• 0

Alvast facturen sturen zonder BTW nummer?

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zolang je geen BTW nummer hebt, mag je inderdaad nog geen BTW in rekening brengen. Als je het geld hard nodig hebt dan zou ik het zonder BTW factureren.

Je kan echter wel met de klant af kunnen spreken dat zodra je een BTW-nummer hebt je nog een extra rekening stuurt waarop je alleen de BTW van de eerdere factuur in rekening brengt.

 

Succes!

 

Gr Iceman

Link naar reactie
  • 0

Als je het geld hard nodig hebt dan zou ik het zonder BTW factureren.

Je kan echter wel met de klant af kunnen spreken dat zodra je een BTW-nummer hebt je nog een extra rekening stuurt waarop je alleen de BTW van de eerdere factuur in rekening brengt.

 

DIT DUS NIET DOEN....

Een nota met alleen BTW voldoet per definitie al niet aan de factuureisen van de belastingdienst.

 

Wel kun je afspreken dat je de nota gaat crediteren en een nieuwe correcte stuurt .... maar je maakt het zo wel nodeloos ingewikkeld voor jezelf en voor je klant.

 

Ander ideetje bereken wat de klant moet gaan betalen en laat 'm dit bedrag vooruitbetalen....de factuur stuur je 'm later...

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Eenmanszaakje? Dan krijg je van mij alvast je BTW-nummer:

NL (jouw SOFI-nummer) B01

Deze kun je gewoon al op facturen vermelden. Na de officiële toekenning door de fiscus verandert er immers niets.

Deze formule klopt inderdaad voor een eenmanszaak, als je er al niet eentje gehad hebt tenminste.....

 

Maar als je geen OB nummer krijgt toegewezen hebbie een probleem....

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Ik heb daar ook nog een vraag over: Zijn de laatste letter en twee cijfers altijd B01?

 

Ik heb nl. 5 jaar geleden een eenmanszaak gehad. Die bestaat niet meer, maar ik wil wel weer starten. Volgens de belastingdienst kan ik mijn vorige BTW nummer gewoon heractiveren.

 

Ik heb echter als laatste letter en cijfer: H90 . Ik heb het hele nummer doorgegeven aan de belastingdienst en die zeiden dat dit inderdaad mijn btw nummer was.

 

Ik vindt dit raar, want volgens mij hoort het minimaal met een B te zijn, toch? ???

Link naar reactie
  • 0

Ik heb echter als laatste letter en cijfer: H90 . Ik heb het hele nummer doorgegeven aan de belastingdienst en die zeiden dat dit inderdaad mijn btw nummer was.

Ik vindt dit raar, want volgens mij hoort het minimaal met een B te zijn, toch? ???

Het BTW-identificatienummer van een Nederlandse ondernemer bestaat uit veertien posities. Het begint met de landcode NL, gevolgd door negen cijfers, waarin uw omzetbelastingnummer is opgenomen plus een toevoeging van drie posities: B01 t/m B99

 

Ik ben in mijn praktijk nog nooit een H.. nummer tegengekomen....

Ik zou toch even iets schriftelijk op papier willen hebben van de belastingdienst....

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Niet te moeilijk doen: gewoon factuur sturen met BTW, en deze bij de eerst volgende OB- aangifte verrekenen. Mocht er dan iets mis gaan: je kunt tot meer dan een jaar terug correcties aanbrengen in de verrekening van BTW. Zeker in het begin geldt: omzet maken! De BTW komt vanzelf wel goed.

Leuker kan ik het niet maken, wel makkelijker...

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb daar ook nog een vraag over: Zijn de laatste letter en twee cijfers altijd B01?

 

Ik heb nl. 5 jaar geleden een eenmanszaak gehad. Die bestaat niet meer, maar ik wil wel weer starten. Volgens de belastingdienst kan ik mijn vorige BTW nummer gewoon heractiveren.

 

Ik heb echter als laatste letter en cijfer: H90 . Ik heb het hele nummer doorgegeven aan de belastingdienst en die zeiden dat dit inderdaad mijn btw nummer was.

 

Ik vindt dit raar, want volgens mij hoort het minimaal met een B te zijn, toch? ???

 

Ik denk dat dat niet klopt.Een BTW nr voor een eenmanszaak is

sofinr, gevolgd door B en een volgnummer. Is het je eerste, dan is 't volgnr 01. Bij een volgende eenmanszaak wordt soms 't oude nr geactiveerd, anders wordt 't 02, etc.

 

Ik heb nu zelf ook een nr eindigend op B02.

 

Een nr eindigend op Hxx zal wel eens een aanslagnummer kunnen zijn. Hebben ze je misschien verkeerd begrepen bij de belastingdienst?

 

Succes,

ToC

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Misschien een iets moeilijker vraag ter aanvulling, maar wel leuk...

Als de belastingdienst naar redelijkheid hier te lang over doet, mag je hun de dan de rentekosten aanzeggen?

 

Dus je hebt bedrag X later pas kunnen factureren, omdat je het BTW-nummernummer nog niet hebt en daardoor heb je bedrag Y moeten lenen/voorschieten en door liep je bedrag Z aan rente mis. Wiens kosten zijn dat?

 

Of mag je BTW-0% facturen op dat moment? Wel als eenmanszaak en VOF, maar niet als NV, BV, CV?

 

Maar dan moet je dus weer een bedrag voorschieten, want je betaald wel BTW en kunt het niet ontvangen, want de belastingdient is onredelijk traag.

 

> Voor zover ik weet: >

Als eenmanszaak kun je gewoon BTW-loos factureren. Van deze facturen hoef je niks af te dragen dus hoef je het niet in rekening te brengen. Er is dus infeite geen probleem, behalve dat je dus geen BTW ontvangt en wel BTW betaald.

Link naar reactie
  • 0

Misschien een iets moeilijker vraag ter aanvulling, maar wel leuk...

Als de belastingdienst naar redelijkheid hier te lang over doet, mag je hun de dan de rentekosten aanzeggen?

Als dat eens zou kunnen... ;) volgende stap: mijn ziektekostenverzekering rente gaan berekenen over de bedragen die ik voorschiet ;D

Of mag je BTW-0% facturen op dat moment? Wel als eenmanszaak en VOF, maar niet als NV, BV, CV?

Btw nul procent berekenen is ook btw berekenen...en dit mag je dus niet..!

Ook niet als eenmanszaak of als Vof.

> Voor zover ik weet: >

Als eenmanszaak kun je gewoon BTW-loos factureren. Van deze facturen hoef je niks af te dragen dus hoef je het niet in rekening te brengen. Er is dus infeite geen probleem, behalve dat je dus geen BTW ontvangt en wel BTW betaald.

Was dit maar waar... Dan zouden vanaf nu alle advocaten en andere uren-dienstverleners dit gaan doen (want dan zijn ze richting particulier bijna 20% goedkoper) en geen btw ontvangen voor die paar kantoorartikelen daar wordt je niet armer van...

Je hebt de klepel horen luiden....

Als Hobbie-ist mag je zonder btw rekenen, maar krijg je ook geen btw retour inderdaad. Als bedrijf (en dat maakt niet uit of je eenmanszaak bent of NV) moet je BTW afdragen!!!

 

<>

In welke branche ben je eigenlijk bizz consultant?

 

Egbert Punter

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.