• 0

Goedkope zakelijke rekening

Regelmatig worden er op het HL forum gevraagd om alternatieve voor de dure zakelijke bankrekeningen.

 

Vorige jaar kwam er de KNAB bij. Erg goedkoop met zijn 60 euro per jaar en de eerste 1000 transacties zijn gratis.

 

Nu komt de SNS bank met de zzp rekening. iets duurder en iets minder mogelijkheden (geen cash storting of webwinkel koppelingen). Rekening kost 90 euro per jaar en alle transacties zijn gratis. (muv de buitenlandse betalingen en spoedbetalingen).

Voor zover ik de algemene voorwaarden erop heb kunnen nakijken, geldt deze rekening voor alle ondernemers, ongeacht rechtsvorm of aantal personeelsleden.

 

Nu de ING per 2015 weer zijn kosten heeft verhoogd, horen ze inmiddels bij de categorie van dure banken als ABN AMRO en RABO bank. Terwijl de service nog steeds op het niveau van de oude postbak zit.

 

Dus wellicht voor de beginende ondernemers interessant om ook eens te kijken naar deze twee banken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij de SNS is het inderdaad handig om te weten dat stortingen niet mogelijk is, maar ook voor financieringen verwijzen ze je naar qredits.

 

Voordeel wel is dat je bij de SNS bank de betaalopdrachten die je vanuit je financieel pakket hebt aangemaakt gewoon kan inlezen en goedkeuren. Je hoeft daarvoor geen duurder pakket bij de bank af te nemen.

 

(trouwens de ZZP rekening van de SNS is er al een tijdje hoor)

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Je begint met een KNAB rekening die goedkoper is; waarom ga je alsnog op zoek naar een alternatief?

 

O.a. omdat wat daadwerkelijk de goedkoopste rekening is, niet alleen afhangt van de abonnementskosten maar ook van de variabele bijkomende kosten zoals transactiekosten. Bij heel weinig transacties is Rabo de goedkoopste, bij heel veel transacties SNS (zie onderstaande link)

 

En daarnaast biedt niet iedere bank dezelfde functionaliteiten en mogelijkheden. Zo hadden we bijvoorbeeld recent een topic waarin gemeld werd dat rechtstreekse koppeling tussen KNAB en Ideal niet mogelijk bleek

 

Zie hier een artikel waarin de kosten van meerdere banken wordt vergeleken.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Bij weinig transacties is de KNAB juist goedkoper, want de eerste 1000 zijn gratis.

Denk dat de meeste kleiner ondernemers daar heel ver mee komen.

 

Ik heb 2 aparte bedrijven met elk een eigen bankrekening. Bij KNAB is het nog niet mogelijk om 2 rekeningen met 1 kvk nummer te hebben, dus vandaar de 2 rekeningen.

Binnenkort komt daar nog een bedrijf bij, bij de SNS bank is het wel mogelijk om meerdere bankrekeningen te hebben.

 

 

Staar je niet blind op die beginnerskortingen, die dingen zijn totaal nutteloos aangezien je niet zomaar van bank kan veranderen, zonder een verandering van bankrekeningnr.

 

 

Volgens mij is het stuk dat Norbert aanhaalt of niet helemaal actueel, hij is ook niet helemaal compleet.

Ook de KNAB geeft namelijk rente op de betaalrekening.

En waar die 4 euro vandaan komt weet ik ook niet helemaal Als ik op de webiste kijk zie ik hele andere bedragen:

https://www.rabobank.nl/bedrijven/producten/betalen_en_ontvangen/zakelijke_rekening/

Link naar reactie
  • 0
En waar die 4 euro vandaan komt weet ik ook niet helemaal Als ik op de webiste kijk zie ik hele andere bedragen

Het is een momentopname van augustus 2014. Ik lees nu voor starters de eerste 2 jaar € 3,50 per maand in plaats van 4 Euro, en in 2015 nog een gratis aansprakelijkheidsverzekering ook. Leuke lokkertjes dus, maar alleen voor starters....

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Het is wat onduidelijk, maar het lijkt erop dat je overal apart voor moet betalen.

- €5 p/m voor de zakelijke rekening, €3,50 voor starters (<12 maanden ingeschreven).

- €4 p/m voor internetbankieren, ook voor starters (zo lijkt het in ieder geval).

- €1,35 p/m voor een pinpas, gratis voor starters.

 

Totaal: €10,35 p/m standaard tarief, €7,50 p/m voor starters.

Link naar reactie
  • 2

Relativering: als het je zorgen baart of je zakelijke rekening nu 5 of 10 euro per maand kost, dan komt het niet goed met je onderneming. Natuurlijk moet je op de kleintjes letten, maar in de tijd dat je wakker ligt van 5 euro aan kosten kun je ook 10 euro aan inkomsten genereren. Als ik terugkijk heb ik ook die fout gemaakt, en vele nachten verspilt om voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten.

 

Ik adviseer starters om in het begin niet alle tijd te steken in het zo goedkoop mogelijk in te kopen, maar eerst eens wat te gaan verkopen. Dat is veel belangrijker en veel moeilijker.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • -1

Aan de ene kant natuurlijk helemaal waar, maar een uurtje uitzoekwerk en honderd euro per jaar besparen is zeker de moeite waard.

In mijn geval, omdat ik bij de ING zat, ruim honderd euro.

 

Bovendien zijn er genoeg ondernemers die maar in een bepaalde tijd omzet kunnen maken en juist in die andere proberen kosten te besparen.

En vooral in een tijd, waarin een bank niet meer is dan een plek om geld te ontvangen zou ik zeker naar de goedkoopste gaan.

 

Bovendien doen we allemaal dingen die wel met onze onderneming te maken hebben.

Neem nou dit forum, daar verdien je ook geen cent aan, is alleen maar leuk.

 

Datzelfde heb ik met kosten besparing. Als ik 100 euro op jaarbasis kan besparen aan partijen die toch geen ruk om mij geven, dan heb ik een goed gevoel en een lekker avondje uit eten ;-)

Link naar reactie
  • 0
Bovendien doen we allemaal dingen die wel met onze onderneming te maken hebben.

Neem nou dit forum, daar verdien je ook geen cent aan, is alleen maar leuk.

 

Ben ik toch niet helemaal met je eens Jasper, Voor mijn start in 2013 heb ik aardig wat informatie, tips en ideeën opgedaan die mij toch behoorlijk wat kosten bespaard hebben en geld opgeleverd hebben.

 

Momenteel zoek ik haast niet meer naar dit soort "besparingen" Ik focus me vooral op omzetverhoging en voor iedere uitgave/investering vraag ik mezelf: "heb ik het nodig, wat kost het me, kan ik het betalen en wat levert het me op".

 

Ik gebruik gewoon 1 van mijn privé rekeningen voor mijn bedrijf. Oogt misschien niet professioneel maar mijn klanten hebben er geen moeite mee. En de bank hou ik voor mijn bedrijf zoveel mogelijk buiten de deur. ;)

Link naar reactie
  • 0

Ja het is hoe je het bekijkt. Ik vind het forum leuk omdat er een schat aan informatie is en omdat ik het met de meeste wel kan vinden.

 

Ik ben niet zo'n grote hulp op het forum, mijn kennis is erg op mijn eigen zaak gericht. En verder niet heel handig voor andere. (bovendien schijnt het dat ik behoorlijk eigenwijs ben, dus meestal anders denk en doe dan de meeste)

Het forum is voor mij vooral een groot naslagwerk/vragenbank.

 

Van banken krijg ik alleen maar een slecht gevoel. Er waren tijden dat ik ze nodig had, maar men was te arogant om maar te luisteren. Wel altijd proberen mijn krediet te verhogen waar ze dan een hoop geld en rente voor vroegen, maar nooit echt willen helpen met mijn plannen.

Inmiddels ben ik ook zover dat dat als een bank me niet aan staat of vervelend doet, ik gewoon weg kan lopen.

Link naar reactie
  • 0

Je begint met een KNAB rekening die goedkoper is; waarom ga je alsnog op zoek naar een alternatief?

Wat zijn de nadelen van KNAB?

 

Zelf doe ik veel internationale betalingen die bij KNAB erg kostbaar zijn, maar verder zie ik er vrijwel alleen maar voordelen aan.

 

Ik werk nu een tijdje met KNAB en zie toch wel enkele serieuze problemen:

 

1] betalingen doen naar buiten de EU zijn niet mogelijk. KNAB geeft aan dat je dan moet bellen om de betaling telefonisch door te geven(???)

2] geen bankkoppeling met boekhoudsoftware mogelijk

3] geen creditcards (soms een must bij sommige hotelboekingen bijvoorbeeld)

4] zo nu en dan zeer trage zoekfunctie bij het doen van betalingen

5] MT940 bestanden (bij gebrek aan bankkoppeling) lijken niet te werken naar exact online

 

Het initiatief van KNAB vind ik erg leuk. Maar er zijn wel serieuze problemen die opgelost moeten worden lijkt mij.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik had met snelstart en nu met gravita er geen problemen mee, kunnen ze bij exact online je niet helpen?

Nu had ik bij snelstart en nu bij gravita geen bankkoppeling. Bij beide moet je alles downloaden en verwerken.

De spaarrekeningen bij KNAB hebben het inderdaad niet.

 

De andere dingen heb ik nog nooit gebruikt, maar klinkt inderdaad vervelend.

 

 

Wat ik wel heel fijn vind is dat de knab niet zo belachelijk vaak offline is.

 

 

p.s. voor particulier hebben ze wel een cc, maar die rekening is best prijzig, bovendien zullen er ondernemers zijn die niet ook nog een particuliere rekening willen.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Zie hier een artikel waarin de kosten van meerdere banken wordt vergeleken.

 

 

Dat is wel een erg verwarrende tabel. b.v. Is er nu wel of niet internetbankieren bij inbegrepen?

 

Uit de reactie van Mitchel hierboven blijkt dat IB er bij knab niet bij zit. Ook de vermelding dat IB bij de rabo gratis is, suggereert dat IB er bij de rest niet bij zit.

 

Kijk ik echter naar de ABN, dan zie ik daar 11,30 staan. Kijk ik naar mijn eigen afrekening bij ABN van oktober 2014, dan zie ik dat ik maar 5.00 betaal per zakelijke rekening en 5.00 voor IB (eenmal voor alle rekeningen incl de privé rekening voor de holding). Een betaalpas koste ook nog 1,40.

Samen is dat dan 11,40.

 

Dus volgens mij worden in die tabel appels met peren vergeleken als ze bij de ene bank alle kosten meenemen en bij de andere bank de kale kosten laten zien.

Link naar reactie
  • 0

Oud topic, maar interessante nieuwe ontwikkeling..

Ik ontdekte recent Bunq.nl .. Daar kan je voor 1 euro per maand een zakelijke bankrekening openen. Die is helaas wel alleen via een iOS of Android App te bedienen. En je moet vooral niet teveel geld pinnen uit de muur, want dat is relatief duur. Je kunt wel gewoon een MT940-bestand downloaden en die in je boekhoudprogramma inlezen. Er zijn wel lage variabele kosten per afschrift e.d. Zie www.bunq.nl .

www.mac-boekhoudprogramma.nl >> Mac Boekhoudprogramma voor ZZP'ers

Link naar reactie
  • 0

Dat kan ook inderdaad.. Maar het nadeel is dat je dan niet de zakelijke bestandsformaten hebt om afschriften te downloaden (MT940 o.a.), en dat je dan je klanten moet vragen om het geld op een rekening met je persoonlijke naam te storten, ipv een rekening met je bedrijfsnaam, wat toch wat professioneler overkomt. Maar inderdaad, een extra privé-rekening is voor veel ZZP'ers een goede optie.

www.mac-boekhoudprogramma.nl >> Mac Boekhoudprogramma voor ZZP'ers

Link naar reactie
  • 0

...en dat je dan je klanten moet vragen om het geld op een rekening met je persoonlijke naam te storten, ipv een rekening met je bedrijfsnaam, wat toch wat professioneler overkomt. Maar inderdaad, een extra privé-rekening is voor veel ZZP'ers een goede optie.

Voor zover ik weet, wordt er door geen enkele Nederlandse bank meer een naam-nummer-controle uitgevoerd bij overboekingen. Als het IBAN goed is, wordt de overboeking goedgekeurd, ook als de opgegeven tenaamstelling voor geen meter klopt.

 

In het IBAN zit namelijk een dubbele cijfercontrole ingebakken, en banken vinden dat voldoende om te bepalen of het nummer 'juist' is (hoewel die cijfercontroles eigenlijk alleen waren bedoeld om flagrante typfouten te detecteren).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ah, inderdaad. Dat is zo (zelf bij ING wordt het niet meer gecontroleerd bij ING naar ING overboekingen).. Goede vondst.. Had ik niet over nagedacht dat het mogelijk zou zijn.. Heb 't net nog even gecontroleerd (ING), en zelfs op de afschrift staat de ingetikte naam, en niet de werkelijke rekeningnaam.

 

Alleen zodra je geld retour stort bij b.v. een creditnota, of als je geld naar een leverancier stort, dan komt toch je echte rekeningnaam naar boven.

www.mac-boekhoudprogramma.nl >> Mac Boekhoudprogramma voor ZZP'ers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.