• 0

Keuze notebook

Beste techneuten van HL,

 

Graag wil ik jullie advies vragen over het volgende:

 

Ik ben aan vervanging toe van mijn Comp®aq notebook. Ik heb er de afgelopen tijd behoorlijk veel ellende mee gehad en het systeem is niet meer stabiel.

 

Nu ben ik uitgekomen op twee merken. (ivm groot beeldscherm)

Qua prijs liggen ze niet ver uit elkaar.

 

- de Sony Vaio-a317s

- apple Powerbook G4

 

De notebook wordt intensief gebruikt, moet zeer stabiel en betrouwbaar zijn. We werken met digitale dossiers en zware financiële- fiscale- en assurantie-applicaties.Daarnaast is mobiliteit erg belangrijk i.v.m. het mobiele kantoor en buitenlandse aktiviteiten die op til staan.

 

Ik werk nu met XP pro. Is een overstap naar Apple eenvoudig voor een leek of heeft dit nogal wat voeten in de aarde.? Kan iemand mij uitleggen wat nu het verschil is tussen XP pro en XP home? Maakt dit wat uit in kwaliteit em/of stabiliteit?

 

Welke van de twee adviseren jullie? of zijn er nog betere alternatieven?

Alvast bedankt voor jullie wijsheden!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Leuk onderwerp, ik sta voor een zelfde probleem.

 

Bedenk bij de Apple even of er specifieke programmatuur op moet draaien.

Kun je alles nu af met office en de diverse webbrowsers dan kunje ook voor een Mac gaan.

Draai je speciale programmateur dan kun je eventueel met de Mac virtual PC aanschaffen.

 

Kijk anders voor de Mac eens op forum MacOSX.nl, daar hebben ze zelfs een forum voor switchers.

 

Voor mij is er geen keus in besturingssysteem omdat ik hele specifieke voor windhoos ontwikkelde applicaties draai :'(

Ik worstel met een tweede scherm en seriele poorten.

Bij mij staat Fujitsu momenteel bovenaan, met Acer direct daarna.

 

Zit er veel verschil in de schermen van notebooks ?

Link naar reactie
  • 0

Ga eerst na of die applicaties uberhaupt wel beschikbaar zijn voor een Mac.

 

Verschil tussen XP Pro en Home zit hem niet zo zeer in de stabiliteit alswel in de mogelijkheden die een 'normale' gebruiker niet zo snel zal missen. Belangrijkste verschillen:

 

- home kan niet aanmelden op een domein (als je een Windows server hebt is dit vrij onhandig)

- home heeft geen policies (voor een groot netwerk groot nadeel voor een standalone betekend het dat je messenger/MSN niet kunt elimineren ;D)

- home biedt geen encrypted bestandsysteem (kan nadeel zijn voor notebook met gevoelige gegevens)

- home heeft een heel beperkt rechten systeem

- pro heeft remote desktop

 

Complete vergelijking vind je hier http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/howtobuy/choosing2.mspx.

Link naar reactie
  • 0

dit weekend heb ik toevallig ook een notebook gekocht. een hp zv5450ea, bij de kantoorgroothandel om de hoek. ik wilde graag een amd64 van een a-merk. suse linux 9.2 64bits er op dus fijn apparaatje voor het zwaardere rekenwerk.

 

mijn advies is om niet te migreren naar een ander platform als je nu alles draaiend hebt, incl licenties enzovoort, en dus de apple te laten voor wat ie is.

Link naar reactie
  • 0

ik weet niet hoe technisch jullie zijn maar paar tips:

- laptops met centrino processor kunnen lekker lang op accu draaien

- acer travelmate 663 ben ik zoooooo blij mee, lekker snel en zoooo stil.

- vergelijk prijzen bij www.tweakers.net , zo heb ik www.degreef.nl gevonden. daar laptop gekocht die 600,- goedkoper was dan in de winkel. en wow wat 'n service. :)

Link naar reactie
  • 0

Ik werk sinds een maand of 5 met een Apple 15" PowerBook, na binnen 6 maanden twee keer een zware crash op mijn Windows PC hebben gehad. Het enige waar ik spijt van heb is dat ik niet eerder heb gedaan. In alle eerlijkheid, Apple's OS X systeem is niet perfect, maar in vergelijking tot Windows XP is het een hele verademening. Maar goed, ik wil hier geen Windows-Apple discussie op gang brengen.

 

Mag ik je adviseren eens op www.macosx.nl te kijken? Het is een heel actief en informatief forum, er is speciaal Switchers forum waar mensen die overwegen een Apple aan te schaffen vragen kunnen stellen die de meeste nieuwkomers hebben: http://forum.macosx.nl/viewforum.php?f=25

 

Veel success met je keuze. Als je wat meer info wil hebben over mijn ervaring met het PowerBoook moet je me maar even PB-en.

 

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

hallo ik heb een vraag kan je op een apple laptop windows instaleren?

Werken windows programma's ook op mac os?

Alvast bedankt

 

Op Apple draait Mac OSX, dat is een op Unix gebasseerd os.

D.m.v. een emulator kun je hier ook windhoos op draaien.

De programmatuur wordt hier wel wat trager van.

 

Windows programma's kunnen via deze route werken op een Mac, ik raad het je echter niet aan.

Er vinden immers een aantal vertaal slagen plaats, en dat werkt niet bij alle programma's goed.

 

Veel programma's zijn ook voor Mac OSX beschikbaar.

Alleen hele specifieke software is er niet voor de Mac.

Bijvoorbeeld PLC programeersoftware en Autocad.

 

Op het forum van MacOSX.nl vind je een onderdeel speciaal voor switchers, veel vragen die je hebt worden hier in detail beantwoord. Ze zijn trouwens bezig met onderhoud, dus het kan zijn dat je een foutmelding krijgt dit weekend.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

dit weekend heb ik toevallig ook een notebook gekocht. een hp zv5450ea, bij de kantoorgroothandel om de hoek. ik wilde graag een amd64 van een a-merk. suse linux 9.2 64bits er op dus fijn apparaatje voor het zwaardere rekenwerk.

 

Wat doe je met je M$-XP licentie van +/- 150 euro? e-Bay met later een proces van M$?

 

Ik ben al een tijdje bezig om een aantal merk notebooks aan te schaffen. Ben echter niet bepaald bereid om meer dan 150 euro (lees + 10%!) te betalen voor M$ Windows omdat we met Debian (Linux) werken. Geen enkele serieus merk wil (of kan?) echter leveren zonder een M$ Windows licentie: IBM, HP, Sony, Fujistu-Siemens, Dell (in de VS wel met Red Hat), Acer of Asus.

 

Voor een notebook van 1000 euro weiger ik 150 euro te betalen voor een rammelend besturingssysteem dat we toch niet gebruiken.

 

Veel leveranciers weigeren trouwens om de notebooks te testen met een Knoppix LiveCD (start Linux op zonder de harddisk te benaderen of te beschrijven) om na te gaan of de notebook wel werkt met Linux. Zij vallen daarom direct af als leverancier.

 

M$ blijkt de notebook-handel wel erg dichtgetimmerd te hebben.

 

Iemand tips?

Link naar reactie
  • 0

hallo ik heb een vraag kan je op een apple laptop windows instaleren?

Werken windows programma's ook op mac os?

Alvast bedankt

 

Op Apple draait Mac OSX, dat is een op Unix gebasseerd os.

D.m.v. een emulator kun je hier ook windhoos op draaien.

De programmatuur wordt hier wel wat trager van.

 

Windows programma's kunnen via deze route werken op een Mac, ik raad het je echter niet aan.

Er vinden immers een aantal vertaal slagen plaats, en dat werkt niet bij alle programma's goed.

 

Veel programma's zijn ook voor Mac OSX beschikbaar.

Alleen hele specifieke software is er niet voor de Mac.

Bijvoorbeeld PLC programeersoftware en Autocad.

 

Op het forum van MacOSX.nl vind je een onderdeel speciaal voor switchers, veel vragen die je hebt worden hier in detail beantwoord. Ze zijn trouwens bezig met onderhoud, dus het kan zijn dat je een foutmelding krijgt dit weekend.

 

Is het echt niet mogelijk om windows te instaleren. Ik heb nog nooit mac os gebreukt en ga een Apple laptop kopen.

Het lijkt me echt raar dat je geen windows kan instaleren Komt dit door Apple hardware of windows.

Link naar reactie
  • 0

Is het echt niet mogelijk om windows te instaleren. Ik heb nog nooit mac os gebreukt en ga een Apple laptop kopen.

Het lijkt me echt raar dat je geen windows kan instaleren Komt dit door Apple hardware of windows.

 

Nee, op een Apple kun je alleen MacOS installeren en Unix.

Wel kun je een emulator installeren samen met Windows XP.

Dan kunje heen en weer switchen tussen Windhoos en MacOSX Tiger.

 

Volgens mij hebben ze op dit moment bij HTR mailing een aanbieding van office i.c.m. Virtual PC.

 

Bel ze anders even, dit is een apple dealer waar ze je duidelijk uit kunnen leggen wat er wel en niet kan.

 

Ook met Mail-a-Mac heb ik goede ervaringen.

Link naar reactie
  • 0
Gast meneer P.

Waarom windows installeren als je een Apple koopt.

Ik werk met Apple vanwege de stabiliteit, vastlopers zijn in de 10 jaar dat ik er mee werk op 1 hand te tellen en dan hou ik nog vingers over.

 

Stabiliteit

Lage kosten, je hoeft je systeem minder snel te vervangen dan een windows machine.

Hogere restwaarde.

 

Mocht er iemand nog interesse hebben in een Sony Vaio (14 mnd oud). Binnen mijn relaties stapt ook iemand net over naar Apple en biedt deze laptop aan. Incl draadlos gebeuren.

 

 

Rene

Link naar reactie
  • 0

Heb zelf enige tijd geleden voor dezelfde keuze gestaan.. de 17inch vaio of overstappen op de maximale powerbook van Apple. Qua prijs loopt het er inderdaad niet om. Heb voor de powerbook G4 gekozen.

 

Denk er goed overf na maar de powerbook is fantastisch! OSX draait als een tierelier en is bijzonder stabiel. Heb het apparaat 7 maanden en hij heeft werkelijk geen enkele keer gehangen. De laggy prestaties van windows zijn niet meer aan de orde en multitasken tussen bijvoorbeeld flash en photoshop is no problem. Virussen zijn ook verleden tijd. Was zelf ook een windows gebruiker en geen apple freak maar mijn enthousiasme is er groot.

 

Ook de overstap naar de nieuwe systeemsoftware gaat helemaal prima. Natuurlijk zul je even moeten wennen maar dat hou je toch. Waar apple vroeger niet mijn voorkeur had omdat compabioliteit met windows systemen soms ver te zoeken was is dit nu geen probleem meer. .psd .doc .fla .whatever .. allemaal uitwisselbaar en software is in de meeste gevallen ook voor mac verkrijgbaar. Afgezien van games dan. Inloggen op windows netwerken is ook geen probleem.

 

Denk goed na wat je doet maar de powerbook heeft alle features die je wilt hebben, draait prima en de vage foutmeldingen en lastige installatie procedures zijn verleden tijd.

 

 

 

 

----------------------------------------------------------------------------

www.splendidmedia.nl | *NEW: www.justathought.nl

----------------------------------------------------------------------------

Link naar reactie
  • 0

ok ik heb een e-mail gestuurd naar onno@mailamac.nl en hier is de resultaat.

 

 

> Van: "gangster gangster"

> Datum: Sun, 22 May 2005 14:37:14 +0200

> Aan: info@mailamac.nl

> Onderwerp: Apple en windows

>

> Hallo,

> Ik ga een Apple laptop kopen en wegens het beperkte aanbod van software en

> games op Apple. Vraag ik me af of ik Windows op Apple laptop kan instaleren.

> De reeds aangekocht Windows games en software kan ik dan ook niet gebruiken op

> een Apple laptop. Is het mogelijk om Windows XP op Apple te instaleren? Zoniet

> komt het door Apple hardware of Windows?

>

> Alvast bedankt voor jullie antwoord.

 

--

Onno Groeneveld

Mail-a-Mac BV

tel: 0800-0222669

fax: 0800-0227717

email: onno@mailamac.nl

 

Je kunt geen Windows installeren op een Apple, Apple heeft zijn eigen

besturingssysteem.

Applicaties voor Windows draaien daardoor niet op een Apple.

Een oplossing is: VirtualPc van Microsoft, hiermee emuleer je een PC op je

Apple, maar dit werkt erg langzaam.

 

mvg,

 

 

Ondertussen ben ik al een trotse eigenaar van aan Apple G4 a 1025 maar dan zonder lader kan iemand mij hiermee helpen waar ik dit kan kopen lieftst tweede hands. Wat vinden jullie van mijn nieuwe laptop is het een goei.

 

(p.s. bedankt voor de links technico)

Link naar reactie
  • 0

weet niet of je deze al kende www.tweedehandsmac.nl, kan je kijken voor die adapter. Het www.macosx.nl forum is trouwens heel erg actief, honderden leden per keer die daar elkaar helpen het meeste en leukste uit hun Mac te halen.

 

Heb een tijdje terug mijn eerder gekocht 15" PowerBook verkocht aan mijn moeder en zelf de nieuwste versie gekocht. Ik draai trouwens ook VirtualPC en dat is niet het snelste van het snelst, dus zeker niet voor games te doen. Ik gebruik het voor 2 applicaties die wel traag draaien, maar dat is beter dan niets.

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.