• 0

BV net opgericht helaas door ziekte moet 1tje de BV verlaten

Hoi allemaal,

 

Sinds kort hebben wij een BV. Dat bestaat uit een 3 koppig bestuurder dat allemaal zelfstandig bevoegd is en ieder heeft 1/3 aandeel. Iedereen zit er ook in met zijn eigen holding.

 

Alleen onze onderneming begon 2015 met heel erg slecht nieuws 1 van ons moet helaas noodgedwongen stoppen i.v.m. een langdurige ziekte.

 

De vraag is nu hoe kan onze compagnon de BV verlaten en waar moeten wij op letten. Zelf heeft hij het al gegeven dat hij echt gaat stoppen omdat zijn leven gewoon compleet veranderd is.

 

Wat is er tot nu toe met de BV gedaan?

Op papier zijn er geen afspraken mbt functies en taken (nog geen aandeelhoudersovereenkomst). Wel zijn er genoeg vergaderingen geweest die om de gang van zaken te bespreken. Momenteel zitten we in de opstart fase van ons product.

 

Verder hebben wij de BV net pas opgericht en verder hebben wij nog niks op papier dan alleen de statuten en de kvk uittreksel.

 

Hopelijk kunnen jullie ons helpen.

Met vriendelijke groet Jan de Vries.

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat klinkt als positief voor de werkmaatschappij, omdat die niet begint met een ziek persoon op de loonlijst. Voor de persoon die eruitstapt is het minder positief, omdat die nu (vermoedelijk) geen inkomensvoorziening heeft.

 

Ik doe even een stapje terug. Er zijn drie mensen, A, B, en Z (van ziek). Alle drie hebben ze een holding, A BV, B BV en Z BV. Elke holding heeft 33% van de werkmaatschappij (Werk BV).

 

Als dat plaatje tot hier klopt, verandert de ziekte van Z in beginsel niks aan dit plaatje. Ziek of gezond is hij nog steeds eigenaar van Z BV, die weer voor 33% eigenaar is van Werk BV.

 

 

Vervolgens zullen (vermoed ik zo) de aandeelhouders A en B ook het bestuur over Werk BV gaan uitoefenen, en hier een beloning voor ontvangen, ook wel management fee genoemd. Z BV kan moeilijk meebesturen, want zij kan (vermoedelijk) geen bestuurder leveren.

 

 

Grofweg heb je twee opties: optie 1 is dat je de situatie laat zoals ie is. Z BV houdt 1/3e van de aandelen in Werk BV. Wordt er winst gerealiseerd, dan krijgt Z BV hier 1/3e van.

 

optie 2 is dat Z BV haar aandelen verkoopt aan A BV en B BV en op die manier uit het bedrijf stapt.

In dat geval verwacht ik dat de statuten van Werk BV op zijn minst een aanzet tot een procedure hiervoor geven.

 

 

Het is aan jullie om te bepalen hoe jullie hier verder mee willen. Willen jullie Z in de toekomst mee laten delen in de winst van Werk BV, ook al zal hij er geen werk insteken? Of vinden jullie dat hij zijn aandelen aan jullie dient te verkopen? Of mag hij ze ook aan een ander verkopen?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Is dat positief voor de persoon die eruit wilt stappen? Of juist voor de werkmij?

Voor de werkmij inderdaad

 

Nevengeschikte DGA's moeten het risico van langdurige ziekte zelf dragen of zelf regelen (verzekeren).

 

Als de zieke DGA dat nog niet heeft gedaan kan hij zich - binnen 13 weken na einde laatste loondienstverband - wellicht nog wel aanmelden voor de vrijwillige WIA: weliswaar geldt dan een wachttijd van 2 jaar, maar iedereen - ook als je al ziek bent - wordt geaccepteerd binnen de 13-weken termijn

 

Verder speelt de ziekte - nu er geen loondoorbetalingsplicht werkmij lijkt te zin - geen rol meer in de afwikkeling.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Marcel,

 

voor de vooruitgang van de onderneming denk ik wel dat het beste is dat wij de aandelen overnemen omdat wij stevig willen door ondernemen en de 33% niet willen verwateren i.v.m toekomstige groei van het bedrijf (bijvoorbeeld door investeringen of nieuw lid).

 

Wat als hij toch niet zijn aandelen wilt verkopen. Hebben wij dan met de BV een probleem?

Omdat er momenteel nog geen afspraken zijn gemaakt doormiddel van een aandeelhoudersovereenkomst?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat als hij toch niet zijn aandelen wilt verkopen. Hebben wij dan met de BV een probleem?

Dan heb je in theorie een probleem inderdaad. Maar dat is maar betrekkelijk: als er niets is vastgelegd staat het jullie vrij om met zijn tweetjes een nieuwe werkmij op te richten en daar de activiteiten in te ontplooien immers. Hamvraag is of er al iets van waarde is gecreëerd of ingebracht in de huidige werkmij.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Er is alleen geïnvesteerde tijd in gebracht. Er is wel een investeerder die graag ons wilt helpen om de hut van de grond te krijgen.

 

Wij denken ook dat het verstandig is om voor die tijd de zaken afgerond te hebben met onze compagnon die wilt stoppen. Want de investeerder heeft natuurlijk een andere kijk.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Het is toch ook niet mogelijk omdat wij allemaal zelfstandig bestuur zijn om snel overeenkomsten te maken? Zoals de aandeelhoudersovereenkomst?

Als er overeenstemming is over wat wel en niet in die overeenkomst op te nemen, hoeft dat normaal niet al te lang te duren. Normaliter doe je dat dan vóór je de BV opricht

 

Maar achteraf - bij ziekte - een overeenkomst opstellen kan een stuk lastiger zijn.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ok een voorbeeld.

 

Als ik nu een contract opstel met daarin een planning van wat hij nog moet afmaken.

Mag ik dat dan ondertekenen en dat hij zich daar dan aan moet verplichten?

 

Of zeg ik nu gewoon echt iets dom. Corrigeer mij dan maar direct.

 

In onze statuten staat dat wij allemaal zelfstandig bevoegd zijn.

Link naar reactie
  • 0

Ok een voorbeeld.

 

Als ik nu een contract opstel met daarin een planning van wat hij nog moet afmaken.

Mag ik dat dan ondertekenen en dat hij zich daar dan aan moet verplichten?

 

Dan is dat een contract tussen de werkmaatschappij (waar jullie met z'n drieën inzitten) en hem persoonlijk (of vermeodelijk met zijn holding).

 

Een contract waar maar één partij onder gekrabbeld heeft, zegt niet zoveel.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 1

 

Alleen onze onderneming begon 2015 met heel erg slecht nieuws 1 van ons moet helaas noodgedwongen stoppen i.v.m. een langdurige ziekte.

 

De vraag is nu hoe kan onze compagnon de BV verlaten en waar moeten wij op letten. Zelf heeft hij het al gegeven dat hij echt gaat stoppen omdat zijn leven gewoon compleet veranderd is.

 

Beste Jan,

 

Samengevat:

- BV met 3 holdings als bestuurders/aandeelhouders.

- Elke eigenaar van de persoonlijke holding wordt geacht arbeid te verrichten door de gezamenlijke dochter BV.

- Geen aandeelhoudersovereenkomst, enkel statuten. Daarin staat helaas niets over wat te doen als een aandeelhouder/bestuurder natuurlijk persoon ziek wordt.

- Er is geen managementovereenkomst tussen de holding van de zieke vennoot en de werkmaatschappij.

 

De zieke vennoot kan in beginsel gewoon achterover leunen. Er is geen document dat hem verplicht actief te zijn in de werkmaatschappij, noch is er een document op grond waarvan jullie hem kunnen dwingen zijn holdings aandelen in de werkmaatschappij te leveren aan jullie holdings. Sterker nog, als hij zou willen dan kan wij een willekeurige derde naar voren kunnen schuiven om zijn werk te doen!

 

Of jullie zonder hem verder kunnen is dus de vraag. Daarbij hangt veel af van wat er wel of niet in de statuten staat. Dat is immers de enige overeenkomst waarop jullie je kunnen beroepen. Doorgaans zal het volgens de statuten niet mogelijk zijn dat 2/3e van de aandeelhouders de 1/3e aandeelhouder kan dwingen tot levering van zijn aandelen.

 

Er zijn altijd alternatieven in de zin van bijvoorbeeld de oprichting van een nieuwe dochtervennootschap, overdracht van de activiteiten of mediation.

 

Alles staat of valt met de statuten. Mogelijk is de oprichting van een nieuwe BV met overdracht van de activiteiten van de huidige dochtervennootschap aan de nieuwe BV een oplossing. Overdracht van activiteiten zal echter doorgaans voorbehouden zijn aan de aandeelhoudersvergadering en dan nog met een grotere meerderheid van stemmen dan 50% plus 1.

 

Kortom: wat je als blijvende aandeelhouders kunt doen wordt beperkt door de statuten.

 

Zomaar een overeenkomst in de maag splitsen van de zieke partner kan dubbel zo hard aankomen. Dat weigert hij natuurlijk.

 

Ik citeer bewust jouw openingspost: daarin geeft de zieke vennoot aan dat hij echt gaat stoppen.

Hopelijk heb je dat zwart op wit.

 

En zo niet dan is het zaak dat je de overdracht van zijn holdings aandelen in de werkmij voorzichtig brengt. Hij is zich immers bewust van zijn positie en er meteen hard ingaan, zal bij hem argwaan wekken en een even harde tegenreactie teweeg brengen.

 

Wat is er mis met een simpel verzoek?

 

"Beste...

 

Naar aanleiding van jouw mededeling dat je voor X BV geen werkzaamheden meer kunt verrichten, willen wij als bestuurders van X BV je vragen om de aandelen die jouw persoonlijk holding houdt in X BV aan te bieden ter overname aan onze persoonlijke holdings Y en Z.

 

Aangezien we begrip hebben voor je situatie willen wij jouw persoonlijke holding BV een bedrag bieden dat gelijk staat aan de nominale waarde van de aandelen die jouw persoonlijke holding BV houdt in X BV. De kosten voor de levering van deze aandelen nemen wij voor onze rekening. Zodoende worden jij en jouw BV niet verder belast.

 

We wensen je veel sterkte met je herstel en we hopen je in de toekomst mogelijk weer te kunnen ontvangen als zakenpartner.

 

Groetend

...

 

namens Y en Z BV, als bestuurders van X BV, ."

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Zelfstandig bevoegd is zoals het woord zegt, zelfstandig bevoegd tot het tekenen van overeenkomsten. Als jullie bij de statuten cq kvk geen grenzen hebben aangegeven kunnen alle drie de bestuurders de BV met een handtekening binden.... (voor de dingen die het bestuur volgens de statuten mag doen....)

Peter Brockhoff

Strategisch en Financieel adviseur van startups & groeiende bedrijven

Entrepreneur & investeerder

Link naar reactie
  • 0

Beste Jan,

 

Ik denk dat het belangrijkste is dat de 2 voortzetters en de uittreder eerst voor zichzelf uitmaken wat ze willen en dit naar elkaar uitspreken. De uittreder is ziek en wil stoppen. Dat hoeft hij alleen als bestuurder (werknemer is mij onduidelijk), als aandeelhouder kan hij in theorie achterover leunen (kijk wel nog goed in de statuten want vaak geldt een zgn. bijzondere aanbiedingsplicht bij langdurige ziekte/overlijden etc. en zo ja kan je die inroepen.). Kan deze persoon überhaupt nog werk overdragen of is hij daarvoor te ziek? Zo niet, moet je helemaal niet gaan duwen.

Nu jullie op goede voet lijken te zijn en zeker gezien de opstartfase waarin het bedrijf zich bevindt en noodzaak van een nieuwe investeerder, zou ik proberen er z.s.m. samen uit te komen voor een totaaloplossing (stoppen als bestuurder en aandeelhouder). Ik zou het in dat kader redelijk vinden als er een vergoeding wordt betaald voor de werkzaamheden van de uittreder tot nog toe (evt op later moment uit te betalen maar nu bedrag vaststellen of afhankelijk maken van omzet/winst bedrijf) omdat hij dat niet via dividenden gaat terugkrijgen als hij zijn aandelen overdraagt. Waarde aandelen is nul of heel veel, kan je ook eindeloos over procederen maar raad ik ook sterk af. Juist als advocaat weet ik hoe duur principes kunnen zijn en het bedrijf lijdt eronder.

Zo snel mogelijk afscheid van elkaar nemen met een nette regeling. Waar nodig, schakel een mediator in waar alle partijen vertrouwen in hebben die bij allen de kaders aftast en vervolgens desnoods een voorstel doet.

 

Eerst deze weg serieus met zijn allen proberen te bewandelen. Andere opties leveren in mijn optiek ellende op.

 

Zelfstandig bevoegd betekent overigens dat ALLE bestuurders gewoon in de besluitvorming (bv aangaan huurovereenkomst) betrokkken moeten worden en een visie moeten kunnen geven. Vertegenwoordiging betekent dat 1 enkele bestuurder alleen na het nemen van het (gezamenlijke) besluit de handtekening mag zetten.

 

Hopelijk helpt dit jou verder.

 

Ten overvloede: zorg er aub voor dat jullie met de nieuwe investeerder goede afspraken maken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.