• 0

Huurovereenkomst tekenen

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedemiddag,

 

Ik sta op het punt om een huurovereenkomst te tekenen (horeca), alleen hebben jullie advies/tips, waar ik op moet letten of bij kan zetten.

 

bedankt alvast!

 

 

 

Jammer dat je nu pas komt, horeca is best tricky volgens deskundigen op dit forum.

 

Wat is de lengte van het huurcontract, vaak 5 jaar, realiseer je dan dat je er ook 5 jaar aan vast zit, ook als je geen pilsje of kop koffie verkoopt.

 

Heb je nog onderhandelingsruimte of is het allemaal al beklonken.

 

Wat is je eigen ervaring in de horeca?

Link naar reactie
  • 0
Ik sta op het punt om een huurovereenkomst te tekenen (horeca), alleen hebben jullie advies/tips, waar ik op moet letten of bij kan zetten.
Mijn advies: teken niet voordat je alle benodigde informatie op tafel hebt en je precies weet waarom je het wél zou willen en ook kunnen tekenen.
Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties.

Het gaat inderdaad om 5 + 5 jaar. De afspraak bij de eerste 5 jaar, is dat wij na 3 jaar (alleen vanuit onze kant) de huurovereenkomst kunnen breken, voor het geval het niet loopt zoals verwacht.

 

Ik wil ook in meenemen dat als het uberhaupt niet loopt, iemand anders ons contract overneemt ( indeplaatsstelling), maar moet dat in het contract of beter gezegd kunnen we dat in het contract zetten?

Verder wil ik tekenen onder voorbehoud van de vergunningen die we gaan aanvragen bij de gemeente ( drankvergunning), ik voorzie geen problemen, bestemmingsplan is in orde, maar je weet nooit.

Kan ik dan voorstellen aan de eigenaar, als een soort garantie voor hun, dat als wij het niet akkoord krijgen, zij de borg kunnen houden en wij van het contract afkunnen? Dat is goedkoper voor mij dan dat ik geen vergunning krijg en vastzit aan een contract!

 

Bedankt weer voor jullie advies!

 

Groeten.

Link naar reactie
  • 0

persoonlijk zou ik wachten op de vergunning, er zullen niet nog 10 huurders staan te popelen om te huren.

 

Als het niet loopt hoe wil je dan dat iemand anders het over neemt? Die 3 jaar is verstandig. Maar als het niet zou lopen kan het je nog de kop kosten, kijk goed naar de hoogte van je huur en je omzetberekeningen.

 

Ga eens uit van het laagste en wat er dan gebeurd. (ik bedoel dan niet een omzet van nul, maar je laagste inschatting van klanten en gemiddelde uitgave per klant).

 

En heb je wat van de huurprijs afgekregen? daar zou ik nl standaard voor gaan.

Link naar reactie
  • 0

Dat is nu juist het 'probleem', ze willen niet wachten, en in de huurovereenkomst wat per 1 feb ingaat, staat dat het uiteraard onze verantwoordelijkheid is wat betreft de juiste vergunningen.

Gemeente kan nooit garanderen of wij de vergunningen krijgen, maar kunnen wel alvast aangeven dat ze geen problemen voorzien op het pand. Dus vandaar dat ik dacht om dat voor te stellen dat als wij toch de vergunningen niet krijgen zij de borg kunnen houden en wij van het contract afkunnen.

 

Huurprijs hebben wij iets vanaf gekregen, dus dat is ok.

 

En over dat iemand anders het bestaand contract overneemt als het niet loopt, heeft meer te maken met ons concept en niet zozeer de ligging van het pand etc.

 

Uiteindelijk verdien je meer en trek je ook meer klanten aan als je alcohol verkoopt, stel dat we geen drankvergunning krijgen (was ooit een nl een non alcoholisch lunchroom) dan nog redden we het wel qua omzet, tenminste als de inschatting klopt, want dat is ook maar natte vinger werk...

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Dat is nu juist het 'probleem', ze willen niet wachten.

Dan zou ik ze vriendelijk bedanken voor het aanbod en succes wensen met het vinden van een geschikte huurder.

Een dergelijke verplichting ga je pas aan als je alle puntjes op de i hebt en niet eerder.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Maar ik neem aan dat je pas de exploitatie en drankvergunning kan aanvragen bij het tekenen van een huurovereenkomst?! En niet eerder toch?

Bestemmingsplan is horeca, daar is geen twijfel mogelijk , aantal keren bevestigd door de gemeente en ook de email.

Waar het om gaat is dat hiervoor dus een lunchroom zat zonder drankvergunning en wij het omzetten naar drankvergunning.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als verhuurder zou ik alleen ontbindingsclausule accepteren als blijkt dat het pand niet geschikt is voor horeca, maar jij geeft aan dat de gemeente zegt dat ze daar geen probleem verwachten..

 

Ik vind het niet reëel om de verhuurder op te laten draaien voor het risico dat de vergunning word afgewezen omdat jij als "leidinggevende" niet blijkt te voldoen..

 

En ja.. aangezien en drankvergunning gekoppeld is aan de locatie zal er een contract moeten zijn.. Dus een dergelijke clausule is wel handig, maar als ik verhuurder was zou ik hem wel beperken tot de afwijzingsgrond dat het pand niet geschikt is.. Zeker omdat het ook om daghoreca gaat en exploitatie ook zonder drankvergunning mogelijk is. het is jou verantwoording dat je aan alle eisen voldoet, net zoals het jou ondernemersrisico is dat je minder omzet maakt als je geen vergunning krijgt en niet die van de verhuurder..

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Roel,

 

Bedankt voor je reactie en ik kan mij zeker vinden in je uitleg!

Daar maak ik mij niet druk om als leidinggevende dat ik niet voldoe, in dat opzicht is alles in orde.

Het is dat de gemeente mij geen duidelijkheid nog kan geven. Garantie geven ze niet en dat accepteer ik, maar ze kunnen wel aangeven of er grote kans is dat ze de drankvergunning wel kunnen geven.

Even afwachten maar wat ze gaan zeggen, ze zijn dit aan het uitzoeken.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste, wat voor horeca- en ondernemerservaring heb je eigenlijk zelf? En wat voor (betaalde) adviseurs huur je in? Het klinkt allemaal een beetje 'fresh', terwijl je flinke verplichtingen aangaat. Ga je alleen ondernemen?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hi Highio,

 

Ik heb ervaring in de horeca alleen niet als ondernemer en ik ga dit samen doen met mijn zakelijke partner (chef kok), wij hebben al meerdere evenementen gehad, pop up om te zien of er vraag naar is etc.

Boekhouder hebben wij uiteraard ook, dat is voor mij/ons een van de prioriteiten.

 

Wij gaan zeker een groot risico aan, daar zijn we heel bewust van, maar elk ondernemer is ook ooit begonnen...

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 92 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.