• 0

Geen KOR ivm inkoop buitenland

Hallo allemaal,

 

wanneer je in een jaar (2014) minder dan 1883 BTW moet betalen kun je gebruik maken van de Kleine Ondernemersregeling (KOR): http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/kleineondernemersregeling/

 

Wanneer je inkoop doet in het buitenland betaal je hier geen BTW over. Je zet dit wel op je kwartaalaanslag maar telt het daar op en trekt het weer af, geen effect op je totaal dus.

Als ik deze producten in NL had gekocht had ik wel KOR kunnen toepassen; nu dus niet.

 

Klopt mijn redenering? Of ga ik nu ergens de mist in en heeft dit er weinig mee te maken..

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Klopt mijn redenering? Of ga ik nu ergens de mist in en heeft dit er weinig mee te maken..

 

Niet helemaal. Zie voor meer info hier.

 

Daar staat:

 

"Koopt u goederen of diensten uit andere EU-landen en wilt u de kleineondernemersregeling toepassen? Dan moet u bij de berekening van uw belastingvermindering de btw die u over uw aankopen zelf hebt berekend en aangegeven, niet meerekenen als te betalen btw, maar wel als voorbelasting."

 

Dat zou je probleem moeten oplossen.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je snelle reactie met link.

 

Ik heb de pagina doorgenomen met het rekenvoorbeeld er bij maar wordt daar niet veel wijzer van..

Kan iemand met me meereken.

 

Stel je hebt een omzet van €100.000 uit NL.

BTW = 21% = €21.000

 

Je hebt producten in NL gekocht. Hiervoor heb je €15000 BTW betaald.

Je neemt dit in mindering en betaald dan dus nog 21.000-15.000=€6000

Je komt niet in aanmerking voor KOR.

 

MAAR. Je hebt ook producten in het buitenland gekocht.

Wanneer je hier de BTW over zou rekenen zou dit uitkomen op €5000 (

maar die heb je nooit betaald, want het is 0%).

 

Wanneer je dit in NL had gekocht werd het 6000 - 5000 = 1000 euro BTW aangifte.

Echter, nu blijf je op €6000 steken en heb je geen recht op KOR

---------------------

 

Hoop dat ik mijzelf nu iets duidelijker heb gemaakt en dat iemand verder kan helpen..

Link naar reactie
  • 0

Er even vanuitgaande dat je met ingekocht in het buitenland bedoeld dat het binnen de EU is ingekocht en dat de btw verlegd is.

 

In dat geval ziet je btw-aangifte er als volgt uit (o.b.v. bovenstaande cijfers):

 

btw af te dragen hoog: 21.000

Verwerving van goederen binnen de EU: 5.000

Af: voorbelasting (15000+5000): 20.000

Totaal: 6.000

 

Op het eerste gezicht geen recht op KOR. Echter kan je voor de KOR de btw zoals berekend onder "verwerving van goederen binnen de EU" buiten beschouwing laten. Waardoor het totaal aan btw €1000 is en je de KOR kan toepassen. Derhalve betaal je €5.000 i.p.v. €6.000

 

Link naar reactie
  • 0

wow ok daar is dus wel iets mee mogelijk.

Bedoel je dan je betaald €0 ipv €1000?

 

Want die €5000 zou ik sowieso nooit daadwerkelijk moeten betalen, alleen voor de volledigheid wel opgeven en weer aftrekken.

 

Mag je in je kwartaalaangifte dan zelf gewoon de KOR-regeling toepassen?

Ditzelfde geld dan dus voor Q1,Q2,Q3. Moet dan even voor mezelf het sommetje gaan maken en kijken hoe ik dan uit kom...

Link naar reactie
  • 0

Nee, je betaald €5000 in plaats van €6000 doordat je €1000 KOR kan toepassen. Die €5000 die overblijft komt dan inderdaad voort uit het feit (dus de inkoop binnen EU buiten beschouwing want deze gaat er op en weer af) dat je 21k aan btw moet afdragen en 15k kan terugvragen. Saldo is dan €6000 en je mag €1000 KOR toepassen dus blijft er €5000 over.

 

Het is een lastige regeling, dus legt ook wat lastig uit.

 

Je kan deze inderdaad in je kwartaalaangifte meenemen. Hou er wel rekening mee dat het per jaar gaat en niet per kwartaal. Je maakt een opstelling van alle 4 de kwartalen bij elkaar en gaat dan naar de KOR kijken. Dus als je per jaar minder dan €1.833 moet afdragen dan kom je in aanmerking.

Link naar reactie
  • 0

Nee, je betaald €5000 in plaats van €6000 doordat je €1000 KOR kan toepassen. Die €5000 die overblijft komt dan inderdaad voort uit het feit (dus de inkoop binnen EU buiten beschouwing want deze gaat er op en weer af) dat je 21k aan btw moet afdragen en 15k kan terugvragen. Saldo is dan €6000 en je mag €1000 KOR toepassen dus blijft er €5000 over.

 

Het is een lastige regeling, dus legt ook wat lastig uit.

 

Je kan deze inderdaad in je kwartaalaangifte meenemen. Hou er wel rekening mee dat het per jaar gaat en niet per kwartaal. Je maakt een opstelling van alle 4 de kwartalen bij elkaar en gaat dan naar de KOR kijken. Dus als je per jaar minder dan €1.833 moet afdragen dan kom je in aanmerking.

 

OK volgens mij snap ik het! Hartelijk bedankt voor de toelichting, ik ga er zelf nog eens mee sleutelen :)

Link naar reactie
  • 0

Hallo Robbert,

 

graag zou ik nog even hierop terugkomen na het lezen van een aantal andere artikelen (ook op higherlevel). Hierin wordt verwezen naar een artikel:

http://www.fiscalistenonline.nl/artikel/917

 

Hierin staat dat, als ik het goed begrijp, dat de besproken constructie NIET is toegestaan en dat je bij import van het buitenland gewoon pech hebt....

Wat is nu de toegestane methode?

--------------------

 

edit: bij nader inzien betwijfel ik of mijn reactie klopt. Lijkt erop dat dit artikel meer gaat over de berekening en niet of het wel of niet toegestaan is de KOR toe te passen..

-------

edit2: toch wel http://www.fiscalistenonline.nl/sitefiles/file/inkopen_in_het_buitenland_pas_op_de_kor.pdf

http://hallo.kvk.nl/hallo/financieel/belastingen_en_subsidies/f/144076/t/27432.aspx

 

Sorry voor de vele post maar ik twijfel wat nu wel en niet toegestaan is..

Link naar reactie
  • 0

Koop je in Nederland dan betaal je (op factuur aan leverancier) de BTW. En bij aangifte vermelden in de voorbelasting:

BTW berekening: 21000-15000-5000=1000

KOR berekening: 21000-20000 =1000

Afdracht aan BD = €0 . Resultaat €5000 ( btw betaald via leverancier).

------------------------

Koop je in het buitenland (op factuur verlegd) dan geef je de BTW op (4b) alsof je betaald, maar trekt dit weer af onder de voorbelasting.

BTW berekening: 21000+5000-15000-5000=6000

KOR: 21000-20000=1000 (Hier mag men de 5000 niet bijtellen op de 21000).

Afdracht: 6000-1000=5000 . Resultaat €5000. (betaald via BD).

----------------------------

Conclusie : De "pech" is maar schijn ;-)

 

Link naar reactie
  • 0

Ok, dus aansluiten bij het verhaal hierboven.

In de links die ik vond (zie mijn vorige reactie) lees ik juist dat dit niet mag, vandaar mijn verwarring..

Bedankt voor de hulp!

 

Ik heb mijn berekening nu als volgt gedaan (even schematisch)

Kwartaal - Betaald in kwartaalaangifte - "Fictieve belasting import buitenland"

Q1 - 1000 - 2000

Q2 - 3000 - 2000

Q3 - 4000 - 3000

Q4 - 3500 - 3500

 

In totaal heb je dan 1000+3000+4000+3500 = 11500 aan belasting terugbetaald.

 

Als je nu de 'fictieve BTW' van de import optelt kom je op

2000+2000+3000+3500=10500

 

11500 - 10500 = 1000 euro

 

In mijn laatste aanslag Q4 geef ik dan aan

Subtotaal: 3500

Toepassing KOR: 1000

Totaal te betalen: 2500

 

----

 

Heb ik het nu dan goed begrepen...?

Link naar reactie
  • 0

In totaal heb je dan 1000+3000+4000+3500 = 11500 aan belasting terugbetaald.

Als dit betekent dat je in q1,q2,q3 al totaal 8000 aan de BD afgedragen hebt.

In q4 zou je 3500 OB gaan betalen maar de KOR =1000 dus je draagt in q4 af : 2500

 

Dan klopt het.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 95 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.