• 0

10 stellingen over (LCL) zeecontainer import vanuit Azie

Zou leuk zijn als er mensen zijn die op mijn stellingen reageren en zelf een stelling toevoegen om zodoende informatie en tips delen over transport van pallets met producten (huis, tuin en keuken producten) uit Azie. Wie reageert en vult aan :)

 

Stelling 1 : TRANSPORT VIA EEN NEDERLANDS VERVOERDER IS UITEINDELIJK BETER EN VOORDELIGER DAN HET VIA DE AZIATISCHE LEVERANCIER TE LATEN REGELEN

 

 

Stelling 2 : TOT 1000 KILO KUN JE BETER VIA LUCHTTRANTSPORT LATEN KOMEN

 

 

Stelling 3: VOOR EEN PLAATSELIJK AGENT DIE JE ORDERS BEGELEID BETAAL JE MEESTAL 5% OVER DE ORDERWAARDE EN IS EEN GOUDEN INVESTERING

 

 

Stelling 4: BETAAL MAX 30% VOORAF EN OVERIGE 70% PAS ALS JE BEWIJS HEBT ONTVANGEN DAT DE GOEDEREN OP DE BOOT ZIJN

 

 

Stelling 5: GROTERE TRANSPORTEURS ALS BOSMAN, DSV, ROTRA EN BOBEX ZIJN DE VEILIGSTE EN BESTE

 

 

Stelling 6: VERZEKER HET TRANPORT ALTIJD VIA DE NEDERLANDSE TRANPORTEUR EN VRAAG OM VERPAKKING IN EXPORTDOZEN

 

 

Stelling 7: ZEETRANSPORTEURS ZIJN ALLEEN GOED IN ZEETRANSPORT, OPSLAG EN DISTRIBUTIE IN NEDERLAND MOET JE ZELF DOEN OF VIA ANDEREN LATEN REGELEN

 

 

Importeur eco producten onder eigen merk maar ook privat label /custommade.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Stelling 1 : TRANSPORT VIA EEN NEDERLANDS VERVOERDER IS UITEINDELIJK BETER EN VOORDELIGER DAN HET VIA DE AZIATISCHE LEVERANCIER TE LATEN REGELEN

 

Hier ben ik het mee eens. Je zou kunnen zeggen dat het in de meeste gevallen zo is als jij stelt. Het grootste bijkomende voordeel is dat er geen verassingen achteraf zijn.

 

Stelling 2 : TOT 1000 KILO KUN JE BETER VIA LUCHTTRANTSPORT LATEN KOMEN

 

Dit is uiteraard helemaal afhankelijk waar je prioriteiten liggen, snelheid of tarieftechnisch.

In veel gevallen zal het omslagpunt liggen tussen de 500 en 750 kg.

 

 

Stelling 3: VOOR EEN PLAATSELIJK AGENT DIE JE ORDERS BEGELEID BETAAL JE MEESTAL 5% OVER DE ORDERWAARDE EN IS EEN GOUDEN INVESTERING

 

Durf het niet te zeggen

 

 

Stelling 4: BETAAL MAX 30% VOORAF EN OVERIGE 70% PAS ALS JE BEWIJS HEBT ONTVANGEN DAT DE GOEDEREN OP DE BOOT ZIJN

 

Eens

 

Stelling 5: GROTERE TRANSPORTEURS ALS BOSMAN, DSV, ROTRA EN BOBEX ZIJN DE VEILIGSTE EN BESTE

 

Wat een grote dienstverlener kan zal een kleine partij net zo goed of zelfs beter kunnen. Helemaal wanneer we praten over huis, tuin en keuken producten.

 

Stelling 6: VERZEKER HET TRANPORT ALTIJD VIA DE NEDERLANDSE TRANPORTEUR EN VRAAG OM VERPAKKING IN EXPORTDOZEN

Zou dat wel doen, dan ben je in ieder geval verzekerd bij een partij die dezelfde taal spreekt. Lijkt me wel makkelijk wanneer er iets mis gaat.

 

 

Stelling 7: ZEETRANSPORTEURS ZIJN ALLEEN GOED IN ZEETRANSPORT, OPSLAG EN DISTRIBUTIE IN NEDERLAND MOET JE ZELF DOEN OF VIA ANDEREN LATEN REGELEN

 

Opslag en distributie kun je beter laten doen door een bedrijf wat hierop is gericht en eigen wielen heeft. Vaak een stuk flexibeler. Ook hier geldt net zoals bij alle andere vragen dat er op je vragen niet één antwoord mogelijk is. Het is niet alleen per product verschillend maar ook per transporteur, de ene grote dienstverlener is betrouwbaar en de andere wellicht een stuk minder, dit geldt ook voor de kleine. Je zal het moeten ondervinden en zelf bepalen met welk bedrijf je goed kan samenwerken. Als deze dan iets duurder of goedkoper is lijkt me dan van ondergeschikt belang.

 

 

Wegtransport - Luchtvracht - Zeevracht - Beurslogistiek - Warehousing

 

www.pglogistics.nl

Link naar reactie
  • 0
Stelling 6: VERZEKER HET TRANSPORT ALTIJD VIA DE NEDERLANDSE TRANPORTEUR

Ja voor incidentele transporten:

[*]Kies dan wel voor een ICC A All Risks Dekking (In NL: G13 dekking)

[*]laat de transporteur dit bevestigen of leg vooraf schriftelijk vast dat alle transporten op basis ICC A / G13 verzekerd zullen worden

[*]Zowel bij CIF als FOB zendingen (of beter: iedere incoterm anders dan af fabriek of franco) is het verstandig om ook buyers interests mee te (laten) verzekeren: bij FOB voor uiterlijk onzichtbare schade die ook voor verscheping (of zelfs vóór transport) veroorzaakt kan zijn (*), en bij CIF (ook) ter voorkoming van vervelende verrassingen: de verkoper hoeft immers alleen de meest minimale transportdekking te regelen voor de koper.

 

(*) nog beter: laat de agent uit stelling 3 de zending voor verscheping controleren

 

Nee voor structureel (doorlopend) vervoer of transporten met een grote waarde/belang

Bij structureel vervoer of incidentele transporten met een zeer grote waarde/belang raad ik aan om bij voorkeur zelf voor een goede verzekering te zorgen (met eerdere genoemde buyers interests). Niet alleen is dat - zeker bij structureel vervoer - vaak goedkoper dan losse verzekering per transport en administratief veiliger (altijd de juiste doorlopende dekking), maar de transporteur kan bij complexe schades ook een ander belang hebben (bijvoorbeeld bij het doorbreken van de limieten voor vervoerdersaansprakelijkheid)

 

EN VRAAG OM VERPAKKING IN EXPORTDOZEN

[*]Laat de transporteur zorgen voor deugdelijke verpakking en stuwage en dit ook bevestigen. Kartonnen exportdozen zijn niet voor ieder goed en met name (zee)transport de meest geschikte oplossing.

[*]Lang niet iedere "waterdichte" zeecontainer is echt waterdicht, zowel in het ruim als bovendeks

 

 

Zou dat wel doen, dan ben je in ieder geval verzekerd bij een partij die dezelfde taal spreekt. Lijkt me wel makkelijk wanneer er iets mis gaat.

Wat mij betreft is de belangrijkste reden dat je - in geval van een geschil - in Nederland kunt procederen. Zie maar eens je gelijk te halen bij een weigerachtige Chinese CIF-verzekeraar (zoals in de slepende Averij Grosse claim die ik al een paar keer op het forum genoemd heb)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

(kun je bv. lezen dat CIF en FOB afgeraden worden voor containervervoer....)

Ik raad het al 20 jaar af om risicotechnische redenen: er vindt tussentijds eigendom- en/of risico-overdracht plaats zonder dat op dat moment wordt gecontroleerd en vastgelegd of de inhoud (nog) klopt, volledig is en in goede staat.

Maar ondanks dat gebeurt het toch. Idem voor klanten die contractueel incoterm X overeenkomen en vervolgens in de uitvoer iets totaal anders doen: bijvoorbeeld - voor verkopers - incoterm CIF toepassen en dan vervolgens Franco gaan uitleveren.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Mee eens, al zegt Incoterms strikt gesproken niets over de overdracht van eigendom :).

Aj, shame on me! :-[ :) Trap ik zelf in de val waar ik ondernemers regelmatig voor waarschuw. Incoterms zeggen inderdaad alleen iets over het vervoer en niets over het eigendom : dat doet alleen het eigendomsbewijs en de overeenkomst (en dan specifiek de daar in opgenomen eigendomsvoorbehouden)

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Trek het je niet aan :), zo te lezen heb je er sowieso al meer kaas van gegeten dan de meeste Chinezen (die nog steeds volop containerzendingen factureren met FOB, CFR of CIF). Lijkt misschien onbelangrijk (en als er niets mis gaat onderweg en de rekeningen betaald worden is het ook niet allemaal zo spannend meer) maar zodra er in een contract naar verwezen wordt is de afgesproken Incoterm wel bindend en als er dan toch iets mis gaat komen de problemen vanzelf.

Link naar reactie
  • 0

Zou leuk zijn als er mensen zijn die op mijn stellingen reageren en zelf een stelling toevoegen om zodoende informatie en tips delen over transport van pallets met producten (huis, tuin en keuken producten) uit Azie. Wie reageert en vult aan :)

 

Stelling 1 : TRANSPORT VIA EEN NEDERLANDS VERVOERDER IS UITEINDELIJK BETER EN VOORDELIGER DAN HET VIA DE AZIATISCHE LEVERANCIER TE LATEN REGELEN

 

Door de Aziatische leverancier het transport laten doen zal snel duurder uitpakken. De leverancier besteed het zelf vaak ook lokaal uit, onderhandeld niet hard over de prijs omdat deze toch word doorberekend, en pakt er zelf nog een leuke marge bovenop om extra te verdienen.

 

Zelf met een lokale betrouwbare transporteur werken kan juist wel weer voordeliger zijn dan een Nederlandse partij het transport laten organiseren.

 

Stelling 2 : TOT 1000 KILO KUN JE BETER VIA LUCHTTRANTSPORT LATEN KOMEN

 

Hang helemaal af van de eisen en wensen, als snelheid belangrijk is en de prijs niet, ja. Mocht het niet uitmaken als het een paar weken later komt dan kan zeevracht goedkoper zijn.

 

Stelling 3: VOOR EEN PLAATSELIJK AGENT DIE JE ORDERS BEGELEID BETAAL JE MEESTAL 5% OVER DE ORDERWAARDE EN IS EEN GOUDEN INVESTERING

 

Akkoord. Iemand ter plaatse hebben die voor jou brandjes kan blussen of de Douane kan masseren is in, bijvoorbeeld, China veel waard.

 

Stelling 4: BETAAL MAX 30% VOORAF EN OVERIGE 70% PAS ALS JE BEWIJS HEBT ONTVANGEN DAT DE GOEDEREN OP DE BOOT ZIJN

 

Akkoord.

 

Stelling 5: GROTERE TRANSPORTEURS ALS BOSMAN, DSV, ROTRA EN BOBEX ZIJN DE VEILIGSTE EN BESTE

 

Niet perse, ze kunnen je wel volledig ontzorgen maar tegen hogere kosten. Bij iedere transport gaan zaken mis (beschadigingen, planning fouten etc.) in hoeverre de grotere partijen hier immuun voor zijn durf ik niet te zeggen.

 

Stelling 6: VERZEKER HET TRANPORT ALTIJD VIA DE NEDERLANDSE TRANPORTEUR EN VRAAG OM VERPAKKING IN EXPORTDOZEN

 

Hier heeft Norbert een prachtig antwoord gegeven. Incidenteel transport misschien wel, structureel is het beter dit zelf goed geregeld te hebben. Verzeker het in ieder geval ergens waar je in Nederland kan procederen.

 

De verpakking hangt af van het product en ook hier is het belangrijk er rekening mee te houden dat niet iedere container even goed water/zout dicht is en dat je verpakking hier op moet inspelen.

 

Stelling 7: ZEETRANSPORTEURS ZIJN ALLEEN GOED IN ZEETRANSPORT, OPSLAG EN DISTRIBUTIE IN NEDERLAND MOET JE ZELF DOEN OF VIA ANDEREN LATEN REGELEN

 

Akkoord, in de meeste gevallen.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je er goed aan doen om eerst nog even de term LCL uit te leggen. Dit staat wellicht wat verwarrend omschreven in de topic. LCL staat voor Less then container load. Hiermee wordt transport bedoeld van enkele pallets waarbij dit voordeliger is dan een volle 20ft container. Nu wil ik erbij zeggen dat verhoudingsgewijs veel voordeliger is om complete containers te vervoeren dan lossen pallets. Zodra je die mogelijkheid ziet moet je dat zeker doen. Dit scheelt namelijk aanzienlijk in de logistieke kosten.

 

Stelling 1 : TRANSPORT VIA EEN NEDERLANDS VERVOERDER IS UITEINDELIJK BETER EN VOORDELIGER DAN HET VIA DE AZIATISCHE LEVERANCIER TE LATEN REGELEN

 

Kan mij vinden in deze stelling. Nu is het vaak zo dat het goedkoper is maar wat vooral belangrijk is dat communicatie over de zending makkelijker met een Nederlandse partij gaat. Daarbij heb je vooraf ook duidelijkheid ipv achteraf verrassingen.

 

Stelling 2 : TOT 1000 KILO KUN JE BETER VIA LUCHTTRANTSPORT LATEN KOMEN

 

Dat hangt er echt vanaf. Ga maar eens 1000 kg luchtvracht vanuit Shanghai laten vliegen. Dan ben je even wat meer kwijt. Voor dat geld heb je zeker een complete 20ft container in op je adres in Nederland staan. Duurt wel wat langers. Voor de snelheid kan je het doen maar voor het geld zeker niet!

 

Stelling 3: VOOR EEN PLAATSELIJK AGENT DIE JE ORDERS BEGELEID BETAAL JE MEESTAL 5% OVER DE ORDERWAARDE EN IS EEN GOUDEN INVESTERING

 

Dat hangt er maar helemaal vanaf wat je precies van een agent verlangd

 

 

Stelling 4: BETAAL MAX 30% VOORAF EN OVERIGE 70% PAS ALS JE BEWIJS HEBT ONTVANGEN DAT DE GOEDEREN OP DE BOOT ZIJN

 

Dat hangt weer van de waarde af. Ik vind veelal dat een L/C een vergeten middel is om voor beide partijen zekerheid te creëren. Immers zijn er ook hier op HL zat draadjes bekend waarbij de zending/container onderweg is. Maar de B/L gewoon in de

 

Stelling 5: GROTERE TRANSPORTEURS ALS BOSMAN, DSV, ROTRA EN BOBEX ZIJN DE VEILIGSTE EN BESTE

 

Of groot altijd het beste is waag ik te betwijfelen. Het brengt ook nadelen met zich mee. Met name als onervaren importeur doe je er m.i goed aan iemand te zoeken die met je mee denkt. En dat mis je sneller bij groten partijen

 

Stelling 6: VERZEKER HET TRANPORT ALTIJD VIA DE NEDERLANDSE TRANPORTEUR EN VRAAG OM VERPAKKING IN EXPORTDOZEN

 

Zorg dat de verpakking geschikt is voor het type vervoer. Voor luchtvracht, LCL en FCL(volle containers) moet de verpakking geschikt zijn. ZO is het bij LCL van belang dat de goederen beter ziijn verpakt omdat ze meermaals door externe partijen en havenarbeiders behandeld zullen worden. Ook zullen ze wellicht gestapeld worden en bestaat de kans dat er anderen zaken bovenop worden gestapeld. Daarnaast regel verzekeringen altijd zelf. Dit kan vaak via de vervoerder. Maar is eigenlijk iets voor een verzekerings expert.

 

Stelling 7: ZEETRANSPORTEURS ZIJN ALLEEN GOED IN ZEETRANSPORT, OPSLAG EN DISTRIBUTIE IN NEDERLAND MOET JE ZELF DOEN OF VIA ANDEREN LATEN REGELEN

 

Dat hangt weer volledig af van de wensen. Gaat het om B2B pallet distributie dan kunnen zeevracht expediteurs dit vaak prima zelf. Maar bijvoorbeeld levering in klein verpakking aan consumenten is weer een hele andere tak van sport.

 

Daarnaast nog een paar tips van mijn kant uit mijn expertise:

 

- Spreek duidelijk een incoterm af

- Kijk of grotere hoeveelheden verhoudings gewijs interresant kan zijn.

- Denk gaat na over de douane formaliteiten hier wordt nog wel eens makkelijk over gedacht. controleer op douane zaken VOORDAT je uberhaupt iets gaat bestellen

- Let goed op productveiligheid en vertrouw niet zomaar op de "blauwe" ogen van de leverancier en controleer al dan niet middels experts of het product veilig is.

- Hou rekening met vertragingen in de logistieke keten en bouw hier veiligheid marges in.

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

 

- Denk gaat na over de douane formaliteiten hier wordt nog wel eens makkelijk over gedacht. controleer op douane zaken VOORDAT je uberhaupt iets gaat bestellen

 

 

Mee eens, bovendien werken invoerrechten kostprijsverhogend en worden er gemakkelijk fouten gemaakt met goederencodes (ik ken hier ten minste 1 HL'er die daar over mee kan praten helaas) waardoor de douane tot drie jaar na de invoer nog kan navorderen.

Link naar reactie
  • 0

Stelling 1;

 

Het is zeker niet altijd beter een NL vervoerder in te schakelen. Hier zijn vele redenen voor maar 1 hiervan is bijvoorbeeld:

 

De fabriek/leverancier heeft geen export vergunning en moet dus exporteren via een bedrijf die dat wel heeft. Traditie in China is, dat dit veelal transporteurs zijn in China die dat wel hebben. Vrachtwagen transporteurs die dan de container FOB aan kunnen leveren. Dit is soms ook de redden dat een Chinees bedrijf er op staat dat ze het vervoer regelen want dan hoeven ze dit niet uit te gaan leggen en is voor hun handiger te regelen.

 

Men zoekt vaak hele duistere redenen waarom per see een Chineze logistieke partij gewenst wordt maar mijn ervaring is dat dit heel vaak praktisch veel beter is. Zal niet iedereen het hier mee eens zijn neem ik aan maar ik heb nog niet een geval gehad of gezien waarbij de reden was om aan logistiek te gaan verdienen van een fabriek of leverancier.

 

Stelling 4;

 

Leuke stelling maar bijvoorbeeld in China is vaak het geval dat bedrijven gefinancierd zijn door banken. En banken hebben regels en leggen ook op hoe financiele transacties moeten verlopen.

Je kunt als bedrijf in 3 categorieen vallen.

1) Perfecte financiele historie: goed, je mag 90 dagen NA verlaten fabriek geld ontvangen van opdrachtgevers

2) Wel eens avery opgelopen: je mag 30 dagen NA verlaten fabriek geld ontvangen van opdrachtgevers

3) meerdere keren te laat door klanten betaald; Betaling altijd voor verlaten fabriek ontvangen.

 

Vandaar dat sommige bedrijven echt een probleem maken van 10usd die mist ergens, of per see voor verzending betaald moeten hebben.

 

 

De beste relaties bouw je op door altijd en op tijd voor verzending 100% af te tikken. Dan kun je een potje breken als je het zelf nodig hebt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 219 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.