• 0

Aftrek KOR hoger verschuldigde omzetbelasting

Hallo,

 

Ik heb een kwestie waar ik helaas weinig tot geen informatie over kan vinden. Ik ben bekend met de kleineondernemersregeling en heb deze meermaals toegepast in de afgelopen jaren. Nu doet zich echter een 'probleem' voor waarvan ik niet weet wat de juiste berekening is.

 

De situatie is als volgt:

Na afloop van 2014 blijkt dat ik 1000 euro aan btw af dien te dragen. Dit is minder dan de ondergrens voor de KOR, dus dan zou ik dit bedrag niet hoeven af te dragen en bij de winst op kunnen tellen. Echter, mijn boekhoudprogramma (Acumulus) geeft aan dat ik 1300 euro kan aftrekken voor de KOR over 2014, met als resultaat dat ik 300 euro terug zou krijgen.

 

Na wat zoekwerk ben ik erachter gekomen hoe deze berekening waarschijnlijk tot stand is gekomen. Ik ontvang namelijk creditfacturen uit andere EU-landen die dienen als betalingen. Het gaat om bedrijven waarvoor ik advertenties plaats op mijn website. Logischerwijs ben ik de leverancier en zou ik hen een factuur sturen voor de geleverde diensten. Maar omdat advertentiebedrijven dat eenvoudiger vinden, en omdat zij de statistieken bijhouden, sturen ze in plaats daarvan een creditnota. Dit heeft tot gevolg dat ik met negatieve kosten te maken hebben.

 

Dat is op zich prima, maar omdat de btw die ik reken over diensten uit andere EU-landen niet meetelt voor de KOR, blijft een bedrag van € -300 staan, wat ik volgens Acumulus terug kan vragen.

 

Klopt dat? De berekeningen kloppen in elk geval, maar vanwege de creditnota's uit andere EU-landen ziet het er nogal vreemd uit.

 

Martijn

 

edit: de bijlage die ik toevoeg klopt totaal niet, er verschijnt een hele andere afbeelding

kor.thumb.jpg.573e8121ab9a5aa4bac80c59fa86e7d7.jpg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wellicht is het handiger om dan deze facturen in het vervolg als verkoopfacturen te boeken.

 

Maar als ik het een beetje begrijp dan komt het erop neer dat bij de BTW aangifte je bij "4b Verwervingen van goederen uit landen binnen de EU" een negatief bedrag staat van +/- 1.429.

 

Daar hoort dit echter niet te staan (je levert/verwerft toch geen goederen?). Kijk eens op de belastingdienst om te bepalen hoe je er wel mee om moet gaan. Of raadpleeg een belastingconsulent die je administratie eens controleert.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Wellicht is het handiger om dan deze facturen in het vervolg als verkoopfacturen te boeken.

 

Maar als ik het een beetje begrijp dan komt het erop neer dat bij de BTW aangifte je bij "4b Verwervingen van goederen uit landen binnen de EU" een negatief bedrag staat van +/- 1.429.

 

Daar hoort dit echter niet te staan (je levert/verwerft toch geen goederen?). Kijk eens op de belastingdienst om te bepalen hoe je er wel mee om moet gaan. Of raadpleeg een belastingconsulent die je administratie eens controleert.

 

Maar het zijn wel allemaal inkomende facturen, geen uitgaande. Het lijkt mij niet logisch om facturen die aan mij gericht zijn, met daarop een negatief bedrag (want credit) te boeken als uitgaande facturen, toch? Vooral met regels rondom verlegde btw is het volgens mij logischer om dit gewoon als een creditfactuur te boeken. Ik heb dit toentertijd opgezocht, en overal waar ik keek werd wel aangegeven dat creditfacturen gewoon als inkomende factuur geboekt moeten worden.

Link naar reactie
  • 0

Je hebt te maken met de mogelijkheden / onmogelijkheden van een pakket.

Hoe je het boekt lijkt mij ondergeschikt aan hoe het uiteindelijk in het pakket terecht komt.

 

Dus om te starten, waar denk je dat deze omzet bij de BTW aangifte terecht moet komen?

1e, 3b of 4b of ergens anders?

 

Oké, ik heb alles nog eens nagelopen en kwam er inderdaad achter dat ik de inkomende creditfacturen moest boeken als uitgaande factuur, met een positief bedrag. Sommige boekhoudpakketten schijnen hier wat duidelijker in te zijn, maar Acumulus houdt standaard geen rekening met reversed billing. Echter, door de huidige constructie die je schetst lijkt het nu toch te kloppen. Bedankt voor je hulp :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.