• 0

Ik overweeg geen KvK meer te willen, kan dat?

Ik overweeg om me niet meer bij de KvK in te schrijven; ik betaal alleen maar en krijg er (afgezien van een Kamerkrant die ik nooit lees) niks voor terug.

Een handelsnaam "claim" je toch gewoon door 'm te gebruiken?

(Dus dat lijkt me ook niet echt meer een argument om ingeschreven te staan)

 

Of is het echt wel ergens goed voor, zo'n KvK nummertje ...

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Of is het echt wel ergens goed voor, zo'n KvK nummertje ...

 

 

Inschrijving bij de KvK is in veel gevallen verplicht. Zie artikel 4 van de Handelsregisterwet. Op de site van de KvK kun je hier ook vast veel over vinden. Vrije beroepen en freelancers zijn uitgezonderd. Jouw werkzaamheden – althans voor zover ik daarmee bekend ben – zijn onder de laatstgenoemde categorieën te scharen. Je zou aldus kunnen overwegen om je uit te schrijven. De vraag is echter of een uitschrijving verstandig is.

 

Het register is primair bedoeld om de rechtzekerheid in het economische verkeer te bevorderen. Het handelsregister wordt in dat kader ook veel geraadpleegd. Als jij niet staat ingeschreven kan dat vragen oproepen bij jouw klanten.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

In 2003 stonden mijn zakenpartner en ik ook niet ingeschreven in de KvK, inderdaad omdat we onszelf zagen als vrij beroepsbeoefenaars. Onze samenwerking noemden wij een maatschap, een contract hadden we onderling opgesteld.

 

Een aantal potentiële klanten hebben gezocht naar onze inschrijving in de KvK. Dat was voor hen een koopbezwaar en wij hadden heel wat uit te leggen. Echter, we hebben in beide gevallen de opdrachten gekregen omdat men vertrouwen had in onze aanpak en kwaliteit.

 

Sinds ik wel ingeschreven sta, is die hele inschrijving en de reschtsvorm van mijn bedrijf geen issue meer. Dat is wat mij betreft wel zo prettig...

 

Mira

Link naar reactie
  • 0

Vrij radicaal besluit om je niet meer in te schrijven bij het Kvk. Ik sluit me aan bij Mira met de opmerking dat je door het moeten uitleggen onnodig in de verdediging gedwongen wordt en dat is het laatste wat je wilt. Over onzinnige dingen bakkeleien.

 

De meerwaarde van Kvk is tot op heden ook nog niet duidelijk maar dat kan ook aan mijzelf liggen.

 

Groet, en veel wijsheid,

 

Remo

 

PS: En ik baal ook van de hoge deelnamekosten. Onterecht hoog.

Amadeos, inspireert ...

 

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Remo Natali

PS: http://www.penprinter.nl

PPS: http://www.3ddirect.nl

Link naar reactie
  • 0
PS: En ik baal ook van de hoge deelnamekosten. Onterecht hoog.

 

Rond de 50 euro voor een eenmanszaak vind jij hoog?

 

Is de KvK niet bezig aan een herpositionering? Ik zie wel voordelen in een centraal aanspreekpunt voor ondernemers, het is iets dat vele mensen op dit forum ook wel zal bevallen. Over de uitvoering valt veel te zeggen, maar dat is weer een stap verder.

 

De belangrijkste functie van de KvK voor mij is de centrale databank waarmee je toch kunt bepalen hoe een organisatie nu eigenlijk in elkaar steekt.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

PS: En ik baal ook van de hoge deelnamekosten. Onterecht hoog.

 

Rond de 50 euro voor een eenmanszaak vind jij hoog?

 

Is de KvK niet bezig aan een herpositionering? Ik zie wel voordelen in een centraal aanspreekpunt voor ondernemers, het is iets dat vele mensen op dit forum ook wel zal bevallen. Over de uitvoering valt veel te zeggen, maar dat is weer een stap verder.

 

De belangrijkste functie van de KvK voor mij is de centrale databank waarmee je toch kunt bepalen hoe een organisatie nu eigenlijk in elkaar steekt.

 

Mee eens.

 

Waarom zou je je eigenlijk druk maken over 69 euro per jaar (dat was de acceptgiro voor mijn eenmanszaak iig)? Wel weer echt Nederlands (zuinig). Ik vind dat de KvK ondernemers onderscheidt van de particuliere hobbyisten, en vind ik het fijn te werken met bedrijven waarvan ik alles zo online kan inzien, in plaats van dat ik maar moet aannemen dat ze de waarheid vertellen.

 

Of het voor jou echt toegevoegde waarde heeft kan ik natuurlijk niet inschatten, maar voor mij zeker wel. Veel klanten willen toch echt uitsluitend zaken doen met KvK-ingeschreven bedrijven. Ikzelf zou ook niet anders willen, contract of niet.

 

Succes met je beslissing.

Technisch innovator.

Link naar reactie
  • 0

Het "gevoel' hangt ook een beetje af van wat de KvK allemaal doet.

Dat verschilt per regio.

De ene KvK doet veel aan zinvolle cursussen, praat met de regionale overheid over bereikbaarheid en uitbreidingsmogelijkheden, enz., de andere KvK merk je nooit iets van, behalve dan de rekening.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor al jullie reacties :-)

Ik wil gewoon zeker weten dat ik geen geld betaal voor iets dat eigenlijk zinloos is ;D

 

Kijk dat gevoel heb ik de laatste tijd bij de Belastingdienst. Zijn nooit bereikbaar en kom je erdoor wordt de verbinding verbroken, nadat de stem aan de andere kant van de lijn je heeft verzocht om op een later tijdstip terug te bellen! ;D

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Ook ik val eigenlijk onder de vrije beroepen: maar heb me desondanks toch ingeschreven: sommige werkzaamheden vallen wel eens buiten het vrije beroep (als ik bijvoorbeeld zelf meubels laat produceren voor een opdrachtgever), opdrachtgevers informeren er soms naar (vooral buitenlanders en starters...) en als beoefenaar van een vrij beroep ben ik in principe toch gelijkgesteld aan een eenmanszaak. Voor die 50 euro kon ik me dan net zo goed inschrijven... naam vastgelegd, en informatie opvraagbaar voor wie wil. Geen gezeur, zoals Mira al uitgelegd heeft.

 

Daarnaast heb ik de Kvk in Amsterdam als nuttig ervaren in mijn voorbereidingen, de seminars die ze aanbieden worden veelal gegeven door ervaren ondernemers, voor een prijs dat je ze zelf niet in kunt huren... ;)

Link naar reactie
  • 0

Zoals Edward al terecht aangeeft is het verhaal over rechtszekerheid van belang. Een kvk-inschrijving is min of meer een must-have om serieus aan het economisch verkeer te kunnen deelnemen, tenzij je echt overduidelijk een vrij beroep hebt. Is dat niet het geval, dat zal het vragen oproepen bij (potentiele) klanten. Als je 1 prospect verliest, kost je dat waarschijnlijk meer dan de contributie.

 

Waarom zou je je eigenlijk druk maken over 69 euro per jaar (dat was de acceptgiro voor mijn eenmanszaak iig)? Wel weer echt Nederlands (zuinig).

 

Of nederlands verstandig? Inschrijving is min of meer verplicht, en ik vind het dan heel terecht dat men vragen stelt bij het kostenplaatje en de geboden dienstverlening. Zodra iets bij wet verplicht is, vind ik het belasting (ook al heet het niet zo), en daar mag je kritisch naar kijken.

 

Ergens vind ik dat de kvk best aardig werk doen op het gebied van voorlichting, maar ergens vind ik ook dat men moet aanbieden uitsluitend de kosten voor het handelsregister te bereken en de rest aan de markt over te laten.

 

Men zou het dus moeten splitsen in het droge handelsregister en een soort belangenvereniging. Ik vrees alleen dat de laatste dan een stuk minder gaat omzetten ;)

Link naar reactie
  • 0

Het is ook een beetje wat je er zelf uithaalt. Sommige KvK's organiseren bijvoorbeeld bedrijvencontactdagen. Deze dagen bezoeken kan goed zijn voor je netwerk. De kamerkrant doorscannen kan ook soms leiden tot nieuwe ideeën en context-awareness (in je regio). Bij de KvK kan je ook gratis juridisch advies (zij het beperkt) krijgen).

 

Een uittreksel van inschrijving heb je soms nodig om een zakelijk contract te kunnen afsluiten met een leverancier (bijv webdomeinen of telefoonaanbieders).

 

Ik zou het, ook gezien andere reeds genoemde argumenten, lekker zo houden.

 

Groet, Arnout.

Kijk voor (executive)coaching en coaching voor hoogbegaafden op http://www.2fgcoaching.nl

Link naar reactie
  • 0

Voor (nl) domeinnamen heb je geen kvk inschrijving meer nodig, dat is een jaar of 2 geleden veranderd... maar voor tal van andere zaken inderdaad wel, bijvoorbeeld een zakelijke bank/girorekening.

 

Het is ook een beetje wat je er zelf uithaalt. Sommige KvK's organiseren bijvoorbeeld bedrijvencontactdagen.

 

Dat is inderdaad waar, je kunt er best wat aan hebben. Alleen kun je je afvragen of deelname aan een dergelijke club bij wet verplicht moet zijn. Hoewel goed bedoelt ondermijnen ze hiermee bijvoorbeeld particuliere initiatieven op dat gebied.

 

Het lijkt me vooralsnog geen goed idee het zonder inschrijving te doen, maar ik heb er niets tegen als men het nut van de kvk als geheel eens tegen het licht houdt. Misschien zou het handelsregister zelfs kostenloos moeten zijn, je betaalt toch ook niet voor je BTW nummer?

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je je gewoon goed moet afvragen of het niet ingeschreven zijn bij de KvK een mogelijk koopbezwaar zou kunnen zijn. Dat is afhankelijk van het type klant denk ik. Ik heb veel met gemeentes en grote bedrijven te maken, zij hebben het "checken van toeleveranciers bij de KvK" als standaard procedure. Maar dat doet lang niet iedere klant...

Link naar reactie
  • 0

Het slimste is om je wel in te schrijven. Voor een redelatief klein bedrag bespaar je veel rompslomp en vragen van mensen...

 

Wat ik alleen wel vind is dat kvk een stuk goedkoper mag (of echt dingen doen waar je wat aan hebt, maar dan graag opt in). Je betaalt nu eigenlijk om in een database te komen, waar ze alleen maar grof geld aan verdienen. Eeen uittreksel kost gewoon 11 euro (een papier met een handtekening). Daarnaast worden je gegevens ook nog eens aan jan en alleman verkocht, waardoor jij weer een hoop reclame binnenkrijgt (ok soms is de reclame wel interessant, maar meestal niet).

 

Wat ook erg frapant is, is dat ik hier in het westen (delft) een stuk meer betaal dan in groningen. Dat terwijl hie een stuk meer bedrijven zitten en dus de zaken beter kunnen financieren. ALs je de specificatie bekijkt, betaal ik zelfs meer voor stimulering van de omgeving... Volgens mij is dat in groningen toch een stuk meer nodig dan in delft ???

 

Kunnen ze niet gewoon een register maken voor bedrijven wat door de staat wordt beheerd, waar je je kostenloos moet inschrijven? De kost kunnen dan zelfs nog makkelijk worden gedekt het uibetaten van de verkoop van de gegevens (hopelijk tegen een lagere prijs),

 

De kvk zou dan nog kunnen blijven bestaat als advieserend orgaan, waar bedrijven vrijblijvend lid van zouden kunnen worden.

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt me vooralsnog geen goed idee het zonder inschrijving te doen, maar ik heb er niets tegen als men het nut van de kvk als geheel eens tegen het licht houdt. Misschien zou het handelsregister zelfs kostenloos moeten zijn, je betaalt toch ook niet voor je BTW nummer?

 

Jazeker betaal je voor je BTW nr, dit wordt uit de algemene middelen gefinancierd, dwz uit de belastingen van iedereen. Alleen merk je daar niets van. Misschien zou de belastingdienst aan elke ondernemer een factuur moeten sturen voor een BTW nr? ;D Is tenslotte niet eerlijk dat alle belastingbetalers opdraaien voor iets waar ondernemers iets aan hebben...

 

Het zou fijn zijn dat alles gratis was, maar dat is nou eenmaal niet realistisch. Net als een 'gratis' hypotheek- of pensioenadvies, een 'gratis' bankrekening etc etc. Die kosten betaal je toch ook, alleen niet direct zichtbaar.

 

Cheers,

ToC

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Betaald uit algemene middelen noem ik voor het gemak ook maar gratis, het maakt in ieder geval geen verschil in jouw kosten of je zoiets nou wel of niet afneemt ;)

 

Het is in nederland niet de gewoonte een belasting te besteden ten bate van de groep waarover deze wordt geheven. De omzetbelasting gaat niet naar het bedrijfsleven, maar op de grote hoop - net zoals wegenbelasting, bekeuringen en BPM ook niet (specifiek) ten goede komen aan het verkeer.

 

Op zich is het dan ook niet logisch ondernemers te faciliteren op kosten van diezelfde hoop, zeker gezien het feit dan ondernemers sowieso al weinig kosten en veel baten voor de overheid betekenen.

Link naar reactie
  • 0

Even offtopic: Hoeveel inschrijvingen er zijn kan je simpel vinden met de functie adressenbestand op kvk.nl Dit kan zelf per regio etcetera. Eigenlijk is het bedoeld om adressen te bestellen maar als je slechts de aantallen wilt weten is dit een zeer handige bron!

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Heb zelf geen Kvk inschrijving.

 

Toen ik mijn onderneming ben begonnen, heb ik bij de Kamer van Koophandel geinformeerd of dat nodig was, maar ze zeiden dat ik een vrij beroep heb en dat het dan niet nodig is. Bespaar je dat geld maar zeiden ze.....

 

Nu ik dit allemaal zo lees, ga ik me denk ik toch inschrijven.

heb tot nu toe nog nooit meegemaakt dat een klant naar mijn Kvk inschrijving vroeg. Maar wie weet wordt het wel eens gecheckt, daar merk ik natuurlijk niets van....

 

Groeten,

 

Niels 28

Dununba percussieworkshops

www.dununba.nl

Barafoli - Afrikaanse percussieband

www.barafoli.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb 5 jaar bij KvK Nederland gewerkt.... Ik zou wel eens een boekje open kunnen doen wat er allemaal met jullie jaarlijkse bijdragen gebeurt...Laat ik me maar beperken tot wat algemene opmerkingen.

 

Er wordt veel geld verspeeld aan onnodige overhead, inefficientie e.d.

 

Maar één troost: EZ heeft de KvK's behoorlijk onder curatele gesteld en de fraude in het Handelsregister (Tros Opgelicht) zal de druk alleen maar opvoeren...

 

Mijn advies aan Van Gennip: Pak het Handelsregister op en breng het ergens anders onder!!! (Belastingdienst, EZ etc)

www.easystart.nl GRATIS ondernemingsplan...

 

Verder: http://www.kvk.nl, http://www.uwv.nl, http://www.bedrijvenloket.nl

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Dag,

 

'vrije beroepen' hoeven zich niet in te schrijven bij de KVK.

Een arts of een grafisch ontwerper bijv. zijn niet verplicht.

Het is in sommige gevallen wel moeilijk om daar een streep in te trekken. [edit mod] op de site van de belastingdienst staat een lijst met vrije beroepen.[/edit]

Als ik creatieve oplossingen bedenk en deze uitvoer; bijv; ik heb een oplossing bedacht om de mening van mensen beter te toetsen over een aangekocht artikel. Hiervoor verkoop ik aan de particulieren een elektronische beloonsysteem.

 

Echter kun je het bij jezelf navragen of het slim is om je niet in te schrijven.

Het is namelijk zo dat volgens het gemiddelde de mens denkt dat een bedrijf ingeschreven moet staan.

Is een bedrijf dat niet en krijgt dat bedrijf een websitebezoeker die het nummer niet vinden kan, dan heb je de kans dat het zaakje niet vertrouwelijk over komt.

 

Het gaat hier om minimale zaken.

 

Ik stem om ingeschreven te blijven staan.

 

 

Met het beste,

 

Marcin Fronczak

 

[edit mod] onduidelijke informatie en pertinente onjuistheden vervangen door feiten[/edit]

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.