• 0

Compagnon heeft negatieve invloed

In het kort:

 

Ik had een goedlopend bedrijf en draaide zo'n 140k omzet tegen zo'n 20k kosten in de IT-dienstverlening. In 2013 trok ik een compagnon aan welke 100k zou inbrengen hetgeen bestemd was voor expansie en sales. De doelstelling voor 2015 zou een omzet van + 500k zijn (helaas is dit nooit middels een contract vastgelegd oid).

 

Ik bracht de klanten en omzet aan en hij dus een ton. Verdeling werd zeg maar 50/50 in de nieuwe BV.

 

Hij ging als commercieel aan de slag en ik zou meer uitvoerend worden.

 

Nu maakte ik probleemloos weken van tussen de 60 en 80 uur, werk is immers tevens mijn hobby en mijn klanten zijn vooral ook te vinden in mijn sociale leven. We zijn gezamenlijk grotere accounts langs gegaan en daar heb ik hem geintroduceerd.

 

Na 1 jaar bleek de (gedaalde) omzet de kosten nauwelijks te dekken (o.m. salaris, auto) en nu na 2 jaar draaien we verlies. Ik heb in december aan de rem getrokken en ben tussen kerst en oud en nieuw (zonder zijn medeweten) zelf klanten gaan bezoeken en heb een gesprek gevoerd met de boekhouder.

 

In het kort: klanten vinden hem bijna allen een omhooggevallen eikel zonder kennis en het meest erge; ik calculeer(de) altijd de offertes en sinds 2 jaar brengt hij deze uit. Vrijwel alle offertes worden verhoogd door hem en sommigen zelfs verdubbeld. Daarnaast schijnt hij een super streng incasso-beleid te voeren welke nieuwe opdrachten etc. ook weer in de weg zitten en de relatie met opdrachtgevers vertroebelt. Tot slot bellen opdrachtgevers dat ze mij weer aan boord willen hebben maar zonder die "blaaskaak" etc.

 

Hoe kom ik hiervan af? Ik weet dat wanneer we de samenwerking beeindigen hij niet maar zo zich overgeeft. De zaak op een faillissement af laten stevenen wil ik niet aangezien het nog steeds gezond is wanneer ik alleen verder ga. Ik wil best een afkoop met hem realiseren zelfs, al voelt het zo alsof hij verantwoordelijk is. Er moet iets gebeuren nu voordat hij de hele tent om zeep helpt zo voelt het voor mij maar aan de andere kant wil ik er niet teveel energie in steken zo in het nieuwe jaar.

 

In mijn hoofd maalt het maar en maalt het maar. Klanten middels een nieuwe (eenmans)zaak gaan bedienen? Advocaat inschakelen? Mediation? (al denk ik, nu ik hem echt ken, dat dit nooit nut heeft).

 

Excuus voor dit wellicht wat warrige verhaal, maar ik moert nu iets ondernemen aangezien we nog zo'n jaar niet overleven.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Blijf ondernemend!

;D

 

Als jij mentaal je verlies al weet te nemen en verder kijkt dan dit gedoetje blijf je vaart houden.

Jammer dat hij een bord voor z'n kop heeft, maar hij zal ook wel aan zijn theewater voelen dat zijn meerwaarde niet echt blijkt uit de samenwerking.

De moreel/mentale component van dit verhaal is minstens zo belangrijk.

Deal with it, en richt je pijlen verder dan deze issue.

Jij hebt iets wat de ander niet heeft; credibility - en het wil ook nogal wat zeggen dat jullie klanten jou genoeg vertrouwen om je het signaal te geven dat ze die ander een eikel vinden.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het eens met Annedien:

Jij geniet de goodwill, de credibility en het vertrouwen van de klanten. Die "eikel" niet.

Dat feit alleen al geeft je denk ik al meerdere mogelijkheden. Verkoop bijvoorbeeld je aandelen en pak de draad in je eentje weer op.

 

Link naar reactie
  • 0

maakte je voordat deze nieuwe man erbij kwam een netto winst van 120k. Waarom heb je iemand voor 100k de helft van de aandelen gegeven? De aandelen zijn toch veel meer waard?

Goeie vraag! Ik denk dat het eigen salaris niet is meegerekend, zou dat kunnen?

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Salaris valt toch ook onder kosten? Maar ook met een salaris van 40k. Zou het bedrijf meer waard moeten zijn. Er is nog iets dat ik snap. Waarom laat je een vreemde zonder controle en navraag je hele bedrijf kapot maken? Bij de eerste klacht had je toch al moeten ingrijpen? Maarja dat is achter af praat. Ik zou het bedrijf opnieuw opstarten. En met de cijfers die je opgaf moet die 100k zo terug te verdienen zijn. Of je laat de bv doodbloeden dan hoef je hem niets te betalen. Dus eigenlijk gewoon je trouwe klanten meenemen naar je nieuwe bedrijf en zorgen dat je compagnon geen contact meer heeft met je klanten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.