• 0

Factuur 2014 NA aangifte BTW

Hallo,

 

Ik heb inmiddels de BTW aangifte gedaan van Q4 2014.

 

In dit nieuwe jaar heb ik een factuur gemaakt voor een geleverde dienst in dec. 2014.

 

Binnen de 14 dagen zoals voorgeschreven door de belastingdienst.

 

Nu wil de klant graag de factuur op 2014 hebben.

 

Kan ik de 2015 factuur gewoon crediteren en een nieuwe factuur op 2014 maken?

 

En hoe doe ik dat dan met de BTW? Geef ik deze aan in Q1 2015?

 

Alvast bedankt voor de reactie.

 

Groet,

Martijn Roede

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1

Beste Martijn,

 

Het geheel is natuurlijk afhankelijk van hoe jij factureert (via software of word/excel), of je de datum kan aanpassen ja of niet en of je factuurnummers doorloopt van 2014 naar 2015 ofdat je in 2015 opnieuw bent gestart.

 

Waar je op moet letten zijn de volgende zaken die van belang zijn:

- je dient een bestendig gedragslijn te hanteren

- je dient een doorlopend nummering te hanteren

 

Dus of je op het verzoek van je klant moet ingaan is afhankelijk van bovenstaande zaken. Een creditfactuur zal ik vanwege de nummering dus zeker niet doen.

 

In principe is het ingaan op zijn verzoek een kwestie van wie de BTW financiert. Ga je in op zijn verzoek moet jij de BTW in januari afdragen anders pas in april (en voor hem geldt dan de teruggaaf). Tenzij hij door deze handeling voordeel kan hebben van de Kleine Ondernemers Regeling is het nut niet zo heel groot (behalve een blije klant wellicht) en kun je hem dat uitleggen.

 

Ga je in op zijn verzoek, dan kun je dus de factuur aanpassen (datum wijzigen bv) en de BTW aangifte opnieuw indienen (belastingdienst pakt de laatste).

Kun je dat niet zelf, vraag dan je belastingconsulent om dat te doen.

 

Succes en ik hoop dat mijn verhaal je duidelijk is.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

In dit geval is het postdateren; antedateren is in december 2014 alvast factureren per 1 januari 2015.

Postdateren is minder kwalijk dan antedateren, maar in beide gevallen verdient een factuurdatum die gelijk is aan de datum waarop de factuur daadwerkelijk wordt uitgereikt de voorkeur..

 

In dit geval is er nauwelijks een probleem. Als de omschrijving van de geleverde diensten/goederen duidelijk december 2014 vermeldt, kan de klant deze ten laste van die maand brengen, ook als de factuurdatum op begin januari 2015 staat. Bijvoorbeeld via een grootboekrekening "Nog te ontvangen facturen".

 

Op verzoek van klanten eerder uitgereikte facturen corrigeren, waardoor er twee verschillende versies in omloop zijn, is problematischer.

Link naar reactie
  • 0

Ehmmm Basto en Ward

 

Toch even goed lezen. Alleen Hermes geeft het juiste antwoord!

 

Dat de dienst geleverd is in december heeft niets van doen met de factuurdatum! Ja de factuur moet binnen 15 dagen na afloop van de maand waarin de dienst is geleverd verstuurd worden maar NEE, het is voor de BTW absoluut niet van belang of de dienst in 2014 of 2015 is geleverd.

 

Martijn had zijn factuur gerust kunnen versturen voor eind december, maar hij heeft dat gedaan in januari 2015. Geheel zijn goed recht en zoals hij aangeeft ook conform wetgeving.

 

Nu vraagt de klant om een factuurdatum in december. Als Martijn daaraan gehoor geeft dan heeft de klant als voordeel dat de BTW op die factuur bij zijn voorbelasting van 2014 hoort en dus sneller terug te vragen is (mogelijk heeft de klant hard geld nodig) en kan de klant met die extra voorbelasting eventueel een extra voordeel behalen via de kleine ondernemersregeling. Martijn heeft als nadeel dat hij die BTW moet afdragen in zijn Q4 aangifte. Mogelijk kost hem dat zijn KOR (?)

 

Alleen kan dat niet want Martijns boekhouding nummert door. Bovendien vraagt de klant aan Martijn of hij zijn factuur juist wilt antedateren. De factuur is immers verstuurd met een datum in 2015 en de klant vraagt een datum in 2014.

 

Martijn kan hooguit (om zijn admin op orde te houden) een creditnota sturen voor de factuur in 2015 en dan verzinnen hoe hij uit zijn systeem nog een factuur met een datum in 2014 kan persen die ook nog eens correct doornummert.....

 

@Martijn: niet doen!

 

Als je met de klant geen uiterste factuurdatum bent overeengekomen dan sta je gewoon in je recht met jouw factuur van 2015. Jouw idee om te melden dat je software automatisch doornummert en dus een factuur met een datum in 2014 niet mogelijk is, zou voldoende moeten zijn.

 

Succes en hou ons op de hoogte

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.