• 0

Hoe voorraad waardering van Kunst en BTW tarief?

Hallo,

 

Ik heb een vraag over kunst.

Ik ben bezig met de administratie van een illustrator alleen lopen we tegen een probleem aan.

Tegen welk bedrag we de voorraad moeten waarderen? Hoe bereken je dit?

En welk BTW tarief is er van toepassing op Kunst? Ik las iets over 6% op de belastingdienst site.

Maar vond het toch nog een beetje onduidelijk, want op andere websites stond er weer iets anders.

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nou ik wil de balans opstellen, en daar gewoon de voorraad op.

Alleen ik weet dus niet voor welk bedrag ik voorraad weg moet zetten.

Deze kunstwerken zijn zelf getekend door de kunstenaar en die verkoopt zij zelf.

Dus er is geen sprake van inkoop van kunst.

Hoe bepaal je de waarde van een eigen gemaakt kunstwerk is meer de vraag.

In ieder geval bedankt voor een antwoord op het BTW tarief.

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie
  • 0

Nou ja klant, een goede vriend.

Ik ben studerende voor de opleiding accountancy, maar zit pas in mijn eerste jaar.

Ik hou voor haar de zaakjes een beetje op orde en zo kan ik mijn lesstof in de praktijk ook gelijk wat meer toepassen. Maar ik loop toch tegen wat dingen aan, en aangezien zij er helemaal niks van weet help ik haar een handje.

 

groet.

Link naar reactie
  • 0

Eigen productie, nog niet verkocht, dus geen waarde (c.q. kostprijs), anders ga je alvast een voorschot nemen op de mogelijk in de toekomst te behalen, maar nog volstrekt onzekere winst. En ga je daar ook alvast belasting over betalen.

 

In opdracht geproduceerd waardeer je volgens de regels voor onderhanden werk. Bij een aanneemsom is dat doorgaans percentage gereed. Daar heb je immers in beginsel recht op bij annulering van de opdracht (maar dat kan van geval tot geval verschillen).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Nee, inderdaad; De enige kostprijs die je hebt zijn de kosten van het materiaal (papier/kwasten/wat dan ook). Dus die vormen de inkoop van de omzet.

Zoals ik en iemand anders al eerder hebben gezegd: Als je de voorraad gaat waarderen ga je waarde geven aan artikelen waarvan de waarde onzeker is.

M.a.w. Als je de voorraad gaat waarderen, stijgt het eigen vermogen op de balans, maar dat is niet op realiteit gebaseerd. Je hebt pas iets als je het verkoopt.

Link naar reactie
  • 0

Dus ik heb een schilderij die verkoop voor €35,- inclusief 6% BTW.

Hoe waardeer ik deze dan als voorraad en wat doe ik dan als ik het verkoop?

 

Inkoopwaarde verkopen €....?

aan voorraad €....?

Bank €35,-

aan te betalen OB €1,98

aan opbrengst verkopen €33,01

 

Dit is het probleem zeg maar en hoe bepaal ik dan, hoeveel kosten ik heb per gemaakt product?

Dit is dan toch nooit controleerbaar?

 

Groet.

Link naar reactie
  • 0

om het in dit geval toch een beetje concreet te maken.. je hebt het over een illustrator het zal dus voornamelijk gaan om tekeningen.. alles wat daar in zit is dus papier en wat verf of andere tekenspullen.. evt printerinkt..

 

dat zal niet snel optellen tot een noemenswaardige waarde, want de uren die zij erin stopt hoef je geen rekening mee te houden want er is geen enkele zekerheid of er een vergoeding komt voor die uren.

Je zou zomaar met een paar euro materiaal per illustratie klaar kunnen zijn.. je voorraad is immers altijd gewaardeerd tegen inkoopprijs en niet tegen een verwachte of mogelijke verkoopprijs.

 

Bij kunst heb je vaak lage productiekosten en een (zeer) hoge winstmarge als het kunstwerk in de smaak valt.. maar totdat het kunstwerk eenmaal verkocht is het dus niet meer waard dan de kosten van de gebruikte materialen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dankje Roel.

 

Het is mij nu een stuk duidelijker. Bedankt voor je duidelijke uitleg.

Ik ga er verder mee aan de slag. Er is hier dan wel sprake van voorraad grondstoffen?

Maar is natuurlijk wel een verschil tussen voorraad grondstoffen en voorraad eind product hoe moet ik dat dan zien?

 

Groet.

Link naar reactie
  • 0

voorraad grondstoffen? heeft ze honderden of duizenden euro's aan tekenspullen lggen dan?

 

pas een beetje op.. een accountancy opleiding legt je uit dat in principe alles relevant is.. en bij ondernemingen waar de accountant over de vloer komt is het ook heel belangrijk een volledig zicht te hebben op alle processen en de omvang / impact op het totaal.

 

De praktijk bij kleine zelfstandigen, zoals een illustrator, is dat deze de inkoop van tekenmaterialen gewoon als kosten boekt en de verkochte tekeningen zijn omzet.. zonder (tussen)voorraden

 

tijds- en waarderingsverschillen tussen moment van aanschaf van tekenspullen en het verbruik ervan tbv kunstwerken zijn financieel vaak zo klein en van ondergeschikt belang op het resultaat dat daarvoor niet meerdere voorraden bijgehouden moeten worden om kosten en opbrengsten aan de juiste periode toe te wijzen.

 

Dus ik neig ernaar om helemaal geen voorraad op te nemen voor een illustrator en dat alleen bij uitzondering te doen voor grondstoffen (tekenmaterialen) als daarvan een erg grote voorraad van is met substantiële waarde. maar dan denk ik eerst aan enkele duizenden euro's aan waarde.

Link naar reactie
  • 0

Ze heeft een webshop, waarop je producten als schilderijen en mokken en kaarten kunt kopen.

 

Niet alles is "Kunst", ook wordt het door een 'illustrator' verkocht (via een site).

 

Mogelijk (ik zou misschien hier zelfs denken: waarschijnlijk...) is hier soms sprake van 21% BTW over sommige verkopen.

De wet op (vooral) de omzetbelasting is best omvattend en er is ook nog eens een "Uitvoeringsbeschikking omzetbelasting" die vertelt wat nou wel en niet onder post a-29 ('kunstvoorwerpen', 6% BTW) in Tabel I valt.

 

Dus om nou te verwachten dat je tussen de studie door op een forum met een paar zinnen een voor de ondernemer (de illustrator) klik-en-klaar antwoord op allerlei fiscale vraagstukken (ook zijn de belangen in geld uitgedrukt op dit moment natuurlijk heel klein!) kan krijgen lijkt mij niet zo realistisch.

Maar wie weet, misschien wil iemand de precieze situatie voor jouw klant/vriend/kennis uitpluizen om tot een weloverwogen uitspraak over BTW tarieven en/of balanswaardering van de eventuele voorraad te komen.

 

Link naar reactie
  • 0

Peter bedankt voor je antwoord.

De BTW ben ik nu uit gebruiksvoorwerpen zijn namelijk 21%, dus dat klopt wel wat je opnoemt.

Ja ik snap wel dat ik geen een twee drie een antwoord heb. Maar deze illustrator heeft geen geld voor een dure boekhouder. Dus vandaar dat ik het via een forum probeer. Ik ga mijn leraren dit ook nog wel even voorleggen. Hun zullen er vast weer een andere kijk op hebben dan ik.

 

Groet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.