• 0

Recht op uitkering werknemersverzekeringen bij aandeel in de holding

Beste lezers,

Ik heb een aanbod gehad om bij een bedrijf te komen werken. Ik aan kan treden als directeur in de werk b.v. en een aandeel in de holding krijgen.

Nu is mijn vraag, behoud ik mijn recht op uitkering bij een aandeel in de holding van 33% of 50%?

Ik lees bijvoorbeeld hier dat het niet in alle gevallen zo is…

http://www.ontslag.nl/directeuren/financiele-aspecten/ww-uitkering/artikel/166/heeft-een-directeur-recht-op-een-ww-uitkering

Verder heb ik het UWV gebeld en die gaven mij het twijfelachtig antwoord, zolang je premies betaald, heb je recht op een uitkering.

Maar volgens onderstaande topic is dit niet correct:

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=48;action=display;threadid=47167

Ik hoor het graag wat er in mijn situatie van waar is.

Met vr.gr.

[mod edit: titel aangepast zodat duidelijk is om wat voor ""uitkering" het gaat]

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0

Verder heb ik het UWV gebeld en die gaven mij het twijfelachtig antwoord, zolang je premies betaald, heb je recht op een uitkering.

Zo zal UVW het vast niet bedoeld hebben, want dat antwoord is inderdaad fout.

Recht op een uitkering voor WW of WIA heb je alleen als je verplicht sociaal verzekerd bent. Als je onverplicht premies betaalt krijg je geen uitkeringsrechten.

Daarnaast kun je recht krijgen op een WIA uitkering als je niet verplicht maar vrijwillig WIA verzekerd bent

Nu is mijn vraag, behoud ik mijn recht op uitkering bij een aandeel in de holding van 33% of 50%?

Dat hangt af van de regeling aanwijzing DGA's. Heel erg sterk versimpeld (er van uitgaande dat de overige aandeelhouders geen familieleden van je zijn):

[*]is er sprake van nevengeschiktheid / gelijkwaardige aandeelhouders? bij 2 aandeelhouders van ieder 50% of bij 3 aandeelhouders van ieder 1/3 van de aandelen die ook allen bestuurder zijn (m.a.w. dezelfde bevoegdheden hebben), is sprake van nevengeschiktheid en is er geen sprake meer van sociale verzekeringsplicht.

[*]kun je je eigen ontslag tegenhouden in de AVA? Bij 1/3 van de aandelen kan dat nooit, bij 50% van de aandelen kun je dat altijd

Ik hoor het graag wat er in mijn situatie van waar is.

Ik ken je exacte situatie niet. Maar bottom line is dat je in 99,9 van de 100 gevallen ben bij 50% van de aandelen niet verplicht sociaal verzekerd, en bij 1/3 van de aandelen wel.... behoudens als er sprake is van nevengeschiktheid / volledig gelijkwaardige aandeelhouders

Wedervraag: waarom is dat recht op uitkering voor jou kennelijk zo belangrijk? Heeft dat toevallig een medische reden? Want ook in dat geval is vrijwillige verzekering (bij het UWV of privaat) niet alleen vaak veel voordeliger (privaat tot ruim 4 x voordeliger), maar ook beter dan verplichte verzekering, want geen extreem groot WGA Gat

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar