[Artikel] "Nederlandse Klimaat Startups Wordt Langzaam Volwassen"

Aanbevolen berichten

"Nederlandse Klimaat Startups Wordt Langzaam Volwassen"

 

Korte samenvatting:

 

 

Het lijkt erop dat investeerders eindelijk hun weg hebben gevonden richting de Nederlandse startup. De afgelopen maanden wisten onder andere bedrijven als Blendle, Peerby, 3DHubs en Fitmo al (internationaal) geld op te halen. Eerder werd Nederland serieus op de kaart gezet door groeiprogramma’s als Rockstart en Startupbootcamp. Het ziet er dus naar uit dat het Nederlandse klimaat voor startups langzaam volwassen wordt.

 

 

 

 

Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:

Wat vinden jullie, ligt er genoeg voedingsbodem om er iets van te maken of is 'schaal' simpelweg een onoverkomelijk probleem voor Nederland om serieus te concurreren met andere ecosystemen voor startups?

Kan de mentaliteit veranderd worden of blijft het zo behoudend?

 

 

Link naar het artikel :
Link naar reactie

Ik vind het wel interessant dat er nu pas over gepraat wordt, en dat gebeurd waarschijnlijk omdat er nu vooral B2C startups grote investeringen krijgen. Dat vind het grote publiek interessanter. Gave B2B bedrijven zoals Ampelmann bestaan al ruim 10 jaar (die haalden vorig jaar nog 100 miljoen op).

 

Dus of 'het klimaat volwassener is geworden"? Ik denk dat vooral de media er nu meer op zit, en daardoor ook meer (jonge) mensen ondernemer willen worden. Die media publiceren ook meer ómdat mensen het willen lezen natuurlijk. Misschien helpen die B2C bedrijven daar wel mee, dat kan natuurlijk zeker...

 

En zoals Frankwatching het definieert is vooral het investeringsklimaat voor startups wat beter geworden. Dat is natuurlijk maar 1 onderdeel van het volledige ´startupklimaat´. Uiteindelijk moeten deze 4 startups zich ook nog bewijzen: een investering betekent nog zeker geen commercieel succes (kan ik uit eigen ervaring vertellen).

 

Ik vind het wel positieve ontwikkelingen. Hierdoor kijken buitenlandse investeerders wat meer naar Nederlandse startups. Als die startups nu een succes worden (vooral buiten NL) dan betekent dat zeker dat buitenlandse investeerders meer naar Nederlandse startups gaan kijken.

 

Wat vind jij er zelf van?

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie

Goeie vraag ;)

 

Ik word er als eerste erg enthousiast van - ik kan een beetje knorrig doen over 75 miljoen die naar zo'n project gegooid wordt (ik vind dat dan 'te gemakkelijk' ofzo ;) maar een zwaar-zwaar-zwaargewicht als Neelie Kroes op dat project zitten is een meesterzet. Die vrouw meent het, dat was al te zien aan wat ze nog ging zitten aanjagen voordat ze haar vorige post verliet.

Met wat de ambities zijn kan de opzet misschien zelfs wat te bescheiden zijn, maar dit lijkt me wel de manier om iets op te tuigen.

Het Europese kapitaal-klimaat is in vergelijking met Amerika een stuk behoudender maar dat heeft ook voordelen.

 

Een startup als Blendle krijgt een zak geld, maar ik vind hun businessmodel (als ik het goed begrepen heb) nog behoorlijk journalisten uitbuiten, dus dat vind ik dan op zich niet echt toe te juichen.

Zij strijken met een slim businessmodel een hippe investering op, en wie aan het eind van de voedselketen staat ... maar goed, zo werken tegenwoordig veel businessmodellen. (Facebook ...)

Link naar reactie

Ja Neelie is wel een stevige tante die doorpakt, heerlijk!

 

Ik vind het vooral slim om de Europese blik te houden. Als je echt groot wil worden (of als startup zoals Blendle aangeeft alleen groot geld verdiend bent als je op grotere schaal onderneemt) dan moet je wel internationaal denken. En dan is Europa de eerste stap. Met Neelie Kroes heb je dan de internationale uitstraling. Het zou daarmee mooi zijn als ze ook samenwerken met Berlijn & Londen, zodat startups makkelijk van elkaars netwerk gebruik kunnen maken. Daarom vind ik internationale incubators/accelerators zoals Climate-KIC ook mooie initiatieven.

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie

Mooie Christine, spijker op zijn kop.

 

Op zich mogen we ook blij zijn dat we eigenlijk al heel gelukkig zijn en niet per sé een bedrijf van 1.000 man willen en miljonair worden... Maar die ambitie is wel nodig als we voorop willen lopen en de grote uitdagingen waar we voor staan willen aanpakken.

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.