Wat is het nut van al die on-line communities

Aanbevolen berichten

Ik wordt met grote regelmaat gevraagd mij aan te sluiten bij nieuwe on-line communities.

 

Orkut, linkedin, OpenBC. De één nog beter dan de ander. Maar wat is het nut? Wie komt er nog op Orkut? Waarom moeten we naar OpenBC? Wat gaan we daar doen?

 

Natuurlijk zijn die communities handig. Maar wie haalt er echt rendement uit? Voor wie weegt de tijd en aandacht die er in gestoken wordt, op tegen de zakelijke voordelen?

 

Ik ben niet tegen communities, maar wél tegen versnippering. Ik heb me voorgenomen vooropig geen persoonlijke profielen meer in te vullen (alhoewel ik wél weer gezwicht ben voor OpenBC ::)

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Grappig. Ik ben er ook mee gestopt. Was in het begin leuk om te zien wie wie kent, maar echt effectief is het niet. Intussen heb ik me uit al die databases teruggetrokken.

 

Toch blijft het kriebelen, het idee is en blijft geniaal en de waarde van de databases wordt steeds groter naarmate meer mensen meedoen. En toch werkt het niet. Jammer.

 

HL werkt inderdaad wel, aangezien de belangen duidelijk en direct zijn.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie

Ja, bij HL gaat het ergens over. Het forum (vraag en antwoord + inspiratie en opinies) is de basis, sociale spin-off is leuk. Zodra het doel "sociaal" is, wordt het snel oppervlakkig gebrabbel en opportunisme.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

It's the witch, not the wand.

Oftewel; je kunt zo'n platform niet de schuld geven als het je niet lukt om er mee te netwerken, en er geen rendement uithaalt.

Er zijn namelijk ook mensen die het wél lukt, met precies hetzelfde platform :)

 

Er zijn er wel veel in een keer uit de grond gestampt, en velen van ons hebben ons er (noviteit die het was) op ingeschreven en wat rondgeklikt. Ik kom zelf eigenlijk nooit meer op die oude (Amerikaanse) sites zoals Orkut (heel soms), LinkedIn (alleen als ik uitgenodigd wordt een contact te worden, voor de rest vind ik het niks), Friendster (nooit meer).

Ik kom wél heel vaak op OpenBC. En meer mensen komen hier graag en werken er prettig mee. De site is ook een enorm commercieel succes.

 

Ik ben momenteel bezig met een artikel over online netwerken en wil daar ook praktische tips in opnemen. Ik kom er wel achter dat het best ingewikkeld is ;D

 

Hieronder een stuk zoals ik dit op OpenBC in het forumtopic "De ROI van online netwerken" heb gezet:

 


Een aantal punten heb ik nu een tijdje over nagedacht en wil dit graag eens ter discussie stellen:

1. Het verschil tussen online en offline.

Veel mensen lijken een grote perceptieverschuiving te ervaren bij online of offline. Zelf denk ik dat veel mensen van een generatie "na ons" (jongeren die nu 12-20 zijn) minder het of/of- idee hebben bij het Internet en alles wat daarmee te maken heeft- het is dus niet aan of uit, maar het is er gewoon. De transitie tussen een ontmoeting op het Internet en een fysieke follow-up zal voor sommigen een nogal bruuske overgang zijn, maar ik denk dat velen van ons al veel gemakkelijker de stap zetten, zowel om contact te leggen als om tot een ontmoeting over te gaan.

De vraag zou dan dus kunnen verschuiven van "wat is de ROI van online netwerken" naar "wat is de ROI van netwerken"-- en dat lijkt me net zo goed een nogal moeilijk te duiden gebied als in de online variant. De impliciete causale verbanden binnen netwerken zijn hoe dan ook moeilijk inzichtelijk te maken. Als je het in dit geval ook nog eens hebt over een fenomeen dat pas een jaar of twee echt werkt kan je er éigenlijk veel te weinig zinnigs over zeggen.

 

2. Online netwerken in een context.Tot nu toe wordt er weliswaar wel aangegeven dat het "heel anders" is dan fysiek netwerken, maar ik mis een beetje de context.

Hierbij denk ik dan aan:

-Wat voor plek neemt netwerken in binnen je dagelijkse activiteiten?

-Wat voor plek neemt online netwerken in binnen je dagelijkse activiteiten?

-Wat versta je onder Return On Investment? Wat quantificeer je als investering en wat quantificeer je als "return"?

-Hoe kenschets je jouw persoonlijke netwerk-strategie?

-Wat verwacht je van een netwerk?

-Wat is je uitgangspunt? Ben je een ondernemer, op zoek naar potentiële opdrachtgevers of ben je werknemer en heeft een groter en hoogwaardiger netwerk op dit moment geen directe invloed op je salaris of bonus?

(Opmerking: ik merk als ondernemer bijvoorbeeld dat mensen met een baan nagenoeg altijd veel minder eager of "open" reageren op het leggen van contacten dan mede-ondernemers- alsof het ze niet duidelijk is wat ze met nog meer contacten aanmoeten?)

 

3. Stijlen in online netwerken.

Dat we het doén is duidelijk, maar hoe doen we het eigenlijk? Spreken we mensen alleen aan als we een duidelijke aanleiding zien, zijn we luchtigjes berichtjes aan het uitwisselen en we zien wel, doen we meteen tamelijk heftige business proposals?

Wie durft er wat meer te vertellen over zijn of haar manier van online netwerken?

 

4. Visie op netwerken.

Iedereen heeft z'n eigen kijk op netwerken. De één geeft zonder er iets voor terug te verwachten, de ander verbindt actief zonder te wachten op een bonus, de ander verbindt actief en verwacht een stukje van de taart (als die er komt), sommigen zijn alleen bezig met contacten-om-de-contacten, anderen zijn heel doelgericht en kijken naar hele specifieke kenmerken binnen profielen en weer anderen gaan op hun intuïtie af.

Zijn we doelbewust de voren aan het trekken en aan het inzaaien of hebben we een handvol zaad die we in de rondte gooien en we kijken wel wat wortel schiet en opkomt?

 

5. Huidige stand van zaken van online facilitatie van netwerken.

Wat voor ons nog tamelijk vooruitstrevend lijkt nu zal over een tijdje verbleken bij wat er dan allemaal mogelijk is, verwacht ik. We zijn in het gebroeders Wright-stadium van online platforms, we flapperen wat en sommigen van ons kunnen heel handig een tijdje in de lucht blijven, maar ik denk dat we binnenkort een nieuwe league ingaan waarbij groter inzicht in de dynamiek van netwerken, betere en meer perifere communicatiemiddelen en een lager kostenplaatje alles stukken gemakkelijker maken.

Er zullen nog meer commerciële initiatieven opduiken, ook meer open source applicaties (daar verheug ik me op), de verschillen in kosten en opbrengsten zullen ook iets duidelijker gemaakt worden dus daar kan dan op gestuurd worden.

De platforms zijn bovendien nu nog ofwel op zichzelf staand (het platform is het ding, de entiteit) maar ik denk dat bedrijven niet alleen voor zichzelf zulke netwerken gaan onderhouden maar ook meer interactie met 'buitenaf' gaan toestaan, merken zullen online netwerkplatforms als branding tool gaan gebruiken... misschien wordt het zelfs wel een op zichzelf staande branche?

Denk ook eens aan het besparen van brandstof en tijd (als voordeel van via internet netwerken).

Aan de andere kant is het aspect van iemand zién, horen, ervaren en "in actie zien" niet te vergelijken met het Internet.

 

 

Link naar reactie

Online netwerken is net een beetje als ondernemen: je moet weten wat je nastreeft, een duidelijk profiel hebben en veel investeren in het bouwen van relaties. Uiteindelijk zijn online communities niet meer en minder dan openbare ontmoetingsplaatsen. Wat je daarmee bereikt ligt volledig aan jezelf.

 

Persoonlijk heb ik drie dingen aan online netwerken: kennis, kennissen en nieuwe business.

 

- Met kennis bedoel ik dat ik mensen ontmoet die mij iets kunnen leren. Vakspecialisten, mensen met een specifieke passie of in een niche, mensen met de ervaring die ik zelf mis. Ik kan ze een vraag stellen en krijg antwoord; binnen de context van een netwerk is het net iets makkelijk om vragen te stellen en antwoord te krijgen. Niet iedereen die ik nodig heb woont om de hoek....

 

- Online communities hebben mijn internationale netwerk sterk vergroot, zowel qualitatief als quantiitatief. Ik werk alleen in een kamer thuis, via de communities leer ik mensen over de hele wereld kennen. Online netwerken is een smeermiddel in het kennismakingsproces, niet meer, niet minder. Uiteindelijk gaat het om het om het opbouwen van relaties, en daar heb je geen community bij nodig maar veelvuldig een-op-een contacten, idealiter off line.

 

- En het gaat ook om business krijgen en geven. Ik heb twee zeer goede klanten via een online community leren kennen. De een benaderde ik persoonlijk, daar ontstond al snel een soort vriendschap uit, die daarna onbedoeld tot veel business leidde. Een andere client zag mij in een netwerk en benaderde mij omdat ze mijn diensten nodig had. Het mooie: ik heb beiden nog nooit in het echt gezien! Maar ze zijn halve vrienden, trouwe klanten en een goede bron van referals.

 

 

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie

It's the witch, not the wand.

Oftewel; je kunt zo'n platform niet de schuld geven als het je niet lukt om er mee te netwerken, en er geen rendement uithaalt.

Er zijn namelijk ook mensen die het wél lukt, met precies hetzelfde platform :)

 

Er zijn er wel veel in een keer uit de grond gestampt, en velen van ons hebben ons er (noviteit die het was) op ingeschreven en wat rondgeklikt. Ik kom zelf eigenlijk nooit meer op die oude (Amerikaanse) sites zoals Orkut (heel soms), LinkedIn (alleen als ik uitgenodigd wordt een contact te worden, voor de rest vind ik het niks), Friendster (nooit meer).

Ik kom wél heel vaak op OpenBC. En meer mensen komen hier graag en werken er prettig mee. De site is ook een enorm commercieel succes.

 

 

Ha Annedien,

 

Waarom is in jouw ogen OpenBC beter dan de rest? Ik zie het verschil niet zo. (ben ook geen specialist in dit soort zaken)

 

Ik begrijp het nut van die netwerken wel. Maar ik begrijp het nut van iedere drie maanden met z'n allen naar een ander netwerk verhuizen niet helemaal.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

 

Ha Annedien,

 

Waarom is in jouw ogen OpenBC beter dan de rest? Ik zie het verschil niet zo. (ben ook geen specialist in dit soort zaken)

 

Ik begrijp het nut van die netwerken wel. Maar ik begrijp het nut van iedere drie maanden met z'n allen naar een ander netwerk verhuizen niet helemaal.

 

Beetje late reactie...

 

OpenBC werkt heel prettig door z'n structuur en fanatieke founders die ervoor zorgen dat er allerlei dynamiek ontstaat tussen leden onderling, bijvoorbeeld door veel offline meetings te houden, die gekenmerkt worden door een prettige informele sfeer.

Het is er gemakkelijk om mensen aan elkaar te koppelen, om je profiel goed uit de doeken te doen (je kunt hier dus goed mensen naar verwijzen die even snel een eerste indruk van je willen), de eerste pagina voorziet je van de profielen van de nieuwste leden (werkt uitstekend), het sturen en krijgen van berichten is gemakkelijk (mits je een premium membership hebt, handige jongens die van OpenBC ;)).

 

Het 'geheime recept' van OpenBC ben ik nog niet achter, maar de positieve geluiden blijven komen.

 

Iedere drie maanden verhuizen IS ook zinloos... het is alleen zo dat in dit stadium de trial-and-error factor nog erg hoog is!

 

Link naar reactie

Ik heb met zowel LinkedIN als OpenBC goede ervaringen. Kan over OpenBC zeggen dat het mij in ieder geval drie nieuwe opdrachten heeft opgeleverd bij voor mij tot dan toe onbekende partijen.

 

De zoek funktionaliteiten van OpenBC werken goed en gedetailleerd. Zo kun je makkelijk personen zoeken die iets zoeken of aanbieden. En andersom kun je makkelijk worden gevonden.

 

Ik kijk dan ook graag naar de positieve kanten ervan. Want haaien zul je namelijk altijd houden. Zowel bij virtuele netwerken als bij life netwerken. Kom op seminars en borrels ook veel haaien tegen. Ik stoor me daar niet zo aan. Soms kunnen ze je zelfs aan iemand voor stellen waar je zelf weer voordeel van hebt. Ze horen er nu eenmaal bij.

 

Succes!

 

 

Link naar reactie

Leuk Annedien! Heb me meteen ingeschreven! Ben benieuwd of dit beter bevalt dan Orkut en LinkedIn.

 

Meteen een pluspunt: binnen 5 minuten een persoonlijke reactie van 1 v/d beheerders daaro. Dat noem ik persoonlijke service, top!

www.pimbliek.nl - IT Consultant

Link naar reactie

Wat is daar jammer aan dan?

Je zegt dat je je voordeel kunt doen met haaien, dat vind ik interessant-- de woordkeus vooral.

Zelf zou ik voortborduren op de metafoor; haaien kunnen je doorverbinden met goudvisjes.

Het probleem is wel dat haaien vaak haaien aantrekken en goudvisjes vaak afhaken bij haaien en de waarde van de aanbeveling van een haai ook niet al te hoog inschatten en ook niet al te eager op hun aanbevelingen en doorgespeelde contacten zullen ingaan.

 

Dit is trouwens een forum, en daar kan je rekenen op 'meningen', mensen dan antwoorden met "jammer dat je het zo opvat" vind ik zelf (qua persoonlijke mening dan hè) net iets teveel op de speler in plaats van op de bal.

 

Succes!

 

 

Link naar reactie
Dit is trouwens een forum, en daar kan je rekenen op 'meningen', mensen dan antwoorden met "jammer dat je het zo opvat" vind ik zelf (qua persoonlijke mening dan hè) net iets teveel op de speler in plaats van op de bal.

 

De opmerking "Shark Speak?" heeft niets met het ventileren van een mening te maken en is juist spelen op de man.

 

Maar laten we deze discussie staken want het heeft niets met het forum onderwerp te maken, doet er zelfs onrecht aan.

 

Succes!

Link naar reactie

Ik vind de opmerking juist typisch iets dat past bij de denkwijze van wat ik persoonlijk zie als de denkwijze van een haai: "Wat voor voordeel heb ik van de mensen om me heen?" Als ik naar het topic kijk (Wat is het nut van al die on-line communities) vind ik daar goed inpassen.

Wat op de speler en wat op de bal is-- laten we die discussie inderdaad maar even opschorten ;)

 

Veel communities gaan aan zichzelf ten onder; met name aan de grapjassen die denken dat het vanzelf gaat zodra ze veel contacten hebben en die weinig serieus omgaan met de tijd en energie die mensen investeren in het opbouwen en onderhouden van een hoogwaardig netwerk.

Zelfs de meest "nobele" netwerkers doen dit niet uit puur altruïstische motieven, maar ik denk dat (mede dank zij de huidige hype) veel goedwillende mensen last hebben van profiteurs; online netwerken maken netwerken gemakkelijker (althans; het maakt 'toegankelijk', je moet nog steeds zelf de energie en tijd in mensen investeren), en daar kunnen ook onwenselijke consequenties aan vastkleven. Het is veel gemakkelijker je te associëren met mensen, te doen alsof je ze kent en je voordeel te doen met de goede naam van een ander.

 

Daarnaast zijn het vaak de contacthunters die de boel 'overnemen' op zulke sites en de waarde van een lijst contacts devalueren-- een grote lijst zegt niks. Wat dat aangaat zullen de oprichters van zulke netwerken (vind ik) ook andere manieren moeten gaan vinden om daar onderscheid in aan te brengen. Je kunt daar zelf al actief iets aan doen door niet zomaar iedere toevoeging te accepteren-- op OpenBC bijvoorbeeld kan je zomaar als contact worden toegevoegd aan de lijstjes van anderen, ik wijs dat meestal af als er verder niet echt een aanleiding voor is, ik niet persoonlijk aangeschreven word (geen blijk gegeven wordt van naar mijn profiel te hebben gekeken).

 

Het goede nieuws is dat contacthunters zichzelf meestal wel uit de markt prijzen en er een goed zelfregulerend systeem bestaat binnen communities dat - mits er voldaan wordt aan een aantal duidelijke randvoorwaarden en omgangsvormen- er voor zorgt dat er toch goede relaties ontstaan, informatie snel door een netwerk reist en mensen elkaar ook tot steun en hulp zijn in hun zakenleven, soms in commerciële vorm, soms in immateriële vorm, maar in elk geval opbouwend en positief.

 

De reden dat er zo veel communities ontstaan (en ook weer 'afsterven') is overigens ook omdat het model van goed functionerende online communities op een trial-and-error manier tot stand komt, we zijn een beetje het 'slachtoffer' van het prototyping-gedrag van de makers.

Men zet de netwerken deels op om het gewoon uit te proberen en van te leren, en om lessen uit te destilleren die kunnen dienen voor het creëren van business modellen-- iets dat OpenBC goed heeft gedaan. (Een voorbeeld als www.meet-anyone.com was eigenlijk net iets te vroeg en net niet commercieel genoeg, maar in feite wel een voorloper)

 

 

 

 

Link naar reactie

Ik heb ze half-half doorgenomen, kon er geen echte "smerige" zaken in ontdekken.

 

Van belang is vooral het feit dat ze het privacy-gedeelte (wat mogen ze met je gegevens doen) uit de AV hebben gehaald. Deze zijn nu ondergebracht in een apart privacy statement. Een voorschot op de toekomst, vermoed ik. Als ze straks wel iets "commercieels" willen doen met die gegevens hoeven ze de voorwaarden niet meer te veranderen. Enkel de privacy statement aanpassen is genoeg, en zo'n aanpassing hoeven ze veel minder expliciet kenbaar te maken aan de leden.

 

Leuk Annedien! Heb me meteen ingeschreven! Ben benieuwd of dit beter bevalt dan Orkut en LinkedIn.

 

Meteen een pluspunt: binnen 5 minuten een persoonlijke reactie van 1 v/d beheerders daaro. Dat noem ik persoonlijke service, top!

 

Daar zit wel een gedachte achter natuurlijk: de persoon in kwestie krijgt zo een onnoemelijk groot aantal contacts, en dat heeft twee voordelen:

 

1. Voor zijn eigen zaken (iedereen komt hem immers om de haverklap tegen)

2. Ondersteuning voor de OpenBC-bewering dat elke contact ter wereld via hooguit 7 relaties te bereiken is. Als half Nederlandse OpenBC-leden een gemeenschappelijke contact hebben gaat dat al snel op, ja. Zeker als er in het buitenland ook dergelijke contactpersonen zijn.

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.