een factuur met of zonder btw?

 

Ik heb net 3 jaar een bedrijf gehad waar ik producten verkocht met 21% btw en betaalde mezelf loon uit de winst. En bij dat bedrijf heb ik begin van dit jaar nog gebruik gemaakt van de zelfstandigenaftrek. Mag ik dat nu ook voor dit bedrijf doen aangezien ik in december 2014 dus gewerkt heb? Ik heb niet aan dat urencriterium voldaan van 1200 uren aangezien ik net een maand bezig ben.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Jeuj, btw!

 

De opdrachtgever heeft geen snars te vertellen over het btw-tarief wat jij toepast. De dienst die je levert is belast met een bepaald btw-tarief, of vrijgesteld, en die btw moet jij afdragen, of in uitzonderingsgevallen moet je opdrachtgever 'm afdragen. Dat zijn zo'n beetje de smaken die er zijn.

 

De hoofdregel is dat je 21% btw rekent op AL je omzet (dus ook je reiskosten, portokosten etc). Als je meent dat je onder een uitzondering valt waardoor je 6%, 0%, verlegd of vrijgesteld op je factuur kan zetten, is het aan jou om dat aan te tonen, niet aan je opdrachtgever.

 

Wellicht lijkt mijn reactie wat bruusk, maar ik word wat moe(ilijk) van opdrachtgevers die vooral vanuit zichzelf redeneren en de ingehuurde zzp'ers het bos in sturen.

 

 

 

Zelfstandigenaftrek krijg je als je in een kalenderjaar meer dan 1225 uur aan je onderneming(en) hebt besteed. Heb jij in de eerste maanden van 2014 ook nog tijd besteed aan het afwikkelen van je vorige onderneming? Denk niet te gauw dat je niet aan die 1225 uur komt, want vaak gaat er meer tijd in jeonderneming zitten dan je denkt. Als je januari t/m november in loondienst bent geweest en op 1 december pas de eerste stappen bent gaan zetten voor je onderneming, redt je die 1225 natuurlijk nooit, maar ik vermoed dat dat ook niet het geval is.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Wat voor bedrijfsvorm had je voorheen? BV? Bij een eenmanszaak heb je geen werkgevers en ook geen loon.

In welke branche zitten de werkzaamheden waarvoor men geen btw op de factuur wil?

 

Jij bent zelf verantwoordelijk voor het maken van een correcte factuur, niet je afnemer. Lees eens de informatie op de website van de belastingdienst en dan met name het gratis Handboek Ondernemen. Daarin worden volgens mij veel van je vragen beantwoord...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 95 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.