• 0

Belangrijke keuze t.a.v acquisitiebureau vs. uitgeverij

Ruim 6 maanden geleden ben ik met 2 vrienden een eigen bedrijf begonnen. Doel ervan: het uitbrengen van een gratis magazine voor studenten. Er zijn ruim 400.000 HBO en WO-studenten in Nederland, waarvan 70% geinteresseerd in ons onderwerp, dit komt neer op 280.000 studenten.

 

Insteek van het magazine is dat het geheel gefinancieerd wordt door de advertentieverkoop. Nadat de eerste editie uit is gekomen in Eindhoven, Nijmegen en Maastricht met een totale oplage van 18.000 stuks, willen we binnenkort gaan uitbreiden naar Amsterdam en Rotterdam. Medewerking vanuit deze steden is reeds toegezegd.

 

Het volgende probleem doet zich echter voor: de acquisitie, die we tot nu toe zelf hebben gevoerd, valt tegen in zowel financieel opzicht als in de hoeveelheid werk. Daar wij alle 3 nog studeren, kunnen we niet altijd werken tijdens kantoortijden. (Een eigen bedrijf vergt natuurlijk 100% inzet, maar een afgeronde studie is ook veel waard ;) ) We staan nu voor de keuze een professioneel acquisitiebureau in te schakelen of het gehele concept te verkopen aan een uitgever. Enkele voor- en nadelen waar we tot nu toe rekening mee houden zijn.

 

Voor- en nadelen acquisitiebureau

- het acquisitiebureau kan meer werk verzetten en komt professioneler over dan 3 studenten.

- op een "no cure no pay" basis hoeft het inschakelen van een acquisitiebureau ons niets te kosten (of zijn er kosten verbonden aan hun vooronderzoeken e.d.?)

- door het inschakelen van een acquisitiebureau geven we de zekerheid uit handen. Je bent afhankelen van hun prestaties of je met een nieuwe editie uit kan komen.

 

Voor- en nadelen nieuwe uitgever

- het concept verkopen aan een uitgever biedt zekerheid voor de toekomst, de nieuwe uitgever is nl. ook gebaat bij het uitbrengen van nieuwe edities.

- met een verkoop geef je de totale controle uit handen, of is het gebruikelijk inspraak te blijven "eisen" in het bedrijf. En hoe staat het bedrijfsleven in een dergelijk geval tegenover 3 studenten?

 

Enkele algemene vragen zijn:

- Is het reeël om een gratis magazine op de markt te brengen zonder een financiële investering?

- Waar kan ik aan bruikbare bench market gegevens komen ten aanzien van gratis magazines?

 

Zoals jullie merken zit ik vol met vragen. Nadat ik dit forum een beetje doorgenomen heb, heb ik al gemerkt dat hier veel kennis achter schuilt. Hopelijk kunnen jullie me dan ook helpen met bovenstaande vragen. Ieder advies is welkom :)

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

quote:

- met een verkoop geef je de totale controle uit handen, of is het gebruikelijk inspraak te blijven "eisen" in het bedrijf. En hoe staat het bedrijfsleven in een dergelijk geval tegenover 3 studenten?

end quote.

 

als je je idee aan een uitgever verkoopt, kan je geen inspraak eisen. als de uitgever slim is, gebruiken ze je ideeen. de acquisitie en de productie doen ze echt zelf wel.

 

op welke wijze vul je de content eigenlijk? schrijven jullie die?

 

ik vrees voor jullie dat er geen uitgevers te vinden zijn. die hebben heus de studentenmarkt zelf wel in kaart. als zij denken dat dit een interessante doelgroep is, maken ze gewoon zelf een blad. voor de adverteerders is een probleem dat de doelgroep (studenten) niet zo kapitaalkrachtig is.

 

kortom, ik denk dat als je er in gelooft, je het in eigen hand moet houden.

 

succes.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

JVM,

 

Ik weet dat je antwoorden zoekt, maar bij mij komen alleen maar vragen boven bij het lezen van je bericht.

- Kun je misschien even vertellen wat het onderwerp is van jullie magazine, wat voor soort bedrijven erin adverteren, hoe vaak het verschijnt/moet gaan verschijnen, hoe jullie het verspreiden en of jullie aangesloten zijn bij het Oplage-instituut? Dat laatste bepaald of het uberhaupt mogelijk is de acquisitie uit te besteden.

- Waarom wil je nu al uitbreiden met meer plaatsen terwijl het je niet lukt om het benodigde werk te verzetten voor het huidige aantal regio's?

- Zijn er vanuit de nieuwe steden ook financiële toezeggingen gedaan? Mijn ervaring is dat mensen graag meewerken aan nieuwe initiatieven zolang het henzelf geen geld kost, maar je hebt juist financiële toezeggingen nodig.

- Het feit dat jullie je studie voor laten gaan wekt bij mij de indruk dat jullie zelf ook niet overtuigd zijn van je product. Klopt dat?

- Draaien jullie winst? Want als je verlies draait heb je de optie om het concept te verkopen aan een andere uitgever helaas niet. Die weten zelf hoe moeilijk het is advertenties te verkopen voor een nieuw blad en hebben pas interesse in het concept van een ander als die bewezen heeft dat er een markt voor is.

Met betrekking tot dat laatste ben ik het helaas voor de eerste keer niet helemaal eens met Venture Capital. Mijn ervaring is dat grote uitgeverijen het pionieren en nieuwe bladen opstarten juist graag overlaten aan kleine (veelal nieuwe) uitgevers, die ze dan goed in de gaten houden. Van de nieuwe titels valt binnen het eerste jaar 50% om en bestaat na drie jaar 80% niet meer. Degene die wel overleven of binnen korte termijn lekker winstgevend zijn, kopen ze maar wat graag op. Dat scheelt hen een hoop geld, onzekerheid en gedoe, maar dan moet je wel winstgevend zijn.

 

Dit laatste is het enige benchmark gegeven dat ik je kan bieden en dat ik ken. Misschien dat er aan de hbo-opleiding 'Media en informatiemanagement' oid in Amsterdam wel eens wat is onderzocht door studenten.

 

 

Karen

(ex-uitgever)

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Met betrekking tot dat laatste ben ik het helaas voor de eerste keer niet helemaal eens met Venture Capital.

 

Karen toch! ;D

 

Gelukkig weet ik ook niet alles, maar dat is juist zo fijn, vandaag heb ik dus weer wat geleerd! Dank.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.