• 0

Afgewezen door het IMK

Beste lezer/ster.

 

Helaas vandaag te horen gekregen dat mijn bedrijfsplan/financiering is afgewezen door het inmiddels welbekende IMK. >:(

 

Wij wilden graag een watersportwinkel met daarbij een botenverhuur beginnen en hebben hiervoor zelf een sloep ontworpen.

Deze hebben we ook laten bouwen en iedereen is/was enthousiast, zelfs de adviseurs.

 

Na het bedrijfsplan zorgvuldig opgemaakt te hebben, en deze zelfs door een erkend boekhouderskantoor in de regio te hebben laten onderzoeken hebben we deze opgestuurd en een afspraak gemaakt met het IMK, er kwam iemand langs die zo wie zo al een half uur te laat was zonder enige melding of reden dat deze persoon iets later zou komen, het gesprek begon goed echter ging deze jonge(man) de boten ineens vergelijken met een T-shirt en een bos bloemen.

Tevens kregen wij ineens een vraag waarom wij eigenlijk een showroom/loods nodig zouden hebben.

Hierop heb ik op zijn vraag/eerdere reacties beantwoord, als je over een t-shirt wilt spreken of een bosje bloemen die je wilt verkopen heb je natuurlijk ook een winkel/loods nodig dit geldt zo ook voor boten uiteraard want die wil je toch graag showen.

Maar al met al, deze jonge(man) begon wéér over andere dingen en begon ineens over een concurrent te praten met maar 2 booten in zijn bezit die alleen voor langere vaarvakanties bedoelt zijn en niet voor dagelijkse verhuur

 

We hebben zelfs een onderzoek gedaan en hiervoor maar liefs 328 potentiële klanten geworven die inmiddels willen huren zodra wij open konden zijn.

4 dealers met contract die onze eigen ontworpen sloep willen verkopen in hun winkel.

En inmiddels 8 potentiële kopers (particulier)

 

Na het verslag te hebben gelezen wat hun advies en mening was, viel mij het gelijk op dat ze jammer genoeg niets, maar dan ook werkelijk niets weten van de botenbranche en hebben hiervoor een verslag/publicatie van verkoop gebruikt uit 2012 van de Rabobank en geen verhuur meegenomen in de conclusie die jaarlijks toeneemt.

Tevens word je schijnbaar ook op je uiterlijk beoordeelt en dit is de zin die wij tegenkomen in het verslag van de jonge(man) die deze beoordeeld heeft:

Dhr. .... heeft niet het gezicht als representatief.

(Ik ben thuis en loop iedere dag netjes in een spijkerbroek met een hemd aan en ga 2 keer per maand naar de kapper, scheer me bijna iedere dag)

 

Heeft iemand nog meer, of zulke ervaring gehad met het IMK ? en wat kan je daar tegen doen ?

 

Hartelijk dank alvast voor uw reactie.

 

Met vriendelijke groet

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Helaas vandaag te horen gekregen dat mijn bedrijfsplan/financiering is afgewezen door het inmiddels welbekende IMK. >:(

Waarom ben je niet naar een reguliere bank of Qredits gegaan voor financiering?

Kom je wellicht uit een schuldsanering of faillissementssituatie? Het IMK verstrekt zelf namelijk geen financieringen, maar doet alleen de toetsing voor gemeentes voor o.a. BBZ aanvragen.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Scherp! Als je na 4 jaar nog steeds op zoek bent naar kapitaal, dan gaat er iets niet goed.

 

Maar je zegt dat je inmiddels een sloep hebt laten bouwen. Kan je er daar niet een paar van verkopen en zodoende aan het benodigde geld komen. Ik zeg niet dat dat eenvoudig is, maar als de andere wegen niet werken, zal je iets anders moeten bedenken.

Think Twice | Systeem -/ netwerkbeheer | Cloud computing | Websites | Webshops (Opencart)

Vernieuwde webshop!: Hulpmiddelen voor ouderen

Link naar reactie
  • 0

Indien je het niet eens bent met het advies van het IMK, wil ik je aanraden om in eerste instantie het adviesrapport goed door te nemen. De gemeente baseert haar besluit op basis van het adviesrapport van het IMK (daar wordt zij per slot van rekening voor ingehuurd). Je ontvangt van de gemeente een beschikking in huis, waarin wordt aangegeven dat je aanvraag wordt afgewezen omdat het (te starten) bedrijf niet levensvatbaar is. Binnen een termijn van 6 weken kan je bezwaar aantekenen tegen het besluit van de gemeente. Je bezwaar zal dan behandelt worden in een onafhankelijke bezwarencommissie.

Het onderzoek naar de levensvatbaarheid is een veelal een bedrijfseconomisch onderzoek, dus moet je deze commissie overtuigen op basis van bezwaarpunten/feiten en dus niet op basis van gevoel en emotie. Heb jij potentiële klanten die wat willen afnemen, vraag of ze een intentieverklaring willen ondertekenen. Daarnaast is het verstandig om een tegenadvies op te vragen bij een vergelijkbaar bureau als het IMK.

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor al uw vragen en antwoorden.

Helaas kreeg ik geen melding via e-mail dat er gereageerd was op dit forum, mijn excuses hier voor.

 

Ik heb inderdaad ook te horen gekregen dat de gemeente zelf besluit. (dit hadden ze mij niet gezegd) Hartelijk dank voor de uitleg hiervoor.

 

Betreft het 4 jaar geduurd heeft, ben helaas veel ziek geweest tussentijds, veel geliefden/dierbaren personen verloren helaas (8), en een lief dochtertje er bij gekregen. (toen bleef het een beetje opzij liggen allemaal)

 

De onderbouwing van het IMK was dat de botenbranche met verkoop nieuwe boten gedaald was, terwijl dit in 2014 juist gestegen is, en kwa verhuur dat ik tevens geen rekening gehouden heb met andere verhuurbedrijven. ( ander soorten verhuur )

 

Ik ga mijn bedrijfsplan op advies verder verbeteren en wachten dan even af wat ze zullen zeggen.

Zal jullie op de hoogte houden hiervan.

 

Nogmaals bedankt voor uw vragen en advies.

 

Met vriendelijke groet.

Link naar reactie
  • 0

 

 

Ik ga mijn bedrijfsplan op advies verder verbeteren en wachten dan even af wat ze zullen zeggen.

Zal jullie op de hoogte houden hiervan.

 

 

Ga je je plan aanpassen of ga je je standpunten verdedigen? Je geeft al aan dat je het niet eens ben, dan heb(had?) je de mogelijkheid om in bezwaar te gaan tegen dit advies. Kom dan met punten waaruit blijkt dat jij gelijk hebt.

 

Succes.

 

Danny

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.