• 0

nevenfunctie (betaald) en relatiebeding

wil freelance beginnen naast mijn huidige baan in zelfde branche. wil mijzelf als freelancer verhuren/ als zzp uitlenen aan zelfde bedrijf als huidige werkgever maar dan op meer dan 100 km afstand van huidige werkgever en kom niet aan de bestaande relaties (klanten) van mijn huidige werkgever.

 

betreft werk in financiele dienstverlening. gaat mij om art 15 en 16 van dit contract. worden in art 16 de aan werkgever gelieerde ondernemingen ook verstaan de verzekeraars of banken (deze vormen geen deel van de onderneming van de werkgever maar zijn zeg maar leveranciers van de werkgever aangezien deze tussenpersoon is.) de opdrachtgever van mij als freelancer is ook tussenpersoon en zal ook met deze leveranciers (banken en verzekeraars) werken. Het gaat er mij om dat deze 'leveranciers niet gezien worden als aan huidige werkgever gelieerde ondernemingen en ik dus geen boete moet betalen a 25.000 euro. verder overtreedt ik wel art 15, maar in dit artikel wordt geen boete genoemd. ga ik vrijuit? verder betreft dit contract een half jaar contract en heeft hij nadien nooit een nieuw aangeboden. het is zelfs zo dat hij mij nu ( na 2 jaar indienst) via een ander kantoor/bedrijf waar hij ook eigenaar van is nu uitbetaald en van het oude bedrijf heb ik al een definitieve vakantieuitkering ontvangen. er is mij niets mede gedeeld, heb ook niets getekend het is gewoon "gebeurd'. verder is in het half jaar contract een verkeerde geboorte datum van mij aangehouden. graag jullie advies.

 

nevenact._en_relatiebeding.pdf

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste WDN,

 

Het gaat er mij om dat deze 'leveranciers niet gezien worden als aan huidige werkgever gelieerde ondernemingen en ik dus geen boete moet betalen a 25.000 euro.

banken en verzekeraars zijn geen klanten, en niet gelieerd aan werkgever. Het is ook niet de intentie van het beding (want dat zou anders onredelijk zijn)

verder overtreedt ik wel art 15, maar in dit artikel wordt geen boete genoemd. ga ik vrijuit?

Geen boete, wel vergoeding van de eventuele daadwerkelijk door werkgever geleden schade, en gegronde reden voor ontslag op staande voet.

Dat laatste zou het moeilijk kunnen maken om in de toekomst nog in deze branche werkzaam te kunnen of mogen zijn.

Of en in hoeverre dat aan de orde zou kunnen zijn kan ik niet beoordelen. Wellicht kun je daarover contact opnemen met D&O, zij hebben dit branche model arbeidsovereenkomst opgesteld

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

denk niet dat werkgever enige recht heeft. de bedingen en verbod nevenactiviteiten gaan over het contract met het ene bedrijf . Mijn werkgever heeft mij nu ondergebracht ( en uitbetaald via) bij het andere bedrijf. Voor dit andere bedrijf is ( nog) geen arbeidscontract overeengekomen.

 

Mijn inziens is er dan ook geen verbod op nevenactiviteiten want er staat niets op papier. immers er is geen overeenkomst tussen mij en de werkgever. wel ontvang ik loon, maar er staat verder niets op papier. overigens doe ik de werkgever ook geen schade want ik pik geen klanten en ik werk niet in de regio. wat kan dan de schade zijn?

Link naar reactie
  • 0

denk niet dat werkgever enige recht heeft. de bedingen en verbod nevenactiviteiten gaan over het contract met het ene bedrijf . Mijn werkgever heeft mij nu ondergebracht ( en uitbetaald via) bij het andere bedrijf. Voor dit andere bedrijf is ( nog) geen arbeidscontract overeengekomen.

Je hebt een arbeidsovereenkomst met bedrijf x maar je werkt voor en ontvangt loon van bedrijf y?

Die detachering betekent niet automatisch dat je arbeidsovereenkomst is beëindigd of onwelgevallige bedingen naar keuze van de werknemer niet meer van toepassing zijn. Bovendien heb je (stilzwijgend) ingestemd met deze nieuwe invulling van de arbeidsrelatie.

 

Nederland is klein. Ga er voorzichtigheidshalve van uit dat het een kwestie van tijd is en je werkgever er op een zeker moment toch achter komt. Wat doe je dan...?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 165 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.