• 0

eindejaarsboeking + beginbalans

Goeiemorgen,

ik probeer in Reeleezee de eindejaarsboeking + beginbalans te maken echter wil dit nog niet zo lukken. Ik ben gewend te werken met Snelstart.

 

Mijn balans op 31-12 is als volgt (fictief):

Vlottende Activa

debiteuren 200

verrekeningen 300

bank 6000

Totaal activa 5900

 

Passiva

resultaat 17000

prive stort & opn 17900

 

kvv

nettolonen 6000

vakantiegeld 1500

pensioenpr 5000

premie zktkst 3000

Soc. last 6000

Totaal 10000

btw af dr aangifte 3000

Loonbel te bet. 9000

vraagpost 100

Totaal kvv 5000

 

totaal passiva 6000

 

Mijn w&v rek. op 31-12 is als volgt (ook weer fictief)

Personeel € 60000 Omzet € 67000

Kantoor € 3500 Betalingsverschil € 3

Verkoop € 11000

Algemene € 600

Bank kst € 30

Overige € 7

Totaal € 80000 €67000

 

Welke eindejaarsboeking maak ik?

In snelstart was dit: btw rekeningen leegmaken + resultaat wegboeken. Echter in de gebruiksaanwijzing van reeleezee staat dat de prive stortingen/ ontvangsten ook leeg moet??

 

Verder zou ik graag willen weten welke rekeningen ik op moet nemen in de beginbalans? Kan ik alles overnemen van de eindbalans? De kvv rekeningen ook?

 

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo

 

De cijfers snap ik niet goed. Maar in ieder geval worden de BTW rekeningen gesaldeerd getoond in een post in de openingsbalans: te betalen BTW.

 

De openingsbalans toont het kapitaal hetgeen het saldo is van kapitaal begin jaar + resultaat - privé opnames.

 

Wellicht dat dat door memoriaalboekingen in op 1 januari zo is te bewerkstelligen

 

De kvv posten muteren niet per eindejaar.

 

Succes

 

Peter

Link naar reactie
  • 0

Zo slecht was het bericht van Peter Schuitmaker niet, hoor.

 

Als je het resultaat weg boekt, maak je in feite je resultaten rekening "leeg" hierdoor begin je het nieuwe jaar weer op € 0,-

 

Dit resultaat komt ten gunste van je kapitaal. Om de kapitaal waarde af te sluiten en dus met een begin waarde het nieuwe jaar in te gaan dien je dus ook je prive onttrekkingen ten laste van het kapitaal en prive stortingen ten gunste van je kapitaal rekening te laten komen.

 

De BTW rekeningen zijn logisch, de saldi (te betalen BTW, te ontvangen BTW) boek je naar een saldo rekening zodat deze als beginsaldo op de balans komt.

 

Voor het overige zijn de eindsaldi gelijk ook je beginsaldi, ik neem wel aan dat je de eventuele afschrijvingen etc. reeds hebt geboekt?

 

Succes

Link naar reactie
  • 0

ik zou de handleiding van Reeleezee volgen... het ene pakket vraagt soms wat andere zaken dan het andere..

 

hoe het ook zei.. Je begin balans 2015 moet altijd gelijk zijn aan je eindbalans 2014. Dus ja je moet alle balansrekeningen met saldo overnemen. het zijn namelijk exact dezelfde cijfers.. waar je op 31 december mee eindigt begin je logischerwijs ook mee op 1 januari.. net zoals dat je ook op 16 maart begint met het eindsaldo van 15 maart en op 22 en 23 augustus..

 

het wegboeken van zowel btw rekeningen als kapitaalsrekening privestortingen en priveopnamen zijn een goed gebruik in boekhoudersland om zo zuivere jaartotalen op je balans te houden ten behoeve van aansluitingscontroles.. en jaaroverzichten.

 

Kortom als je geen boekhoudkundige opleiding hebt volg dan de beschrijving van het pakket voor de eindejaarsboekingen dat voorkomt rare fouten dat het ene pakket andere zaken voorschrijft of uitlegt moet je dan maar op de koop toe nemen.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.