• 0

welke rechtsvorm nemen?

Goedemiddag,

Momenteel run ik samen met mijn man een koeriersbedrijf.

Als rechtsvorm hebben wij nu een v.o.f.

Mijn man gaat in februari met pensioen. Hij gaat de v.o.f. 'verlaten'

Nu is het plan dat mijn broer zijn plaats gaat innemen, maar mijn broer is geen zelfstandige.

Vóórdat ik naar een fiscalist stap kunnen jullie mij misschien een voorzetje geven.

 

Onder welke rechtsvorm kunnen mijn broer en ik het beste mijn bedrijf gaan runnen.

 

Ik hoorde van iemand dat ik het beste de v.o.f. kon opheffen en dat mijn broer en ik allebei een eenmanszaak nemen en samen onder een holding gaan werken.

Die holding zou dan de naam die ik nu voer (zonder v.o.f.) gaan voeren zodat er voor mijn klanten geen verandering in facturering etc. komt.

Een v.o.f. laten lijkt mij moeilijk omdat voor de belastingdienst een verdeling van het samenwerkingscontract opgegeven moet worden.

Mijn broer brengt alleen zijn auto mee in de zaak.

 

Iemand een idee?

Alvast bedankt.

Gr. Tineke

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

@Tineke, allereerst welkom op Higherlevel!

 

Vóórdat ik naar een fiscalist stap kunnen jullie mij misschien een voorzetje geven.

Eerlijk gezegd: dat raad ik sterk af.

Een voorzetje is alleen zinnig als je zelf al beschikt over een redelijke basiskennis. Als je die niet hebt, raak je door een forum als dit alleen maar meer in de war: in tegenstelling tot de fiscalist kunnen wij op dit forum namelijk niet alle details overzien die een belangrijke rol spelen of gaan spelen in de overdracht en de rechtsvorm

 

Nu is het plan dat mijn broer zijn plaats gaat innemen, maar mijn broer is geen zelfstandige.

Kip - ei. Als hij de plaats van zijn broer in de VOF inneemt is hij zelfstandige.

 

Ik hoorde van iemand dat ik het beste de v.o.f. kon opheffen en dat mijn broer en ik allebei een eenmanszaak nemen en samen onder een holding gaan werken.

Die holding zou dan de naam die ik nu voer (zonder v.o.f.) gaan voeren zodat er voor mijn klanten geen verandering in facturering etc. komt.

Dit is - sorry - echt onzin. Je kunt niet met een eenmanszaak onder een holding gaan werken. Die "iemand" zou ik verder niet meer raadplegen, dit zaait alleen verwarring.

 

Een v.o.f. laten lijkt mij moeilijk omdat voor de belastingdienst een verdeling van het samenwerkingscontract opgegeven moet worden.

Mijn advies: laat je goed voorlichten en begeleiden door de fiscalist, want die "verdeling" is met een BV nog veel moeilijker. :)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Norbert,

Bedankt voor de snelle reactie.

Je hebt inderdaad gelijk. De één zegt dit, een ander weer iets anders.

Dus een fiscalist in de hand nemen is hetgeen ik moet doen.

 

In het verleden was de v.o.f. een eenmanszaak waar mijn man in meewerkte.

Ik dacht dat ik mijn v.o.f. om zou zetten naar eenmanszaak en hetzelfde voor mijn broer te doen als destijds met mijn man.

Meewerkaftrek moest toen aangegeven worden.

Maar op de site van de belastingdienst zie ik alleen dat het met man/vrouw kan en nergens lees ik van familie :-(

Link naar reactie
  • 0

Een v.o.f. is een samenwerkingsverband tussen 2 of meer ondernemers. Een van de ondernemers kan zelfs een BV zijn. Een man/vrouw-firma wordt apart genoemd, omdat bij (fiscale) partners de verhouding weleens onzakelijk kan zijn, anders dan in andere samenwerkingsvormen. Daarom heeft deze vorm de aandacht van de fiscus. Zo is in verschillende zaken het urencriterium en daarmee de zelfstandigenaftrek onderuit gehaald bij de echtgenote, omdat zij hoofdzakelijk ondersteunende werkzaamheden verricht. Deze tellen niet mee voor het urencriterium wanneer dit 70% of meer van de gewerkte uren betreft.

 

Een firma waarbij de man wordt ingeruild voor een broer of iemand anders is geen probleem. Onderzoek wel of er gebruik gemaakt kan worden van doorschuiffaciliteiten of dat er afgerekend moet worden.

Voor meer grip op je financien

doe een fiscale check

Voor een oplossing van jouw belastingprobleem

vraag advies

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.