• 0

Licht en geluid verhuur starten beginnersvraag

Hallo,

 

Graag heb ik jullie mening...

 

Ik ben 20 jaar, woon in belgie, mijn geld verdien ik door muziek te draaien meestal op verjaardagen.

Om dit te doen heb ik een hele installatie staan, Lichten, luidsprekers en een dj set goed voor ongeveer 150 personen.

Ik verdien vanaf 250,- per 4uur daarna 50,- per extra uur, per maand heb ik ongeveer 2 klussen.

 

Nu zou het misschien interessant zijn om mijn licht en geluids apparatuur door te verhuren wanneer ik geen dj klussen heb, op die manier wat extra centjes in het laatje brengen.

 

-Kan iemand mij de ruwe stappen en kosten schetsen die moeten gemaakt worden als ik wil gaan verhuren?

 

Verhuren zal een bijzaakje zijn, dus ik moet weten of het überhaupt rendabel is met de kosten die gemaakt moeten worden.

 

Licht en geluid zonder dj set zou ik tussen de 100 - 150 E kunnen verhuren per dag, dit zou niet slecht zijn op een leeg weekend. Enkel, wat houd ik hier van over? Is dat wel genoeg voor de schade die mijn apparatuur oploopt elke keer dat ik ze uit handen geef? Als ik de week daarop sta te draaien met mijn apparatuur en mijn box valt uit, omdat deze beschadigd is van een vorige verhuur, word dit dan gedekt?

 

We hoeven niet helemaal in detail te gaan, ik wil ook wel het zoekwerk doen, maar ik kan wel een duwtje in de juiste richting gebruiken zoals je kunt lezen ;D

 

Bedankt!!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Fazer,

 

Aan welke kosten zit je dan te denken? Alleen aan de reparatiekosten?

 

Een simpele oplossing is om borg te vragen, waarbij deze terug gestort wordt binnen enkele dagen.

Bij terugbrengst van de gehuurde spullen, sluit je even snel de boel aan (geen idee hoe snel dat gaat) en kun je meteen zien of iets nog werkt of niet.

 

Succes

Link naar reactie
  • 0

In Den Haag daar woont een L&G graaf...

 

...en die komt hier ook wel eens online.

 

Daarnaast zijn hier genoeg (jonge) gasten actief met dit gebeuren, welkom op ondernemersforum Higherlevel en met jou ben ik benieuwd naar meer reacties.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Thnx!

 

Momenteel steek ik alles in eigen zak en dit bevalt me prima, maar wil me toch gaan informeren wat ik allemaal moet afgeven aan belasting en taksen en jaarlijkse kosten om LEGAAL men bedrijfje te hebben.

 

Dat is dus belangrijk als ik apparatuur uit handen geef, want ik ben zeer zuinig op mijn apparatuur...

 

Idd borg vragen, mag je die borg altijd afhouden of is dat wettelijk bepaald? Nu over dat achteraf testen van apparatuur op defecten maak ik me wat zorgen, ik kan me voorstellen dat het sterk van je verzekering af hangt, maar ben je wel altijd gedekt ook al vind je de fout pas een week later bijvoorbeeld?

 

Bedankt

 

 

Link naar reactie
  • 1

Wellicht kan ik je helpen.

 

In België in de concurrentie een stuk kleiner dan in Nederland.

De aanschafwaarde van apparatuur ligt er wel hoger. In jou geval zal het heel interessant zijn om eens te kijken in Frankrijk. Veel merken zijn daar een stuk goedkoper.

 

Mocht je uiteindelijk serieus een verhuurbedrijf willen beginnen, dan breng ik je graag in contact met een aantal groothandels.

Deze zijn vooral in het begin niet heel veel goedkoper, maar de kennis is er wel beter aanwezig dan in de meeste webshops. Ook kunnen deze bij grotere afname meer met kortingen doen.

Dus niet bij 8 LEDparren, maar wel bij 80.

 

Een belangrijk punt bij verhuur en zeker niet te onderschatten, een hoop van je concurrenten zijn er al op kapot gegaan.

Senario:

Vrijdagmiddag 15.00, je wordt gebeld voor een dj-set. Geen tijd om geld over te maken voor de borg (dit moet in jouw geval echt een must zijn), maar ze betallen het graag cash.

Verder niets geheimzinnigs aan, komen in een nette auto, hebben dubbel id bij zich en een bankafschrift.

Vervolgens komen je spullen nooit meer terug. Kentekenplaten blijken gestolen en alle papieren vals.

Terwijl je het nog zo goed had gecontrolleerd.

Een vals paspoort is niet zo duur en op 1 middag rijden in je woonomgeving nog 10 bedrijven af. En voordat jij die maandag door hebt wat er aan de hand is, zijn de spullen al weg.

 

Zoek op de diverse fora op internet maar eens hoe vaak dit voorkomt.

 

Een ander ding dat je heel goed in de gaten moet houden is dat al je apparatuur verzegeld is met een sticker oid. Complete binnenwerken worden vervangen door die van een versleten eigen apparaat.

Denk hierbij aan moving heads, cdj2000's, mengtafels, maar ook microfoons (vervangen door goedkope namaak elementen) lampen zelf. Vooral de duurder gas ontladingslampen wordenvervangen door lampen die bijna op zijn.

 

Al deze dingen zijn prima op te vangen, als je maar goed nadenkt over de risico's.

Wij verhuren zelf nooit onze spullen, omdat de marge's erg klein zijn en spullen vaak slecht terug komen.

Uitzondering hierop zijn collegabedrijven die een bepaalde minimale omzet bij ons maken en ongeveer op dezelfde wijze werken als wij (qua omgang met spullen, personeel en opdrachtgevers)

 

Veel succes is deze vooral creatieve, maar ow zo leuke branche!

Link naar reactie
  • 0

Als toevoeging op je vraag over de verzekering en borg:

 

Borg is niet wettelijk vastgelegd en mag je zelf bepalen. Het advies is om dit altijd per pin/bankoverschrijving te doen. De bank is net iets beter in het controleren van id-kaarten e.d. dan een ondernemer. Het is niet helemaal waterdicht, maar je hebt wel een naam en woonplaats.

 

Verzekeringen kun je beter vergeten, de prijzen van verhuur aan derde en tijdens transport van je apparatuur zijn zo hoog dat je dit nooit terugverdient. De meeste apparatuur is namelijk na 2 a 3 jaar al verouderd, vooral in de verhuur branche moet je altijd het nieuwste hebben.

Voorbeeld Pioneer brengt elke 3 jaar een nieuwe cdpseler uit. Oudere versies worden niet geaccepteerd.

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor je realistische invalshoek.

 

Nu zou heb bij mij niet gaan om extra apparatuur investeren speciaal om te verhuren, vooral de apparatuur die normaal in de garage staat de deur uit krijgen. Ook bvb om de zoveel tijd willen vrienden van mij die apparatuur huren, ik ben dan toch altijd bang voor defecten ondanks dat ik die mensen ken.

 

Nu ben ik principieel bang om mijn spullen weg te geven vandaar wil ik kijken of ik mezelf ingedekt krijg, leg hiernaast de kosten dan kan ik uitmaken of dit realistisch is voor mij of dat ik aan het dromen ben.

 

 

Mijn set is klein maar fijn:

 

Licht en effecten

8x Tri Led Par (LED SPOT)

2x Statief

1x Martin Magnum 850 (Rookmachine)

1x Lichtsturing

Geluid (3200w)

2x DB Technologies Opera 405D (TOP)

2x Mackie SRM 450 (TOP)

2x DB Technologies Sub 15D (SUB)

 

Het diefstal scenario wat jij opnoemt kom ik wel geregeld tegen ja, heb je dan geen been om op te staan?

 

Geen verzekering? ga je dan een enorm hoge borg vragen of begrijp ik het niet goed?

Link naar reactie
  • 0

Ja dat is dus ongeveer wat ik meestal doe he als ik moet draaien.

Maar niet iedereen wenst het om een vreemde erbij te hebben en daar moet ook geen zak aan zijn om altijd een hele avond op die spullen te passen.

 

Dan komt er ook mijn uurprijs bij en dan ben ik zoizo verlies aan het draaien.

Link naar reactie
  • 0

In dat geval zou ik niet verhuren, dat risico zou ik te groot vinden.

Het is alles (apparatuur + gebruiker) of niets.

Ook al is schade en diefstal te verzekeren, kun je binnen een paar dagen nieuwe apparatuur kopen om je eigen avonden weer te draaien? Of zit je een paar week zonder (levertijd, financien, etc.)

Link naar reactie
  • 0

Juist. Moest er een luidspreker sneuvelen kan die set wel verder draaien met eentje minder, sneuvelt er een led parretje heb ik er 3 extra liggen. Als uitzondering zouden de parren ook zonder lichtcontroller kunnen werken. Maar moesten er nu ineens meerdere defecten zijn is het een ander verhaal en heb ik idd een probleem.

 

Het is niet de bedoeling dat de verhuur de kwaliteit van mijn dj gebeuren gaat ondermijnen.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je in je drive-in show er 8 beloofd mee te nemen en je hebt er maar 7 bij je, komt dat niet heel betrouwbaar over in mijn ogen.

En met alle respect, maar een geluidsset met een topkast minder kan echt niet. Een baskast kan wel, want bij lage tonen maar de richting/plaatsing in jouw geval niet veel uit, maar met hoge tonen zeker wel.

Ik zou als ik jou was mijn "draaiset" nooit verhuren. Lichteffecten e.d. kan prima.

 

Gezien de merken en de apparatuur waar je nu mee werkt zou ik niet te bang zijn voor diefstal. Zoals ik het eerder omschreef.

Die handel die die mensen er op na houden kan alleen maar als de verkoop snel is, lees binnen enkele uren. Dus dan gaat het vooral om de betere cdspelers, mixers en bewegend licht.

Of je een been hebt om op te staan, zeker weten, het is en blijft jou eigendom, maar hoe ga je iemand beschuldigen als je niet weet wie het is.

 

Je kan een hoge borg vragen, dat wordt bij djsetjes wel gedaan, maar het schikt ook mensen af. En niet alleen de criminelen.

Wij weigeren bijvoorbeeld borg te betalen, dit omdat het teveel boekhouding met zich mee brengt. Bij autoverhuur hebben we dit opgevangen door een creditcard en bij collegabedrijven doen we het niet (en vragen we er ook niet om).

 

 

Tot slot, probeer je prijzen zo te maken dat het niet uitmaakt dat er iets kapot gaat, omdat je het dan gewoon ergens anders inhuurt. Zo heb je ook nooit nee verkoop.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad vandaar de 3 extra parren. Doorgaans zijn er 2 subs en 2 tops nodig dus dan heb ik 2 tops als spare. Dj set idd niet verhuren ivm kwetsbaarheid.

Met de drive in verdien ik genoeg om evt bij te huren in noodgevallen.

 

Het gedeelte "geen verzekering" snap ik niet, hoe zit het dan met defecten en reparatiekosten?

In geval van diefstal kan ik dus overal op het net de serie nummers gaan posten, lijkt me altijd vrij hopeloos als ik dat zie.

Als ik het mag afleiden is de enige 'zekerheid' je borg, en die is veel te laag om uit de kosten te komen.

 

Dus met andere woorden, zorg dat je 9/10 keer genoeg winst maakt zodat je de 10e keer bij defect direct alles in orde kan maken? Dan begint het een beetje op gokken te lijken...

Link naar reactie
  • 0

Voor verzekeringen moet je echt gaan praten met een tussenpersoon.

Uiteraard is schade en diefstal te verzekeren, maar heel rendabel is het niet.

 

 

Diefstal kun je voorkomen door borg te laten storten of alleen zaken te doen met bekende.

 

Als het allemaal heel makkelijk zou zijn, dan zou iedereen het doen.

Bedenk goed, er zijn echt duizende drive-in shows. Er zijn er zelfs een paar die er van kunnen leven. Maar het overgrote deel doet het als hobby.

 

Ga maar eens rekenen hoeveel klussen je moet doen om naast de afschrijving en vaste lasten, 3000 euro te gaan verdienen.

Link naar reactie
  • 0

Juist ja, vooral als hobby niet als vast inkomen.

 

Met jullie hulp zou ik graag zicht krijgen op de zaken die ik moet regelen om een bedrijf te starten, is er een stappenplan?

 

En wat zijn zoal de vaste kosten die er dan bij komen?

 

Ik kan niet rekenen als ik niet weet hoe het spelletje in elkaar steekt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Er is een groot aantal bedrijven dat dit soort apparatuur verhuurd. (even kijken op google).

Vraag daar eens na hoe zij zich indekken tegen de risico's van diefstal en vernieling.

Bij een aantal sites zijn de voorwaarden te vinden. Deze kunnen je waarschijnlijk ook verder helpen.

Bijkomend probleem is, dat er een discussie kan ontstaan, dat de apparatuur er mee opgehouden is door "normaal gebruik". Aantonen dat er ondeskundig is omgegaan met de spullen lijkt mij erg moeilijk.

suc7

Hans Bertram

te vinden op www.PowerFinance.nl voor Excel applicaties en www.BertramBolsius.nl voor trainingen en voordrachten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.