• 0

Thuiswerk [inpak-/telefoonwerkzaamheden]

Beste allen,

 

Ik zit erover te denken inpak/tel werkzaamheden uit te besteden. Ik wil minimale administratief gedoe. Ik wil iemand gaan uitbetalen via een IB47 constructie. Het vorige topic was erg nuttig. Het topic was van 2009, ik vroeg me af of dit nog steeds zo kan.

 

Om te zorgen dat er geen fictieve dienstbetrekking is zorg ik voor het volgende:

1. Ik breng een zak met onderdelen langs en haal die enige tijd later gesorteerd/ingepakt weer op. Het maakt mij niet uit wie het werk doet. Er is dan geen sprake van persoonlijke arbeid?

2. Ik zou minder dan 40% van het minimumloon per maand kunnen betalen.

3. Het maakt mij ook niet uit hoe men het doen. Er is dan geen sprake van een gezagsverhouding?

 

Het liefst zou ik me niet beperken tot punt 2. Als iemand wat meer wil doen zou dat beter zijn. Dan moet ik dus kijken naar punt 1 en 3. Juist deze voorwaarden vind ik vaag.

 

Kan iemand een voorbeeld van niet persoonlijke arbeid geven?

 

In het belasting handboek staat bij gezagsverhouding:

 

"Er is een gezagsverhouding als u het recht hebt om opdrachten en aanwijzingen te geven voor het werk dat moet worden gedaan......

....Er kan ook sprake zijn van een gezagsverhouding als u nauwelijks opdrachten en aanwijzingen geeft.

Bijvoorbeeld als het om eenvoudig werk gaat of als de werknemer specifieke vaardigheden heeft. Zelfs als u

helemaal geen opdrachten en aanwijzingen geeft, kan er sprake zijn van een gezagsverhouding. Bijvoorbeeld als

u toezicht houdt op de werkzaamheden, het werk controleert of klachten over het werk behandelt."

 

Ik zal toch moeten aangeven hoeveel stuks er in een doosje moeten. En ik zal steekproefsgewijs ook het werk achteraf controleren. Hoe kan ik een gezagsverhouding voorkomen?

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dan moet ik dus kijken naar punt 1 en 3.

 

1. Ik moet zeggen dat ik mij geen voorstelling van kan maken dat je “een zak met onderdelen” bij iemand die thuis werkt langs brengt en dat er vervolgens géén sprake is van persoonlijke arbeid.

Het zou wel anders zijn wanneer je “de zak” inlevert bij een bedrijf die er vervolgens voor zorgt dat je later dezelfde zak “gesorteerd/ingepakt” weer op kan halen.

 

3. Bij ‘thuiswerk’ zoals jij het hier omschrijft lijkt dat mij inderdaad niet zo’n grote rol te spelen. Want mensen die thuis werken zullen meestal dingen doen wanneer het hen het beste uitkomt en jij bent er zeker niet bij om hen “op hun vingers te kijken” – jij kijkt alleen maar naar het resultaat (dat de opdracht vervult is dus).

 

Maar ondanks dat kan er best sprake zijn van een (fictieve) dienstbetrekking en inhoudingsplicht.

Hangt van de specifieke situatie af.

 

Link naar reactie
  • 0

 

1. Ik moet zeggen dat ik mij geen voorstelling van kan maken dat je “een zak met onderdelen” bij iemand die thuis werkt langs brengt en dat er vervolgens géén sprake is van persoonlijke arbeid.

Het zou wel anders zijn wanneer je “de zak” inlevert bij een bedrijf die er vervolgens voor zorgt dat je later dezelfde zak “gesorteerd/ingepakt” weer op kan halen.

 

Je voorbeeld is duidelijk in het geval van een bedrijf waar je een opdracht aan geeft; iedereen binnen het bedrijf zou de opdracht kunnen uitvoeren. Maar kan je ook een voorbeeld geven van niet persoonlijke arbeid ingeval van een particulier?

 

Link naar reactie
  • 0

Nee, dat bestaat toch niet. Als er maar één persoon is (de particulier in kwestie) die de werkzaamheden kan uitvoeren, dan is daar toch geen sprake van. Dat is dan toch hoogst persoonlijk.

 

Dat zou ik ook zeggen. Echter dit is een van de 3 voorwaarden waaraan voldaan moet zijn bij een fictieve dienstbetrekking. Ik neem dan aan dat er dan ook situaties zijn waarin je werk uitbesteed aan een werknemer waarbij niet voldaan wordt aan de voorwaarde "het werk persoonlijk verrichten". Waarom wordt anders die voorwaarde gesteld.

Link naar reactie
  • 0

Als ik me niet vergis moet je bij stuksprijzen een vergoeding bieden die het 'redelijkerwijs' mogelijk maakt het minimumloon te kunnen verdienen (per uur dus).

 

Geen idee of daar handhaving op zit en zo ja, hoe dat dan gedaan wordt, maar dit heb ik destijds begrepen toen wij met thuiswerkers gingen werken.

 

Ik heb zelf al eens een inpak test gedaan, en heb daardoor wel een redelijk idee wat de stuksprijs moet zijn om het minimumloon te halen.

 

Het blijkt overigens dat wanneer je de producent (in China) laat inpakken, dat inpakken in NL met thuiswerk ongeveer evenveel kost. Lokaal heb je echter meer controle en ben je minder afhankelijk van 1 partij.

 

Toen jij met thuiswerkers werkte, was er toen sprake van een fictief dienstverband? Zo nee, hoe heb je daarvoor gezorgd?

 

Link naar reactie
  • 0

Als je "werk uitbesteedt aan een werknemer" dan is er sowieso sprake van een dienstbetrekking.

Je moet er voor zorgen dat je de werkzaamheden uitbesteedt aan een ondernemer, als je geen inhoudingsplicht wil accepteren.

 

Dat is een ongelukkige formulering van mij. Dit is geen werk voor een ondernemer. Het is zulk eenvoudig werk, ideaal voor naast school o.i.d. Payrolling is te duur en iemand aannemen hiervoor neemt te veel overhead.

Link naar reactie
  • 0

Toen jij met thuiswerkers werkte, was er toen sprake van een fictief dienstverband? Zo nee, hoe heb je daarvoor gezorgd?

 

 

Nope, 'opgaaf van uitbetaalde bedragen aan een derde', maar zelf ben ik niet de financieel/administratieve persoon hier, dus hoe het precies werkt weet ik niet. Ik hoor 'IB 47 formulier is daarvoor'.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.