• 0

Omschrijving van je concept:

Ik werk als elektricien (met de cargofiets ipv bestelwagen). Het afgelopen jaar waren er regelmatig DHZ'ers/zelfbouwers die advies vroegen en dan bij mij het nodige materiaal bestelden om zelf het werk te kunnen uitvoeren. Ik leverde dit materiaal dan ook met mijn fiets van de groothandel tot bij hen thuis.

 

Nu is het zo dat de groothandels waar ik mijn materiaal bestel dat die overal filialen hebben op fietsafstand bij (middel)grote steden. En dat je heel eenvoudig kan bestellen via hun interne webshop en kan aangeven in welk filiaal ze dat moeten klaarleggen (vandaag voor 19h besteld, morgenochtend ligt het klaar).

 

Ik heb een samenwerking opgezet met drie lokale fietskoeriers in andere steden dan waar ik werk (in dezelfde provinvie) zodat zij mijn pakketten zullen leveren in hun werkgebied, dus van filiaal naar adres klant.

 

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

Idee kenbaar gemaakt op mijn fb-pagina. Veel enthousiaste reacties gekregen.

Eigen website ben ik nog aan het aanpassen.

 

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

- Technische ondersteuning op afstand bieden aan klanten voor en na de eventuele aankoop. via telefoon, mail, skype,... eigenlijk gelijk welk communicatiemiddel dat er momenteel beschikbaar is en wat er mogelijk nog in de toekomst zal uitkomen. De klant kiest maar wat er voor hem best uitkomt.

 

- Strakkere logistiek aanbieden: de klant kiest zelf datum/tijdstip waarop de levering moet gebeuren. En de levering gebeurd altijd exclusief door zijn eigen lokale fietskoerier.

 

Kort samengevat: klant voert het werk zelf uit maar verliest veel minder tijd met zoeken naar materiaal en krijgt technische ondersteuning.

 

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

Een klein praktisch voorbeeldje:

 

Er is een lamp stuk in de keuken.

 

1. Klant haalt lamp uit armatuur, neemt er een foto van en mailt die door.

2. Ik antwoord met prijsopgaaf of eventueel bijkomende vragen als er iets niet duidelijk is.

3. Bij akkoord klant bestel ik materiaal en informeer fietskoerier over wensen klant ivm levering.

4. Fietskoerier levert bij klant en laat leverbon aftekenen.

 

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

Vinden jullie dit handig?

 

Eventueel tips om dit concept zo duidelijk mogelijk uit te leggen op een website?

 

 

 

 

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedemorgen Mathias,

 

laten we even de 'kapotte lamp' uit jouw eigen voorbeeld nemen: wat moet voor deze levering dan allemaal gedaan worden, wat moet deze gaan kosten en wat wordt er onder de streep verkocht en verdiend? In Nederland bieden veel supermarkten, bouwmarkten en budgetwarenhuizen lampen aan voor gemaksprijzen.

 

De beschreven service lijkt een beetje op die van een conciërge of onderhoudsploeg van een woningcorporatie.

 

Het ondersteuning bieden bij of opsplitsen van plannen/inkopen/voorbereiden/uitvoeren van installatiewerk klinkt mij kansrijker om jouw meerwaarde zichtbaar te maken aan een redelijk (2x) uurtarief.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

  • 0

Ruwe schatting: 15 à 20€ voor lamp met levering inbegrepen. 1 enkel simpel lampje bestellen zal misschien weinig voorkomen. (heb het zelf wel al eens moeten doen voor een dokter die gewoon zelf geen tijd had om er om te gaan, prijs was bijzaak).

Maar om even in hetzelfde voorbeeldje te blijven: er bestaan natuurlijk ook speciale lampen die je niet frequent in de lokale supermarkt kan vinden.

 

Aan een lampje leveren zal ik zelf niet veel verdienen, misschien enkele euro's, het meeste gaat naar de fietskoerier. Maar in mijn ervaring beginnen veel mensen met het bestellen van iets kleins (om eens te testen?) en evolueert dat in veel gevallen naar grotere zaken. Misschien is de volgende bestelling dan enkele rookmelders, een rol kabel, intercom, camera, iets van witgoed/bruingoed, thermostaat, bewegingsdetector,...

 

Misschien kan ik het best omschrijven als een helpdesk voor de DHZ'er met logistieke afhandeling inbegrepen.

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

  • 0

Klinkt als een erg leuk concept!

 

Wat betreft je logistieke vraagstuk over het plannen met de koerier, het lijkt mij softwarematig niet al te moeilijk op te lossen, je hebt een centrale agenda waarin de koerier zijn beschikbare werktijden aangeeft, deze is openbaar en in de vrije ruimte kan een klant een bezorg moment en lokatie kiezen, op basis van de lokatie en afstand van groothandel naar de klant bereken je automatisch via google de geschatte tijdsduur en deze word dan geblokkeerd in de agenda en aan de koerier doorgegeven. Dan heb je er niet heel erg veel omkijken meer naar, en dit is technisch niet bijzonder complex.

 

Succes!

  • 0

Hallo S,

 

Om te starten zou ik zelf alles manueel doen: bestellingen plaatsen/opvolgen, communicatie,... alle tools zijn gratis voorhanden, het kost alleen maar tijd.

 

Stel dat zo'n concept aanslaat dan is er inderdaad veel potentieel tot automatiseren. Op voorwaarde dat de klant niet behandeld wordt als een nummertje natuurlijk, persoonlijk contact vind ik wel belangrijk.

 

Ik heb dit nu toevallig ontdekt bij mijn groothandels maar misschien zijn er nog andere die met dit concept kunnen werken?

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

  • 0

Ik vraag me af of dit commercieel te exploiteren is. In oorsprong gaf je namelijk gratis advies en verkocht je het product vooral door de gun-factor. Die stijgt nl op het moment dat je advies geeft.

 

Via internet is die gun-factor er niet of nauwelijks. Ik maak dagelijks mee dat wij technische vragen krijgen waarop vervolgens geen bestelling meer komt.

 

 

  • 0

Kan je de bestelling niet door de groothandel laten bezorgen, ik kan een willekeurig adres opgeven en de groothandel bezorgt het op het aangegeven adres.

 

En dan werk ik ook met een groothandel waarbij het mogelijk is, inzage te geven in zijn bestelshop b.v, via je website, de klant kan de bestelling opgeven, op het moment dat jij hem goedkeurt is de bestelling een feit, je ontvangt de factuur en jij factureert je klant weer.

 

Ik werk er niet mee, omdat het toch internetbestellingen zijn, met daarbij de verplichting tot terugname als de klant niet tevreden is, af en toe laat ik materialen bezorgen na overeenstemming met de klant.

 

  • 1

Hallo,

 

Ik zou idd net zo goed het materiaal door de groothandel zelf laten bezorgen maar de focus ligt net op het duurzame aspect dat men levert dmv cargofiets(in een stedelijke omgeving) en ook dat een fietskoerier meer vertrouwen wekt en meer logistieke service kan leveren doordat die enkel lokaal werkt.

 

Voor mij is dit vooral een testcase/experiment (ik hoef er geen grote investeringen voor te doen) omdat er duidelijk een (langzame) trend is naar het weren van auto's/vrachtwagens in steden.

 

En omdat ik zelf ook als fietskoerier als nevenactiviteit hoop ik daarmee ook andere firma's te inspireren. Vrachtwagens doen het transport tussen de steden en cargofietsen doen het transport tussen de depots aan de rand van de stad en de eindklant. Het biedt vele voordelen als je het mij vraagt. En ja, ik weet het dat je niet alles per fiets kan vervoeren, om eens te lezen als u tijd heeft:http://www.lowtechmagazine.be/2012/09/fietskoeriers-en-vrachtfietsen.html

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    3 leden, 77 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.