• 0

BTW Tijdvak incorrect

Hallo,

 

Over het afgelopen jaar heb ik BTW aangifte gedaan, hierbij heb ik volgens mij het verkeerde tijdvak aangehouden?

 

Wat doe ik precies:

Online marketing, waarbij er commisie word gegeven op verkopen die d.m.v. "links" zijn gemaakt.

Nu zit er een grote tijd tussen de werkelijke transactie waarvoor ik adverteer en de tijd tot wanneer ik uiteindelijk betaalt krijg.

Werkelijke verkoop (dmv mijn advertensie) > wachten op goedkeuring (tot max 2 maanden, hier word een deel niet goedgekeurd) > Adverteerder betaling aan platform (tot ongeveer 45 dagen) > Betaling vanuit het platform aan mij 15de van de eerst volgende maand.

 

Nu heb ik voor btw aangifte altijd het tijdvak gekozen waarin de belating aan mij verricht is (credit nota).

 

Bijvoorbeeld een betaling op 15-01-2015, hoort deze betaling dus nog bij 2014 Kwartaal 4 voor aangifte BTW? (Op welke datum verricht ik precies mijn dienst voor de BD?)

 

Zo ja, moet ik de BTW aangifte van het afgelopen jaar aanpassen?

Zoekt u een abonnement met cadeau? Bekijk dan eens: www.kadobijabo.nl Parkeren bij Schiphol? Bekijk: www.parkerenvergelijken.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik hanteer zoals zoveel ondernemers het factuurstelsel. Meestal staat ook na goedkeuring het definitieve bedrag nog niet vast en kan het later nog worden teruggedraaid. Om die reden en omdat ik dat bij alle andere facturen ook doe vind ik zelf factuurdatum het meest correct. Dus niet de betaaldatum, maar de factuurdatum. Alle andere momenten lijken mij minder juist.

Link naar reactie
  • 0

Ja, zo redeneerde ik dus ook (maar twijfel nu).

 

Factuurdatum in dit geval dus datum wanneer ik het geld ontvang (credit nota) ja?

Op deze datum maak ik altijd een factuur voor in mijn administratie.

Zoekt u een abonnement met cadeau? Bekijk dan eens: www.kadobijabo.nl Parkeren bij Schiphol? Bekijk: www.parkerenvergelijken.nl

Link naar reactie
  • 0

Van alle betalingen ontvang ik een kwitantie of factuur. De datum die daar op staat is voor mij leidend. Vaak is de daadwerkelijke betaling een maand of langer na de factuurdatum.

 

Hoe krijg jij je commissie? Is er geen factuur die je kunt downloaden?

Gaat het om een buitenlandse partij? Er is vast wel ergens een specificatie over hoe de betaling is opgebouwd, met daar bij een datum van die specificatie.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat hier om zowel een Nederlands platform als een ondernemer uit Denemarken.

 

Het NL platform heeft in hun systeem een creditfactuur staan op de betaal datum (de dag die ik aanhield).

 

Voor de andere ondernemer vraag ik altijd het aantal leads (aan het begin van de maand) en maak dan een factuur op die datum, kan verschillen van begin van de maand tot bijna einde van de maand. (deze gegevens gaan over de maand voorafgaand).

Zoekt u een abonnement met cadeau? Bekijk dan eens: www.kadobijabo.nl Parkeren bij Schiphol? Bekijk: www.parkerenvergelijken.nl

Link naar reactie
  • 0

Dan zou ik dus in beide gevallen de factuurdatum gebruiken. Dus de datum van de creditfactuur en die van de door jou voor de ander gemaakte factuur.

 

Nb. Ik neem aan dat voor die Deense klant de BTW is verlegd (dwz. BTW aangifte in andere rubriek + ICP aangifte)

Link naar reactie
  • 0

Ja oke, dus ook al is de factuur gemaakt op 2-januari-2015 (voor resultaten maand December) gewoon opgeven in tijdsvak 1 2015?

 

Ja btw voor Deense onderneming is verlegd en doe daarvoor een ICP.

Zoekt u een abonnement met cadeau? Bekijk dan eens: www.kadobijabo.nl Parkeren bij Schiphol? Bekijk: www.parkerenvergelijken.nl

Link naar reactie
  • 0

Je geeft aan dat je voorheen de factuurdatum gebruikte voor je BTW aangifte. Wat is er nu precies veranderd waardoor je bent gaan twijfelen?

 

Zie ook: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aangifte_doen_en_betalen/bereken_het_bedrag/hoe_berekent_u_het_btw_bedrag/factuurstelsel

 

 

 

 

Ficsus.nl - Online boekhouden makkelijk én leuk! Vanaf 8,75 per maand.
Link naar reactie
  • 0

BD:

"Stuur uw factuur uiterlijk op de 15e dag na de maand waarin u de goederen of diensten hebt geleverd. Als u een factuur later hebt verstuurd, moet u de btw aangeven in het tijdvak waarin u de factuur uiterlijk had moeten versturen."

 

Ik lever een dienst in December, hiervoor heb ik tot 15e van januari de tijd om deze dienst te factureren. Nu dacht ik dus van het is een dienst die al geleverd is in December, dus de datum is hier minder geschikt omdat de dienst al geleverd is het dus eigenlijk in December zou moeten vallen.

 

Maar uit jullie reacties begrijp ik dat ik het gewoon goed deed en hiermee kan voortzetten?

Zoekt u een abonnement met cadeau? Bekijk dan eens: www.kadobijabo.nl Parkeren bij Schiphol? Bekijk: www.parkerenvergelijken.nl

Link naar reactie
  • 0

Intracommunautaire diensten geeft u op in dit tijdvak als u de dienst in dit tijdvak hebt geleverd. De factuurdatum is niet van belang.

 

Dit staat bij de ICP aangifte, daarom begon ik ook te twijfelen over de BTW aangifte.

Zoekt u een abonnement met cadeau? Bekijk dan eens: www.kadobijabo.nl Parkeren bij Schiphol? Bekijk: www.parkerenvergelijken.nl

Link naar reactie
  • 0

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/opgaaf_icp/

 

Bij een opgaaf ICP moet je volgens de belasting voor diensten de lever datum aanhouden.

 

Dit geld voor zowel de ICP aangifte zelf als de BTW aangifte Rubriek 3b.

 

Hiermee hield ik dit en de normale BTW aangifte een beetje door elkaar, waardoor ik begon te twijfelen. Maar het is nu duidelijk, Gewone BTW facturen op factuurdatum & ICP BTW op leverdatum van de dienst.

Zoekt u een abonnement met cadeau? Bekijk dan eens: www.kadobijabo.nl Parkeren bij Schiphol? Bekijk: www.parkerenvergelijken.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.