• 0

Rente vragen over lening aan BV - of renteloze RC?

Beste allen,

 

Ik heb 2x vanuit prive bedragen (6000, totaal 12k) geleend aan mijn holding, om daar wat aankopen voor de holding mee te doen. Nu kom ik er niet helemaal uit of het handig is om een leningovereenkomst met rente te maken of dat het beter vanuit een RC zonder rente kan.

 

Maakt het voor mij belastingtechnisch uit of het een lening (met rente) betreft of dat het een renteloze rekening-courant is? Over de lening die de holding na een bepaalde periode terug betaalt hoef ik geen belasting af te dragen toch? En hoe zit het met de rente die ik ervoor vraag: is dat ook belastingvrij?

 

Zo ja, dan lijkt het me dat ik beter een lening met rente kan afspreken, zodat ik een groter stuk belastingvrij weer uit mijn holding kan trekken. Of zie ik iets over het hoofd?

 

Alvast dank!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag,

 

Formeel dien je voordat je gelden naar de holding gaat overmaken al een overeenkomst te maken.

 

Het is bijvoorbeeld goed om standaard een R/C overeenkomst te hebben.

 

Tot een bedrag van € 17.500,- in rekening-courant hoef je geen rente te berekenen. Let op: het saldo mag gedurende het hele jaar niet boven de € 17.500,- uitkomen.

 

In jouw geval gaat dat dus niet lukken.

 

De rente die je vanuit privé aan je holding berekend is voor de holding aftrekbaar. Deze is bij je in privé echter progressief belast vallend onder de TBS regeling. Afhankelijk van je belastingtarief kan dit voordelig of nadelig zijn. Meestal is het nadelig.

 

Bij de TBS regeling heb je echter wel een klein percentage vrijstelling, dus dat scheelt al iets. Als je de gelden van je eigen geld hebt verstrekt heb je geen verdere aftrekpost. Als je de gelden in privé hebt geleend heb je kosten (rente) gemaakt en die kun je van de opbrengst aftrekken.

 

Stel dat je wel gebruikt kunt maken van de € 17.500,- regel. In dat geval mag je in geheel geen rente berekenen, het leidt dan niet tot een aftrekpost in de BV en ook niet tot een belastbare post in je IB.

 

Belastingvrij geld uit je holding trekken kan dus niet, althans op de manier...

Slugo.nl

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie!

 

Als ik het goed begrijp is het dus niet een kwestie van kiezen: wel of geen rente over een bedrag van <17500, maar is het dus niet eens toegestaan over een dergelijk bedrag rente te vragen?

 

Daarnaast zeg je dat ik over de rente die ik prive ontvang belasting moet betalen. Met andere woorden: het is het makkelijkste om zsm een RC-overeenkomst (met terug-datering?) te maken en het gewoon op die manier te regelen.

 

Als ik het verkeerd begrepen heb, hoor ik het graag.

 

Dank!

Link naar reactie
  • 0

Ten eerste: terug-datering is niet toegestaan. Moet je dus eigenlijk niet doen.

 

Je zou de gang van zaken kunnen opnemen in de considerans (inleiding) van de overeenkomst.

 

Ook bij een bedrag minder dan € 17.500,- mag je wel degelijk rente in rekening brengen.

 

De hoofdregel is namelijk dat je altijd een zakelijke rente moet afspreken of je nu leent aan of leent van je eigen BV.

 

Als goedkeuring is echter geven dat als een verstrekking (vanuit privé naar de BV) de grens van € 17.500,- niet overschrijft je geen rente berekend.

 

In de R/C overeenkomst staat dit dan als volgt (zie lid 4):

 

Rente

Artikel 7.1

De vennootschap dan wel de aandeelhouder is ter zake van een negatief saldo van de rekening-courant een vergoeding verschuldigd op basis van een jaarlijkse enkelvoudige rente van 4%, zegge: vier procent.

 

Artikel 7.2

Deze rentevergoeding wordt per jaar berekend op basis van het over die periode aanwezige gemiddelde saldo van de rekening-courant.

 

 

Artikel 7.3

Deze vergoeding wordt prompt in rekening-courant verrekend.

 

Artikel 7.4

Als de rekening-courantvordering van de aandeelhouder op de vennootschap gedurende het gehele kalenderjaar kleiner is dan € 17.500,-, wordt er in afwijking tot voorgaande bepalingen geen rente in aanmerking genomen.

 

Artikel 7.5

Deze rentevergoeding wordt jaarlijks herzien, voor het eerst op 1 januari 2015.

 

Slugo.nl

Link naar reactie
  • 0

In jouw geval gaat dat dus niet lukken.

Of ik mis wat of ik heb op een andere manier leren rekenen, bij mij is 12.000 < 17.500, dus kan gebruik gemaakt worden van de goedkeuring.

 

In beginsel kwalificeert alles wat je aan de bv uitleent voor de terbeschikkingstellingsregeling: de vordering valt dan niet in box 3, maar in box 1 waar de werkelijke opbrengst is belast tegen het progressieve tarief. Kosten zijn aftrekbaar en de winst wordt fiscaal nog verminderd met 12% TBS-vrijstelling. De betaalde rente is (in beginsel) aftrekbaar bij de vennootschap, maar dan moet die natuurlijk wel belaste winst genieten (bij een holding is dat niet altijd het geval, omdat de resultaten van de deelnemingen zijn vrijgesteld van vennootschapsbelasting, er moeten dus andere, positieve resultaten zijn).

 

Bij een typische rekening-courantverhouding is sprake van wisselende bedragen, waarbij de ene keer de een wat te vorderen heeft van de ander en de volgende keer andersom. Volgens de wet zou je iedere keer dat de + in een - verandert steeds verhuizen van box 1 naar box 3 en omgekeerd. Daarom bestaat de genoemde goedkeuring:

Gelet hierop, en ter vermindering van de administratieve lasten, keur ik goed dat belanghebbende geen rente als resultaat in aanmerking hoeft te nemen als aan de volgende voorwaarden is voldaan:

– Het saldo van zijn rekening-courantverhouding is gedurende het gehele kalenderjaar niet hoger dan € 17 500 positief en niet lager dan € 17.500 negatief.

– Bij de BV wordt geen rente in aanmerking genomen.

– In het geval van een rekening-courantschuld wordt deze niet in box 3 als schuld in aanmerking genomen.

 

Daarover bestaat overigens alleraardigst, al wat ouder topic.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Dank! Ik vind het lastig om hier precies uit te halen wat ik nodig heb.

 

De vraag die ik eigenlijk heb is: heeft het voordeel voor mij om een lening met rente overeen te komen of maakt het niets uit (of: is het zelfs nadelig)?

 

Het gaat om een holding waarin geen winst wordt gemaakt de komende tijd en waar eigenlijk nauwelijks iets gebeurt (ben in loondienst bij werkmaatschappij).

 

vriendelijke groet,

Link naar reactie
  • 0

Mijns inziens moet je een rekening-courantovereenkomst maken waarin een rente is opgenomen die zakelijk is, anders open je de deur naar "de onzakelijke lening", ongeacht toestemming van het ministerie dat geen rente berekend hoeft te worden.

 

Verder kan je ervoor kiezen de rente niet aanmerking te nemen. Dit betekent niets anders dan de rente niet in aftrek te nemen bij de BV. De BV mag deze dus wel betalen, je mag 'm zelf ook ontvangen maar niet fiscaal opvoeren.

 

Ik maak dat op uit de zinsnede: "In het geval van een rekening-courantschuld wordt deze niet in box 3 als schuld in aanmerking genomen." Daaruit kan je natuurlijk niet opmaken dat de schuld niet bestaat, alleen dat deze fiscaal niet wordt opgevoerd. Dat is met de rente ook zo, deze bestaat wel, alleen wordt ie niet fiscaal verantwoord.

 

Kortom rc-verhouding op papier zetten (verplicht ogv BW2:247), gewoon een zakelijke rente daarin opnemen. Deze rente niet opgeven in box 1 en de rente bij de BV niet fiscaal aftrekken.

 

Of je de rente wel niet fiscaal verantwoord, maakt in de meeste gevallen financieel bijna niets uit, behalve dan de extra administratie.

 

Succes,

 

Ido van der Gragt

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

De vraag die ik eigenlijk heb is: heeft het voordeel voor mij om een lening met rente overeen te komen of maakt het niets uit (of: is het zelfs nadelig)?

 

Het gaat om een holding waarin geen winst wordt gemaakt de komende tijd en waar eigenlijk nauwelijks iets gebeurt (ben in loondienst bij werkmaatschappij).

 

In dit geval kun je dus beter geen rente in aanmerking nemen. Immers, omdat de holding geen winst maakt heb je daar effectief niets aan een extra aftrekpost (de rente).

 

Deze rente is dan echter wel bij jou in privé belast als gevolg van de TBS regeling.

 

Dus in dit geval gebruik maken van de goedkeuring.

 

Als je het genoemde artikel 7 dus opneemt in de overeenkomst gaat het goed.

 

Uiteraard moet een rente die overeengekomen wordt altijd zakelijk zijn, dat is natuurlijk een open deur.

Slugo.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 158 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.