• 0

Inschrijving KvK en Ziek

Ik hoop dat iemand me met deze vraag zou kunnen helpen.

 

Ik ben werkzaam (fulltime) in loondienst bij de overheid. Nu wil ik al jaren graag een eigen webshop en deze is ook daadwerkelijk online gegaan vorige week. Het is een bestaand concept van een bv waarbij ik een overeenkomst heb getekend/Op dat moment was ik gewoon regulier aan het werk. Met de intentie om me netjes meteen in te schrijven bij de KVK en het te melden bij mijn werkgever.

 

De dag voordat de website online ging ben ik onverwachts ziek(burn out) geworden en nu in ziektewet bij mijn werkgever. Hoe lang dit gaat duren weet ik niet minimaal 2 maanden voordat ik weer daar uit zal zijn want ben gebonden aan het advies van de arbodienst. Ik kan me nu dus niet aanmelden bij de kvk want mijn werkgever zal dit als het voeren van een dubbele agenda gaan zien omdat ik nu ziek thuis zit. Dit is het totaal niet maar is ongunstige samenloop van omstandigheden.

 

Het probleem is nu ook dat conform mijn overeenkomst met de bv ik mezelf dien in te schrijven omdat de webshop online is en helemaal handelsklaar is voor eventuele consumenten. Consequentie is anders dat ik 40 maanden webshop kosten moet betalen......

 

Nu vraag ik mij dus af als je je aanmeld of de belastingdienst bijvoorbeeld ook je werkgever zou kunnen inlichten?. Zie misschien spoken maar wilde het toch vragen of iemand hier daar meer van af zou weten of mij hopelijk advies zou kunnen geven.

 

in ieder geval alvast bedankt.

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

enige advies, speel open kaart.. zoals je aangeeft je hebt niks fout gedaan, het is een ongelukkige samenloop van omstandigheden, ja het levert nu misschien 1 of 2 lastige gesprekken op maar als je dingen gaat proberen te verbergen voor je werkgever dan zit je (juridisch) aantoonbaar fout en kunnen de consequenties groter zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Over het melden van nevenactiviteiten aan je werkgever heb je al eerder advies gehad.

 

Nu heb je jezelf ziek gemeld en m.i. gaat een uitkerende instantie, welke dat ook maar moge zijn, vast niet goedkeuren dat je en ziek bent en tegelijkertijd een eigen webshop gaat beheren.

 

Inschrijven bij de KvK is waarschijnlijk niet het grootste obstakel, maar alle activiteiten voortvloeiend uit de webshop zou ik teruggeven aan de BV met wie je een overeenkomst hebt getekend.

 

Sterkte gewenst.

 

Link naar reactie
  • 0

als je het een vreemd verhaal vind best. je bent vrij om een aanname te doen maar vraag dan eerst eens door voordat je een conclusie trekt..ben gewoon open en eerlijk, en nee komt ook niet opeens uit de lucht vallen dat bouwt op, maar vind het niet benodigd om je dat uit te leggen, bedankt in ieder geval voor je bericht wat totaal geen meerwaarde heeft op dit moment eerlijk gezegd.

Link naar reactie
  • 0

Hoi, ja klopt en wilde dit ook gewoon melden aan mijn werkgever voordat ik zou beginnen...

Maar je meld ook dat een dag voordat de webshop online ging je ziek werd.

Wanneer had je dan je werkgever willen inlichten? Zoiets van: "Hallo baas, ik begin vandaag een webshop, hoop dat je daar geen probleem mee hebt." ? ???

Link naar reactie
  • 0

sommige werkgevers hebben een meldingsplicht maar je hoeft (binnen bepaalde kaders) geen toestemming te vragen voor nevenactiviteiten. maar dat lijkt me voor de vraagstelling nu niet zo relevant.. het gaat vooral om tips en adviezen hoe om te gaan met de ontstane situatie.. niet wat ze achteraf anders had kunnen doen in de voorbereiding..

 

 

Link naar reactie
  • 0

Uit jouw (werknemers)verhaal wordt niet duidelijk wanneer je je ziek gemeld hebt. Uit jouw (ondernemers)verhaal wordt niet duidelijk wanneer en wat voor zakelijke overeenkomst je bent aangegaan. Je hebt je ondernemerswens kennelijk sinds het vorige topic niet bespreekbaar gemaakt bij jouw werkgever of leidinggevende. Beschikt de Arbodienst over een volledig plaatje van jouw werkzaamheden in de afgelopen periode?

 

Op een of andere manier beschouw je het online gaan van een webshop als aanvang van onderneming, maar dat hoeft helemaal niet het geval te zijn naar maatstaven van de KvK, Belastingdienst of werkgever.

 

Wat is nu jouw persoonlijke prioriteit voor de nabije toekomst? Mijn aanname zou zijn herstellen van een (onbekende) burn-out en (geleidelijk) weer aan het werk in loondienst. Of ligt dit anders? Zet die webshopplannen bij enige mogelijkheid 'on hold' tot na volledig herstel.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Titel aangepast, de Ziektewet is in deze casus totaal niet aan de orde. TS is ziek in loondienst, maar uitdrukkelijk niet in de Ziektewet vangnetregeling

 

Inhoudelijk advies: doe vooral niets dat uitgelegd kan worden als niet meewerken aan herstel en reïntegratie van je ziekte. Het webshop/ondernemersavontuur zul je even in de ijskast moeten zetten. Pech voor de kosten, maar met een burnout heb je echt andere prioriteiten, of krijg je vroeg of laat veel grotere problemen dan webshopkosten...

 

Enne... een volkomen onverwachte burnout... en herstel binnen 2 maanden? Don't think so....

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Sorry hoor, maar een burn-out is toch niet iets wat zomaar vanuit het niets op je hoofd valt...

 

Volgens mij is nu juist een van de kenmerken van een burnout, dat die vanuit het niets op je hoofd valt. Je zit zonder het te merken op je reserves in te teren totdat op een dag je lichaam 'nu even niet' zegt.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

als je bij de overheid werkt moet je toestemming vragen en niet een mededeling doen, je was dus al te laat.

 

Ik ken genoeg mensen met een burnout om te weten dat die zeker niet ineens zo op je dak valt, boven dien als je echt een burnout hebt denk dan eerder aan 2 jaar dan 2 maanden.

 

Je zit nu echt in de shit, als je een werkgever bij de overheid treft zoals ik die had en die komt er achter dat je tijdens ziekte een webshop runt is het echt mis.

 

Dus, neem een beslissing, ga kijken hoe die webshop nu de kast in kan. Ook voor je gezondheid veel beter. Laat dit niet op zijn beloop. Je werkgever kan overigens ook aanvoeren dat het opstarten van de shop naast je werk bij heeft gedragen aan je burnout, dat het te veel van het goede is geweest.

 

Hetzelfde geldt voor je herstel.

 

Kvk gaat je werkgever niet inlichten, maar je loopt wel een behoorlijk risico dat die er achter komt. Of je zult de rest van je werkzame leven daar stil moeten blijven over de webshop. Je inschrijfdatum is altijd terug te vinden.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

De termijn van 40 maanden aan kosten voor een webwinkel roept vragen op. Er is namelijk geen realistisch scenario te verzinnen waarbij een gezonde webwinkel vandaag al weet welke kosten er over een periode van meer dan 3 jaar worden gemaakt. Hostingabonnementen hebben in het ongunstigste geval een opzegtermijn van hooguit een jaar. Domeinnamen registreer je meestal voor 1 of 2 jaar.

 

Welk type overeenkomst heb je gesloten met die BV? Bevat die overeenkomst de contractuele verplichting om je bij de KvK in te schrijven? Of heb je slechts een webwinkel gekocht en neem je daarbij onder andere het hostingabonnement en domeinnamen over?

 

Heb je namelijk een webwinkel gekocht, dan is de schade nog te overzien. Je kunt de webwinkel offline zetten: je neemt dan niet deel aan het handelsverkeer, waarmee de verplichting om je in het handelsregister in te schrijven niet langer van toepassing is.

 

Het belangrijkste formele probleem dat je dan nog overhoudt, is dat je eigenaar bent van een domeinnaam maar (nog) niet beschikt over een bijpassende handelsnaam. Is dit een handelsnaam die je van de verkopende partij overneemt, dan zou je kunnen proberen daarvoor een aparte regeling te treffen.

Link naar reactie
  • 0

Welk type overeenkomst heb je gesloten met die BV?

Als ik het goed lees/begrijp - TS heeft het over een "bestaand concept" - is het een soort van franchise. Het bedrijf dat daarachter zit heeft een website voor TS gemaakt en de kosten daarvan komen bij hen terug in de vorm van een gedeelte van de omzet of als een maandelijkse fee.

 

Indien TS besluit dit niet door te zetten (of eerder te stoppen) is er een soort boeteclausule van toepassing voor de door het bedrijf gemaakte kosten of dient de fee toch gewoon doorbetaald te worden voor de resterende periode van de overeenkomst. (ik hoor graag hoever ik ernaast zit)

Link naar reactie
  • 0

Een "bestaand concept" is nog geen "bewezen concept". De webwinkelbranche kent een levendige handel in webwinkels en webwinkelconcepten. Er zijn veel webbureaus die aan de lopende band "concepten" produceren (o nee: "lanceren" natuurlijk) en daarna pas een koper zoeken. Franchiseformules zijn veel zeldzamer.

 

Laten we daarom het antwoord van de TS afwachten.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

als je bij de overheid werkt moet je toestemming vragen en niet een mededeling doen, je was dus al te laat.

Correctie: je moet het melden, maar je hoeft geen toestemming te vragen. De overheid labelt je dan met code groen, geel of rood. Afhankelijk van de "gevaren zone" die zij zien m.b.t. je functie.

 

Verder... hele vervelende situatie.

Ter info voor anderen: Ehmmm... Nee... een burn out komt niet zomaar op je hoofd vallen. Je voelt je kl*ten, maar er is nog geen diagnose. Als je dan eenmaal hoort dat je een burn out hebt, zit je waarschijnlijk ook nog in de ontkennings-/bewustwoordingsfase en komt het besef daar na pas. Bij je werkgever (overheid in dit geval) krijg je als advies om voorlopig niet te werken en na een periode weer beetje bij beetje aan het werk te gaan. Prima als je werknemer bent! Maar wat als je ondernemer bent?

In het geval van topicstarter is hij beide.

Ik vind dat er meer begrip bij de werkgever moet komen voor deze situatie. Voor zover mij bekend is het bij de overheid niet verboden om een bedrijf naast je werk te hebben. Zij moeten begrijpen dat dit nu eenmaal werk is wat in de planning stond. Al ben je (zoals hier boven al gemeld) wel erg laat met melden. Maar wellicht zegt dat ook direct iets over de werksfeer.

Maar afijn... Ik hoop dat je met je leidinggevende een goede verstandhouding hebt en dit alsnog kunt bespreken? Idee is om dit dan eerst/alvast met de Arbodienst te bespreken. Immers, niets doen creeert waarschijnlijk nog meer stress. En misschien geeft doorgaan met de webwinkel zonder bijkomende werkgeverproblemen wel energie ;)

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Nu... dat vind wel een ver overtrokken mening! >;( En laten we uitgaan van de oprechtheid! Je mag naast werknemer ook ondernemer zijn, dus wat dat betreft geen fraude!

En trouwens... Misschien is de werkgever die in jouw ogen de dupe is, wel de veroorzaker van de burn out?!? Vaak is overspannen zijn een combinatie van werk en prive. Of wellicht dat topicstarter toch teveel hooi op zijn vork heeft genomen en nu met deze gemoedstoestand zit.

 

Maar okay...Waar het om gaat is dat je als je werknemer bent je inderdaad gewoon thuis kunt blijven en herstellen. Maar als je ondernemer bent dit niet "gewoon" kan, omdat je werk niet zomaar door een ander opgepakt gaat worden. Topicstarter is, als ik het goed lees, m.b.t. de webshop bepaalde verplichtingen aangegaan die hij niet "zomaar" opzij kan zetten en zit nu met het "probleem" dat zijn werkgever dit niet weet, maar dit tijdens zijn ziekteverlof wel doorgang zal hebben.

Of de werkgever hier emapthie voor heeft moet nog blijken. Vandaar het advies: bespreek het eerst met de Arbodienst. Dat "voordeel" heb je nu eenmaal als werknemer. Als je als ondernemer overspannen bent, blijven de meesten aan het werk en moet de zaak blijven draaien.

 

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Nee, dat is realistisch, ik heb om mij heen genoeg fraude gezien en zie het nog steeds gebeuren. Als je een burn out hebt, dan heb je een burn out. Dan kan je je toch niet ziek melden en via een andere weg wel gaan werken?

 

En diegene die mij net een kneus gaf, leef je uit.

Think Twice | Systeem -/ netwerkbeheer | Cloud computing | Websites | Webshops (Opencart)

Vernieuwde webshop!: Hulpmiddelen voor ouderen

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik vind dat je teveel generaliseert! Niet alles wat "anders" verloopt is fraude.

Ik ga, naast wat ik al gemeld heb, hierover niet in discussie. Al hebben sommigen vraagtekens hierbij, daar gaat dit topic niet over.

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Even nuanceren, scherpe randjes eraf halen.

 

Uitgangspunt (voor mij) is dat TS te goeder trouw was en is en nu te maken heeft met een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Hij heeft ongetwijfeld niet de bedoeling gehad zijn werkgever te benadelen. Echter, hij zit nu met een burn-out. Een teken dat hij teveel hooi op zijn vork heeft genomen. Dat hij hierover open kaart moet spelen met zijn werkgever en / of arbodienst staat buiten kijf.

 

Als werkgever (en in een vorig leven heb ik dit helaas een paar keer bij de hand gehad) zou ik echter niet accepteren dat iemand die niet in staat is zijn werk in loondienst te verrichten, wel andere werkzaamheden verricht, c.q. verplichtingen aangaat in dit geval. Een burn-out is een serieuze aandoening waar je niet te licht over moet denken. Afhankelijk van de ernst kan het een behoorlijke tijd duren voor iemand weer enigszins in staat is enkele uren per dag aan het werk te gaan. Prioriteit moet dan liggen bij herstel richting de werkzaamheden in loondienstverband, de baas betaalt je immers wel door en mag verwachten dat je er alles aan doet om zo snel mogelijk weer fit te zijn voor je werk. E.e.a. is uiteraard ter beoordeling van de arbodienst maar een werkgever heeft hier wel degelijk iets over te zeggen.

 

Wat mij betreft, los van de verwikkelingen met de werkgever, maar 1 advies aan TS en dat is: stop met die webshop, neem je verlies en werk aan je herstel!

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0
Wat mij betreft, los van de verwikkelingen met de werkgever, maar 1 advies aan TS en dat is: stop met die webshop, neem je verlies en werk aan je herstel!

 

Al was het maar om geloofwaardig over te komen. Dat komt alle partijen op termijn ten goede.

 

Ik wil niet alle mensen met een burn-out generaliseren, maar ik heb ze zelf ook gezien, die ondanks de burn-out nog gewoon van alles deden behalve werken. Dat geeft het hebben van een burn-out een slecht imago en zul je daar als werkgever toch wel behoorlijk moeite mee hebben om het te accepteren.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Ik snap de twijfels over de opmerking van een burn-out maar wel 'voor jezelf kunnen werken'. Ik heb het bij een developer gezien die een 'burn-out' had, zich ziek meldde en vervolgens keihard ging werken aan z'n hobby-project waar hij wekenlang hele dagen voor zat te coderen... Maat het kan natuurlijk een uitzondering zijn en ik wil niet beweren dat TS deze praktijk bezigt. Wat ik me wel kan voorstellen is dat sommigen hier vraagtekens bij zetten.

 

Voor de rest wat mijn voorganger zegt.

Link naar reactie
  • 0

In mijn tijd moest je echt toestemming vragen, ik weet niet of dit nu verandert is, maar er zijn werkzaamheden denkbaar die niet stroken met je werk bij de overheid.

 

In de car uwo kan TS dat allemaal terugvinden, ook is het verstandig die even na te slaan op het gebied van reïntegratie.

 

Als de arboarts rust voorschrijft en je werkt gewoon door in je eigen bedrijf kan dit (terecht) uitgelegd worden als het niet meewerken aan herstel. Of je moet een hele goede advocaat hebben die weet uit te leggen dat de burnout daardoor verminderd….. Ik denk dat als je nu een burnout hebt dat je je baan keihard nodig zult hebben. Zet die niet op het spel. Of je moet genoeg middelen hebben om zonder te kunnen natuurlijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 87 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.