• 0

Grondstof van buiten EU importeren

Goede avond,

Ik ben mij nu sinds een tijdje aan het oriënteren op de mogelijkheden om grondstoffen van buiten Europa te importeren naar Nederland om vervolgens met deze grondstoffen een eigen kleinschalig huidverzorgingslijn op te zetten. De leverancier is in het bezit van een bio keurmerk met rapport geldt dit als veiligheidsverordening? Het product verder is 100% biologisch. En is dit voldoende om het naar Nederland te krijgen? Dien ik dit dan ook direct aan te geven bij CPNP of pas nadat de producten ontwikkeld zijn? Vervolgens dient er dan denk ik opnieuw een veiligheidsverordening gemaakt te worden door NVWA? Is dit ook zo wanneer het product volledig biologisch blijft? Ik google me rot, maar ik kom zoveel (soms tegenstrijdige) informatie tegen dat ik hier meer duidelijkheid hoop te krijgen. Nogmaals, ben echt nog in de orientatiefase en aan het bekijken of het allemaal realistisch is. Bedankt.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48189-grondstof-van-buiten-eu-importeren/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0

Je moet gewoon voldoen aan de Nederlandse / EU wetgeving. Het maakt niet uit of een product biologisch is. Doel is, in principale, dat een cosmetisch product veilig is voor gebruiker en het milieu en dat er geen onnodige dierproeven gedaan worden met eindproduct en grondstoffen. Je moet dat kunnen bewijzen met een productdossier. Van de meeste cosmeticagrondstoffen is voldoende bekend over veiligheid en afbreekbaarheid en het is voor een deskundige mogelijk om op basis van de grondstoffen de veiligheid in te schatten van een mengsel. In een enkel geval zijn aanvullende tests nodig.

Waarom wil je producten importeren (en daar zelf wat aan toevoegen?) vraag ik me af? Er zijn in Nederland (en in de EU) talloze bedrijven waar je ook onder een eigen label cosmetica kan laten maken. Uiteraard kunnen zij, zeker de wat groteren, meteen helpen met het maken van een goed productdossier en je producten voorzien van de juiste labeling en de verplichte notificering.

Zelf aan de slag gaan met bijvoorbeeld een basislotion/crème en daar zaken aan toevoegen is zeer riskant. Zo kan bijvoorbeeld de conservering om zeep geholpen worden door zo iets simpels als een verandering in de pH waardoor het product bederft en dus gevaarlijk kan worden voor de gebruiker. Ook de eigenschappen kunnen compleet veranderen. Niet doen dus, tenzij je echt weet wat je doet maar dan stel je deze vragen niet op een forum.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar