• 0

EMZ ruisend inbrengen in BV met hogere waardering. Afrekenen te voorkomen?

Ik heb een eenmanszaak. Binnenkort stapt een investeerder in, dus er moeten aandelen worden uitgegeven. De emz moet dus ruisend worden ingebracht in een BV (met holdingstructuur).

 

Nu is de boekwaarde van de emz relatief klein (ca. 100k), maar er wordt 300k geïnvesteerd voor 20% van de aandelen, waarmee de waardering van de onderneming dus 1,5mln is.

 

Nu heeft het uitgeven van aandelen om groei te kunnen financieren weinig zin als er direct over 1,4mln moet worden afgerekend.

 

Weet iemand hoe ik de emz kan omzetten in de vereiste BV, zonder te hoeven afrekenen?

 

Zou geweldig zijn als iemand mij hiermee uit de brand kan helpen!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zou de EMZ eerst geruisloos inbrengen in je BV en daarna extra aandelen uitgeven tegen 300K. Zo hoef je geheel niet af te rekenen op dit moment.

 

Tenzij je natuurlijk niet verrekende fiscale verliezen hebt in je EMZ waardoor je ruisend wil inbrengen en deze met de stakingswinst wil compenseren.

Peter Brockhoff

Strategisch en Financieel adviseur van startups & groeiende bedrijven

Entrepreneur & investeerder

Link naar reactie
  • 0

Dag Jasper

 

Blijkbaar heb je een geweldig product. En dan komt altijd het euvel: zonder geld geen markt en dus zonder geld geen waarde.

 

Zoals je zelf al onderzocht hebt, is geruisloze inbreng mogelijk geen optie. De aandelen in de voortzettende BV zijn drie jaar beklemd tenzij je kunt aantonen dat de inbreng in de BV niet gericht was op een opvolgende overdracht van aandelen. Echter, mag de bv na de inbreng wel nieuwe aandelen uitgeven aan derden mits die daar een zakelijke prijs voor betalen.

 

Dan kun je nog ruisend inbrengen. Daar geldt geen beklemming voor en ook langs die weg kun je de afrekening over de stakingswinst bij inbreng voorkomen door daarvoor een lijfrente bij de overnemende BV te bedingen. Dat wordt echter weer beperkt door de maximale hoogte van de stakingswinst die omgezet kan worden in een lijfrente (+- € 220k). Daarboven wordt het gewoon afrekenen.

 

Laatste alternatief is de EMZ staken en "from scratch" een BV-structuur oprichten waarna de EMZ bepaalde zaken van geringe waarde kan overdragen aan de nieuwe BV. Of dat mogelijk is hangt vooral af van de vraag of je EMZ daadwerkelijk goodwill of stille reserves herbergt. Je schrijft zelf dat het om 100k gaat, maar waar is dat op gebaseerd?

 

De oplossing ligt vaak in een hybride participatie van de investeerder. Dus deels equity voor een aanvaardbaar percentage en deels verschaffing van vreemd vermogen aan de BV.

 

Succes

Joost

 

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank Joost. Hele nuttige info!

 

Potentiële investeerder wil alleen gewone aandelen en dus geen (converteerbare) lening o.i.d. inbrengen.

Geruisloos inbreng is dus geen optie.

 

Bij een ruisende inbreng wordt de beperking van de hoogte van de stakingswinst die omgezet kan worden in een lijfrente wel een probleem. Klopt het wel dat de fiscus verwacht dat er wordt afgerekend over de waardering van het bedrijf nadat een investeerder er een belang in genomen heeft?

 

De waarde van de huidige EMZ zit m.n. in de voorraden en herbergt naar m.i. weinig goodwill of stille reserves, waardoor de beste optie inderdaad wel eens kan zijn om de EMZ te staken en met een Activa Passiva transactie een nieuwe BV op te richten. Die mogelijkheid ga ik verder onderzoeken.

Link naar reactie
  • 0

Dank Joost. Hele nuttige info!

 

Potentiële investeerder wil alleen gewone aandelen en dus geen (converteerbare) lening o.i.d. inbrengen.

Geruisloos inbreng is dus geen optie.

 

Waarom is dan geruisloos inbrengen geen optie? Zoals gezegd mogen er na de geruisloze inbreng best nieuwe aandelen uitgegeven worden mits de prijs zakelijk is. Zie artikel 9.3 uit de standaardvoorwaarden bij geruisloze inbreng:

Uitreiking van nieuwe aandelen na de oprichting aan een derde is toegestaan, mits deze uitreiking geschiedt tegen een zakelijke prijs.

 

Activa/passiva transactie kan best werken overigens (indien geen stakingswinst uit goodwill en/of stille reserves) maar dan heeft de BV dus meteen een schuld aan jou privé voor het saldo van het eigen vermogen eenmanszaak op datum levering. Dat is meteen een box 1 schuld (TBS) waarvan de rente belast wordt bovenop je overige inkomen in box 1.

 

groet

Joost

 

 

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Zie artikel 9.3 uit de standaardvoorwaarden bij geruisloze inbreng:

Uitreiking van nieuwe aandelen na de oprichting aan een derde is toegestaan, mits deze uitreiking geschiedt tegen een zakelijke prijs.

 

Als je een stel wetgevingsjuristen 1.000 regels laat verzinnen, zal er vast wel één onlogische tussen zitten... :P

 

Maar goed, stel, jij brengt je eenmanszaak geruisloos in in een BV. De eenmanszaak heeft een fiscale boekwaarde van 50k. Je verkrijgt van de BV 50 aandelen van elk 1.000,- euro.

Hoppa, geruisloze inbreng.

De stille reserves (goodwill, waardestijging van een bedrijfspand) worden nu niet belast. Stel nu dat er aan goodwill 150k in zou zitten. Als jij vervolgens die 50 aandelen verkoopt aan je buurman voor 200k, behaal jij een winst van 150.000 euro, die dan slechts tegen 25% ab-heffing belast wordt. Om die sluiproute, waarbij zo'n 27% belasting bespaard wordt, af te sluiten, bedacht men dat je je aandelen de eerste drie jaar niet mag verkopen. Niet geheel onterecht, als je het mij vraagt, maar ik laat me graag overtuigen.

 

Dan komt er een investeerder langs. De BV geeft 50 nieuwe aandelen uit (de investeerder verkrijgt dan dus 50 van in totaal 100 aandelen, dat is precies de helft) en betaalt hiervoor 100k.

Doordat de investeerder 100k op de bankrekening van de BV stort, wordt de toko 300k waard. (ik probeer het simpel te houden, blijf vooral zitten ;-)

Kennelijk vindt de investeerder de gehele toko 300k waard, en hij wil graag 100k betalen om daar de helft (150k) van te bezitten. Mooie deal.

 

Jij hebt 50 aandelen waar je (een onderneming ter waarde van) 50k voor betaald hebt, maar ze vertegenwoordigen nu een waarde van 150k.

Hmm, vóórdat die investeerder langs kwam, waren die aandelen 200k waard. Het lijkt dus welhaast alsof je er op achteruit bent gegaan.

Dus ja, de staat verliest hier wel een stukje belastingclaim op, maar de geruisloze overgang is sowieso een punt waar de staat belasting op verliest, dus dat was wellicht ingecalculeerd.

 

 

Maar goed, ik dwaal af, en niet zo´n beetje ook. :-K

Zoek hulp bij een goede fiscalist, dan komt het goed. Probeer te bedenken wat je graag wil bereiken, wel of niet afrekenen over de meerwaarde is een middel, geen doel op zich.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Maar dan begrijp ik (als leek) de beperking van 3 jaar geen aandelen kunnen uitgeven bij geruisloze inbreng niet.

 

Een investeerder laten participeren is toch altijd zakelijk. Dus kun je dan altijd geruisloos inbrengen en al snel aandelen in de BV uitgeven?

 

Wat mis ik?

 

Je mag de aandelen niet verkopen, nieuwe aandelen uitgeven om te groeien mag wel. Waarschijnlijk heb je vanwege die benodigde kapitaalsinbreng wel de EMZ in een BV omgezet. En dat wil de fiscus niet belemmeren. Wel de belastingontwijking door een "flits"-omzetting van de EMZ naar BV met het oog op verkoop. Daarom de beklemming van 3 jaar.

 

Peter Brockhoff

Strategisch en Financieel adviseur van startups & groeiende bedrijven

Entrepreneur & investeerder

Link naar reactie
  • 0

Dank heren. Dus als ik het goed begrijp is bij een geruisloze inbreng verkopen van aandelen voor 3 jaar beklemt, terwijl het uitgeven van aandelen om zodoende extern kapitaal aan te trekken wel snel na oprichting is toegestaan.

 

Ik ben flink op weg geholpen en kan hiermee op zoek naar een fiscalist die e.e.a. in gang kan zetten.

 

Nogmaals dank voor de hulp!

Link naar reactie
  • 0

Dank heren. Dus als ik het goed begrijp is bij een geruisloze inbreng verkopen van aandelen voor 3 jaar beklemt, terwijl het uitgeven van aandelen om zodoende extern kapitaal aan te trekken wel snel na oprichting is toegestaan.

 

Ik ben flink op weg geholpen en kan hiermee op zoek naar een fiscalist die e.e.a. in gang kan zetten.

 

Nogmaals dank voor de hulp!

 

Ik denk dat je een notaris bedoeld... De fiscalist kan je niet helpen met het omzetten van EMZ naar BV en het uitgeven van nieuwe aandelen. Sommige notarissen zijn ook goed in fiscale zaken.

Peter Brockhoff

Strategisch en Financieel adviseur van startups & groeiende bedrijven

Entrepreneur & investeerder

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je een notaris bedoeld... De fiscalist kan je niet helpen met het omzetten van EMZ naar BV en het uitgeven van nieuwe aandelen. Sommige notarissen zijn ook goed in fiscale zaken.

 

Even nuanceren ;): de fiscalist zal inderdaad de notariële aktes niet kunnen laten passeren, maar er ligt bij een geruisloze omzetting juist een enorme fiscale klus aan ten grondslag voordat de notaris zijn werk kan doen. Denk daarbij aan: optimale tijdstip van de inbreng bepalen, berekening van de hoogte van het aandelenkapitaal, creditering berekenen, beschikking fiscus aanvragen, controleren of aan alle standaardvoorwaarden is voldaan, opstelling van stakingsbalans en inbrengbalansen, opstellen inbrengbeschrijving, opstellen van lijfrenteovereenkomst (tbv omzetting FOR) en niet onbelangrijk, dit alles correct verwerken in de IB en VPB-aangifte over het jaar waarin ingebracht is.

 

Mijn ervaring is dat in dit soort trajecten de kosten voor de fiscalist vaak een stuk hoger zijn dan de notariële kosten.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik wil hier even op inhaken:

 

Zelf zit ik in een soortgelijke situatie. Ik heb alleen geen investeerder. Ben 'redelijk' op de hoogte van EMZ -> BV overzetten en ruisend inbrengen.

 

Waar ik mee zit: in deze situatie mag je dus (zoals aangegeven in dit topic) de aandelen niet binnen 3 jaar verkopen. Nu wil ik deze blokkade omzeilen. Kan dat?

 

Even een voetnoot: het is niet zo dat er op dit moment iemand mijn bedrijf wil overnemen en dat ik dit wil doen om de fiscus te omzeilen. Ik wil alleen de mogelijkheid hebben om mijn aandelen over te dragen indien dit zich voor zou (kunnen) doen.

 

Hoor het graag, of als er een fiscalist is die mij wil helpen/adviseren hoor ik dit ook graag!

 

Groet,

E.

Link naar reactie
  • 0

De omzetting naar BV mag niet gedaan worden met het oog op verkoop van de onderneming. Stel dat je een week na inbreng iemand tegen komt die jouw zaak wil kopen (voorheen was deze persoon niet in beeld), dan kan dat (zonder af te rekenen). Driejaarstermijn is voor de bewijslastverdeling. Bij verkoop binnen deze driejaarstermijn moet jij aantonen dat de inbreng niet gericht was op verkoop.

Voor meer grip op je financien

doe een fiscale check

Voor een oplossing van jouw belastingprobleem

vraag advies

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 82 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.