• 0

Start-up Groothandel: eenmanszaak of BV ?

Ik ben deze maand een groothandel gestart als eenmanszaak en ga deze weken flink in voorraad investeren in voorraad. Met een BV loop ik minder risico en met eenmanszaak kan ik van starters financiële voordelen profiteren. Iemand advies in mijn overweging?

Importeur eco producten onder eigen merk maar ook privat label /custommade.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag ragapeldoorn

 

Hier valt niet een eenduidig antwoord op te geven. BV of niet is een vraagstuk dat vele aspecten omvat.

 

Fiscaal kijk je (bij een BV) aan tegen het verlies van diverse forse aftrekposten (ondernemersaftrekken, MKB winstvrijstelling) en krijg je er maar een marginaal lager tarief voor terug (bij winsten onder de 100k doorgaans maar 2 tot maximaal 12% over slechts een deel van de winst). Fiscaal moet er nogal wat meer winst gemaakt worden wil het verlies van de aftrekposten in de eenmanszaak de marginaal lagere belastingdruk voor de BV goedmaken. Veelal zit je al snel aan 150k winst voordat een BV voordeliger is. Overigens is dat zeer persoonlijk. Iemand met bijvoorbeeld een hoge aftrek eigen woning zal meer winst moeten maken voordat het omslagpunt bereikt is dan iemand met een huurwoning.

 

Maar fiscaal is niet alles. Zoals gezegd zoek je bescherming voor je privévermogen. Dat hoeft niet vanuit een BV te komen. Er zijn doorgaans prima verzekeringsoplossingen om dat risico te ondervangen. En die zijn vaak veel goedkoper dan de extra fiscale lasten (en boekhoudkosten) van een BV-structuur. Zo kan het zijn dat je met een BV met 80k winst al snel 5k per jaar meer belasting betaalt dan bij diezelfde winst in een EMZ.

 

Vervolgens is het de vraag waar je geld voor al die investeringen vandaan komt. Bij een eenmanszaak kun je zonder fiscale gevolgen geld in de EMZ storten. Bij een BV gaat het dan meteen om extra eigen vermogen voor de BV of vreemd vermogen (schuld van de BV aan jou).

 

Tot slot kan een BV handiger zijn als er ooit een investeerder instapt of als de onderneming verkocht wordt. Wat niet wil zeggen dat die BV er nu meteen moet komen. Dat kan altijd nog.

 

Je hebt dus nogal wat denkwerk voor de boeg.

 

Succes!

 

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 78 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.